Ei kaikilla ole huonoja kokemuksia

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Lehtiveli
Eläkeläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

metsäläinen kirjoitti:Tosi kiintoisa keskustelu, tälläistä vastavuoroisuutta odotin myös seuralta.
Mutta kun ei ollut mitään keskusteltavaa, kaikki oli jo valmiiksi pureskeltu, ja se oppi oli omaksuttava. Helppoahan se oli, mutta kun me ihmiset olemme niin erilaisia, ja tilanteet vaihtuvat elämässä hyvinkin nopeaan, niin jossainvaiheessa se alkoi takkuamaan.
Hyvin kiintoista keskustelu. Juuri tällaisten mielenkiintoisten keskustelujen takia tämä palsta on ollut perustamisen arvoinen! :)

Vartiotornin uskonto edustaa ns. helppoa uskonnollisuutta. Hommasta selviää, kun opettelee muutamia faktoja lehdestä. Silti näennäistä syvyyttä riittää, koska kirjoja on julkaistu kymmeniä ja ne käsittelevät toinen toistaan puisevampia yksityiskohtia. Vuorovaikutusta seurakunnassa on hyvin vähän: tutkistelutkin ovat käytännössä vastausten lukemista lehdestä. Jotkut jopa sanovat samat asiat omin sanoin. HUI. :roll:
metsäläinen kirjoitti: Vähänaikaa sitten oli lehdessä kirjoitus , kuinka meidän on tultava lapsenkaltaiseksi, ja esimerkkeinä oli miten lapsi on spontaani, kiinnostunut kaikesta uudesta, vilpitön, luottavainen, ja tietää että vaikka tekee virheen niin ei rakkaudelliset vanhemmat hylkää.
Vartiotorniseura odottaa, että ihmiset hylkäävät kaikenlaisen kriittisyyden, kuten lapsi. Lapsi ei osaa ajatella, että omat vanhemmat voisivat valehdella. Lapsi uskoo aina todeksi sen, mitä vanhemmat kertovat. Tähänhän perustuu esimerkiksi lasten usko joulupukkiin tai hammaskeijuihin ja muihin vastaaviin. Tähän perustuu myös monen Jehovan todistajan usko nykyään: uskotaan siihen, jonka vanhemmat panivat lapsena alulle. Todellista kriittistä tarkastelua ei koskaan suoriteta.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Äh, tää keskustelu on nyt liian kiinnostava, jotta voisin lopettaa. :) Hmm... Näköjään on sitten kielletty tervehtimästä. Mut siinäpä asia, jossa mun mielestä pitää käyttää omaa järkeään. Kyllä mun mielestä sentään tervehtiä pitäis. Mutta toisaalta, onhan se noinkin, että siinä voisi sitten alkaa enemmän keskustelemaan kyseisen henkilön kanssa, joka vois johtaa siihen, että lopulta se toinenkin eroaa/joutuu erotetuksi, jos tekee jotain, mitä ei suvaita. Toisaalta, keskustelu ei ehkä aina ole huono juttu. Ehkä tota "älkää antako hänelle tervehdystä" ei pitäis ottaa noi kirjaimellisesti? En tiedä. Tai sit mä oon väärässä. :) Joka tapauksessa, voi sitä kuitenkin jollakin tavalla tehdä kyseiselle henkilölle selväksi, että vaikka se oiskin eronnut/erotettu niin se ei oo välttämättä kokonaan huono ihminen. Kyllähän ne eronneet ja erotetut joskus myös palaa takaisin. Mä ainakin opin pienenä sellaisen menettelytavan, että vaikka joku ois eronnut tai erotettu niin siihen ei sais suhtautua ylimielisesti. En mä nyt kuitenkaan usko, et toi tervehtimiskielto mikään täysin ehdoton on. Ei siitä hyvästä sentään tietääkseni ole ketään erotettu, että hän on jotain erotettua/eronnutta tervehtinyt. :) Ei se sinänsä varmasti mikään rikos ole eikä sitä tuossa Vartiotornin kirjoituksessakaan "rikokseksi" listata. Se on vaan sellanen suositus, sanoisin, mutta ei mikään ehdoton laki, jonka rikkomisesta rangaistaisiin. Ja sitten on ihmisiä, jotka tietysti lukee tuon ehdottomana lakina ja sitten tekee sen mukaan.
Ymmärrän sen, että kehoitetaan karttamaan KATUMATTOMIA väärintekijöitä, koska jos heitä ei kartettaisi niin se vois sitten johdattaa muitakin tekemään väärin. Mutta tuskin sekään sitä tarkottaa, että ei sais tervehtiä, jos sattuu tulemaan vastaan. Ja ei ainakaan sellaisia, joista ei voi olla varma, ettei ne kadu tekojaan. Mutta tästä varmaan on liikkellä erilaisia mielipiteitä Jehovan todistajien joukossa, koska jokainen on yksilö ja tulkitsee lukemansa jossakin määrin yksilöllisesti. Toi karttaminen tarkoittaa mun mielestä lähinnä sitä, että ei sovi tapaavansa kyseistä henkilöä, ellei sitten ole kyse siitä, että hän haluaa palata takaisin uskontoon. Mut jos kyse on perheenjäsenestä niin ei mun mielestä pitäis kokonaan hylätä, vaikka ehkä ei enää niin hyvissä väleissä oltaiskaan kuin ennen. Tossahan oli vain kerrottu, kuinka jotkut olivat tehneet (eli eivät enää halunneet pitää äitiinsä yhteyttä), mutta ei sanota, että KAIKKIEN pitäis niin tehdä. Kyse oli vain joidenki ihmisten omasta henkilökohtaisesta ratkaisusta, joka on siinä ehkä seuran mielestä esimerkillinen, että Jumala asetetaan etusijalle ihmisten sijasta. Eikä siinä lehdessä ainakaan sanota, että nyt kaikkien pitäis sitten hylätä perheenjäsenensä, jos ne ei ole uskovia. Ja toisaalta, vaikka sanoittaiski, kyse on kuitenkin äidistä, ei esim. lapsesta. Lapsen hylkääminen on kokonaan eri asia kuin äidin. Äiti pärjää varmasti, vaikka olisikin vähemmän tekemisissä aikuisiin lapsiinsa, mutta lapselle ei ole hyväksi, jos vanhemmat hylkää.

Mä ylipäätänsä oon sitä mieltä, että ei se seura ole täydellinen ja on virhe, että sitä pidetään täydellisenä. Totta on, että monet Jehovan todistajat ehkä pitää sitä täydellisenä, mutta mä en ole koskaan pitäny sitä täydellisenä. Miten se vois ollakaan täydellinen, kun kukaan ihminen ei ole? Ehkä pitäis lukea enemmän raamattua eikä vain niitä julkaisuja. Ne julkaisut on kuitenki ihmisten tekemiä (tosin samaahan voi väittää raamatusta, mut en nyt siihen mene). Ainakin kannatan järjellä ajattelua ja kannattaa aina miettiä, miten minkäkin tulkitsee. Ehkä siinä on kyse myös siitä, että jos siinä koko järjestössä ei ikinä tehtäis mukamaste yhtään virhettä niin eihän siinä olis mitään mihin muut ihmiset vois takertua ja syyttää sitä. Ja mä uskon, että jos se on Jumalan ainoa tosi uskonto niin sitten Jumala myös koettelee siihen kuuluvia uskossa ja siksi se järjestökään ei voi olla täydellinen, koska muuten siinä ei vois olla mitään, minkä nojalla niitä voitais mistään syyttää ja näin ihmisiä koetella. Ja niinhän ne Jehovan todistajat opettaa, että tulee koettelemuksia.

Mut ok. Tää on mun ajattelumaailma, eikä välttämättä edusta sitä ajattelumaailmaa, mitä niillä on, jotka tähän uskontoon vielä kuuluu. Mähän en siihen enää kuulu, mutta pidän sitä edelleen hyvänä uskontona, enkä tule pitämään sitä pahana vain sen takia, että joillakin on huonoja kokemuksia. Virheitä sattuu ja tehdään kaikessa. Ja niiden takia ei pidä hylätä kokonaan kaikkea sitä, mikä siinä uskonnossa on hyvää, koska jos siitä löytyy pahoja tekoja ja virheitä niin kyllä siitä löytyy varmasti kaiken sen edestä hyviä asioitakin. Jossain keskustelussa oli mainuttu Jehovan todistajien uskonnon hyviä puoliakin. Ja mun mielestä se yks ehdottoman hyvä puoli siinä on se, että se antaa ihmisille paremman toivon tulevasta (vaikka se sitten oiski vaikka vain kiva satu eikä ollenkaan totta,en tiedä). Mut mun mielestä ainakin mun omalla kohdallani on melkein parempi uskoa vaikka sitten satuun kuin kuolla sen takia, että ei ole mitään toivoa paremmasta. Mä oon ollu elämässäni aika toivottomassa tilanteessa ja ainut, miten oon siitä selvinny tähän päivään asti on ollu se, että on ollu mielessä se pieni toivo jostain paremmasta, joka mun mieleen on joskus kauan, kauan sitten iskostettu. Se ei ole kuulkaa huono asia. Ilman sitä mä oisin tällä hetkellä kuollut. En usko, et se ois parempi. Ja jos joku väittää, että se ois parempi niin ei tiedä mistä puhuu.

Et vaikka ei täydellinen järjestö olekaan niin ei se täysin huonokaan voi olla, koska se on ihmisten henkiäkin pelastanut.
Jaakko Ahvenainen

Re: Ei kaikilla ole huonoja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Anonymous kirjoitti:Ehkä joskus vielä palaan siihen, koska kohdallani siitä ei ole ollu mitään negatiivisia kokemuksia.

Ja tiedän, että jos joskus vielä siihen uskontoon palaan niin tiedän, että jos tulisi jossain vaiheessa jotenkin ahdistettu tai pakotettu olo niin sitten niissä muissa on vikaa, ei mussa.
Juuri näin puhuu orastava viisaus. Antaa palaa.
Niin ja sen haluaisin vielä sanoa, että kyseisen uskonnon opetukset sinänsä välttämättä ole vääriä, mutta se on valitettavasti totta, että on ihmisiä, jotka soveltaa näitä opetuksia väärin ja väärällä tavalla.
Otkos koskaan tavannut uskontoa, jonka opetukset olisivat sinänsä vääriä, varsinkaan sen omista lähtökohdista. Täh! Jehovan todistajista puheen ollen en ole tavannut vielä tähän ikääni yhtäkään Jehovan todistajaa, joka soveltaisi oman uskontonsa opetuksia väärin saati väärällä tavalla.
Jaakko Ahvenainen

Re: Ei sen hallintoelimen mun mielestä tarvi olla täydelline

Anonymous kirjoitti:Oon mä tutkinut vähän tota taustaakin. Olenhan opiskelija ja oppinut kriittiseksi. En kaikkea purematta niele.
Salli mun nauraa. Tasan tarkkaan nielet vaikka ahvenen pyrstö edellä.
Mun mielestä te ette nyt ota huomioon sitä, että vaikka se seuran hallintoelin väittääkin olevansa Jumalan välikappale.

Hallintoelin ei väitä mitään. Se on Jehovan ainut kanava, joka saa täsmälliset, tarkat ja oikeat ilmoitukset suoraan Jehovalta kuninkaansa Jeesus Kristuksen kautta ja jotka mainittu hallintoelin täsmällisesti ja oikeaan aikaan välittää eteenpäin.
Mut en mä tiedä.
Just, juuri näin. Nyt sanoit totuuden. Ota selvää, sitä Jehovan todistajatkin edellyttävät.
Vieras

Tottakai ihmiset soveltaa kaikkia opetuksia väärin ja väärällä tavalla eikä ne sitä itse myönnä tai edes huomaa aina. Mutta kyllä ne JT:t mun mielestä toimii pääasiassa oikein ja ne virheet mitä ne tekee kompensoituu ainakin mun suhteen sillä, mitä ne tekee oikein tai edes yrittävät tehdä oikein. Ainakin ne edes yrittää noudattaa raamatun ohjeita sen mukaan kuin osaavat ja sen mukaan kuin he ne ohjeet tulkitsevat. Pahempi ois, jos eivät edes yrittäis. Kuten sanoin, on ne monien elämiä myös pelastaneet ja tiedän, etten mä ole siitä ainoa esimerkki.
Mun mielestä on myös niin, että jos jokin asia antaa ihmiselle toivoa, jotta se jaksaa elää, niin se on hyvä asia.
Vieras

Eikä pidä paikkaansa, että uskon kaiken, mitä he sanovat. Lue itse edeltä, johan tein selväksi, etten usko esim. siihen, että erotettuja ei saisi tervehtiä. Lue tarkkaavaisemmin, kiitos. :)
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viesti:

Arvoisan Vieraan katsontakannat eivät ole yksi yhteen niiden kanssa, jotka lahkossa mukana vielä ovat. Mikä on sinäänsä hyvä asia.

Palstalta löytyy henkilöitä, jotka on erotettu yhteydenpidosta ystäviinsä, jotka ovat erotettu. Joten tuon käskyn noudattamatta jättäminen johtaa erottamiseen, jos vanhimmat pelaavat sääntöjen mukaan.

Jossain Helsingissä asiasta saatetaan jonkin verran luistaa, tai tällaisen kuvan olen saanut.

Kerrataanpa asiat joissa ollaan samaa mieltä:
- Tervehtiä pitäisi
- Ei saisi hylätä
- Oma ajattelu tärkeää

Asioita joissa on erimielisyyttä:
- Puhumattomuus on henkilökohtainen ratkaisu
- Jehovan järjestön täydellisyys
- Jehovan todistajuuden mahdolliset hyvät puolet

Aloitetaanpa erimielisyyden käsittely :)

Karttaminen
Oma näkökantasi karttamiseen on melko järkevä, ei siis pitäisi hylätä sukulaisia vain uskonnon takia. Se ei kuitenkaan poista Vartiotorniseuran selkeitä ohjeita. Ja vaikka sukulaisesi eivät näitä ohjeita noudattaisikaan se ei poista sitä, että suurin osa näin tekee. Olitko muuten kastettu jäsen? Oletko virallisesti erotettu? Nämä säännöt eivät koske niitä, jotka eivät ole koskaan kastettuja olleet, tai joita ei ole virallisesti erotettu.

Järjestön täydellisyys
On hienoa kuulla, ettet koskaan pitänyt järjestöä erehtymättömänä, sillä näinhän asia on. Siitä on kiistattomat todisteet.

Vartiotorniseura kuitenkin itse vaatii kritiikitöntä suhtautumista opetuksiin. Minkäänlaista tämänkaltaista keskustelua eri tulkinnoista ei voida käydä. Jos et hyväksy sitä, mitä Vartiotornissa sanotaan, mono heilahtaa hyvin äkkiä. Ainakin jos avaat suusi epäilyksistä. Ja jos mono ei heilahda, saatat joutua "merkityksi", joka tarkoittaa sitä, että sinua kohdellaan kuin erotettua vaikka kävisitkin kokouksissa ja olisit jäsen.

Järjestön hyvät puolet
Järjestön hyviä puolia on käsitelty yhdessä veljesseuran artikkelissa, ja foorumillakin täällä.

Kerrohan, onko Jehovan todistajilla tarjota jotain, mitä mikä tahansa muu uskonto ei kykenisi tarjoamaan? Toki uskonto tarjoaa toivoa, mutta taitaapa JT:n tarjoama toivo olla enemmän turhaa toivoa. Koko oppijärjestelmä perustuu sen verran paksuun bullshittiin. Jos elämässä kohtaa epätoivon hetkiä, uskonto ei todellakaan ole välttämätön.

Omassa elämässäni olen kohdannut suuria vaikeuksia, niin JT aikanakin kuin sen jälkeen. JT aikana ajattelin, että usko ja järjestö pelastaa joistakin ongelmista. Onneksi en niihin kuollut, sillä nyt, kun olen järjestöstä pois päässyt, ongelmien todellinen syykin on selvinnyt. Apua vaikeisiin tilanteisiin saa esimerkiksi sosiaalityöntekijöiltä, psykologeilta, lääkäreiltä tai vaikka kirkon diakoniatyöstä.

Mikä olisikaan parempi tapa saada apua, kuin todellinen toivo eli ongelmien ratkeaminen jo nyt, eikä Seuran tarjoama lehtimyyntibisnes-toivo jossa pelastus tulee vasta tulevaisuudessa?
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viesti:

Anonymous kirjoitti:Tottakai ihmiset soveltaa kaikkia opetuksia väärin ja väärällä tavalla eikä ne sitä itse myönnä tai edes huomaa aina. Mutta kyllä ne JT:t mun mielestä toimii pääasiassa oikein ja ne virheet mitä ne tekee kompensoituu ainakin mun suhteen sillä, mitä ne tekee oikein tai edes yrittävät tehdä oikein. Ainakin ne edes yrittää noudattaa raamatun ohjeita sen mukaan kuin osaavat ja sen mukaan kuin he ne ohjeet tulkitsevat. Pahempi ois, jos eivät edes yrittäis. Kuten sanoin, on ne monien elämiä myös pelastaneet ja tiedän, etten mä ole siitä ainoa esimerkki.
Mun mielestä on myös niin, että jos jokin asia antaa ihmiselle toivoa, jotta se jaksaa elää, niin se on hyvä asia.
Tämä opetusten väärin soveltaminen on suosittu argumentti. Hauskaa, että edes vanhimmat ja muut päättävät eivät osaa "soveltaa opetuksia oikein" :) Ei taida kukaan osata soveltaa niitä oikein.

Millä tavalla olisi huonompi, jos raamatun ohjeita ei noudata? Tälläkin palstalla on useita ateisteja, jotka eivät millään tavalla pyri elämässään noudattamaan raamatun ohjeita. Silti heidän elämänsä menee ihan mukavasti, eivätkä he ole tehneet rikoksia tai aiheuttaneet muutakaan haittaa ihmiskunnalle?
Vieras

Tarkoitin sitä, että jos uskoo, että Jumala on olemassa niin eikä silloin ole parempi, että edes yrittää tehdä niin kuin hänen tahtonsa mukaan olis oikein kuin se, että ei edes yritä. Mutta kysehän on siitä uskooko Jumalaan vai eikö.

Ja ehkä ei kukaan osaakaan soveltaa niitä opetuksia TÄYSIN oikein, koska ei ole täydellistä ihmistä, joka sen osais tehdä.

En ollut kastettu jäsen, mutta kyllä: perheessäni oli kastettuja jäseniä, jotka erosivat ja heitä kyllä tervehdittiin edelleenkin. Ja todistajasukulaiset puhui meidän kanssa edelleen, vaikkakin ehkä vähemmän oltiin heidän kanssaan tekemisissä.

Mä en usko, että mun henkeä ois ainakaan se pelastanut, että oisin uskonut siihen, kuinka pääsen taivaaseen/helvettiin kuoleman jälkeen. Päinvastoin: sen opin mukaan oisin varmasti nimenomaan TAHTONUT kuolla, jotta pääsen sinne nopeammin. :lol: Että kyllä sillä on vähän väliä, mihin uskoo, ainakin tässä mielessä.

Ja mulla on sellainen ongelma, ettei sitä voisi yksikään ihminen tässä maailmassa ratkaista. Et sen takia on helpottavaa uskoa heidän opetukseensa. Mutta se ei tarkoita, että uskoisin ihan kaiken epäilemättä yhtään.
Jaakko Ahvenainen

Anonymous kirjoitti:Ainakin ne edes yrittää noudattaa raamatun ohjeita sen mukaan kuin osaavat ja sen mukaan kuin he ne ohjeet tulkitsevat.
Aivan samoin tekevät kaikki ns. "kristikunnan kirkot" ja siitä haarautuneet eri suunnat, joista Jehovan todistajat ovat yksi protestantismin haarauma, mutta ei ainoa. On toki eroa sillä, pitääkö juuria ruispeltoa vai porkkanamaata.
On täysin eri asia kontrolloida noin sadan hengen porukkaa, kuin noin 10 000 hengen porukkaa tai 50 000 hengen (siis yksilön) tai vieläkin suurempaa.
Toivo on aina paikallaan: ilman toivoa ei olisi elämää.
Jaakko Ahvenainen

Anonymous kirjoitti:Eikä pidä paikkaansa, että uskon kaiken, mitä he sanovat. Lue itse edeltä, johan tein selväksi, etten usko esim. siihen, että erotettuja ei saisi tervehtiä. Lue tarkkaavaisemmin, kiitos. :)
Olsisi syytä uskoa, muuten tulee itse erotetuksi. Etkö Raamattua lue, etkö sitä ymmärrä, vai mistä ottaa kiinni. Epäiletkö hallintoelimen olevan väärässä.

Vastaan Sinulle: ei kumpikaan ole väärässä. Raamattu on Jehivan henkeytetty sana. Siihen ei ole lupa lisätä mitään eikä myös ottaa pois. Hallintoelin on Jehovan ainoa kanava, jolle on annettu etu tätä sanaa tulkita ja jakaa sitä ajallaan. Näin se myös on tehnyt.
Vieras

Tokihan ihmiset voi olla tyytyväisiä elämäänsä ilman mitään uskontoa. Mutta voi ne olla tyytyväisiä elämäänsä myös, jos ne kuuluu johonki uskontoon. Ei ne välttämättä ole aivopestyjä raukkoja, jotka kulkee pakotettuna itkukurkussa kokouksissa. Se on jokaisen oma valinta uskooko johonkin. Ja myös se, että mihin uskontoon uskoo.

Siksi mun mielestä oli vaan tarpeen sanoa täälä, että kyllä tässäkin uskonnossa on hyviäkin puolia. Mun mielestä täälä on keskitytty liiaksi siihen, mikä on huonoa. Huonoja puolia löytyy myös siitä, ettei usko mihinkään. Hyvää yötä kaikille. Mä en jaksa enempää kirjottaa. :)
Vieras

En voi tulla erotetuksi, kun en tähän uskontoon edes kuulu, joten mua on turha sillä "pelotella". Eikä kukaan voi mua sellasella pelotella, vaikka tähän uskontoon kuuluisinkin. Mun ajatukset on mun omia, eikä mun tarvi niitä muille jakaa, jos en halua. Kukin uskoo tavallaan. Saa päättää itse mitä uskoo ja miten paljon uskoo ja mihin uskoo.

Ja sinulta kysyn (ja monilta muiltakin), miksi näytätte kaikki lukevan Jehovan todistajien lehtiä vieläkin, vaikka ette niihin sanomanne mukaan usko enää? Ja miksi sanot: "ei kumpikaan ole väärässä. Raamattu on Jehivan henkeytetty sana. Siihen ei ole lupa lisätä mitään eikä myös ottaa pois. Hallintoelin on Jehovan ainoa kanava, jolle on annettu etu tätä sanaa tulkita ja jakaa sitä ajallaan. Näin se myös on tehnyt.", jos et kerran siihen uskoontoon usko, etkä haluaakaan uskoa?

Ja loppujen lopuksi: mitä te ylipäätään välitätte siitä, mihin jotkut muut uskoo, jos te ette itse usko? Mitä sillä on sitten väliä, mihin muut uskoo, jos teitä ei yhtään kiinnosta koko asia?
Luopion toveri

Viesti Kirjoittaja Luopion toveri »

Allahiin voi uskoa, vaikkei hamasia kannattaisi.

Katoliseen jumalaan voi uskoa, vaikka olisi homoseksuaali.

Aku Ankkaa voi lukea, vaikka ei pitäisi Walt Disney Inc. -firmasta.

Fordilla voi ajaa vaikka tahtoisi Porshen.

Monilla on Vt seurasta sen verran rankkoja kokemuksia takanaa, että tahtoo vertaistukea tältä porukalta. On hyvä saada ympärilleen ihmisiä, jotka tietävät mistä puhutaan. Eronneet/erotetut/karanneet/kadotetut lukevat ihan puhtaasta mielenkiinnosta, mitä vt seura on nyt keksinyt. Siellä opit vaihtuvat tiuhaan ja uusia tehdään- kenties "mitä olisin joutunut/saanut/pakotettu tekemään/uskomaan jos olisin vielä mukana. Mitä muut joutuvat/saavat/pakotetaan tekemään/uskomaan?".
Viimeksi muokannut Luopion toveri, 18.05.2007 01:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaakko Ahvenainen

Anonymous kirjoitti:Mä en usko, että mun henkeä ois ainakaan se pelastanut, että oisin uskonut siihen, kuinka pääsen taivaaseen/helvettiin kuoleman jälkeen.
Taivas kuuluu voidelluille 144 000:lle, muilla on paratiisimaan odote, eikä mitään helvettiä ole olemassakaan. Se on kristikunnan harha.
Ja mulla on sellainen ongelma, ettei sitä voisi yksikään ihminen tässä maailmassa ratkaista.
Kovin hurja väite. Ootkos yrittänyt! Jos ongelmaasi ei voi yksikään ihminen ratkaista, ja myös Jehovan todistajat ovat ihmisiä, silloin ongelmasi ei ole immanentti vaan ekstinssenssi ja sille ei todellakaan yksikään ihminen mahda mitään. Tällaisessa tapauksessa jo mentaalisesti on autuaampaa pysyä uskossaan. Tämän edellytän otettavan hyvin vakavasti.
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 18.05.2007 02:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin