Yksi merkittävä asia on se että jos ja kun lapsena/nuorena jää srkn kaveripiirin ulkopuolelle eikä maailmallisiakaan kavereita saisi olla. Tästä nuori katkeroituu koko järjestölle. Kyllä siinä iässä pitää ikätovereita olla.Tony kirjoitti: Mikä sitten on mennyt vt-seuran tavassa toimia nuorten suhteen pieleen, että nämä usein jättävät järjestön?
Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä
Valvoja: Moderaattorit
-
Yleisönpalvoja
- Viestit: 25
- Liittynyt: 24.05.2007 11:02
Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä
"Stay alive til -75!" - Piirivalvoja Charles Sunutkon julistus vuonna -67
-
Yleisönpalvoja
- Viestit: 25
- Liittynyt: 24.05.2007 11:02
Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä
Tästä tuli mieleeni ns. vt-viivaus -illanistujaiset, "viivajaiset"... Noissa joskus saattaa jotain itsenäistä ajatteluakin jos porukka on sopiva. Mutta kokemukseni mukaan yleensä ei, tilaisuudet ovat sellaisia minikokouksia jotka menee täsmälleen käsikirjoituksen mukaan. Mutta ainakin siitä saavat jotkut nuoret "tekosyyn" viettää aikaa porukalla.Tony kirjoitti: Ongelmaa pahentaa vt-seuran kontrollointihalu, jossa pienryhmien raamatun tutkiminen (ja eittämättä myös vt-seuran kirjallisuuden tutkiminen) on kyseenalaistettu. Juuri tuollaisissa porukoissa nuoret voisivat yhdistää uskonnonharjoittamisen ja sen jälkeen seuraavan yhteisen vapaa-ajan. Toiminta voisi olla mielenkiintoista ja palkitsevaa. Mutta ei, kaikki tulee tapahtua tiukan valvonnan alla ja soveltaminen on saatanasta.
"Stay alive til -75!" - Piirivalvoja Charles Sunutkon julistus vuonna -67
-
pakana
Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä
Meillä muuten harrastettiin näitä viivajaisia... oli joskus oikein Karkkilan ja Espoon nuorten yhteisiä viivajaisia, mutta ne päättyivät siihen, että vanhimmat lopulta kielsivät ne oikein lavalta.Yleisönpalvoja kirjoitti:Tästä tuli mieleeni ns. vt-viivaus -illanistujaiset, "viivajaiset"... Noissa joskus saattaa jotain itsenäistä ajatteluakin jos porukka on sopiva. Mutta kokemukseni mukaan yleensä ei, tilaisuudet ovat sellaisia minikokouksia jotka menee täsmälleen käsikirjoituksen mukaan. Mutta ainakin siitä saavat jotkut nuoret "tekosyyn" viettää aikaa porukalla.
-
Vieras
Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä
Kiinnostava juttu muuten että kerran muuan kierrosvalvoja kritisoi vähän kimpaantuneena jopa sitä että viivajaisiin suhtaudutaan monesti niin nuivasti... joskus näinkin päin.pakana kirjoitti:Meillä muuten harrastettiin näitä viivajaisia... oli joskus oikein Karkkilan ja Espoon nuorten yhteisiä viivajaisia, mutta ne päättyivät siihen, että vanhimmat lopulta kielsivät ne oikein lavalta.Yleisönpalvoja kirjoitti:Tästä tuli mieleeni ns. vt-viivaus -illanistujaiset, "viivajaiset"... Noissa joskus saattaa jotain itsenäistä ajatteluakin jos porukka on sopiva. Mutta kokemukseni mukaan yleensä ei, tilaisuudet ovat sellaisia minikokouksia jotka menee täsmälleen käsikirjoituksen mukaan. Mutta ainakin siitä saavat jotkut nuoret "tekosyyn" viettää aikaa porukalla.
-
pakana
Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä
Meillä perusteltiin tätä sillä, että nämä viivajaiset ovat ikäänkuin kokouksia ja kokouksia pitäisi olla aina vetämässä ja valvomassa joku vanhin... että nuorten keskuudessa järjestettäviä kokouksia ei katsottu ainakaan tuolloin kovinkaan hyväksyttyinä. Kyllä siitä silloin purnattiin... ja ihan syystä. Josko on ajatukset sitten muuttuneet taikka on ollut kyseessä sitten joku "löysäpipoisempi" kierrosvalvoja, mutta näin meillä.Vieras kirjoitti: Kiinnostava juttu muuten että kerran muuan kierrosvalvoja kritisoi vähän kimpaantuneena jopa sitä että viivajaisiin suhtaudutaan monesti niin nuivasti... joskus näinkin päin.
-
sorbet
- Viestit: 443
- Liittynyt: 27.09.2007 11:22
Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä
Meillä järjestettiin kanssa viivajaisia. Vanhimmat suhtautui niihin todella suopeasti. Itse en niistä jaksanut oikeen innostua, vaikka aina osallistuinkin. Mukavampaa oli se viivajaisten jälkeinen ohjelma. Itse aina leivoin viivajaisiin jotain herkullista ja koko viivajaisten ajan odottelin, että päästään herkuttelemaan 
-
Vieras
Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä
Jos siellä pelättiin heräävän itsenäistä ajattelua ilman vanhimpia? Viivajaiset kyllä jo sinänsä ovat yksi toiston...toiston.. ja vielä kerran toiston ja valmiiden vastausten malliesimerkki.
Kysymys: Mikä on valmiiden vastausten ja toiston esimerkki?
Kysymys: Mikä on valmiiden vastausten ja toiston esimerkki?
-
rippeli
- Viestit: 2454
- Liittynyt: 28.04.2007 12:43
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä
Olin nuoruudessani useammassakin seurakunnassa, ja jokaisessa harrastettiin viivajaisia. Monesti myös leikittiin kenttäpalvelukseen liittyviä leikkejä, taikka kilpailtiin siitä kuka osaa luetella ulkoa raamatun kirjoittajat, kymmenen käskyä, paavalin muodostamat seurakunnat tms. Jossain vaiheessa tuli kuitenkin ohje, ettei saisi järjestää viivajaisia, ellei paikalla ole vanhinta tai avustavaa. Siihen ne hauskuudet sitten loppuivatkin. Tämä taisi tapahtua joskus 90-luvun puolivälissä.
Let me go Master I hate you so
-
wolframium
- Viestit: 1070
- Liittynyt: 05.06.2007 17:22
Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä
Autistinen kirjoitusosaston jäsen oikolukee kirjoittamansa tutkittavan artikkelin JA vertailee sen yhtenevyyttä KAIKKIIN aikaisemmin julkaistuihin Vartiotorneihin.Vieras kirjoitti:Kysymys: Mikä on valmiiden vastausten ja toiston esimerkki?
No huh, nyt alan hiukan ymmärtämään, että mistä ne vartiotornilaiset kehäpäätelmät oikein kumpuavat..
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
-
Witless
- Viestit: 1477
- Liittynyt: 04.05.2007 00:06
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä
Kokoontumisia on kovin vaikea niputtaa yhteen ja arvioida kokonaisuutena. Kokemus vaihteli ääritylsästä esitelmästä näytelmillä ja tienraivaajien ulkomaankokemuksilla ryyditettyyn piirikonventtiin jossa tarjottiin nakkeja, lihapiirakoita ja karkkia. Keskimäärin kyllä oli tylsää, viikon pakollista viittä tuntia kevennettiin puolisalaa tapahtuneella piirtämisellä ja jos oikein tuhmiksi äidyttiin niin väliajalla haettiin lähellä sijainneesta kioskista salmiakkia.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
- Richard Feynman
-
wolframium
- Viestit: 1070
- Liittynyt: 05.06.2007 17:22
Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä
Viiden markan punavalkoiset vartsikkasetelit oli veikeitä "leikkirahoja". Niissähän oli merkitty 10 kpl 50 pennin lohkoja, joita karkkiständin hemaisevat neitokaiset sitten ruksivat yli... (näin siis n. 8-vuotiaan silmin katsottuna) Siihen aikaan tuollainen seteli riitti pikkupojalla pitkään. Sunnuntaina saattoi sitten tulla vielä kiire ruksauttaa kaikki aikuisten setelit loppuun, eli nakit ja piirakat ja grandit teki kauppansa ennen kotimatkaa.Witless kirjoitti:Kokemus vaihteli ääritylsästä esitelmästä näytelmillä ja tienraivaajien ulkomaankokemuksilla ryyditettyyn piirikonventtiin jossa tarjottiin nakkeja, lihapiirakoita ja karkkia.
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
-
Analysoija
- Viestit: 1234
- Liittynyt: 21.07.2007 19:51
Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä
Paitsi että usein piirikonventeissa oli sunnuntaina ohjelman päätyttyä makeisosastossa lähinnä sinistä Mynthonia..wolframium kirjoitti:Viiden markan punavalkoiset vartsikkasetelit oli veikeitä "leikkirahoja". Niissähän oli merkitty 10 kpl 50 pennin lohkoja, joita karkkiständin hemaisevat neitokaiset sitten ruksivat yli... (näin siis n. 8-vuotiaan silmin katsottuna) Siihen aikaan tuollainen seteli riitti pikkupojalla pitkään. Sunnuntaina saattoi sitten tulla vielä kiire ruksauttaa kaikki aikuisten setelit loppuun, eli nakit ja piirakat ja grandit teki kauppansa ennen kotimatkaa.Witless kirjoitti:Kokemus vaihteli ääritylsästä esitelmästä näytelmillä ja tienraivaajien ulkomaankokemuksilla ryyditettyyn piirikonventtiin jossa tarjottiin nakkeja, lihapiirakoita ja karkkia.
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään