Tiede on tie totuuteen - vai onko?

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Tony

Re: Tiede on tie totuuteen - vai onko?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Aloitus "Tieteen tiestä" yhdistetty (Oppinäkemyksiä ja raamatuntulkintaa -osiosta) tähän ketjuun.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Vieras kirjoitti: Väite on aina ollut, että ateismin alla hyvyydelle, moraalille tai ihmisarvolle ei ole mitään todellista perustelua tai perustaa. Länsimaiden ateistit on kasvatettu kristilliseen moraaliin, jossa ihmisarvo voidaan perustella ja siksi useat heistä elävät melko hyvin.
Vieras kirjoitti: Uskolla tarkoitan sitä uskoa, johon koko länsimainen arvomaailmamme perustuu.
Tuota "tosi kristityt" jankuttavat aina mahdollisuuden saatuaan. Onko tuo faktaa, että länsimainen arvomaailma perustuu kristinuskossa (tai sen edeltäjissä) keksittyihin moraalisääntöihin?

Itse olen ollut käsityksessä, että kristinusko (tai sen edeltäjät) ovat omaksuneet hyviä käytäntöjä sieltä, täältä. Onko kristinusko ollut "ihmisarvon edelläkävijä", vai säälittävä kopioija, joka on ottanut omiin nimiinsä toisten ideologioiden/uskomusjärjestelmien hyvät keksinnöt ja lopuksi tuhonnut (=sulauttanut itseensä) tuon toisen "systeemin"? Kai tätä on jotenkin tutkittu, puolueettomastikin?

Ateisimissa ihmisarvolle ei ole mitään perustaa, mutta kristinuskossa on? Aika paksulla pensselillä maalaa ID-mies Vesa Palonen...
Vieras kirjoitti: Evoteoreetikoilla ei pelkän teoreettisen, alultaankin moniaukkoisen, epäjatkumoisen uskonsa vahvistukseksi ole mitään kristittyjen uskon "vahvistuskirjaa", multi- eli poikki tieteellisesti todistettua, pari tuhatta vuotta tarkastelun kestänyttä Raamattua vastaavaa väitöskirjaa.
Tuo analyysi raamatusta on kai vitsi? Onhan?
And Justice For All
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

"Länsimaiden ateistit on kasvatettu kristilliseen moraaliin, jossa ihmisarvo voidaan perustella ja siksi useat heistä elävät melko hyvin"

Mun tässä kohtaa aina tekis mieli menettää mun hyvinvoiva ateistinen moraalini ja mennä kutittelemaan pelkällä moralla... Kai sitä ihminen voi sitten olla noinkin puusilmäinen, kun on kerran uskovainen?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Jos kristinuskolla on yksinoikeus moraaliin ja eettisyyteen, niin samalla logiikalla kauppaan kuuluvat myös sodat, eriarvoisuus, orjuus, naisten epätasa-arvoinen kohtelu ja rasismi. Tästäkään pullasta ei voi ottaa pelkästään rusinoita.

Moraalin suhteesta uskoon ja uskonnottomuuteen voi keskustella ketjussa "Onko moraalia ilman uskontoa?", jonne vieraatkin pääsevät kommentoimaan.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

sinner74 kirjoitti:
Vieras kirjoitti: Uskolla tarkoitan sitä uskoa, johon koko länsimainen arvomaailmamme perustuu.
Tuota "tosi kristityt" jankuttavat aina mahdollisuuden saatuaan. Onko tuo faktaa, että länsimainen arvomaailma perustuu kristinuskossa (tai sen edeltäjissä) keksittyihin moraalisääntöihin?

Itse olen ollut käsityksessä, että kristinusko (tai sen edeltäjät) ovat omaksuneet hyviä käytäntöjä sieltä, täältä. Onko kristinusko ollut "ihmisarvon edelläkävijä", vai säälittävä kopioija, joka on ottanut omiin nimiinsä toisten ideologioiden/uskomusjärjestelmien hyvät keksinnöt ja lopuksi tuhonnut (=sulauttanut itseensä) tuon toisen "systeemin"? Kai tätä on jotenkin tutkittu, puolueettomastikin.
Tämä viittaus oli jo toisessa ketjussa, mutta sopii tähänkin esimerkiksi siitä miten uniikkia tavaraa kristinuskon perusperiaatteet ovat: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kultainen_ ... A4nt%C3%B6. Joulut ja muut kopioidut bakkanaalit tällä palstalla kaikki jo sattuneesta syystä tietävätkin. :)
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Kulttuurit tapaavat olla vuorovaikutuksessa keskenään. :D
Ja länsimainenkin joulu on palaamassa juurilleen.
Vieraas

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Kulttuurit tapaavat olla vuorovaikutuksessa keskenään.
:D
Totta.
Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Ja länsimainenkin joulu on palaamassa juurilleen.
Kiinnostavaa. Onko Saturnalia tehnyt comebackin? :)
Kaarmis

"Saturnalia oli roomalaisten keskitalvenjuhla, jota vietettiin Saturnus-jumalan kunniaksi. Alun perin sitä juhlittiin 17. joulukuuta, mutta viimeistään Sullan ajasta lähtien juhla kesti viikon ajan, 17.–23. joulukuuta. Tähän vuodenaikaan syyskylvöt oli saatu juuri tehtyä, ja oli siis sopiva aika juhlia maanviljelyn jumala Saturnusta. Samalla juhlan koettiin olevan hetkellinen paluu Saturnuksen valtakauden kulta-aikaan.

Saturnalia vastasi perinteiltään pitkälti kreikkalaista Kronia-juhlaa, jota vietettiin Saturnuksen kreikkalaisen vastineen Kronoksen kunniaksi. Roomalainen juhla alkoikin kreikkalaisen riitin mukaisella eli paljain päin suoritetulla uhrilla. Uhri toimitettiin Saturnuksen temppelin edessä Capitoliumin juurella ja vuodesta 217 eaa. alkaen uhrin jälkeen järjestettiin yleinen juhla-ateria. Muutoin juhlan ohjelma oli epävirallinen. Juhliminen sisälsi vierailuja ystävien luona, syömistä, juomista, pienten lahjojen antamista ja yleistä hauskanpitoa. Juhlan erikoisuutena oli ihmisten roolien kääntyminen päälaelleen: kansalaiset vaihtoivat toogansa tavallisen kansan käyttämiin yksinkertaisiin asuihin, kaikki käyttivät vapautettujen orjien tunnusmerkkinä toiminutta pileus-lakkia, orjilla oli lupa arvostella isäntiään ja he söivät näiden kanssa yhteisen illallisen. Yleiseen hauskanpitoon kuuluivat myös uhkapelit, jotka olivat juhlan ajan poikkeuksellisesti sallittuja. Juhlintaa johtamaan valittiin princeps saturnalicius, eräänlainen karnevaalikuningas. Juhlan aikana yleinen tervehdys oli Io Saturnalia!"

Tervetuloa Saturnalia! Pitäiskö itse asiassa kutsua mun kämpille kunnon saturnalia-bileet? Pukukoodina pileus-lakki, vaihtoehtoisesti myös tooga käy.
Vieraas

Kaarmis kirjoitti:Tervetuloa Saturnalia! Pitäiskö itse asiassa kutsua mun kämpille kunnon saturnalia-bileet? Pukukoodina pileus-lakki, vaihtoehtoisesti myös tooga käy.
En voi valitettavasti osallistua roomalaisiin pakanajuhliin, olen itse Zeuksen palvojia. ;)
Kaarmis

Tervetuloa myös Zeuksen palvojat, tulijaisina vain pitää tuoda Theseuksen tapaan villisika!
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Kulttuurit tapaavat olla vuorovaikutuksessa keskenään. :D
Tuo on tietysti päivänselvä asia. Siksi onkin niin kummallista, että kristityt hehkuttavat "kristillisiä arvoja", joita esiintyy vain kristityillä, ja joilla maailma pelastuu. Muut kuin kristityt ovat moraalittomia moukkia. Kristittyjen mielestä he ovat saaneet arvonsa suoraan jumalalta, vaikka todellisuudessa ne ovat vain kokoelma parhaita käytäntöjä kristittyjen (tai heidän edeltäjiensä) kanssa tekemisissä olleilta kansoilta.

Oikeastaan käy sääliksi kristittyjä. He ovat kykenemättömiä tuntemaan empatiaa, joka on todellisuudessa kaiken moraalin ja ihmisarvon lähde. Koska he eivät kykene tuntemaan empatiaa, käyttäytymissäännöt täytyy saada "ylhäältä" eli raamatusta.

Mutta miten he edes voisivat olla kykeneviä kokemaan empatiaa, kun heidän jumalansa on simputtanut heitä mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla aina heidän raamattuun kirjatun historiansa alusta asti? Kristittyjen jumala on julma ja sydämetön kasvattaja.
And Justice For All
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

sinner74 kirjoitti:...käyttäytymissäännöt täytyy saada "ylhäältä" eli raamatusta.
Tuli vastustamaton halu saivarrella, kun saan lainausmerkeilläkin varustetusta yläkertaviittauksesta helposti lievää henkistä hilseilyä.

Mitä itse olen käsittänyt, niin ihmiskunnan käyttäytymissääntöjen ydin on muotoutunut kantapään kautta, vaakatasossa noin 360 graadin kulmassa. Sama siperia on opettanut myös fundikset, mutta he ovat vielä jatkojalostaneet käytössettiä siten, että syntyisi hajurako hyvisten ja pahisten välillä. Se hajurako on kuitenkin jäänyt teoreettiseksi.
Kristittyjen jumala on julma ja sydämetön kasvattaja.
Vartiotorniseura - jehovantodistajien jumala - on myös julma ja sydämetön kasvattaja.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Kaarmis

Jees,noin se menee. Kristittyjen "moraali" on opeteltu, eikä se edellytä minkäänlaista omakohtaista pohdintaa esimerkiksi empatiasta. Juuri omakohtaisen pohdinnan puute tekee tästä moraalista onttoa, ulkoaopeteltua, ulkokultaista, omahyväistä. Hyvä esimerkkikristitystä moraalista on suhtautuminen vieraisiin kansoihin "tutkimusmatkojen" ja muiden valloitusretkien ajalta.
Vieraas

sinner74 kirjoitti:
Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Kulttuurit tapaavat olla vuorovaikutuksessa keskenään. :D
Tuo on tietysti päivänselvä asia. Siksi onkin niin kummallista, että kristityt hehkuttavat "kristillisiä arvoja", joita esiintyy vain kristityillä, ja joilla maailma pelastuu. Muut kuin kristityt ovat moraalittomia moukkia.
Tunnen aika läheisesti evlut-pariskunnan, joka oli vastikään tekemässä Lähi-Itään kohdistuvaa viestintätyötä (TV-kanava). He ensinnäkin korostivat erittäin voimakkaasti, että eivät käännytä muslimeita, vaan ainoastaan tukevat Lähi-Idän maissa olevia kristittyjä vähemmistöjä. Olen ymmärtänyt, että heille muslimit ovat yhtä arvokkaita ihmisiä jne. jne.

Käytännössä kuitenkin a) kääntyneet muslimit ovat suuren riemun aihe ja b) kiinnostus rajautuu kristittyjen auttamiseen. Nämä ovat kieltämättä vähemmistö ja pahassa saumassa, mutta samaan aikaan alueella ammuskellaan mielenosoittajia, mestataan avionrikkojiksi väitettyjä naisia ja muuta pientä. Jälkimmäisiin tapauksiin ei kuitenkaan näiden kristittyjen mielenkiinto riitä. Kieltämättä tulee mieleen JT-käytäntö, jossa periaatteessa ollaan maailmaa syleilevän humaaneja, mutta todellisuudessa autetaan tasan omaa porukkaa.
Vastaa Viestiin