Paras ikä kuolla

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Markku Meilo

Re: Paras ikä kuolla

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Polyester kirjoitti:Minua puolestaan väsyttää elämässä juuri tuo piirre, että jokaista hyvää asiaa kohti tapahtuu vähintään pari huonoa.
Kyse on elämästä, omien kokemuksiensa luokittelusuhteesta riippumatta. Jos kokee, että elämä on ruusuilla tanssimista, niin lepra on saattanut iskeä, eikä huomaa jalkapohjissa olevia piikkejä.
Enkä usko, että asiat hirveästi iästä olisivat kiinni...
En minäkään enää usko kun ikää on tullut lisää, olen vähintään tietävinäni.
...ikähän on vain numero, sanotaan.
Numeroiden mielivaltainen käyttö on huutava vääryys yhteiskunnassamme. Tuota ikäsyrjinnäksi luokiteltavaa näkee kaikkialla. Jos henkilön numero on tietyyn tilanteeseen mielivaltaisesti asetetun raja-arvon alle, niin esimerkiksi hän ei saa yksin käyttää hissiä. Sitten kun saman henkilön numero on tietyn mielivaltaisen raja-arvon yli, niin esimerkiksi hänen kuljettamisensa julkisilla maksaa aiempaa enemmän.

No sitten kun ihmisen numero ylittää tietyn mielivaltaisen raja-arvon, niin ihminen pääseekin taas halvemmalla julkisissa ja siihen malliin. Niin ja ajokortti, sitä ei saa alanumeroisena ja ylänumeroisena se riivitään pois.
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Niin ja ajokortti, sitä ei saa alanumeroisena ja ylänumeroisena se riivitään pois.
Ei kai se nyt ylänumeroisena numeroiden takia lähde vaan yleisen kunnon ja ajokyvyn tähden?
Hyvähän se. En mä ainakaan halua että ajokyvytön sokea mummi kaahaa kenenkään lasten yli
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
SonOfJesus

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

SuurinBabylon kirjoitti:
Minusta jokaisella elossa olevalla on oikeus elämään. Tarvitaanko siihen jokin oikeutus esim hyödyllisyys?
Ensiksi voisit määritellä mitä on "elämä" (koskeeko se esim. vain ihmisiä, vai myös eläimiä tai kasveja?) ja kuka tämän oikeuden myöntää? Jos oikeus oletusarvoinen, entä jos kaikki eivät tunnusta tätä oletusarvoa? "Kaikilla on oikeus [asia tähän]" on sisällötön lausahdus, se ei tarkoita mitään.
Sorruin siis taas kiertelyyn. Anteeksi.

Haluan ajatella että minulla on oikeus elämään, vaikka olenkin hyödytön.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Markku Meilo

Veli-Hopea kirjoitti:Ei kai se nyt ylänumeroisena numeroiden takia lähde vaan yleisen kunnon ja ajokyvyn tähden?
Joo, mun ajatusmoka, huono esimerkki.
Hyvähän se. En mä ainakaan halua että ajokyvytön sokea mummi kaahaa kenenkään lasten yli
Mä muuten luulen, että valtaosassa onnettomuuksia kuljettajalla on setti, joko omassa tai viranomaisen hallussa.

Etenkin meistä miehistä kun suurin osa on keskitasoa parempia kuljettajia, niin en malta olla mainitsematta kun tossa tunti sitten tuli taas tunne, että olisko ollut kunnon tai kyvyn puutetta. Korjaavat tietä tässä nurkalla ja sora-auto nökötti odottamassa vuoroaan mutkassa. Edelläni ajoi iäkkäämpi henkilö Yariksella ja raapi vasemman puolen peilinsä kuorma-autoon raossa, josta menin pakettiautolla heittäen läpi.
Polyester

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Ikä ei ole tae oikeassa olemisesta, jos ei väärässä olemisestakaan. Erään selkeän edun ikä kuitenkin mielestäni tuo: vanha ihminen on joskus ollut nuori, mutta nuori ihminen ei ole koskaan ollut vanha.

Väittäisin siis, että vanhalla ihmisellä on ainakin periaatteessa paremmat mahdollisuudet ymmärtää nuorta kuin toisin päin. Maailma on ollut erilainen, mutta hän on kuitenkin nähnyt asiat nuoren ihmisen silmin, tulevaisuuden odotuksineen ja suurine luuloineen.

Yksi motivaatio vanhaksi elämiselle voisikin olla se, että näkee itsensä silloin, sekä tietysti millaiseksi maailma muuttuu. Jos tekoälyn keksiminen on juuri tapahtumassa, niin ei kai siinä malta kuolla, vaikka olisi esim. 90-vuotias ja vähän raihnainenkin.
Markku Meilo

Polyester kirjoitti:Ikä ei ole tae oikeassa olemisesta, jos ei väärässä olemisestakaan. Erään selkeän edun ikä kuitenkin mielestäni tuo: vanha ihminen on joskus ollut nuori, mutta nuori ihminen ei ole koskaan ollut vanha.
Se ikänumerojuttu tuntuu olevan nimenomaan aikajättöisen henkilön rypistelyä. Telkkarissa oli vuosia sitten dokkari, jossa parhaat päivänsä jo nähnyt nainen (á la age is just a number) oli avioliitossa vähän onnellisen pojan kanssa, joka vapailla markkinoilla olisi varmaankin jäänyt paitsi. Toki kyltymätön ikänainen sai sitä mikä oli hänelle tärkeää.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Markku Meilo kirjoitti:Se ikänumerojuttu tuntuu olevan nimenomaan aikajättöisen henkilön rypistelyä.
Näin myös tämän asian näen. Sopii lukea vaikka Riku Richterin juttuja Jopon sivuilta tai täältä, olipa niistä mitä mieltä tahansa.
anne58li

Viesti Kirjoittaja anne58li »

Itse en haluaisi kyllä tulla rasitteeksi omalle lapselle. Joten silloin viimeistään ellei muuta mahdollisuutta niin voisi olla elämäni piste. Toivotaan että siihen menisi aikaa
Occamin partaveitsi

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Palasin foorumille,...kun oli sopiva aihe.

"anne58li" kirjoitti

"Itse en haluaisi kyllä tulla rasitteeksi omalle lapselle. Joten silloin viimeistään ellei muuta mahdollisuutta niin voisi olla elämäni piste. Toivotaan että siihen menisi aikaa"

Kommenttini...
Eikö oma "lapsesi" ollut "rasite" myönteisessä mielessä sinulle aina lapsen sikiämisestä---täyskasvuisuuteen asti ?

Jos ja kun "lapsi" sinua rakastaa, niin ei hän halua sinun poistuvan läheisyydestään kovinkaan nopeasti, vaan hänkin halua huolehtia sinusta, niinkuin sinä huolehdit hänestä lapsena ollessaan. Tämä on elämän luonnollinen kulku.

Eli ajattele myönteisesti asiaa...et ole lapsellesi "rasite" negatiivisessa mielesssä ...vaan myönteisessä..hän rakastaa sinua äitinä ..niinkuin sinä rakastit häntä lapsena ja vielä sen jälkeenkin.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Occamin partaveitsi

Nimimerkki " SonOf.Jesus" kirjoitti jo 17.10.2014....

"Haluan ajatella että minulla on oikeus elämään, vaikka olenkin hyödytön."

Kommenttini....

Elämä on kallisarvoinen lahja Luojalta, ja se on jopa ainutlaatuinen eli "unikki", hyödytöntä elämää ei ole olemassa.

Niin sinun ...niinkuin myös minun elämällä on oma tarkoituksensa...vaikka ne joskus tuntuu (ainakin omasta mielestä) hyödyttämältä.

Meillä kaikilla on todellakin "oikeus elämään", rakentakaamme itse siitä hyödyllinen.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Elämää arvostaa jopa enemmän, kun ei usko mihinkään kuoleman jälkeiseen.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Markku Meilo

Jouko Pallari kirjoitti:Elämä on kallisarvoinen lahja Luojalta...
Miten tämä on osoitettu?
Occamin partaveitsi

"Kaarmis" kirjoitti...

Elämää arvostaa jopa enemmän, kun ei usko mihinkään kuoleman jälkeiseen.

Kommentoin....

Kuoleman jälkeisestä mahdollisesta elämästä tietää vain yksin Luoja...oli se mahdollinen elämä sitten ylösnousemuksen kautta---tai uudelleen syntymisen kautta, ...mitä niitä uskomuksia nyt sitten onkaan, ...tai sitten ei mitään.

Kaikilla on kuitenkin oikeus uskoa siihen, minkä itse oikeaksi tuntee, ..se lienee pääasia.

Meidän tehtävämme tässä ja nyt on huolehtia siitä, että nykyinen elämämme on suhteellisen laadukasta niinkuin myös terveelliset elämäntavat ...ja että nauttimamme ruoka on terveellistä.
Edellämainitut seikat suovat meille mahdollisuuden pitempään elämään jo nyt...jääköön niin sanottu kuoleman jälkeinen elämä Luojan haltuun...oli sitä tai ei.
Occamin partaveitsi

Nimimerkki "Markku Mielo" kirjoitti...

Vastasit kommenttiini..."Elämä on kallisarvoinen lahja Luojalta"

"Miten tämä on osoitettu?"

Kukaan ei ole vielä pystynyt tieteellisesti.... eikä muullakaan tavalla todistamaan esim. allekirjoittaneelle, että miten elämä olisi saanut alkunsa, siihen ei esim. vastaa kuuluisa evoluutio-uskontakaan.
Jäljelle on jäänyt kertomus Luojan (suunnittelijan) olemassa olosta, johon yksinkertaisesti on esim. minun pakko uskoa niin kauan..kunnes joku esittää paremman teorian.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Jouko Pallari kirjoitti: Jäljelle on jäänyt kertomus Luojan (suunnittelijan) olemassa olosta
Ja se on sitten tieteellisesti todistettu?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vastaa Viestiin