Uskot Turun Sanomiin kirjoitetun jonka mukaan uutiset alkavat klo 20.30, mutta et usko Turun Sanomien olevan Jumalan Sana. Haloo....RaM kirjoitti:Uskot Jeesukseen mutta et siihen ainoaan kirjaan, joka tuosta juutalaisesta lahkojohtajasta kertoo. Haloo...nolo tapaus kirjoitti: Minä en ole kuitenkaan ollutkaan raamattuun-uskova, joten nuo ristiriidat eivät minun uskoani horjuta, ne johtuvat eri aikoina eläneiden ihmisten kulttuuri-sidonnaistakin jumala-käsityksistään.
Kuinka selität itsellesi maailmankaikkeuden olemassaolon?
Valvoja: Moderaattorit
Parempi olisi pureksia, pureksia ihan hienoksi ja katso miten se on.Markku Meilo kirjoitti:Niin, vähemmän ongelmia on kun lakaisee niitä maton alle.nolo tapaus kirjoitti:
Niin. Evankeliumi on liitetty raamattuun osana sitä.
Minä en edellytä sinultakaan mitään.Tuo on huomattu, edellytät kyselemätöntä uskoa selittämättömään Jumalaasi.On uskonnollisia uhdistyksiä jotka edellyttävät jäseniltään kyselemätöntä uskoa tuohon kirjaan, minä en ole yksi niistä.
Mistä kakusta, tarkoitatko raamatustasi ?Havaintoni mukaan väärinymmärrys johtuu poukkoilusta, joka syntyy kun kakusta nypitään pelkkiä rusinoita.Jos väärinymmärtäminen jatkuu, niin syy siihen löytyy tuon lukemansa väärin ymmärtäjän omista ennakko-asenteista ja henkilökohtaisista motiiveista.
-
- Viestit: 13450
- Liittynyt: 24.04.2007 10:28
Koskahan sinä heijastat tuota näkemystäsi myös kirjoittelussasi? Toisaalta, nykykulttuurissamme pidetään oikeutena odottaa väitteille myös perustelu.nolo tapaus kirjoitti:Ei ole ihmisen asia osoittaa Jumalansa olemassaoloa, se on Jumalan oma asia.
Edellisessä hengenvedossasi kerroit olevan Jumalan asia osoittaa olemassaolonsa, mitä pahaa odottelussani voi tuon mielipiteesi valossa olla?Sinä se vaan odotat tekemättä asialle sen enempää.
Jos asia ei minua vaivaa, niin mitä sinä siitä välität?Odottavan aika on pitkä.
Kelpuuttanet kuitenkin esimerkiksi yhdestä jumalnäkemyksestä ja verisestä kulttuurista, lukuisten vastaavien joukossa? En minä Raamattua nostanut lausunnolli jalustalle, päin vastoin.Raamattu on muinaishistoriallinen kultturi-teos. Monille kuin Jumala, mutta ei minulle.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
- Viestit: 13450
- Liittynyt: 24.04.2007 10:28
Voi kun aloittaisitkin.nolo tapaus kirjoitti:Parempi olisi pureksia, pureksia ihan hienoksi ja katso miten se on.
Vastailet minulle ja muille siten kuin Jumalasi olisi olemassa muillekin kuin sinulle.Minä en edellytä sinultakaan mitään.
Koko keskustelusta.Mistä kakusta, tarkoitatko raamatustasi ?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Esimerkisi tuolla edellisellä näkemykselläni. Koska sinä tahdot sen omasta puolestasi oikein ymmärtää ?Markku Meilo kirjoitti:Koskahan sinä heijastat tuota näkemystäsi myös kirjoittelussasi? Toisaalta, nykykulttuurissamme pidetään oikeutena odottaa väitteille myös perustelu.nolo tapaus kirjoitti:Ei ole ihmisen asia osoittaa Jumalansa olemassaoloa, se on Jumalan oma asia.
Perustelulla tarkoitat kiistatonta todistetta joka läpäisee myös objektiivisen tieteen tarkastelut ja muut kokeet ?
Ei mitään, mutta odotellessasi ei sinun tule todisteita myöskään vaatia tai edellyttää keneltäkään toiselta.Edellisessä hengenvedossasi kerroit olevan Jumalan asia osoittaa olemassaolonsa, mitä pahaa odottelussani voi tuon mielipiteesi valossa olla?Sinä se vaan odotat tekemättä asialle sen enempää.
Kyllä minä välitän, mutta se ei tarkoita ettet saisi puolestani jäädä odottamaan.Jos asia ei minua vaivaa, niin mitä sinä siitä välität?Odottavan aika on pitkä.
Kuten olen aiemmin usein kertonut, löysin raamatun vasta uskoon tulemiseni jälkeen.Kelpuuttanet kuitenkin esimerkiksi yhdestä jumalnäkemyksestä ja verisestä kulttuurista, lukuisten vastaavien joukossa? En minä Raamattua nostanut lausunnolli jalustalle, päin vastoin.Raamattu on muinaishistoriallinen kultturi-teos. Monille kuin Jumala, mutta ei minulle.
Tuo kirja ei edusta minulle Jumalaa, mutta se kyllä sisältää universaalisia totuuksia Jumalasta.
-
- Viestit: 13450
- Liittynyt: 24.04.2007 10:28
Muussa tapauksessa kyseessä on minulle uskonvarainen satuolento.nolo tapaus kirjoitti:Perustelulla tarkoitat kiistatonta todistetta joka läpäisee myös objektiivisen tieteen tarkastelut ja muut kokeet ?
Olet väärässä. Jos henkilö tulee ovelleni esittää minulle, että minun tulisi uskoa hänen jumalaansa, niin katson oikeudekseni kysyä perusteluja tuolle käännytykselle. Sinä olet kirjoittanut vastauksiisi osia, joissa pidät Jumalan olemassaoloa itsestäänselvyytenä, katson oikeudeksi esittää kysymyksiä.Ei mitään, mutta odotellessasi ei sinun tule todisteita myöskään vaatia tai edellyttää keneltäkään toiselta.
Mutta et anna minulle kyselyoikeutta?Kyllä minä välitän,
Järkevintä mitä olet hetkeen kirjoittanut....mutta se ei tarkoita ettet saisi puolestani jäädä odottamaan.
Häh? Minä annoin Raamatun ainaostaan esimerkkinä yhdestä kulttuurista, jolla oli ikiomat hyvän ja pahan määritykset, sekoitat nyt asioita pahan kerran.Kuten olen aiemmin usein kertonut, löysin raamatun vasta uskoon tulemiseni jälkeen.
Minulle Raamattu edustaa paimentolaisperinnettä ja heijastaa sen ajan vääriä käsityksiä ja on lisäksi ristiriitainen.Tuo kirja ei edusta minulle Jumalaa, mutta se kyllä sisältää universaalisia totuuksia Jumalasta.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
- Eläkeläinen
- Viestit: 1741
- Liittynyt: 13.04.2007 10:07
- Viesti:
Pitäydy käsityksessäsi jos olet haluton sitä muovaamaan, eli että löydät totuuksia elämässäsi varsinkin jos aktiivisesti niitä itse etsit.Markku Meilo kirjoitti:Muussa tapauksessa kyseessä on minulle uskonvarainen satuolento.nolo tapaus kirjoitti:Perustelulla tarkoitat kiistatonta todistetta joka läpäisee myös objektiivisen tieteen tarkastelut ja muut kokeet ?
Kysyä toki voit. Sinä olet kertonut ettei Jumalaa ole, ja minä kyselen sinulta käsityksiesi perusteista. En kuitenkaan edellytä sinua toteen-näyttämään käsitystesi yhdenmukaisuutta suhteessa olemassaolon kaikkeuteen, sillä tiedän että sellaista ei ihminen todistaa voi.Olet väärässä. Jos henkilö tulee ovelleni esittää minulle, että minun tulisi uskoa hänen jumalaansa, niin katson oikeudekseni kysyä perusteluja tuolle käännytykselle. Sinä olet kirjoittanut vastauksiisi osia, joissa pidät Jumalan olemassaoloa itsestäänselvyytenä, katson oikeudeksi esittää kysymyksiä.Ei mitään, mutta odotellessasi ei sinun tule todisteita myöskään vaatia tai edellyttää keneltäkään toiselta.
Uskosi on käsityksesi ja minä kunnioitan omaasi.
En ole kieltänyt sinulta oikeuttasi kysyä, mutta jos sanomasi mukaan vain odottelet että jumalasi todistaa Itsensä sinulle, niin ei sinulla ole oikeutta edellyttää myös muiden tuon todistuksen aukottomasti sinun eteesi kantavan.Mutta et anna minulle kyselyoikeutta?Kyllä minä välitän,
Kiitoksia.Järkevintä mitä olet hetkeen kirjoittanut....mutta se ei tarkoita ettet saisi puolestani jäädä odottamaan.
Sinä epäilet uskoni järjellisyyttä koska en usko raamattuun ja kuitenkin itse tiedät ettei raamattu edes ole Jumala. Jos joku sekoittaa niin en se minä ole.Häh? Minä annoin Raamatun ainaostaan esimerkkinä yhdestä kulttuurista, jolla oli ikiomat hyvän ja pahan määritykset, sekoitat nyt asioita pahan kerran.Kuten olen aiemmin usein kertonut, löysin raamatun vasta uskoon tulemiseni jälkeen.
Eellytät minun kuitenkin uskovan tuohon kirjaan kuin Jumalan Sanaan kaikista niistä ristiriidoista huolimatta mitä se sisältää jotta olisin oikea uskovainen ?Minulle Raamattu edustaa paimentolaisperinnettä ja heijastaa sen ajan vääriä käsityksiä ja on lisäksi ristiriitainen.Tuo kirja ei edusta minulle Jumalaa, mutta se kyllä sisältää universaalisia totuuksia Jumalasta.
Uskonnot ovat sivilisaation kulttuuriperinnettä. Ihmiset eroittelevat toisiaan, uskovat ja ei-uskovat. Jumala on yksi ja kaikille sama.Lehtiveli kirjoitti:Millähän perusteella kristityt olettavat olevansa oikeassa? Mietin vain, että mitä todisteita heillä on enemmän kuin muilla uskonnoilla?
Arvelen jokaisen normaalijärkisen ihmisen jossakin määrin olevan tiedostamattomuudessaan yhteydessä ja yhteistyössä Luojamme kanssa.
Älkää vaatiko minua kuitenkaan todistamaan arveluani.
-
- Eläkeläinen
- Viestit: 1741
- Liittynyt: 13.04.2007 10:07
- Viesti:
Voitko omasta puolestasi esittää esimerkin siittä että minä väitän jotakin faktaksi ?Lehtiveli kirjoitti:Nyt oli hyvin mainittu tuo arvauksen taso, ei väitetty mitään faktana
Arveluihin tai uskomuksiin ei nimittäin edes tarvitse vaatia todisteita. Se, millä pohjalla faktattomat uskomukset ovat, on aivan toinen keskustelu.
Sinunkin uskomattomuutesi siis perustuu arveluusi sen suhteen onko elämällä tarkoitus ?
Totta puhuen kaiken sen perusta jonka me näemme, haistamme, maistamme,ym.., on subjektiivinen uskomme sen tosiasiallisuuteen mitä koemme, eli elämä on uskon asia.
Tuo "totta puhuen" kaan ei ole väittämä, se on vankka mielipiteeni asiasta. Jokainen voi sen tosiasiallisuuden todeta vain omassa subjektiivisessa kokemuksessaan.
-
- Eläkeläinen
- Viestit: 1741
- Liittynyt: 13.04.2007 10:07
- Viesti:
Onko fyysinen todellisuus olemassa sellaisena kuin koemme, vai koemmeko sen eritavalla kuin se on? Olemmeko vain aivot, jotka kelluvat nesteessä ja kuvittelemme kaiken, johon koskemme?
Itse pohjaan uskonnottomuuteni pääpiirteissään kolmeen seikkaan:
1. Huonot kokemukset uskonnoista (JT ja muut uskonnot)
2. Tieteelliseen maailmankatsomukseen, asioille on tapana löytyä aina looginen selitys.
3. Omaan järkeen, eli siihen, mikä tuntuu todennäköisimmältä.
Itse pohjaan uskonnottomuuteni pääpiirteissään kolmeen seikkaan:
1. Huonot kokemukset uskonnoista (JT ja muut uskonnot)
2. Tieteelliseen maailmankatsomukseen, asioille on tapana löytyä aina looginen selitys.
3. Omaan järkeen, eli siihen, mikä tuntuu todennäköisimmältä.
-
- Viestit: 292
- Liittynyt: 01.05.2007 15:14
-
- Eläkeläinen
- Viestit: 1741
- Liittynyt: 13.04.2007 10:07
- Viesti:
Lehtiveli kirjoitti:Onko fyysinen todellisuus olemassa sellaisena kuin koemme, vai koemmeko sen eritavalla kuin se on? Olemmeko vain aivot, jotka kelluvat nesteessä ja kuvittelemme kaiken, johon koskemme?
Itse pohjaan uskonnottomuuteni pääpiirteissään kolmeen seikkaan:
1. Huonot kokemukset uskonnoista (JT ja muut uskonnot)
2. Tieteelliseen maailmankatsomukseen, asioille on tapana löytyä aina looginen selitys.
3. Omaan järkeen, eli siihen, mikä tuntuu todennäköisimmältä.
Käsityksesi perustuu kuitenkin uskoosi siinä suhteessa että uskot ymmärtäneesi havaitsemasi oikein ja todellisuudenmukaisesti.
Käsityksesi ei ole julistus tai väittämä vaikka sen kerroitkin.
Kun minä kerron omani, se on joidenkin erillailla asioista ajattelevien mielestä tuputtavaa julistamista ja perusteetonta väittämistä
Käsitykseni pidän niinkauan kun uskon asian oikein ymmärtäneeni, ja toivon ettette sen tähden mieltänne pahoita jotka eivät ole kanssani asioista yhtä mieltä.
Hyvää elämää myös teille.