Lahkon jälkeinen yksinäisyys

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Ar Pu

Viesti Kirjoittaja Ar Pu »

Ilkkala kirjoitti:On hyvä jos joku ymmärtää. Itse olen siis niin totaalisen yksinäinen, etten voi ajatella mitään muuta kuin elämän syvimpiä kysymyksiä, ellen sitten ole harrastuksieni parissa, jotka auttavat irtaantumaan ajatuksista ja keskittymään siihen tiettyyn asiaan. Se on kyllä huono juttu jos ei edes läheisiinsä voi luottaa. :(
Yksinäisyys voi olla yksi tarpeellinen ja terveellinen vaihe kasvussa itsenäiseksi ihmiseksi. Tommy Hellsten on jossain kirjassaan maininnut paradoksin "Vain yksin voi olla yhdessä."

Joukkoonliittymisenhalu voi olla merkki jostain vielä keskeneräisistä ja tuntemattomista (mielen)sisäisistä asioista.

Tämä on siis vain mielipiteeni.

Linkki Linkki Linkki
Ilkkala
Viestit: 75
Liittynyt: 13.06.2008 17:54

Re:

Viesti Kirjoittaja Ilkkala »

Ar Pu kirjoitti:Yksinäisyys voi olla yksi tarpeellinen ja terveellinen vaihe kasvussa itsenäiseksi ihmiseksi. Tommy Hellsten on jossain kirjassaan maininnut paradoksin "Vain yksin voi olla yhdessä."
Oon joskus tuon tapaisia kirjoja lukenutkin. Aina niissä pyritään neuvomaan vilpittömästi, mutta yleensä ne vain tahtoo sekoittaa ajatuksia. Luet yhden kirjan ja alat ihannoimaan sen periaatteita, vaikka ne olisivatkin ihan utopiaa. Sitten siirryt toiseen kirjaan ja alat ihannoimaan sen periaatteita, mutta unohdat ajan kanssa edellisen kirjan periaatteet jne... jne... Positiiviset selkeät asiat kuitenkin jäävät parhaiten mieleen. Tuota kirjaa en ole lukenut, ehkä joskus voisi. Lukeminen kannattaa joskus.
Ar Pu kirjoitti:Joukkoonliittymisenhalu voi olla merkki jostain vielä keskeneräisistä ja tuntemattomista (mielen)sisäisistä asioista.
Pitää paikkansa. Itselläni ei enää "joukkoon"liittymisen halua ole. Paitsi "maailman" joukkoon.

Ja joskus mitä enemmän mietin asioita, sitä voimakkaammaksi tunnen itseni. Eräs jehovan todistaja sanoi mulle muutamia päiviä sitten, että "On hyvä -----, että sä mietit näitä asioita". Vastasin "joo". Mielensisäiset asiat on käsiteltävissä omalla tavallaan. Olen huomannut myöskin sen, että mitä vähemmän mietit oman pääsi mukaan, sitä voimattomampi olet itsesi suhteen. Mutta mitä tutummaksi tulet muille ihmisille, sitä avoimemmaksi muutut.
Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Re: Lahkon jälkeinen yksinäisyys

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Lahkon jälkeisessä yksinäisyydessä ei tule unohtaa niitä, jotka ovat erotettuja mutta yrittävät/palaavat takaisin.
He ovat ehkä valmiita uhraamaan kaikki suhteensa jotta pääsisivät takaisin tosi tm Seuran totuuteen.
Olivat sitten erotettuja syystä, epäilystä tai jotain muuta.

Tämä tarkoittaa sitä että voivat uhrata jehovan todistaja ystävä suhteensa sekä myös maailmalliset/tai tulevat mahdollisesti maailmalliset ystävä-suhteensa päästääkseen takaisin. (ystävyyssuhteet maailmallisten kanssa saatetaan katsoa miinuksena kun pitäisi takaisinottamista harkita+juorut)

Ja vilpittömät Jehovan Todistajat uhraavat Seuran suosituksien mukaisesti hairahtuneen eivätkä ole missään tekemisissä. !!

Maailmalliset ystävät tai tulevat mahdollisesti maailmalliset ystävät eivät sitä uskonnollista uhrausta/hylkäämistä tee, mutta reppana erotettu vilpitön Jehovan Todistaja saattaa tämänkin erkaantumisen tehdä itse. Seuran suosituksien pelossa. ;takaisinottaminen ja siihen liittyvät asiat.

Hän rypee salilla sylkykuppina x aikaa ja kaikkien vilpittömien Jehovan Todistajien halveksittavana. Jos joku vilpitön Jehovan Todistaja innostuisi tukemaan tälläistä hylkiötä niin vanhimmat pistävät tälläisen nopeasti kuriin.

Mutta joillakin tälläisella henkilöllä on ilmeisesti tämä kuvainnollinen seura-aivopultti niin syvällä, että hän pelkää ja haluaa vaikka sylkykupin hinnalla takaisin ja on valmis tekemään mitä tahansa sen eteen jotta pääsisi takaisin. Samoin kuin kuvainnollisen aivopultin (Seuran ohjeistukset) avulla vilpittömät Jehovan Todistajat hyljeksivät erotettua, vaikka tämä vilpittömästi haluaisi takaisin. Hyljeksitty saattaa olla kuin ilmaa salilla.

Aikaa x kulunut (riippuu suhteista seurakunnassa ja suhteista vanhimpiin) sylkykuppi heitetään pois ja kaikki on taas hyvin. Kiertokulku alkaa alusta ja ihmisellä hyvä mieli kun salilla tervehditään ja opittua tekohymyä tulee jälleen. Ja toki vanhat kanssakäymisetkin vanhojen ystävien kanssa voivat palautua.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Henekka83
Viestit: 48
Liittynyt: 23.06.2008 22:50

Re: Lahkon jälkeinen yksinäisyys

Viesti Kirjoittaja Henekka83 »

Mulla oli kaks ihan hyvää kaveria silloin ku olin kastamatonjulistaja mut sit kun lopetin kokouksis ja kentällä käynnin ja menin maailmallisen naisen kanssa kihloihin nii ne "kaverit" eivät enää pitäneet mitään yhteyttä. :(
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Lahkon jälkeinen yksinäisyys

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Henekka83 kirjoitti:Mulla oli kaks ihan hyvää kaveria silloin ku olin kastamatonjulistaja mut sit kun lopetin kokouksis ja kentällä käynnin ja menin maailmallisen naisen kanssa kihloihin nii ne "kaverit" eivät enää pitäneet mitään yhteyttä. :(
Tällaisia "todellisia ystäviä" jeppuloissa riittää... Sääntö johon on vain erittäin harvoja poikkeuksia, jos ollenkaan.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
AchanBeroean
Viestit: 467
Liittynyt: 06.05.2007 17:56
Paikkakunta: Luopio

Paremminkin - Yksinäisyys lahkossa

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Kaarmis kirjoitti:Tällaisia "todellisia ystäviä" jeppuloissa riittää... Sääntö johon on vain erittäin harvoja poikkeuksia, jos ollenkaan.
Koko ketjun otsikko hiukan nyppii minua, sillä siitä lahkoajattelussa kiinni oleva lukija saa vettä myllyynsä ja ajattelee - no niin, totuuden jättävät joutuvat yksinäisyyteen. Mielestäni otsikoinnissa kannattaa ajatella luopiomarkkinointihenkisemmin. Parempi otsikko olisi "Yksinäisyys lahkossa ja sen jälkeen".

Lahkossa on tosiaan kovasti ns. "hyvän päivän tuttuja", jotka tervehtivät ja tuntevat ja ovat hyvää pataa - usein vain valtakunnansalilla tai muussa lahkoaktiviteetissa. Heille "ystävyyden" mitaksi riittää lahkojäsenyys. Tuollaiset hyvän päivän tutut ovatkin itseasiassa joukko yksinäisiä, jotka lämmittelevät toistensa näennäisessä lämmössä, mutta kavahtavat toisiinsa tutustumista pintaa syvemmälle. Sillä, hän joka tuntee pintaa syvemmältä jehovantodistajan, tuntee ristiriitojen repimän, masentuneen, alistuneen ja epäilykset tukahduttaneen lehdenmyyjän, joka elää valheessa.

Kun sitten joku lahkossa haluaa lähempää ystävyyttä ja haluaa vaikka jakaa epäilyksiään lahko-opin suhteen, on harva kypsä sellaiseen lahkon kaikkivoipaisuuden kyseenalaistavaan ystävyyteen, koska silloin omakin lahkoriippuvuus ja sen epäloogisuus tulisi punnittavaksi, mikä taas on tabu, jota lahkotasapainoaan säilyttämään pyrkivälle lahkolaiselle on usein liian kivulis kohdattavaksi. Näin lähentymsiyritykset lahkoajattelua henkilökohtaisemmalla tasolla tulevat torjutuiksi, mistä seuraa henkinen yksinäisyys lahkossa.

Lahkossa on kiiltokuvaa ja pintaa. "Moni kakku päältä kaunis, mutta silkkoa sisältä". Lahkon sisäiset ystävyysuhteet osoittautuvat ontoiksi, kun ystävyyttä hiukankin koetellaan ja laitetaan vastakkain ystävän syystä tai toisesta heikentyneen lahkostatuksen kanssa.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
Aaac
Viestit: 1644
Liittynyt: 28.04.2007 15:11

Re: Lahkon jälkeinen yksinäisyys

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Achanin pohdista osuu nappiin. Kun lahkossa ei opita solmimaan todellisia ystävyyssuhteita, voi se olla vaikeaa lahkoajan jälkeenkin. Takaraivossa nakuttaa "maailmallisten" saatanallisuus ja lahkosta tuttu petetyksi tulemisen pelko.
Religionsfri.
madgyver
Viestit: 289
Liittynyt: 30.04.2007 13:35

Re: Paremminkin - Yksinäisyys lahkossa

Viesti Kirjoittaja madgyver »

AchanBeroean kirjoitti: Koko ketjun otsikko hiukan nyppii minua, sillä siitä lahkoajattelussa kiinni oleva lukija saa vettä myllyynsä ja ajattelee - no niin, totuuden jättävät joutuvat yksinäisyyteen. Mielestäni otsikoinnissa kannattaa ajatella luopiomarkkinointihenkisemmin. Parempi otsikko olisi "Yksinäisyys lahkossa ja sen jälkeen".

Lahkossa on tosiaan kovasti ns. "hyvän päivän tuttuja", jotka tervehtivät ja tuntevat ja ovat hyvää pataa - usein vain valtakunnansalilla tai muussa lahkoaktiviteetissa. Heille "ystävyyden" mitaksi riittää lahkojäsenyys.
Jälleen kerran mainioita ajatuksia Achanilta. Asia on nimenomaan näin, itse olin lahkossa ollessani todella yksinäinen, vaikka hyvänpäiväntuttuja ja "kavereita" oli pilvin pimein. Mutta kenenkään kanssa ei oikeasti ystävystytty. Tai no, yhtä JT-aikaista ystävääni pidän tosi ystävänä, olimme todella läheisiä silloin ja olemme edelleen. Yksi kappale todellisia ystäviä on aika huono määrä, ottaen huomioon kuinka paljon sakkia pörräsi ympärillä. Suurimman osan kanssa oltiin yhdessä vain lahkoaktiviteeteissa, muuten sitte oltiinkin yksin himassa. Kenttäpalvelukseen aina sai kaverin, mutta jos halusit mennä vaikka leffaan ni tilanne oli jo aivan toinen.
"Viime vuosina on miljoonista ihmisistä eri puolilla maailmaa tullut Jehovan todistajia. Kaikkien heidän pitäisi olla hyvin selvillä sen järjestön historiasta, jonka yhteydessä he ovat.” (Vartiotorni 1. toukokuuta 1994 sivu 16)
Vieras

Re: Lahkon jälkeinen yksinäisyys

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Joku kertoi joskus että lahkossa oleva käräyttämisvelvollisuus oli osaltaan esteenä. Välteltiin varovaisuuden vuoksi kysymästä semmoisia, mistä vastauksesta voisi tulla käräyttämisvelvollisuus pomolle
mana
Viestit: 160
Liittynyt: 07.10.2007 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lahkon jälkeinen yksinäisyys

Viesti Kirjoittaja mana »

Takaraivossa nakuttaa "maailmallisten" saatanallisuus ja lahkosta tuttu petetyksi tulemisen pelko.
Mua ei tollaset asiat ole vaivanneet, mutta äitiltä kuulin että siskoni oli ollut huolissaan että kenen kanssa mä sitten oon kun nämä mun nykyiset "maailmalliset" kaverini mut hylkää. Musta toi oli jo aika huvittavaa. Ettäkö kaikki mun nykyset kaverit ja tutut sopisivat keskenään, että nyt ei olla enää sen manan kanssa :lol: . Tietenki jonku kanssa saattaa mennä joskus välit poikki, mutta tollanen totaalinen hylkääminen on kyllä ihan jehovan todistajien ja muiden kulttien ihan omia juttuja ja järjestelyjä.
wolframium
Viestit: 1070
Liittynyt: 05.06.2007 17:22

Re: Lahkon jälkeinen yksinäisyys

Viesti Kirjoittaja wolframium »

mana kirjoitti:Tietenki jonku kanssa saattaa mennä joskus välit poikki, mutta tollanen totaalinen hylkääminen on kyllä ihan jehovan todistajien ja muiden kulttien ihan omia juttuja ja järjestelyjä.
Totta, mutta jos ajatellaan, että yksinkertaisella perus-Jt:lla ei ole kokemusmaailmaa muualta kuin Jt-järjestön harjoittamasta hylkäämisestä ja toisaalta propagandistisesta "maailmallisten" mustamaalaamisesta, niin lopulta yksinkertainen perus-Jt ei osaa tehdä muuta kuin laskea yhteen nämä kaksi asiaa, että "ahaa, jos meillä Pyhässä Vartiotornissa jo hyljätään noin perusteellisesti, niin Pahassa Maailmassa se tehdään varmasti vielä moninkertaisemmin".

Tämä onkin muuten outo ajattelutapa, että jos hylkääminen on jeppuloissa jo totaalista, niin miten se voi olla jossain muualla vielä "totaalisempaa"?? :roll:
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
ex-jehu
Viestit: 114
Liittynyt: 09.10.2007 00:14
Paikkakunta: PKS

Re: Lahkon jälkeinen yksinäisyys

Viesti Kirjoittaja ex-jehu »

Henekka83 kirjoitti:Mulla oli kaks ihan hyvää kaveria silloin ku olin kastamatonjulistaja mut sit kun lopetin kokouksis ja kentällä käynnin ja menin maailmallisen naisen kanssa kihloihin nii ne "kaverit" eivät enää pitäneet mitään yhteyttä. :(
Ei ollut tosikavereita. On se kummallista miten uskonto voi pilata ihmiset.

Itellä sellanen tilanne, että kaikkien jehukavereiden kanssa tulee oltua jonkinverran tekemisissä. Tosin osa näistä "jehu" kavereista lukee aktiviisesti tätä foorumia :D
"Jehovan todistajat liikkuvat aina pareittain ... Ainut poikkeus näihin on seurustelutilanne, jossa Jehovan todistajia on aina vähintään kolme."
Vastaa Viestiin