Olet 100 % oikeassa. Tuo lahkon toiminta perustuu tietoiseen kusetukseen. Tuota kusetusta tehdään pienemmässä määrin tietoisesti alimmillakin portailla, sillä moni julistaa ovityötä tehdessään asioita, joihin eivät itse usko. He antavat kuitenkin tuon moskan mennä läpi 'muun hyvän joukossa'.Sukututkija kirjoitti: Minun, ymmärtääkseni vapaasti ajattelevan ihmisen, on täysin mahdotonta käsittää tällaista kaksois-ajattelua - siksi sanoin, että alan kallistua tietoisen kusetuksen kannalle.'
Suuri tietoinen kusetus syntyy kuitenkin siellä, mitä ylemmäs lahkohierarkiassa mennään. Kierosvalvoja ja haaratoimistotasoilla tiedetään hyvin ne kaikki kiusalliset sattumat, joita sopassa on. Kaikki erottamisten ja eroamisten syyt ovat siellä työskentelevien 'ylempien toimihenkilöiden' tiedossa. Olen varma siitä, että ropposten ja leinosten kiinnostus jatkaa hurskasta lahkojohtajan rooliaan perustuu enemmän asemaan ja tottumukseen, kuin 100 % luottamukseen siihen, että tänään heillä on käsissään 'Totuus', vaikka eilen se oli kovin erinäköinen ja huomennakin jotain taas muuttunee. Tällä tasolla nähdään jo hyvin se, miten proosallista koko toiminta on.
Kaikkein SUURIN KUSETUS tapahtuu korkeimmalla tasolla, kuten arvata saattaakin. Hallintoelimessä arvotaan kulloinkin voimaan saatettavia uusia oppeja sitä mukaan, kuin vanhat moneen kertaan paikatut käyvät lopulta kelpaamattomiksi. 'UUSI VALO'-termillä on haluttu luoda mielikuvaa nöyrien uskollisten jumalan palvelijoiden ryhmästä, joka kokoontuu kammioonsa rukoilemaan jumalaa ja jolle jumala jakaa uutta tietoa joko kollektiivisen ymmärryksen kautta vastauksena rukouksiin, tai vaivuttaa heitä hurmokselliseen tilaan jossa heidän tietoisuutensa 'Totuudesta' yllättäen lisääntyy. Nixnax ja hallintoelin on ymmärtänyt asian uuden oikean laidan.
Todellisuus on kuitenkin karu. Siellä itsekkäät vallanhimoiset vanhat äijät vääntävät kättä siitä, kenen uusi versio tiensä päähän ja seinää vasten joutuneesta dogmista on paras. Sitten kinataan ja äänestellään, kunnes on pakko valita lopulta yksi Uusi Totuus - Uusi Valo. Nämä valopäät tietävät, että lahkon teesit ovat täynnä kestämättömiä väitteitä ja että tiede nauraa heidän luonnontieteellisille käsityksilleen. Mutta he eivät välitä siitä. Tämä on heidän business. Ja HYVÄ sellainen. Heidän mottonsa on - 'lisää hyvää kusetusta kansoille'.