4.10.2007 TV2:lla kello 19.20
Valvoja: Moderaattorit
-
Istuva Härkä
- Alueveli
- Eläkeläinen
Ei ole tarvis ainakaan tätä. Näkyy yle areenasta: http://areena.yle.fi/toista?id=851021Istuva Härkä kirjoitti:no ny kuitenkin missasin kuintenkin koko ohjelman...
Ei tätä tai varsinkin sitä poliisi tv juttua mitenkään joku saisi tuonne youtubeen, olisi hyvä kun löytyisi sieltä ja täältä olisi linkkiäkin..
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
-
Marilyn
Katsoin just ohjelman netistä. Jättipä jotensakin mitäänsanomattoman vaikutelman. Sellainen lähmäinen lehmän hönkäys.
Ei hetkauttanut juuri puoleen eikä toiseen.
Jäi ärsyttämään se, ettei tuo kyseinen henkilö vastannut juurikaan mihinkään kunnolla, vaan perus jt-tyyliin kierteli ja kaarteli niin kauan että kysyjä unohti kysyneensä yhtään mitään. Kysymykset oli kyllä ihan hyviä.
Ja jep. Laulu oli juuri niin hirveetä kuin mitä muistan.
Jäi ärsyttämään se, ettei tuo kyseinen henkilö vastannut juurikaan mihinkään kunnolla, vaan perus jt-tyyliin kierteli ja kaarteli niin kauan että kysyjä unohti kysyneensä yhtään mitään. Kysymykset oli kyllä ihan hyviä.
Ja jep. Laulu oli juuri niin hirveetä kuin mitä muistan.
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
- Jaakko Ahvenainen
Kotimaan kasvot pitäisi pestä
Olen Marilynin kanssa pitkälti samaa mieltä. Mihinkään varsinaisiin kysymyksiin ei vastattu. Todella pliisu juttu. Odotin enemmän, siitäkö pettymys - no, mitäpä kymmenesä minuutissa syvällisempääkään irti saisi.
Toisaalta hyvä näin, mutta edes jehovantodistajuudesta ei mitään lopultakaan irronnut. Ihan sama kuin tulisivat minua haastattelemaan kameran kera. Minäkin voisin sanoa: "Kaikki, mikä tästä poikkeaa, on väärää tulkintaa".
Voin puolustaa kotiani, perhettäni, mutta en voi olla (vastoin Jehovan todistajien virallista tulkintaa) missään tekemisissä sen yhtesön (valtio) kanssa, joka minulle nämä edut suo. Otetaan heti kivääri esille ja unohdetaa harjankin olemasaolo. On se niin saatanasta, että siviilipalveluksessa minulle lyödään harava kouraan ja sanotaan: "Haravoi nämä lehdet kasaan" tai teetetään jotain muuta yleishyödyllistä tehtävää. Ja taas meitä vainotaan, vainotaan , vainotaan.....
Toisaalta hyvä näin, mutta edes jehovantodistajuudesta ei mitään lopultakaan irronnut. Ihan sama kuin tulisivat minua haastattelemaan kameran kera. Minäkin voisin sanoa: "Kaikki, mikä tästä poikkeaa, on väärää tulkintaa".
Voin puolustaa kotiani, perhettäni, mutta en voi olla (vastoin Jehovan todistajien virallista tulkintaa) missään tekemisissä sen yhtesön (valtio) kanssa, joka minulle nämä edut suo. Otetaan heti kivääri esille ja unohdetaa harjankin olemasaolo. On se niin saatanasta, että siviilipalveluksessa minulle lyödään harava kouraan ja sanotaan: "Haravoi nämä lehdet kasaan" tai teetetään jotain muuta yleishyödyllistä tehtävää. Ja taas meitä vainotaan, vainotaan , vainotaan.....
-
PoterO
Itselleni jäi mieleen kysymys sadastaneljästäkymmenestäneljästätuhannesta jotka eivät ole tahranneet itseään naisten kanssa. Siihen löytyi melko ontuva selitys ilmaisun vertauskuvallisuudesta, sillä eihän Jehova toki jaottele ihmisiä sukupuolen mukaan - paitsi tietysti niissä muissa käsitellyissä kohdissa kuvatuilla tavoilla, jolloin nainen ei kelpaakkaan puhumaan seurakunnan edessä. Niin, paitsi tietysti palveluskokouksessa, mutta eihän sitä lasketa. Kaikki edellinenhän sieltä Raamatusta löytyy, vai löytyykö...
Mielenkiintoista miten fundamentalisteillakin on tarvetta tulkita Raamattua allegorisesti aina tarpeen tullen, mutta kuitenkin suhtaudutaan fundamentalistisesti omaan allegoriseen tulkintaan. Öh...
Mielenkiintoista miten fundamentalisteillakin on tarvetta tulkita Raamattua allegorisesti aina tarpeen tullen, mutta kuitenkin suhtaudutaan fundamentalistisesti omaan allegoriseen tulkintaan. Öh...
-
Witless
Olisiko kuitenkin niin, että tämän päivän katsoja osaa vetää johtopäätöksensä siitä että mihinkään ei vastata kunnolla? Väitän että osaa.Marilyn kirjoitti:Katsoin just ohjelman netistä. Jättipä jotensakin mitäänsanomattoman vaikutelman. Sellainen lähmäinen lehmän hönkäys.Ei hetkauttanut juuri puoleen eikä toiseen.
Epämääräistä höpinää Todistajalta. Mielestäni kertoi paljon enemmän Jehovan todistajien todellisesta ajatusmaailmasta kuin edellinen YLE:n esittämä "jee, kivaa, Beetelissä hyvä fiilis" -dokkari.
EDIT: Ja katsokaa niitä tyhjiä paikkoja salissa!
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
- Richard Feynman
-
Istuva Härkä
Kiitoksia linkistä yle areenalle.
Joo, mielenkiintoista nyt lähinnä oli mun mielestä mm se toteamus että erotetun kanssa ei luonnollisesti olla tekemisissä kun onhan hän samalla viivalla tavallisten maailmallisten kanssa.. Vai on? Ja minä kun luulin että erotettuja ei tule edes tervehtiä. Tavallisten ihmisten kohdalla kehotetaan välttämään liikoja kanssakäymisiä näiden kanssa mutta kyllä se niin on että erotettujen kanssa ei olla missään tekemisissä. Tämä oli taas sellaista medialle paskan jauhamista, kuten Veikko Leinonenkin Yle Peilin haastattelussa sanoi että muka inhimilliset suhteet erotettuhin säilyvät ja vain kristilliset siteet katkaistaan.... Sontaaaaa! JT-opetus kuuluu todellisuudessa, eli kirjallisuudessa ja puheissa, älkää edes SYÖKÖ sellaisten kanssa jne..
Hyvin mielenkiintoinen ja hassu toteamus oli selitys naisen ja miehen aivojen eroista.. Enpä ole asiaa tutkinut mutta ensimmäinen kerta kuitenkin kun kuulin että nainen pystyy (ilmeisesti lääketieteellisten tutkimusten valossa??) ajattelemaan samaan aikaan järjellä ja tunteilla kun taas mies ei. Hyvin hyvin mielenkiintoista varsinkin kun kyse on vastauksesta kysymykseen miksi naiset eivät saa johtaa/pitää soolopuheita JT-kuvioissa..
Hah! Jään odottamaan polliisiteeveen juttua, josta onkin jo todistajien piirissä levinnyt tietoa.... 
Joo, mielenkiintoista nyt lähinnä oli mun mielestä mm se toteamus että erotetun kanssa ei luonnollisesti olla tekemisissä kun onhan hän samalla viivalla tavallisten maailmallisten kanssa.. Vai on? Ja minä kun luulin että erotettuja ei tule edes tervehtiä. Tavallisten ihmisten kohdalla kehotetaan välttämään liikoja kanssakäymisiä näiden kanssa mutta kyllä se niin on että erotettujen kanssa ei olla missään tekemisissä. Tämä oli taas sellaista medialle paskan jauhamista, kuten Veikko Leinonenkin Yle Peilin haastattelussa sanoi että muka inhimilliset suhteet erotettuhin säilyvät ja vain kristilliset siteet katkaistaan.... Sontaaaaa! JT-opetus kuuluu todellisuudessa, eli kirjallisuudessa ja puheissa, älkää edes SYÖKÖ sellaisten kanssa jne..
Hyvin mielenkiintoinen ja hassu toteamus oli selitys naisen ja miehen aivojen eroista.. Enpä ole asiaa tutkinut mutta ensimmäinen kerta kuitenkin kun kuulin että nainen pystyy (ilmeisesti lääketieteellisten tutkimusten valossa??) ajattelemaan samaan aikaan järjellä ja tunteilla kun taas mies ei. Hyvin hyvin mielenkiintoista varsinkin kun kyse on vastauksesta kysymykseen miksi naiset eivät saa johtaa/pitää soolopuheita JT-kuvioissa..
Toivon sinulle irtipäästämisen onnea - ja uusia alkuja. (P. Brown)
-
Witless
Kuulosti tosiaan erikoiselta. Olen lukenut vain yhden kirjan aivoista; A User's Guide to the Brain (John Ratey, M.D., associate clinical professor of psychiatry at Harvard Medical School). Kirja on kirjoitettu vuonna 2001 ja saattaa tietysti olla väärässä, mutta siinä ei mainittu tuota Jehovantodistajavanhimman ajatusta ollenkaan.Istuva Härkä kirjoitti:Hyvin mielenkiintoinen ja hassu toteamus oli selitys naisen ja miehen aivojen eroista.. Enpä ole asiaa tutkinut mutta ensimmäinen kerta kuitenkin kun kuulin että nainen pystyy (ilmeisesti lääketieteellisten tutkimusten valossa??) ajattelemaan samaan aikaan järjellä ja tunteilla kun taas mies ei.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
- Richard Feynman
-
Witless
Itselleni kiinnostavaa oli, että nyt Herra Vanhin todella alkoi suhteuttaa Raamatun tekstiä vallinneeseen tilanteeseen, asiahteyteen ym. Tältäkin palstalta löytyy ihmisiä jotka voivat kertoa miten moinen tulkinta on erilaista kuin Jehovan todistajien entinen näkemys...PoterO kirjoitti:Itselleni jäi mieleen kysymys sadastaneljästäkymmenestäneljästätuhannesta jotka eivät ole tahranneet itseään naisten kanssa. Siihen löytyi melko ontuva selitys ilmaisun vertauskuvallisuudesta, sillä eihän Jehova toki jaottele ihmisiä sukupuolen mukaan - paitsi tietysti niissä muissa käsitellyissä kohdissa kuvatuilla tavoilla, jolloin nainen ei kelpaakkaan puhumaan seurakunnan edessä. Niin, paitsi tietysti palveluskokouksessa, mutta eihän sitä lasketa. Kaikki edellinenhän sieltä Raamatusta löytyy, vai löytyykö...
- Richard Feynman
- Richard Feynman
- Tony
Ottaen huomioon herran haastatellun viimeisen lauseen: "kaikki mikä tästä poikkeaa, on väärää tulkintaa", niin hyvin onnistui ryssimään asiansa, ainakin tuolla mainitsemallasi spekuloinnilla.PoterO kirjoitti:Itselleni jäi mieleen kysymys sadastaneljästäkymmenestäneljästätuhannesta jotka eivät ole tahranneet itseään naisten kanssa. Siihen löytyi melko ontuva selitys ilmaisun vertauskuvallisuudesta, sillä eihän Jehova toki jaottele ihmisiä sukupuolen mukaan - paitsi tietysti niissä muissa käsitellyissä kohdissa kuvatuilla tavoilla, jolloin nainen ei kelpaakkaan puhumaan seurakunnan edessä. Niin, paitsi tietysti palveluskokouksessa, mutta eihän sitä lasketa. Kaikki edellinenhän sieltä Raamatusta löytyy, vai löytyykö...
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Vieras
Marilyn kirjoitti:Katsoin just ohjelman netistä. Jättipä jotensakin mitäänsanomattoman vaikutelman. Sellainen lähmäinen lehmän hönkäys.Ei hetkauttanut juuri puoleen eikä toiseen.
Itse ulkopuolisena laitoin merkille JT tiukat karttamissännöt ja ei-jt ihmisten välttämisen. Kumpaakaan näistä ei perusteltu kovin vakuuttavasti. Itse en ainakaan tunne yhtään sympatiaa JT uskoa kohtaan ohjelman katsottuani.
-
Vieras
Pisti muuten silmään niiden tyhjien paikkojen määrä siellä konventtisalissa. Koko salihan oli melkein tyhjä. Onko salista rakennettu ylimitoitettu vai onko osallistujia joskus ollut enemmän?
Kyllä tämä ohjelma enemmän JT uskosta kertoi, kuin se viimesyksyinen vaikka oli huomattavasti pitempi. Ainakin minusta.
Kyllä tämä ohjelma enemmän JT uskosta kertoi, kuin se viimesyksyinen vaikka oli huomattavasti pitempi. Ainakin minusta.
- Tony
Kysehän taisi olla pohjois-Lapin kierroksesta, jossa ei välttämättä ole yhtä viljalti populaatiota kuin muilla kierroksilla. Näin siis voisimme seli selitellä. Kyllä niitä tyhjiä penkkejä riittää muidenkin kierrosten konventeissa. Tuo konventtisali - kuten jokainen vt-seuran sali - on rakennettu jonkin asteinen jäsenkehitys mielessä pitäen. Nyt kun jäsenmäärä ei kasva, konventtisalit saattavat olla osittain ylimitoitettuja kierroksien jäsenmäärään nähden.Anonymous kirjoitti:Pisti muuten silmään niiden tyhjien paikkojen määrä siellä konventtisalissa. Koko salihan oli melkein tyhjä. Onko salista rakennettu ylimitoitettu vai onko osallistujia joskus ollut enemmän?
Voi olla, että aika 'kultaa' muistot, mutta kun Kellon konventtisali saatiin rakennettua, muistaisin osanottajien määrän siihen aikaan olleen nähtyä huomattavasti juhlavampi. Noh, olihan silloin vielä orkesterit ja ruokatarjoilu leivoksineen...
Vt-seura unohtaa, että ihmisiä ne todistajatkin ovat. Eivät hekään elä pelkästä hengellisestä roskaruuasta.
EDIT: Muistinkin että jossain vaiheessa kierroksia rukattiin uuteen uskoon, jolloin konventtien osanottajamäärä keskimäärin laski. Mitähän silläkin haettiin - jää arvailujen varaan, mutta ei se kenenkään fiilistä ainakaan nostanut.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
PoterO
Joo, tuo kuulosti varsin erikoiselta suhteutettuna siihen miten akateemiseen teologiseen tutkimukseen ja koulutukseen suhtaudutaan: jehovantodistajien lapsiakin pidetään valistuneempina.Witless kirjoitti:Itselleni kiinnostavaa oli, että nyt Herra Vanhin todella alkoi suhteuttaa Raamatun tekstiä vallinneeseen tilanteeseen, asiahteyteen ym.
-
Marilyn
Olen samaa mieltä, osaa. Toivon myös sitä. Ohjelma jätti niin monet kysymykset ilmaan vailla kunnollista vastausta, että se oli epäilyttävää.Witless kirjoitti:Olisiko kuitenkin niin, että tämän päivän katsoja osaa vetää johtopäätöksensä siitä että mihinkään ei vastata kunnolla? Väitän että osaa.
Itse jäin kaipaamaan jotain konkreettista, ehkä jopa todistetta henkilön vankasta uskosta uskontoaan kohtaan. Sitä en kuitenkaan saanut. Koin ainoastaan paniikinomaista selittelyä ja uskottelua. En tullut vakuuttuneeksi siitä, että hänen edustamansa uskontokunta on hänen mielestään (tai yleensäkään) oikeassa. Ehkä "pienehkö" kokemuspohjani ko uskonnon epäkohdista vaikuttaa tulkintaani...
Ja kyllä, tyhjät penkit kertoivat paljon.
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.