Verikielto lapsille

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

January

Re: Verikielto lapsille

Viesti Kirjoittaja January »

Polyester kirjoitti:
jak kirjoitti:Mutta miksi veri on sallittu ja kuitenkin kielletty? Mulle selitettiin, että veressä on sielu. Millä vi...la ne erottelee missä osassa verta se niiden sielu on?
Vartiotorni sallii veren lääketieteellisen käytön "fraktioiden" osalta, mutta ei "pääkomponenttien". Mitä muuta plasma (yksi pääkomponenteista) on kuin vettä ja fraktioita? Mikä siitä tekee kielletyn? Vesi?
En tiedä mitä pääkomponenteilla tarkoitetaan, mutta minä laskisin niiksi erytrosyytit, leukosyytit ja trombosyytit. Plasma on pääosin vain vettä, missä sitten lilluu veren solut ja veren kuljettamat aineet, noin hyvin yleistetysti. Kyllä mennään niin hämyrajoissa jos pääkomponentit on kielletty, mutta "fraktiot" eivät.

Tarkoittaako se sitä, että vasta-aineita muodostavia lymfosyyttejä ei saa antaa, mutta niiden muodostamia vasta-aineita saa antaa :roll: Niitä saa sitten pumpata ihmistä täyteen jatkuvasti, eikä se helppoa ole kun olisi voinut lykätä 'muutaman' valkosolun suoneen niin ne ois vasta-aineita toimittanut helpommin ja nopeammin avuksi. Ja kyllä niitä vasta-aineita varmaankin saa antaa kun kerran rokotukset ei ole kielletty (vaikka yleensä ne on farmattu valjastetulta bakteerilta, mutta alkuperäinen kopio on ihmisen tai eläimen verestä). Huoh, joo, veteen piirretty viiva :|

Mä taas ihmettelen sitä, että Jumalan antamaa elämän lahjaa tulee kunnioittaa. Eikö se ole elämän lahjan pois heittämistä, että kuolee ennemmin kuin pelastuisi hyvin helpolla, turvallisella tavalla (verensiirolla)? Sama kuin jos olisit hukkumassa, mutta et voi ottaa viereesi heitettyä pelastusrengasta, koska kaikki pyöreä on Saatanasta?
Elämästä ei selviä hengissä.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Veripelleily on johtanut aivan käsittämättömiin loogisiin umpikujiin. Verta ei esimerkiksi saa luovuttaa, mutta osaa siitä valmistettuja hoitokeinoja ja -tuotteita voi kyllä käyttää.

Kuva
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
jak

Viesti Kirjoittaja jak »

Mutta kun kielto perustuu siihen, että veressä on sielu. Millä nämä ääliöt erottavat sen sielun sieltä verestä. Tämmöisiä spede kieltoja on terveiden ihmisten helppo säätää.
Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Laitetaas tämä tänne ketjuun:

http://www.studio55.fi/vapaalla/article ... aa/4475734
Seniorimiehen veren arvioidaan pelastaneen pari miljoonaa vauvaa
Julkaistu 09.11.2014 13:01

77-vuotiaan australialaismiehen luovuttaman veren on arvioitu pelastaneen noin kaksi miljoonaa vastasyntynyttä, jotka olisivat voineet kärsiä hemolyyttisestä taudista. Syynä tähän on miehen veren harvinainen vasta-aine.

Ollessaan 14-vuotias australialainen James Harrison joutui kriittiseen leikkaukseen, josta selviytyäkseen tarvitsi 13 litraa verta. Harrison käsitti jo varhain verenluovutuksen suuren merkityksen – ja alkoi itsekin lahjoittaa verta heti 18 vuotta täytettyään.

Luovuttaessaan verta Harrison sai kuulla kantavansa veressään äärimmäisen harvinaista vasta-ainetta. Miehen veriplasman koostumus osoittautui hyvin ainutlaatuiseksi: vasta-aineesta saatiin apua vastasyntyneen hemolyyttiseen tautiin, anemian vakavaan muotoon, joka voi aiheuttaa vastasyntyneille vauvoille jopa pahimmillaan kuoleman tai aivovaurion. Vastasyntyneen hemolyyttinen tauti on äidin elimistössä vauvan punasoluja vastaan muodostuneiden vasta-aineiden aiheuttama.

Tutkijat hämmästyivät Harrisonin ihmishenkiä pelastavan veren ominaisuuksista, ja he vakuuttivat miehen hengen miljoonasta dollarista. Harvinaislaatuista verta on nyt käytetty taistelussa hemolyyttista tautia vastaan, jopa hänen oman lapsenlapsensa pelastamiseksi.

Nyt 77-vuotias Harrison on lahjoittanut verta muutaman viikon välein viimeiset 59 vuotta – kaiken kaikkiaan yli 1000 kertaa. Miehen lahjoitusten kerrotaan pelastaneen arviolta yli 2 miljoonaa vastasyntynyttä, jotka olisivat voineet kärsiä hemolyyttisesta taudista.

Eikä mies ole vieläkään ajatellut lopettaa – hän lahjoittaa verta jopa lomaillessaan. Supersankarimaisen kiltteytensä ja epäitsekkyytensä vuoksi mies onkin niittänyt mainetta läpi Australian. Hän on myös saanut tavallisesta poikkeavasta toiminnastaan erityistä tunnustusta.

Harrison on usein sanonut, ettei pidä itseään sankarina, vaan verenluovutuksesta on tullut hänelle vain tapa. Todellisiksi sankareiksi Harrison nimeää eturivin tekijät, kuten poliisit ja ensiapuhenkilökunnan.

Verenluovutusta Harrison kuvailee pysäyttävästi.

– Tunti ajastasi voi olla koko elinikä toiselle.

Lähteet: inspiremore.com, australianoftheyear.org.au, veripalvelu.fi, duodecimlehti.fi

Kuvat: AllOverPress
Kuinka verioppia kannattava Jehovan todistaja vastaisi tähän? Parempi olla antamatta verta, jotta oma ylösnousemustoivo säilyy?
Polyester

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Miehen veriplasman koostumus osoittautui hyvin ainutlaatuiseksi
Veriplasma on fraktioita ja vettä. Miksei sitä saisi luovuttaa tai vastaanottaa? Sama koskee punasoluja, valkosoluja ja verihiutaleita, jotka ovat vain fraktioista rakentuneita suurempia kokonaisuuksia.
Tutkijat hämmästyivät Harrisonin ihmishenkiä pelastavan veren ominaisuuksista, ja he vakuuttivat miehen hengen miljoonasta dollarista. Harvinaislaatuista verta on nyt käytetty taistelussa hemolyyttista tautia vastaan, jopa hänen oman lapsenlapsensa pelastamiseksi.
Jos JT:llä olisi tuollainen harvinainen verityyppi ja hän kieltäytyisi luovuttamasta verta, Vartiotorniseura varmaankin vain hekumoisi sillä, että tässäpä oli rohkea yksilö joka ei rikkonut selkeää Raamatun ohjetta, vaikka häntä kuinka painostettiin.
jak

Viesti Kirjoittaja jak »

Toi verioppi on pelkkää roskaa. Ymmärrän,että joku ei halua syödä verilettuja. Edelleen, keskuskomitea vaimi jengi se nyt olikaan on sallinut verituotteiden käytön jo vuodesta 1975 hemofiilikoille. En edelleenkään ymmärrä miten hemofilian hoito eroaa esim revenneen aortan korjaukseen. Siis veren osalta. Kaikkea sontaa voidaan jauhaa fraktaateista ja muusta hölynpölystä. Veri on verta vaikka se pannulla paistettaisiin.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

jak kirjoitti:Veri on verta vaikka se pannulla paistettaisiin.
Paitsi sillä käytännön erolla, että kuumennettu veri on sitä sarjaa, jonka Vt-seura sallii vaikka syötäväksi. Solukalvot hajalla, eli samaa sarjaa kuin Vt-seuran sallimat verituotteet.
jak

Viesti Kirjoittaja jak »

Markku Meilo kirjoitti:
jak kirjoitti:Veri on verta vaikka se pannulla paistettaisiin.
Paitsi sillä käytännön erolla, että kuumennettu veri on sitä sarjaa, jonka Vt-seura sallii vaikka syötäväksi. Solukalvot hajalla, eli samaa sarjaa kuin Vt-seuran sallimat verituotteet.
Minulle opetettiin, että vt-jengi ei hyväksy verta syötäväksi missään muodossa. Toisaalta nykyään minulle se ja sama. Kuka niiden hullujen kelkkaan päätyy, niin vilpittömät pahoitteluni.
Verilettu
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

jak kirjoitti:Minulle opetettiin, että vt-jengi ei hyväksy verta syötäväksi missään muodossa.
Tällainen mielikuva minullakin oli. Joutu välttelemään hyviä verilettujakin. Mutta se on pieni asia verrattuna siihen miten minulle olisi myöhemmin käynyt jos olisin kieltäytynyt verestä. Enpä kirjoittelisi tässä. Tähän kroppaan sitä verta on jouduttu tunkemaan.
Markku Meilo

jak kirjoitti:Minulle opetettiin, että vt-jengi ei hyväksy verta syötäväksi missään muodossa.
Näinhän varmaan opetetaan edelleen, mutta eihän tämä ole lainkaan ainao ristiriita Vt-opetuksessa. Kun muistamme Vt-resoneerauksen siitä kuinka lääkärin ohje häpän välttämiseksi koski kaikkia mahdollisia vastaanottotapoja (jossa ohjeessa siinäkin on se hauskuus, että IPA:a dokannelle spurgulle lääkäri juottaa sairaalassa etyylialkoholia, se kun vie IPA:n mennessään), niin HemoPure ja Polyheme -nimiset ihmis- ja naudanverivalmisteet ovat sallittuja. Niiden rakenne vastaa verisafkassa olevaa verta siten, että solukalvot rikkoontuvat. No jos omatunto ei salli verisafkan annostelua suun kautta, niin silloin voi aina harkita veripalttua vaikka suonensisäisesti, niinhän HemoPurea ja Polyhemeäkin saa jehovantodistajille syöttää.
Toisaalta nykyään minulle se ja sama. Kuka niiden hullujen kelkkaan päätyy, niin vilpittömät pahoitteluni.
Samaa mieltä, mutta näiden Vt-hullutuksien esilläpito antaa mietittävää sellaiselle jt:lle, joka on herännyt epäilemään Vt-seuran lyriikan todenperäisyyttä ja rehellisyyttä.
Markku Meilo

Verilettu kirjoitti:Tähän kroppaan sitä verta on jouduttu tunkemaan.
Lääkärien mielipide oli, että verensiirrolla minut pidettiin hengissä. No olin silloin jo monotettu, mutta sen verran se vaivasi mutsia, että laittoi kiireesti aivan toisella osastolla puuhastelleen jt-lääkärin kaivelemaan mun asioita (mikä tuskin kuuluu lääkärin toimenkuvaan). Niinpä jo ennen ensimmäistä lääkärikiertoa mutsi tuli mulle selittämään mitä mulle oli tehty.

No mä oli takaisinhaikaileva ja muistelin sitä vanhaa Vt-opetusta, jonka mukaan verensiirrossa saa luovuttajan luonteenpiirteitä, ellei koko luonteen pahimmassa tapauksessa. Se oli sen verran iso remontti, että toipuminen vei aikaa ja toipumisen ajan mä tutkailin itseäni ja pelkäsin.
Polyester

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Verilettu kirjoitti:Joutu välttelemään hyviä verilettujakin.
Ja makkarasta piti tuoteselosteesta katsoa, ettei siinä ole plasmaa. Jäi joskus makkarat syömättä ihan vaan tämän takia. Harmi, ettei tuoteselosteeseen kirjoiteta plasman sijasta fraktioita ja vettä, mikä olisi loogisesti sama asia, mutta Vartiotornin oppisekoelman mukaan omantunnon kysymys.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

”Oletteko tekin heidän laillaan vailla havaintokykyä? Ettekö ole selvillä siitä, ettei mikään, mikä ulkopuolelta menee ihmiseen, voi saastuttaa häntä,  koska se ei mene sydämeen vaan suolistoon ja kulkeutuu ulos viemäriin?” Näin hän julisti kaikki ruoat puhtaiksi.
Mk. 7:18-19 UMK

Uskovatko Jehovan todistajat edes osaksi, mitä Raamatustaan lukevat, vaiko ainoastaan sen, mitä ennen kuulomattoman käsittämätön U&Y muka Jehovan sanana opettaa!

Pistetäänpä perään hiukka selkeämpi käännös:
"Niinkö ymmärtämättömiä tekin olette? Ettekö käsitä, ettei mikään, mikä ulkoapäin menee ihmiseen, voi häntä saastuttaa?
Sillä se ei mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja ulostuu." Näin hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi. (Jeesus)

Minulle sopii veri mennen tullen ja raakaa lihaakin syön. Mitä taas verensiirtoon tulee, sitä ei jeesuksenaikana tunnettu. U&Y höpisee omiaan tavoilleen uskollisena.
Vastaa Viestiin