Vieras kirjoitti:Päiväkodin ja jt-seurakunnan rinnastaminen ontuu
No kuinkas muutenkaan..
, sillä päiväkodissa on osoittaa kokopäiväisiä tehtäviä siviilipalvelusmiehelle. Sitävastoin Jehovan todistajien seurakunta ei pysty osoittamaan kenellekään mitään kokopäiväistä tehtävää. Ovilla käymistä tosiaan tuskin lasketaan (valvontaongelma, kulkemisen rahoitus jne.)
Minä taas en näe tällaisia syitä ylitsepääsemättöminä, en itseasiassa edes minkäänlaisina syinä. Pääesikunnalle on yksi ja sama kuinka siviilipalvelus seurakunnissa suoritettaisiin, jos käytännössä edes suoritettaisiin. Valvontaongelmaa ei ole, koska siviilipalvelusmiehen arkea ei valvo kuin palveluspaikka - jos sekään. Kulkemisen rahoitus ei ole ongelma, koska mitään kuljetusta tai sen rahoitusta ei tarvitse olla olemassa.
Käsittääkseni uskonnollinen yhdyskunta voi jo nykyisin hankkitua siviilipalveluksen suorituspaikaksi, mutta se ei tapahdu heittämällä vaan siviilipalvelusviranomaiset hyväksyvät nuo paikat harkintansa mukaan. Jehovan todistajien seurakunnat eivät täytä minkäänlaisia edellytyksiä siviilipalveluspaikoiksi, eivätkä ne pysty selviytymään laissa määritetyistä edellytyksistä tarjota siviilipalvelusmiehelle majoitusta, ruokailua, terveydenhuoltoa jne.
Eiköhän noita palveluspaikkojen kriteerejä oltaisi valmiit sorvaamaan jos niin toimimalla jehovantodistajien eriarvoisuus asevelvollisuutta ajatellen saataisiin historiaan.
Ei palveluspaikan tarvitse maksaa siviilipalvelusmiehen majoitusta. Kaikki tuollaiset käytännön asiat ovat vain järjestelykysymyksiä, eivät missään nimessä esteitä jehovantodistajien siviilipalveluksen suorittamiselle seurakunnissaan.
Ajatus seurakunnissa suoritettavasta siviilipalveluksesta on sen verran absurdi, että pitäisi todennäköisempänä, että ennemmin Jehovan todistajat käyvät armeijan kun seurakunnissa totetutettava siviilipalvelus toteutuu.
Minä näkisin tuollaisen melkoisena kädenojennuksena pääesikunnalta.
Tarkoitin sitä, että Suomessa on mediassa painotettu tuota sidosta maanpuolustusvelvollisuuteen. Ilman lakimuutoksia tuskin Jehovantodistajat omiin muroihinsa pissisivät niin pahasti, että hyväksyisivät uskontokuntansa sisällä suoritettavan sivarin kun he ovat koko ajan sanoneet, että siviilipalvelus on maanpuolustusvelvollisuuden suorittamista ja siksi paheksuttavaa.
Vt-seuran ylläpitämässä lahkossa osataan kyllä kääntää takkia jos hyötysuhde riittävä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja