Elämänvoima

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nellique

Re: Elämänvoima

Viesti Kirjoittaja Nellique »

No höh! Arvasin, että RaM, puutut isoihin kirjaimiini, ja arvaa mistä sen tiesin? Siitä, että olemme temperamentiltamme ilmeisen erilaisia. Sinä olet hillitty kynä korvan takana -tyyppi ja minä taas en. En huuda, vaan artikuloin liioitellun selvästi. Sinä kynälläsi tärkeänä alleviivaat ja seisot suorassa leveän kirjakotelosi kanssa, viitassasi suuret tupsut. Minun tyylini on tänne ilmeisen epäsopiva ja väärä. Minun puolestani viivajaiskynällä voi kaivaa vaikka korvaa, kun varoo työntämästä niin syvälle, että kärki tulee ulos toiselta puolen. :shock: Joo, usko pois, niin voi käydä.
matti kirjoitti:
pakana kirjoitti: Nellique...
Sun täytyy ottaa huomioon näissä keskusteluissa se, että täällä suurin osa on entisiä Jehovantodistajia ja ilmeisesti osa on edelleen.
Miksi Nellique pitäis ottaa sitä huomioon kun JT.t eivät paljon ota muita huomioon?
Matti sen sanoi, iso ruttaus Matille! (Nyt huusin ekan ja ainoan kerran.) Miksi pelaisin heidän säännöillään, kun ne ovat väärät säännöt, ihmisten keksimät, eivät Jumalasta? Minulla on yhtäläinen oikeus tuoda asioita esiin ja myös omalla persoonallisella tavallani, ottakaa - tai bannatkaa! :P Raamattua voi tutkia monella tavalla, sen sanomaa lähestyä ihan vastakkaisilta puolilta (uskova, ei uskova) ja silti puhutaan vakavasti (ja välillä kieli poskessa, koska Jumala on huumorintajuisin kaikista) samoista asioista. Miksi jt:ien tai ex-sellaisten -tyyli on oikea, hekö sen ovat päättäneet? Ja te vielä menette halpaan? Zorppa, muttei uppoa!
Teidän täytyy ottaa huomioon, että joku Nelli voi olla mukana tuomassa kehiin ihan uudenlaista ajattelua.

Mitä tulee Pyhä Henki-heittoon koskien jehovantodistajia:
pakana sanoi: He eivät ole pakanoita, joten heitä ohjaa pyhä henki.
niin JOS heillä olisi Pyhä Henki, he ymmärtäisivät Kristuksen ainutlaatuisen aseman, mutta hyvin ilmeisesti heillä ei ole! Kristus ei ole mikä enkeli, joku hang around-jäsen Taivaassa, vaan ihan muuta. Siis Pyhä Henki avaa ymmärryksen siihen - kuin myös kaikkeen UT:ssa esitettyyn. Miksipä he ymmärtäisivät, koska heidän UT:nsa on rusnattu ja väärennetty versio muunneltuine sanoineen. Näistä olette täällä paljon puhuneetkin: Herra (joka tark. Kristusta) onkin väännetty väkisin tarkoittamaan Jehovaa.

Ja mitä tulee jt:ien pään kääntämiseen, niin ainakin tuomiolla heille sanotaan, että voe mahoton teidän kanssanne; ette voi väittää olleenne tietämättömiä totuudesta, UT:kin oli sitä täynnä ja jopa se Nelli siitä teille puhui. :wink: Tuon esille toisenlaista tapaa tuntea Raamattu, siis uskon kautta, ei lain.

Juutalaisista:
RaM:
Esimerkiksi sen esittäminen veren syönnin perusteena, että jumalasta kaikki oli hyvää ja puhdasta luomisen jälkeen, ei ole kovinkaan fiksu veto jos hieman pysähdyt asiaa miettimään. Oliko jumala niin sekava että salli verensyömisen mutta heti perään kielsi sen ja sanoi veren ja elämänvoiman kuuluvan itselleen?
Olivatko sinusta tuon raamatun kirjoittaneet juutalaiset niin tyhmiä, etteivät ymmärtäneet mitä tarkoittivat omalla kirjoittelullaan kun eivät syöneet lainkaan verta eivätkä muuten syö edelleenkään.
Uskotko todella että juutalaiset kirjoittivat kaiken olevan puhdasta ja verensyönnin sallittua jumalan mielestä, mutta silti he tappoivat veren syömiseen syylistyneen ja kirjoittivat toisaalla veren syömiskiellon olevan ikuinen?

Etkö edelleenkään usko että juutalaiset osaisivat ymmärtää itsensä kirjoittaman tekstin merkityksen?
Luetkohan sinä kirjoituksiani ja lainauksiani lopulta ollenkaan? Tahallasi taas heittäydyt tyhmäksi ja muka ymmärrät väärin. Lainauksessani (jota en tähän toista enää, lukekaa aikaisemmista kirjoituksistani) Jumala sanoi luoneensa kaiken ja se KAIKKI oli hyvää. Kaikki, tarkoittaa siis kaikki. Syntiinlankeemuksen jälkeen mikään ei enää ollut hyvin ja ihminen sai rajoituksia ja sääntöjä toisensa perään, Moosekselta oikein koottuina tärkeimpiin. Sitten Kristus :mrgreen: tuli kuvioihin, täytti lain ainoana, joka siihen ikinä on pystynyt ja siten sovitti ihmisten synnit. Tätä juutalaiset eivät ole hyväksyneet, he eivät ole ottaneet vastaan sovitusta ja siksi heitä edelleen koskee VT:n laki! Ihan taatusti he tuntevat VT:n todella hyvin, mutta UT:ta heillä ole, he eivät sitä halua. Siksi heillä ei ole osaa Pyhästä Hengestä, vaikka he itse mieluusti muuta väittävät. Kristuksen sovitustyön jälkeen Häneen uskovalta poistuivat rajoitukset: ihminen sai omantunnon (onko outo sana?), jota Pyhä Henki Sanan kautta ohjaa. Kristukseen "uskomattomilta" rajoitukset eivät ole poistuneet, heitä koskee jokaikinen VT:n määräys - niin juutalaista kuin jehvantodistajaa. He ovat edelleen lain orjia. Siitä Paavali on puhunut paljon UT:ssa. Älä sure, RaM, olet hyvässä seurassa (juutalaisten ja jehovantodistajien kanssa), kun näet mm. lainaukseni Paavalin puheista järjettöminä.
RaM: Ei se edistä lainkaan keskustelua, vaikka lainaat puolet raamatun kirjoituksista kun ne eivät liity lainkaan aiheeseen. Keskustellaan mistä vain ikinä haluat, mutta mennään aihe kerrallaan niin näemme silloin raamatun kannan.
Ei tietenkään se edistä keskustelua sinun haluamaasi suuntaan, sehän tässä mitä ilmeisimmin tökkiikin. :P Kuuntele nyt: kaikki lainaukseni ovat osoittaneet verikiellon päättyneen Kristuksen sovityössä. Enää ei ole verikieltoa, enää ei ole mitään rajoituksia syömisessä tai juomisessa tai missään veriasiassa. Mitä kohtaa et ymmärrä? Lue ne sinun mielestäsi sekavat lainaukseni uudestaan ja ajatuksen kanssa. Ja huom: minä todella pystyn lainaamaan "puolet Raamatun kirjoituksista" - sehän se onkin isoin ero jehovantodistajien parin sanan tai peräti yhden rivin lainauksiin. Lainaan mielelläni juuri kokonaisuuksia, en pikku osasia, jotka on revitty irti ympäristöstään. ---Mistäs sitten väännettäisiin? :mrgreen:

Muoks. ulgoasua...
oh ich kann nicht mehr: ich weiss, ich werde brennen: dein urteil hat sich längst: um meinen hals gelegt:: oh ich kann nicht mehr: ich weiss, du wirst mich hängen:: und die schlinge ist so eng: dass ich kaum noch atmen kann: spiel mir das lied vom tod::
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Nelli - on erittäin mukavaa kun olet täällä keskustelemassa ja tuomassa mielipiteilläsi uutta väriä ja ajatuksia tänne. Älä siis missään tapauksessa ota mielipiteen vaihtoa negatiivisesti tai mitenkään itseesi kohdistuvana. :D

Nyt käytät isoja kirjaimia niin että niiden korostava merkitys erottuu. Täällä on jonkinverran otettu kantaa noiden isojen (tai pienten) kirjasinkokojen käyttämiseen ja siinä toivotaan hyvää harkintaa jotta keskustelujen selkeys säilyisi.

Jeesuksen sovitustyö ei liity raamatussa mitenkään veren syömiseen. Huomioi erityisesti se, että tuo verensyömiskielto annettiin Mooseksen laissa ikuisena säädöksenä joka vahvistettiin Jeesuksen kuotua eli täytettyä lain ja sovitettua synnin. Arveletko Jeesuksen apostoleiden ymmärtäneen asian väärin mutta sinun tehneen oman oikean tulkinnan siitä? Raamatustahan tuollaista ei löydy.
Se että Jeesus TÄYTTI lain ei suinkaan merkinnyt sen täydellistä loppumista. Ei Jeesus lopettanut lakia.
Matteuksen evankeliumi:
5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Laki oli edelleen käyttökelpoinen ja juutalaisia ajatellen tilanteesta riippuen jopa velvoittava. Katso mitä Paavali siitä kirjoittaa.
Galatalaiskirje:
5:1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
5:3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
5:5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
5:6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

Paavali korosti etti laki suurimmalta osaltaan enää sitonut pakana käänynnäisiä (siis niitä ei-juutalaisuudesta juutalaiseksi kääntyviä) saati puhdasoppisuuteen kääntyneitä juutalaisia eikä sen osalta tavinut ehdottomasti noudattaa kuin niitä kolmea kohtaa jotka vanhinten kokous Paavalille ja Barnabaalle antoi kerrottavaksi kaikille seurakunnille.
15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

Jeesuksen sovituksella ei ole mitään tekemistä tuon SEN JÄLKEEN esitetyn pysyväismääräyksen kanssa.
Näin myös KAIKKI juutalaiset ovat toimineet tähän päivään asti - eikö sekään herätä sinulla kelloja soimaan?

PS.
Onko sinun mielestäsi Jeesuksen sovituksen myötä nyt sallittua myös veren syömiskiellon ohella esitetyt haureus ja epäjumalan palvontakin?
Nellique

RaM: Se että Jeesus TÄYTTI lain ei suinkaan merkinnyt sen täydellistä loppumista. Ei Jeesus lopettanut lakia.
Matteuksen evankeliumi:
5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
:D Ei, Kristus ei mitätöinyt VT:n lakia, vaan täytti sen. Miksi? Koska Hän oli ainoa täällä maassa, joka siihen pystyi. OK? Hän tiesi, ettei pikkuinen RaM tai Nelli tai kukaan paavi pysty sitä täyttämään. Siksi HÄN tuli sen täyttämään. Ja siksi Häneen uskovaa EI enää vaadita uudestaan yrittämään mahdotonta. Saitko langasta kiinni?
Ja se jatkuu:
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]
19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. [5. Moos. 28:1; Jaak. 2:10]
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. [Matt. 23:3; Luuk. 18:14]

Paavali tarkoittaa tässä juuri lain tielle lähtemistä, niin sen näen. Ihmistä, joka kieltää Kristuksen ja Hänen tekonsa (niinkuin juutalaiset edelleen kieltävät), koskee tuo laki edelleen täytenä, koska heitä ei ole vapautettu sen noudattamiseta.

Ja koska lakia eli tekoja tekemällä ei taivasten valtakuntaan mennä, niin sen korostamiseksi Paavali sanoi, että jos ette noudata lakia paremmin kuin juutalaiset (eli täydellisesti, mikä kuitenkin on Raamatun mukaan mahdottomuus!), niin teillä ei ole asiaa sinne. Minusta tämä on ihan selvä.

Tämäkin lainaus puhuu minulle ihan päinvastoin kuin sinulle, se vahvistaa yllä sanomaani: "älkää lähtekö takaisin lakitielle ympärileikkausten ja muiden kautta, sillä ympärileikattu turhentaa taas Kristuksen tekemän sovituksen" - siis se on sanottu tuossa sanasta sanaan. En kirjoita sitä enää omin sanoin turhaan.
Galatalaiskirje:
5:1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
5:3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
5:5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
5:6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

Sanoit, RaM, että: Paavali korosti etti laki suurimmalta osaltaan enää sitonut pakana käänynnäisiä (siis niitä ei-juutalaisuudesta juutalaiseksi kääntyviä) saati puhdasoppisuuteen kääntyneitä juutalaisia eikä sen osalta tavinut ehdottomasti noudattaa kuin niitä kolmea kohtaa jotka vanhinten kokous Paavalille ja Barnabaalle antoi kerrottavaksi kaikille seurakunnille.
15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
Paavali tarkentaa kehotusta vetoamalla ihmisen omaantuntoon: ne lainaukset, joita eilisiltana laitoin näkyville. Että kaikki on sallittua, kun rukoilee ja kiittää Jumalaa. MUTTA tässä tulee mukaan omatunto, jota juuri Pyhä Henki ohjaa Jumalan Sanan kautta! Ihminen on vapaa, mutta omatunto kertoo, mikä on sallittua esim. tuon kiistellyn verensyömisen kanssa. Heikkouskoinen syö vain kasviksia, kun vahvauskoinen voi syödä kaikkea. Kuitenkaan vahva ei saa asettaa heikkoa ystäväänsä välikäteen, eli hänen kanssaan pitää kohteliaasti pitäytyä vaikka kasvisruuassa.
RaM: Jeesuksen sovituksella ei ole mitään tekemistä tuon SEN JÄLKEEN esitetyn pysyväismääräyksen kanssa.
Näin myös KAIKKI juutalaiset ovat toimineet tähän päivään asti - eikö sekään herätä sinulla kelloja soimaan?

PS.
Onko sinun mielestäsi Jeesuksen sovituksen myötä nyt sallittua myös veren syömiskiellon ohella esitetyt haureus ja epäjumalan palvontakin?
Noihin kaikkiin kolmeen olen vastannut yllä, mutta voin tuoda tähän vielä yhden kohdan, jossa puhutaan ihmisen halusta omatekoiseen hurskauteen ja väärään ylpeyteen. Pakkoja ei ole, mutta ihminen rakastaa suorittamista ja näyttämistä muille "katsokaa kuinka olen hurskas ja Jumalalle mieluisa!"
Kol. 2:20-23 Jos kerran olette yhdessä Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkuvoimien ulottuvilta, miksi yhä käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja alistutte sellaisiin sääntöihin kuin [Gal. 3:3, 4:9] "älä tartu", "älä maista", "älä kosketa"?
Tämä kaikkihan koskee sellaista, mikä käytön jälkeen häviää. Kysymys on vain ihmisten käskyistä ja opeista. [Jes. 29:13; Mark. 7:7]
Nämä omatekoista hurskautta, nöyryyden harjoitusta ja ruumiin kurittamista vaativat käskyt tosin näyttävät viisailta, mutta todellisuudessa ne ovat arvottomia ja tyydyttävät vain ihmisen ylpeyttä.

Pakkoja ei ole. Ja seuraava kruunaa sen, miksi meille annettiin laki (ja Kristus otti sen täyttääkseen):
Room. 5:18-21 Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän. [Room. 6:23; 1. Joh. 2:2]
19 Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita. [Fil. 2:8; Hepr. 5:8,9]
20 Laki tuli maailmaan sitä varten, että rikkomus tulisi suuremmaksi. Mutta missä synti on tullut suureksi, siellä on armo tullut ylenpalttiseksi. [Room. 3:20, 7:7,8; 1. Kor. 15:56; Gal. 3:19]
21 Niin kuin synti on hallinnut ja vienyt kuolemaan, niin on armo hallitseva ja johtava ikuiseen elämään, koska Herramme Jeesus Kristus on lahjoittanut meille vanhurskauden.
oh ich kann nicht mehr: ich weiss, ich werde brennen: dein urteil hat sich längst: um meinen hals gelegt:: oh ich kann nicht mehr: ich weiss, du wirst mich hängen:: und die schlinge ist so eng: dass ich kaum noch atmen kann: spiel mir das lied vom tod::
Nellique

Haureudesta ja syömisestä:
1. Kor. 6:12-20 "Kaikki on minulle luvallista" -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. "Kaikki on minulle luvallista" -- mutta en saa antaa minkään hallita itseäni. [1. Kor. 10:23]
Ruoka on vatsaa ja vatsa ruokaa varten, ja Jumala on tekevä molemmat tarpeettomiksi. Mutta ruumis ei ole siveettömyyttä vaan Herraa varten, ja Herra on ruumiinkin valtias
. [Mark. 7:19; 1. Tess. 4:7]
Jumala on herättänyt kuolleista Herran ja on voimallaan herättävä meidätkin. [Room. 8:11; 2. Kor. 4:14]
Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne ovat Kristuksen ruumiin jäseniä? Ryhtyisinkö siis tekemään Kristuksen jäsenistä porton jäseniä? En ikinä! [1. Kor. 12:27; Ef. 5:30]
Ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, on samaa ruumista hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi." [1. Moos. 2:24]
Mutta joka liittyy Herraan, on samaa henkeä hänen kanssaan. [1. Kor. 12:13; Ef. 4:4]
Pysykää erossa haureudesta! Kaikki muut synnit, joita ihminen tekee, kohdistuvat muualle kuin hänen ruumiiseensa, mutta siveetön teko osuu ihmisen omaan ruumiiseen. [1. Kor. 10:8]
Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli? Tämän Hengen on Jumala antanut asumaan teissä. Te ette itse omista itseänne,
[1. Kor. 3:16+]
sillä Jumala on ostanut teidät täydestä hinnasta. Tuottakaa siis ruumiillanne Jumalalle kunniaa! [1. Kor. 7:23; Gal. 3:13; 1. Piet. 1:18,19; Ilm. 5:9 | Joh. 15:8; 1. Piet. 4:11]
Nellique

Epäjumalille uhrattu liha (tähän ei minun sanojani tarvita):
1. Kor. 8:1-13 Sitten on puhuttava epäjumalille uhratusta lihasta. Meillä kaikilla toki on tästä asiasta tieto. Mutta tieto tekee ylpeäksi, rakkaus sen sijaan rakentaa. [Ap. t. 15:20; Room. 14:3]
Jos joku luulee tietävänsä jotakin, hänellä ei vielä ole oikeaa tietoa. [Gal. 6:3; 1. Tim. 6:4]
Mutta jos joku rakastaa Jumalaa, hänet Jumala tuntee. [Joh. 10:27]
Epäjumalille uhratun lihan syömisestä sanon näin: Me tiedämme, ettei epäjumalia ole olemassa, on vain yksi ainoa Jumala. [5. Moos. 4:35; Mark. 12:29; 1. Kor. 10:19; Ef. 4:5,6]
Onhan tosin sekä taivaassa että maan päällä niin sanottuja jumalia, moniakin jumalia ja herroja, mutta [Gal. 4:8]
meillä on vain yksi Jumala, Isä. Hänestä on kaikki lähtöisin, ja hänen luokseen olemme matkalla. Meillä on vain yksi Herra, Jeesus Kristus. Hänen välityksellään on kaikki luotu, niin myös meidät. [Joh. 1:3+]
Mutta kaikilla ei tätä tietoa ole. Tottumuksesta epäjumaliin jotkut lihaa syödessään edelleenkin ajattelevat, että se on epäjumalille uhrattua, ja tämä tahraa heidän epävarman omantuntonsa. [Room. 14:2; 1. Kor. 10:29]
Ei ruoka vie meitä lähemmäs Jumalaa. Emme menetä mitään, jos jätämme syömättä, emmekä voita mitään, jos syömme.
[Room. 14:17; Hepr. 13:9]
Pitäkää kuitenkin huoli siitä, ettei tämä teidän vapautenne saa heikkoja kompastumaan. [Room. 14:13+]
Jos heikko veljesi näkee sinut, jolla on tietoa, aterialla epäjumalan temppelissä, eikö hänen omatuntonsa saa tästä tukea siihen, että hänkin voisi syödä uhrilihaa?
Näin sinun tietosi vie tuhoon tuon heikon, oman veljesi, jonka vuoksi Kristus on kuollut. [Room. 14:15]
Kun te tällä tavoin teette syntiä veljiänne vastaan ja haavoitatte heidän horjuvaa omaatuntoaan, teette syntiä Kristusta vastaan.
Näin ollen: jos ruoka viettelee veljeni syntiin, en ikinä enää syö lihaa, jotta en viettelisi veljeäni. [Room. 14:21]
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Pyörit kaiken aikaa tuon saman asian ympärillä. Vetot Jeesuksen sovitukseen ja katsot sen mitätöineen lain noudattamisvelvollisuuden.
Kuitenkin oli nuo kolme kohtaa joita pyhä henki käski karttaa - Jeesuksen sovituksen JÄLKEENKIN.
Miksi?

Lainaan uudelleen JUMALAN antamat ohjeet:
3:17 Tämä olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin: mitään rasvaa tai verta älkää syökö."
17:11 Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.
17:12 Sentähden minä olen sanonut israelilaisille: Älköön kukaan teistä syökö verta; älköön myöskään muukalainen, joka asuu teidän keskellänne, syökö verta.
17:13 Ja kuka ikinä Israelin heimosta tai muukalaisista, jotka asuvat teidän keskellänne, saa pyydystetyksi syötävän metsäeläimen tai linnun, hän vuodattakoon sen veren maahan ja peittäköön multaan.
17:14 Sillä kaiken lihan sielu on sen veri, jossa sen sielu on; sentähden minä sanon israelilaisille: Älkää syökö minkään lihan verta. Sillä kaiken lihan sielu on sen veri; jokainen, joka sitä syö, hävitettäköön.

Mitä Jumalan kielsi tuossa yllä olevassa, miksi ja kauanko kiellon piti olla voimassa - kerro se omin sanoin, älä esitä raamatusta asiaan liittymättömiä kohtia.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Lisäksi jätän pohdittavaksesi (hiljenen tältä päivältä nyt) seuraavaan lainaukseesi liittyvän asian.
Kun te tällä tavoin teette syntiä veljiänne vastaan ja haavoitatte heidän horjuvaa omaatuntoaan, teette syntiä Kristusta vastaan.
Näin ollen: jos ruoka viettelee veljeni syntiin, en ikinä enää syö lihaa, jotta en viettelisi veljeäni.
Koska syöt kiellettyjä veriruokia ja huonon omantuntosi vuoksi ponnekkaasti koitat löytää perusteluja sekä oikeutuksen toimillesi, niin eikö sinua lainkaan velvoita nuo lainaamasi sanat? :wink:
Nellique

Syömisestä, myös siis veriruuista:
1. Kor. 10:23-32 "Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. "Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole rakentavaa. [1. Kor. 6:12]
Kenenkään ei pidä etsiä omaa etuaan vaan toisen parasta. [Room. 15:2; 1. Kor. 13:5; Fil. 2:4]
Syökää kaikkea, mitä lihakaupoissa on tarjolla, tekemättä kysymyksiä omantunnonsyistä. [1. Tim. 4:4]
"Herran on maa ja kaikki mitä siinä on." [Ps. 24:1]
Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja te otatte kutsun vastaan, älkää omantunnonsyistä kyselkö, vaan syökää kaikkea mitä teille tarjotaan. [Luuk. 10:7,8]
Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia. [1. Kor. 8:7]
En tarkoita teidän omaatuntoanne vaan tuon toisen. Miksi antaisin toisen ihmisen omantunnon määrätä omaa vapauttani? [Room. 14:14,16]
Jos minä kiitän Jumalaa ruoastani, miksi minua moitittaisiin siitä, mistä itse kiitän? [Room. 14:6; 1. Tim. 4:4]
Syöttepä siis tai juotte tai teettepä mitä tahansa, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.
[5. Moos. 8:10; Kol. 3:17]
Älkää loukatko sen enempää juutalaisia kuin kreikkalaisiakaan älkääkä liioin Jumalan seurakuntaa. [Room. 14:13+]
Minäkin yritän aina tulla toimeen kaikkien kanssa; en etsi omaa etuani vaan muiden ihmisten parasta, jotta he pelastuisivat. [Room. 15:2; 1. Kor. 9:19]
RaM sanoi: Pyörit kaiken aikaa tuon saman asian ympärillä. Vetot Jeesuksen sovitukseen ja katsot sen mitätöineen lain noudattamisvelvollisuuden.
:D Tiedätkö miksi pyörin kaiken aikaa tuon saman asian ympärillä? Pyörin KRISTUKSEN ympärillä - missä minun pitäisi sinun mielestäsi pyöriä? Lain ympärillä? Veren ympärillä? Haureuden ympärillä? Jos pyörin veren ympärillä, pyörin juuri Kristuksen vuodattaman veren ympärillä, koska se merkitsee ainoana mitään.
RaM: Mitä Jumalan kielsi tuossa yllä olevassa, miksi ja kauanko kiellon piti olla voimassa - kerro se omin sanoin, älä esitä raamatusta asiaan liittymättömiä kohtia.
Ai jaha, säännöt muuttuvatkin? Ensin minun pitää lainata tiukasti Raamattua, mutta nyt äkkiä en saakaan. Miksen? Puhuuko Raamattu liikaa siitä, miten minä asian ymmärrän? Olen kertonut Raamatulla ja omin sanoin, mutta sinä-et-voi-tätä-ymmärtää. Niin se menee. Sinä takerrut yhteen VT:n kohtaan, kun minulla on Uusi Testamentti täynnä "avaimia". Onkos tämä jo turhaa? Emme me ymmärrä toisiamme.
matti

Viesti Kirjoittaja matti »

Eikö täältä nyt löytyy joku enemmän perehtynyt tuon ajan ruokakulttuurin että sais jotain tolkkua tohon syömiseen. Itse voisin kuvitella että noina aikoina, kun aina joku välillä sai päähänsä teloittaa joku heimo totaalisesti, ei aina ollut mahdollista laittaa lihapata keskelle kylään muhimaan. Luolissa asuminen tuntuu kans järkikäypää vaihtoehto pakeneville heimoille ja se taas asettaa ruoanlaittoon toisenlaisia vaatimuksia?
Nellique

RaM kirjoitti:
Näin ollen: jos ruoka viettelee veljeni syntiin, en ikinä enää syö lihaa, jotta en viettelisi veljeäni.
Koska syöt kiellettyjä veriruokia ja huonon omantuntosi vuoksi ponnekkaasti koitat löytää perusteluja sekä oikeutuksen toimillesi, niin eikö sinua lainkaan velvoita nuo lainaamasi sanat? :wink:
Ihan surkea yritys, RaM! Taitaa sinua jo dragon-liha kutsua. :P Kurjaa tuottaa sinulle paha pettymys, mutta minulla ei ole huono omatunto tässä veriasiassa. Päinvastoin, SINUA lakiorjana ärsyttää suunnattomasti minun liehumiseni vapaana, koska vapauteen Kristus meidät vapautti. Sinä yrität LAKIsi kanssa PAKOTTAA minua takaisin vanhaan, mutta ponnistelusi menee ihan hukkaan.

Minulla (ja siis kaikilla Kristukseen uskovilla tietysti) on VAPAUS valita ja koska Kristus on ensin rakastanut minua, jaksan minäkin rakastaa "heikkoa ystävääni" ne harvat kerrat, jos/kun hänen kanssaan syön. Ja kun Paavali sanoi: "En IKINÄ ENÄÄ syö lihaa, jotta en viettelisi veljeäni" niin se on hyvin nellimäinen tapa puhua: liioitellaan, että toiset varmasti ymmärtävät pointin. Huom. "En IKINÄ enää puhu sinulle!" Enpä silti väitä, etteikö Paavalilla ollut valtava itsekuri, varmasti oli.
Mutta lauseen voi tulkita toisinkin! (Vapise, RaM! :P ) Paavali sanoi, ettei ikinä syö lihaa JOTTA EI LOUKKAISI veljeään. Huomaa painotus: en halua loukata veljeäni IKINÄ, siksi jätän loukkaavan asian tekemättä.

Pointti on kuitenkin se, että koko elämä ei saa pyöriä syömisen, juomisen ja naimisen ympärillä. Pitäisi muistaa katsoa Kristukseen, ei toisarvoisiin asioihin, jotka kerran katoavat. Sellainenkin Raamatunkohta löytyy noista aikaisemmista "turhista" lainauksistani. :wink:

Muoks.
Nellique

Luet tätä jo sunnuntain puolella, joten: Hyvää pyhäpäivää, RaM!
Toivottavasti ilta oli mukava, ja yöuni makoisa. Nyt luppakorvat tötterölle, rakas ystäväni. Kysyn sinulta verikiellosta, jonka sanoit olevan ikuinen ja jota ei sinun mielestäsi Kristuskaan muuksi muuttanut. Mitäs kun Raamatusta löytyy tällainen kohta, jossa Kristus itse räikeästi :shock: ja törkeästi :o rikkoo annettua ikiaikaista verenkieltokäskyä vastaan?

Matt. 26:26-29 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini." [26:26-30: Mark. 14:22-26; Luuk. 22:14-20; 1. Kor. 11:23-25]
Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki. [1. Kor. 10:16]
Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. [2. Moos. 24:8; Sak. 9:11; Hepr. 9:15 | Jes. 53:12; Hepr. 9:28]
Ja minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa." [Ilm. 21:5]

Luukkaan evankeliumissa (22. luku, 14.-20. jae) sanotaan vielä selkeämmin, että kaikki luppakorvaiset ymmärtäisivät:
Kun hetki koitti, Jeesus kävi aterialle yhdessä apostolien kanssa. [22:14-20: Matt. 26:26-30; Mark. 14:22-25; 1. Kor. 11:23-25]
Hän sanoi heille: "Hartaasti olen halunnut syödä tämän pääsiäisaterian teidän kanssanne ennen kärsimystäni. [Luuk. 24:24,26; Ap. t. 1:3, 3:18]
Sillä minä sanon teille: enää en syö pääsiäisateriaa, ennen kuin se saa täyttymyksensä Jumalan valtakunnassa." [Luuk. 13:29, 14:15]
Hän otti käsiinsä maljan, kiitti Jumalaa ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
Minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia, ennen kuin Jumalan valtakunta on tullut." [Luuk. 17:20, 19:11; Ap. t. 1:3,7]
Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." [1. Kor. 10:17]
Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne. [2. Moos. 24:8; Jer. 31:31; Hepr. 10:10]
Mitähän tämä RaM sinun mielestäsi tarkoittaa? Kerro minulle.
Nellique

Mitä te teitte RaM:lle eilen?
Oookkei, jatkan yksinpuheluna sitten - sehän minulta onnistuu myös. :P

Miten voit, RaM, väittää, ettei Kristuksen jälkeen ole mikään muuttunut veriasiassa? Minun nähdäkseni se on muuttunut kokonaan!

Kristus puhuu tässä:

Joh. 6: Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää. [6:53-56: Mark. 14:22-24; 1. Kor. 10:16]
Mutta sillä, joka syö minun lihani
ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.
Minun lihani on todellinen ruoka,
minun vereni on todellinen juoma.
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. [Joh. 15:4; 1. Joh. 2:24, 3:24]Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö."

Lainaat vanhalta muistiltasi hyvin jiiteemäiseen tapaan Raamattua: otat YHDEN lauseen irti asiakokonaisuudestaan, sen sijaan, että lukisit KOKONAISUUDEN. Apostolien tekojen 15. luku kokonaan luettuna kertoo hyvin erilaisen tarinan kuin asiayhteydestään irrotettu yksi ainokainen pätkä.

MUTTA luepa edes lainaustasi edeltävä lause:

Tästä syystä ei mielestäni pidä hankaloittaa niiden elämää, jotka vieraista kansoista kääntyvät Jumalan puoleen. Meidän on kuitenkin lähetettävä heille kirje ja kehotettava heitä karttamaan sellaista, minkä epäjumalanpalvelus on saastuttanut, sekä haureutta*, verta ja lihaa, josta verta ei ole laskettu.

Hei, tarkoitushan muuttuu heti. Kääntyneiden pakanoiden elämää ei tule hankaloittaa... Mitä ihmettä, miksi, mitä tällainen tarkoittaa? Hm, kannattaa varmaan lukea KOKO LUKU 15! Ensin väitellään siitä, että pitääkö kristittyjen ympärileikkauttaa itsensä vai ei? Uskoon tulleiden fariseusten mielestä pitää:

5 Silloin eräät uskoon tulleet fariseukset puuttuivat asiaan ja sanoivat, että kääntyneet pakanat oli ympärileikattava ja velvoitettava noudattamaan Mooseksen lakia.

Siis fariseukset vaativat noudattamaan Mooseksen lakia. Mooseksen laki käsittää 700 erilaista säännöstä! Apostolit ja vanhimmat kokoontuivat käsittelemään tätä asiaa ja väittely kesti kauan.

"Veljet, te tiedätte, että Jumala on jo aikoja sitten teidän keskuudessanne tehnyt valintansa: hän on antanut pakanoiden kuulla minun suustani evankeliumin ja tulla uskoon. [Ap. t. 11:18]
8 Jumala, joka tuntee kaikkien sydämet, osoitti hyväksyvänsä heidät vuodattaessaan Pyhän Hengen heihin yhtä lailla kuin meihinkin. [Ap. t. 10:45]
9 Hän ei tehnyt mitään eroa heidän ja meidän välillämme, vaan puhdisti heidän sydämensä uskolla. [Ap. t. 10:43]
Miksi te siis nyt uhmaatte Jumalaa ja panette opetuslasten harteille ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä me itse ole jaksaneet kantaa? [Luuk. 11:46; Gal. 3:10] 11 Mehän uskomme, että meidät pelastaa yksin Herran Jeesuksen armo, samalla tavoin kuin heidät." [Matt. 11:29; Room. 3:24; Gal. 2:16; Ef. 2:8,9]

Tämä kohta on selvä, eikö? Sitten puhuu Jaakob ja se sama muotoillaan päätökseksi:

28 Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet:
29 karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin." [Ap. t. 16:4, 21:25 | Ilm. 2:14,20]
30 Näin heidät lähetettiin matkaan. Antiokiaan saavuttuaan he kutsuivat seurakunnan koolle ja antoivat kirjeen veljille.
31 Kirje luettiin, ja sen rohkaisevat sanat ilahduttivat kaikkia. [Ap. t. 13:48]
32 Juudas ja Silas, jotka hekin olivat profeettoja, puhuivat veljille monin sanoin rohkaisten ja vahvistaen heitä
.

Tämä Apt. 15:1-32 KOKO ALKU kertoo siitä, että pakanatkin Jumala kutsui luokseen, mutta heillä oli ajatuspultti verikiellosta niinkuin on juutalaisilla tänäänkin. Pietari ja muu arvovaltainen porukka päätti siksi antaa pakanoille luvan noudattaa verikieltoa, koska heidän omaatuntoaan ei haluttu loukata. Todellisuudessa pakanat olivat samalla tavalla vapaita Mooseksen laista kuin muutkin Kristuksen veren kautta kääntyneet, MUTTA heille jätettiin verikielto ikäänkuin tuomaan turvallisuutta ja toimimaan kiinnekohtana muuttuvassa maailmassa. Tätä verikieltoa noudattivat pakanoista ne, jotka tunsivat sen omakseen, siis uskossaan heikot.

Kyse siis EI OLE Mooseksen lain täyttämisestä (tai pikemminkin sen täyttämisyrityksestä), koska lakia piti noudattaa KAIKISSA 700:ssa kohden, ei kahdessa tai kolmessa... Tämä jo kertoo selkeästi sen, että haluttiin olla loukkaamatta kääntyneiden pakanoiden omaatuntoa ja vanhaa tottumusta, että esim. veri oli suuri kauhistus. Pietari siis käyttäytyi rakkaudellisesti heikkoja veljiään kohtaan. "Okei, noudattakaa sitten tätä, jos se HELPOTTAA uutta uskovan elämää."

Uusi Testamentti onkin sitten muuten täynnä vapauden esiintuomista: sydämen vapautta Kristuksen veren kautta. Puhutaan uudesta liitosta ja sydämen ympärileikkuusta, mutta ne ovatkin jo toinen juttu...
Analysoija

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

Nellique kirjoitti:Mitä te teitte RaM:lle eilen?
Oookkei, jatkan yksinpuheluna sitten - sehän minulta onnistuu myös. :P
RaM sai ruokaa.
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
Nellique

Analysoija kirjoitti:
RaM sai ruokaa.
:D
No pitikö hänet ähkyyn syöttää!?? Ja ei kai vaan saanut ruokamyrkytystä? :( *Huolestuu*
Analysoija

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

Nellique kirjoitti:
Analysoija kirjoitti:
RaM sai ruokaa.
:D
No pitikö hänet ähkyyn syöttää!?? Ja ei kai vaan saanut ruokamyrkytystä? :( *Huolestuu*
RaM sai myös kaksi juomaa.
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
Vastaa Viestiin