Ehtoollisen vietto
Valvoja: Moderaattorit
- Tony
Re: Ehtoollisen vietto
Tässä ketjussa on myös keskustelua jehovantodistajien Jeesuksen muistonviettoon liittyvistä aihioista.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Nellique
Ihmettelin ylläolevaa tekstiä useampaankin kertaan, enkä tajunnut yhtään, mitä tuo tarkoitti!
Mun koneeni näytöllä ei mikään paljasta, että lauseeseen kätkeytyy linkki. Vasta kun klikkasin "lainaa", muuttui eka sana siniseksi. Voi elämän kevät!
Eiku lukemaan...
Mun koneeni näytöllä ei mikään paljasta, että lauseeseen kätkeytyy linkki. Vasta kun klikkasin "lainaa", muuttui eka sana siniseksi. Voi elämän kevät!
oh ich kann nicht mehr: ich weiss, ich werde brennen: dein urteil hat sich längst: um meinen hals gelegt:: oh ich kann nicht mehr: ich weiss, du wirst mich hängen:: und die schlinge ist so eng: dass ich kaum noch atmen kann: spiel mir das lied vom tod::
-
Analysoija
Noin puolen tunnin mittainen puhe Jeesuksen kuolemaan liittyen. Jäsennys vaihtuu aika ajoin. Tavallisesti joku "pätevä vanhin".Nellique kirjoitti: - Millainen puhe edeltää ehtoollisen asetusta?
Leipä on vaalea, happamaton. Sellainen vaalea se on. Aika perus, yleensä sen leipoo joku vanhinten vaimoista. Malja on tavanomainen lasi josta on tapana tarjoilla punaviiniä, noin 24 cl viiniä sisältävä vertauskuva.- En ole koskaan nähnyt edes kuvissa saati käytännössä millaiselta se ehtoollismalja ja -leipä näyttää?
Kts. edellinen.- Onko se isokin malja, sellainen "Graalinmalja"?
Tavallisesti lasisella lautasella.- Ja onko leipä korissa vai miten...?
Sellainen epäsymmetrinen kolmio, kaksi kappaletta lautasella tavallisesti. Suomessa vertauskuviin osaa ottavia on tavannut lähivuosina olla 10-20.- Ei leipä kai kokonainen ole, jos siitä haukkaa seurakunnan ainoa taivaaseen menijä, joku 93-vuotias (huonoilla hampailla)?![]()
Kyllä. Viini ja leipä kiertää jokaisen käden kautta. Vain tarjoilijat eli kierrättäjät liikkuvat tarvittavan määrän.- Ihmiset istuvat paikoillaan, vai?
Tavallisesti asiallisen haikeita.- Minkälaisia ilmeitä näkyy, kun maljaa kierrätetään kädestä käteen, mutta juoda ei saa? Tympääntyneitä, välinpitämättömiä, kateellisia, haikeita...?
Leipä ja viini kiertää joten siksi näin.- Eikö olisi yksinkertaisinta pitää ehtoollistilaisuus siellä edessä, se ainoa käy nauttimassa ehtoollisen ja muut katsovat. Ei kestäisi niin kauan - vai onko se tarkoituksella jokin "päänumero"?
On hyvin harvinaista, että joku ottaa osaa vertauskuviin, joten paikalle saapuneille epätasapainoisille osoitetaan negatiivisia katseita ja jälkeenpäin hymyillään juoruilun tapaan.- Kytätäänkö silmät tapilla, että kuka julkeaa olla varma taivaspaikastaan?
Jokaista seurakuntaa kannustetaan järjestämään oma muistonvietto, mikäli mahdollista. Joissain tapauksissa kaksi seurakuntaa kokoontuu samaan tilaan kyseiseen juhlaan.- Ehtoollinen on heillä vain kerran vuodessa - onko se siis jonkin ison tapahtuman yhteydessä vai ihan paikallisseurakunnassa?
Arvokkaamman ja virallisemman oloinen kuin normaalit kokoukset. Useat odottavat lähinnä sitä, ketkä toimettomat ja kiinnostuneet tänä vuonna ovat paikalla ja ketkä eivät.- Onko se odotettu ja harras tilaisuus?
Tässä jotain vastauksia, Nellique
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
-
Nellique
Onko tämä käytännössä ainut tilanne, jolloin puhutaan paljon Jeesuksesta? Olen ymmärtänyt, että hän on muuten aika paitsiossa.Analysoija: Noin puolen tunnin mittainen puhe Jeesuksen kuolemaan liittyen. Jäsennys vaihtuu aika ajoin. Tavallisesti joku "pätevä vanhin".
Aika asenteellista heti alkuun, noin vähän tarjolla! Käytännössä viini siis dekantoituu, että vanhin voi sen hörpätä tilaisuuden lopuksi! (Sori.)Analysoija: Leipä on vaalea, happamaton. Sellainen vaalea se on. Aika perus, yleensä sen leipoo joku vanhinten vaimoista. Malja on tavanomainen lasi josta on tapana tarjoilla punaviiniä, noin 24 cl viiniä sisältävä vertauskuva.
Pitäisi panostaa enemmän juhlavuuteen, mielestäni.Analysoija: Kts. edellinen.- Onko se isokin malja, sellainen "Graalinmalja"?
Taas lasia. Taitaa olla ainut läpinäkyvä asia koko Järjestössä?Analysoija: Tavallisesti lasisella lautasella.- Ja onko leipä korissa vai miten...?
Kokonaiset kaksi... Koskaan ei siis ole pelkoa, että muutama 'vajaa' ottaa osaa ja leipä onkin loppu Ainoan Oikean Oikeutetun Osallistujan kohdalla? Kierrättäjä varmasti käy täydentämässä tarjottimelle muutaman leivän lisää.Analysoija: Sellainen epäsymmetrinen kolmio, kaksi kappaletta lautasella tavallisesti. Suomessa vertauskuviin osaa ottavia on tavannut lähivuosina olla 10-20.- Ei leipä kai kokonainen ole, jos siitä haukkaa seurakunnan ainoa taivaaseen menijä, joku 93-vuotias (huonoilla hampailla)?![]()
Kiusaamista, niin epäoikeudenmukaista.Analysoija: Tavallisesti asiallisen haikeita.- Minkälaisia ilmeitä näkyy, kun maljaa kierrätetään kädestä käteen, mutta juoda ei saa? Tympääntyneitä, välinpitämättömiä, kateellisia, haikeita...?
Joku osallistuu joskus kuitenkin... Viittaan tuohon loppuuko leipä koskaan -kysymykseeni.On hyvin harvinaista, että joku ottaa osaa vertauskuviin, joten paikalle saapuneille epätasapainoisille osoitetaan negatiivisia katseita ja jälkeenpäin hymyillään juoruilun tapaan.- Kytätäänkö silmät tapilla, että kuka julkeaa olla varma taivaspaikastaan?
Tästä olikin annetussa linkissä jonkin verran kertomuksia: ainoa rento ja hyvä tilaisuus koko vuonna, jonne oli mukava mennä - toisten mielestä tunnelmaltaan jopa hartaan juhlava lauluineen kaikkineen.Analysoija: Arvokkaamman ja virallisemman oloinen kuin normaalit kokoukset. Useat odottavat lähinnä sitä, ketkä toimettomat ja kiinnostuneet tänä vuonna ovat paikalla ja ketkä eivät.- Onko se odotettu ja harras tilaisuus?
- Niin vielä: olin yllättynyt siitä, että ulkopuolisia halutaan noihin tilaisuuksiin! Katsomaan... mitä? Ei tunnu tehokkaalta tavalta värvätä seurakuntaan uusia jäseniä.
(Olin myös toisaalla yllättynyt tiedosta, että tavallisten kokousten aikana tilojen ovet lukitaan! Minuuttikin myöhässä ja ulos jäät. Ei kai tämänkin tilaisuuden ajaksi lukita ovia?)
Kiitos paljon Analysoija,
oh ich kann nicht mehr: ich weiss, ich werde brennen: dein urteil hat sich längst: um meinen hals gelegt:: oh ich kann nicht mehr: ich weiss, du wirst mich hängen:: und die schlinge ist so eng: dass ich kaum noch atmen kann: spiel mir das lied vom tod::
- Tony
Ei ihan. Jäsenet joutuvat katselemaan sormiensa läpi lahkonsa edesottamuksia melko kiitettävästi.Nellique kirjoitti:Taas lasia. Taitaa olla ainut läpinäkyvä asia koko Järjestössä?
Ovet lukitaan ohjelman ajaksi niillä alueilla ja paikkakunnilla, joissa se nähdään tarpeelliseksi esim. ilkivallan tai muun vastaavan vuoksi. Pääsääntöisesti ovet ovat auki tilaisuudesta riippumatta.(Olin myös toisaalla yllättynyt tiedosta, että tavallisten kokousten aikana tilojen ovet lukitaan! Minuuttikin myöhässä ja ulos jäät. Ei kai tämänkin tilaisuuden ajaksi lukita ovia?)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Analysoija
Kyllä Jeesuksesta puhutaan, mutta Jehova ja järjestö etusijalla. Esimerkiksi monet yleisöesitelmät perustuvat siihen, millaisen mallin Raamatun mukaan Jeesus antoi jäljiteltäväksi.Nellique kirjoitti:Onko tämä käytännössä ainut tilanne, jolloin puhutaan paljon Jeesuksesta? Olen ymmärtänyt, että hän on muuten aika paitsiossa.Analysoija: Noin puolen tunnin mittainen puhe Jeesuksen kuolemaan liittyen. Jäsennys vaihtuu aika ajoin. Tavallisesti joku "pätevä vanhin".
Maljasta ei tavallisesti ole tarkoitus kenenkään juoda. Kristallinen viinilasi on myös joskus käytössä. Isommissa seurakunnissa väenpaljouden vuoksi kiertää useat vertauskuvat ja tavallisesti yksi pullo viiniä kolmeen lasiin eli kolmet vertauskuvat.Aika asenteellista heti alkuun, noin vähän tarjolla! Käytännössä viini siis dekantoituu, että vanhin voi sen hörpätä tilaisuuden lopuksi! (Sori.)Analysoija: Leipä on vaalea, happamaton. Sellainen vaalea se on. Aika perus, yleensä sen leipoo joku vanhinten vaimoista. Malja on tavanomainen lasi josta on tapana tarjoilla punaviiniä, noin 24 cl viiniä sisältävä vertauskuva.
Juhlavuutta tuossa on tavanomaiseen Jehovan todistajien kokoustilanteeseen nähden runsaasti nykyisessä muodossa..Pitäisi panostaa enemmän juhlavuuteen, mielestäni.Analysoija: Kts. edellinen.- Onko se isokin malja, sellainen "Graalinmalja"?
Se selvinnee muista viestiketjuistaTaas lasia. Taitaa olla ainut läpinäkyvä asia koko Järjestössä?Analysoija: Tavallisesti lasisella lautasella.- Ja onko leipä korissa vai miten...?
Kyllä leipää voidaan lisätä jos sitä joku todella nauttii oletuksena olevansa oikeutettu. Sellaisia tilanteita ei vaan tänä päivänä pääse syntymään meillä päin. Muutama ´vajaa´ on aika harvinaisuus samassa muistonvietossa, yksi on ollut aina maksimi.Kokonaiset kaksi... Koskaan ei siis ole pelkoa, että muutama 'vajaa' ottaa osaa ja leipä onkin loppu Ainoan Oikean Oikeutetun Osallistujan kohdalla? Kierrättäjä varmasti käy täydentämässä tarjottimelle muutaman leivän lisää.Analysoija: Sellainen epäsymmetrinen kolmio, kaksi kappaletta lautasella tavallisesti. Suomessa vertauskuviin osaa ottavia on tavannut lähivuosina olla 10-20.- Ei leipä kai kokonainen ole, jos siitä haukkaa seurakunnan ainoa taivaaseen menijä, joku 93-vuotias (huonoilla hampailla)?![]()
Kts. edellinen.Joku osallistuu joskus kuitenkin... Viittaan tuohon loppuuko leipä koskaan -kysymykseeni.On hyvin harvinaista, että joku ottaa osaa vertauskuviin, joten paikalle saapuneille epätasapainoisille osoitetaan negatiivisia katseita ja jälkeenpäin hymyillään juoruilun tapaan.- Kytätäänkö silmät tapilla, että kuka julkeaa olla varma taivaspaikastaan?
Laulut ovat kieltämättä juhlavampia kuin tavallisesti joka suhteessa.Tästä olikin annetussa linkissä jonkin verran kertomuksia: ainoa rento ja hyvä tilaisuus koko vuonna, jonne oli mukava mennä - toisten mielestä tunnelmaltaan jopa hartaan juhlava lauluineen kaikkineen.Analysoija: Arvokkaamman ja virallisemman oloinen kuin normaalit kokoukset. Useat odottavat lähinnä sitä, ketkä toimettomat ja kiinnostuneet tänä vuonna ovat paikalla ja ketkä eivät.- Onko se odotettu ja harras tilaisuus?
Monelle kiinnostuneelle Jeesuksen merkitys on suurempi kuin Jehovan todistajalle. Siksi tuonne on helppo kutsua. Se on myös Jehovan todistajien mielessä vuoden tärkein kokous. Lisäksi kiinnostuneen on helpompi tulla kun paikalla muitakin jotka eivät ole todistajia. Tilaisuuden luonteen vuoksi vähemmän ns. järkiuskontotilaisuus kuin normikokoukset, joka vedonnee tiettyihin ihmisiin.- Niin vielä: olin yllättynyt siitä, että ulkopuolisia halutaan noihin tilaisuuksiin! Katsomaan... mitä? Ei tunnu tehokkaalta tavalta värvätä seurakuntaan uusia jäseniä.
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
-
OJA
Nostetaanpa tätä ketjua kun muistonvietto on torstaina..
Tässä siis "puhu perustellen" kirjasta:
(Luuk. 22:19-21)
Lisäksi jakeessa 4 ja 5
Siihen aikaan käytettiin sandaaleja, jalat olivat likaiset ja hiekkaiset.
Olisiko Jeesus kesken illalisen pessyt jalkoja ja sen jälkeen jatkanut syömistä?
(leipää käsin)
Itse asiassa ainoa kohta tuon pesun jälkeen missä Jeesus koskee ruokaan on jae 26:
Tässä siis "puhu perustellen" kirjasta:
tuosta Luukkaan kohdasta kun luetaan vähän aiemmasta kohdasta:Kenen tulee ottaa osaa leipään ja viiniin?
Ketkä ottivat osaa, kun Jeesus asetti Herran illallisen vähän ennen kuolemaansa? Yksitoista hänen uskollista seuraajaansa, joille Jeesus sanoi: ”Minä teen liiton teidän kanssanne, niin kuin Isäni on tehnyt liiton minun kanssani, valtakunnasta.” (Luuk. 22:29.) He kaikki olivat ihmisiä, jotka kutsuttiin hallitsemaan Kristuksen kanssa hänen taivaallisessa Valtakunnassaan (Joh. 14:2, 3). Myös kaikkien niiden, jotka osallistuvat leipään ja viiniin nykyään, tulisi olla sellaisia, jotka Jeesus saattaa ’liittoon valtakunnasta’.
(Luuk. 22:19-21)
Elikkä Juudas oli vielä illallisella mukana, itse asiassa missään kohdassa ei mainita ettei Juudas ollut mukana, ainoa kohta missä annetaan sinne päin viittausta on Johenneksen 13:31Ja hän otti leivän, esitti kiitoksen, taittoi sen ja antoi heille ja sanoi: ”Tämä tarkoittaa minun ruumistani, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä toistuvasti minun muistokseni.” 20 Hän otti myös maljan samalla tavoin, kun he olivat nauttineet illallisen, ja sanoi: ”Tämä malja tarkoittaa uutta liittoa minun vereni perusteella, joka vuodatetaan teidän puolestanne.
21 Mutta katso, minun kavaltajani käsi on kanssani pöydässä.
Tästäkin unohdetaan mainita yleensä yhtä jaetta aiempi teksti:Kun hän siis oli mennyt ulos, Jeesus sanoi: ”Nyt Ihmisen Poika kirkastetaan, ja Jumala kirkastetaan hänen yhteydessään
Eli siinäkin kun Juudas lähti, oli jo yö.Niinpä hän suupalan saatuaan meni heti ulos. Ja oli yö.
Lisäksi jakeessa 4 ja 5
Oman käsitykseni mukaan kun Jeesus alkoi pesemään jalkoja, oli illallinen jo ohi.nousi illalliselta ja pani päällysvaippansa syrjään. Ja hän otti pyyhkeen ja vyötti itsensä. 5 Sen jälkeen hän pani vettä vatiin ja rupesi pesemään opetuslasten jalkoja ja kuivaamaan niitä pyyhkeellä, jolla oli vyöttäytynyt.
Siihen aikaan käytettiin sandaaleja, jalat olivat likaiset ja hiekkaiset.
Olisiko Jeesus kesken illalisen pessyt jalkoja ja sen jälkeen jatkanut syömistä?
(leipää käsin)
Itse asiassa ainoa kohta tuon pesun jälkeen missä Jeesus koskee ruokaan on jae 26:
Onko tuolle oikesti mitään perusteluja ettei Juudas ollut illallisella?Sen tähden Jeesus vastasi: ”Se on se, jolle minä annan sen suupalan, jonka kastan.” Ja niin, kastettuaan suupalan, hän otti ja antoi sen Juudakselle, Simon Iskariotin pojalle.
Uskonnolla tai ilman sitä, meillä olisi hyvä ihmisiä tekemässä hyviä asioita ja pahoja ihmisiä tekemässä pahoja asioita. Mutta jotta hyvät ihmiset tekevät pahoja asioita, siihen tarvitaan uskontoa.
- Steven Weinberg -
- Steven Weinberg -
-
Markku Meilo
Tällaisia pieniä yksityiskohtia mietittäessä on hyvä pitää mielessä myös se, että Luukkaan evankeliumi arvioidaan kirjoitetun noin kolme vuosikymmentä tapahtumien jälkeen.OJA kirjoitti:Onko tuolle oikesti mitään perusteluja ettei Juudas ollut illallisella?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
RaM
Itseasiassa lahkon käsitys ei ole se, ettei Juudas olisi ollut lainkaan aterialla. Lahkon näkemys vastaa mielestäni tässä asiassa varsin hyvin raamatunkin käsitystä (ja kristinuskon yleiskäsitystä) eli Juudas oli aterioimassa osan aikaa mutta jouduttuaan paljastetuksi poistui kesken kaiken. Muut apostolit luulviat Jeesuksen lähettäneen hänet asioille eivätkä kiinittäneet siihen enempää huomiota.
Lahko opettaa, ettei Juudas ollut paikalla enää siinä vaiheessa kun ehtoollinen asetettiin.
Lahko opettaa, ettei Juudas ollut paikalla enää siinä vaiheessa kun ehtoollinen asetettiin.
Joh. 13. luvun kronologian mukaan Jeesus pesi opetuslastensa jalat aterioinnin alkupuolella.Ulkokultainen Juudas antoi Jeesuksen pestä hänenkin jalkansa. Jeesus sanoi kuitenkin: ”Ette kaikki ole puhtaita.” (Joh 13:2–5, 11.) Hän mainitsi myös, että yksi pöydän ääressä olevista apostoleista kavaltaisi hänet. Ehkä siksi, ettei vaikuttaisi syylliseltä, Juudas kysyi, oliko hän se. Tunnistamisen helpottamiseksi Jeesus antoi Juudakselle suupalan ja käski hänen tehdä nopeasti sen, mitä hän oli tekemässä. (Mt 26:21–25; Mr 14:18–21; Lu 22:21–23; Joh 13:21–30.)
Juudas lähti heti heidän joukostaan. Vertailtaessa Matteuksen 26:20–29:ää Johanneksen 13:21–30:een havaitaan, että hän poistui ennen kuin Jeesus asetti Herran illallisen vieton. Luukas ei selosta tapahtumien kulkua ilmeisesti tarkassa aikajärjestyksessä, sillä Juudas oli jo varmasti poissa siinä vaiheessa, kun Kristus kiitti apostoleita siitä, että he olivat pysyneet hänen kanssaan; tämä ei olisi sopinut Juudakseen eikä häntä olisi otettu ”liittoon – – valtakunnasta” (Lu 22:19–30). -Opas kirja
- Jaakko Ahvenainen
Käännetäänpä tuo UM:n yllä oleva teksti suoraan koinee-kreikasta ihan sanasta sanaan siinä järjestyksessä kuin ne siinä esiitryvät.OJA kirjoitti:Nostetaanpa tätä ketjua kun muistonvietto on torstaina..
tuosta Luukkaan kohdasta kun luetaan vähän aiemmasta kohdasta:
(Luuk. 22:19-21)Ja hän otti leivän, esitti kiitoksen, taittoi sen ja antoi heille ja sanoi: ”Tämä tarkoittaa minun ruumistani, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä toistuvasti minun muistokseni.” 20 Hän otti myös maljan samalla tavoin, kun he olivat nauttineet illallisen, ja sanoi: ”Tämä malja tarkoittaa uutta liittoa minun vereni perusteella, joka vuodatetaan teidän puolestanne.
21 Mutta katso, minun kavaltajani käsi on kanssani pöydässä.
19 "Ja ottaen leivän kiittäen taittoi ja antoi heille sanoen Tämä on (estin) ruumis minun vuoksi teidän annettava tämä tehkää varten minun muiston.
20 Myös maljan samoin jälkeen aterioinnin sanoen Tämä malja uusi liitto veressä minun vuoksi teidän vuodatettava.
21 Mutta katso käsi pettävän minut kanssa minun päällä pöydän."
Minulle riittää muistonvietosta ainoastaan jo tämä jakso selventämään, mistä on kysymys. On kysymys vertauskuvista, siksi tietoisesti käännös: "tarkoittaa".
Paltataan tuohon juutalaiseen pääsiäisaterian kulkuun. Pääpiirteissään se noudatti oheista protokollaa:
1. Seremonia aloitettiin lyhyellä rukouksella, mitä seurasi ensimmäinen maljakerrallinen. Viinin tuli olla punaviiniä laimennettuna vedellä suhteessa 1:3
2. Tämän jälkeen juhla-aterian isäntä pesi kätensä. Jeesus tämän sijaan pesi vieraittensa jalat.
3. Seuraavana vuorossa olivat kitkerät yrtit ja kasvissalaatti, joita kastettiin suolaveteen.
4. Siunauksen jälkeen isäntä otti kolmesta päällekkäin olevasta leivästä keskimmäisen ja taittoi sen kahtia.
5. Seurasi toinen maljakerrallinen viiniä ja samalla alkoi varsinainen ateria, jossa leipäpalan väliin laitettiin kastiketta ja erilaisia mausteita. On mahdollista, että juuri tällaisen palan Jeesus antoi Juudas Iskariotille, minkä jälkeen Juudas poistui ennen seuraavaa kolmatta maljakertaa, ns. "siunauksen maljaa", mihin myös Paavali 1.Kor. 10:16 viittaa. Mahdollisesti tähän yhteyteen on liitettävä myös ehtoollisen asettaminen. Mikäli näin on ollut, ei Juudas olisi enää ollut paikalla kolmannella maljakerralla.
6. Ateria jatkui ja noin puolen yön tietämissä juotiin ateriaan sisältyvä neljäs maljakerta. Ilta päättyi kiitoslauluun (Psalmi 136).
Tällainen on juutalaisen pääsiäisaterian kulku, mistä Risto Santala kirjassaan "Kristinuskon Juuret II, sivuilla 198-204 kertoo.
(ISBN 951-99631-1-1)
Edit: On tiedossa, että alkuseurakunta vietti Ehtoollista viikoittain kokoontuessaan yhteen. Myös tiedetään kaikkien kastettujen ottaneen siihen osaa, mutta ns. kasteoppilaat, eivät siihen osallistuneet.
-
OJA
Kiitoksia uudesta valosta.. tuli tähänkin asiaan lisää selkeyttä. 
Uskonnolla tai ilman sitä, meillä olisi hyvä ihmisiä tekemässä hyviä asioita ja pahoja ihmisiä tekemässä pahoja asioita. Mutta jotta hyvät ihmiset tekevät pahoja asioita, siihen tarvitaan uskontoa.
- Steven Weinberg -
- Steven Weinberg -
-
Make828
Itsekkin olen keskustellut tuosta ehtoollisen, eli muistoaterian viettämisestä JT kanssa.
Viimeisten tietojen mukaan he ottavat myös nuorempia ihmisiä siihen mukaan. Pitkään oli vallallaan uskomus, ettei uusia ns voideltuja enään ollut. Mutta heidän keskiiän tullessa korkeaksi he ovat muuttaneet opiiaan jälleen. He uskovat, että se vuoden 1914 sukupolvi ei katoa.(Matt.24:34)
Eikä Harmagedom ole vielä alkanut puhumattakaan Jeesuksen paluusta.
1.Kor. 11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan,
te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
Tässä kohdin on mielenkiintoinen kohta, sillä uskoakseni he opettavat, että kristus olisi näkymättömästi alkanut hallita viuodesta 1914 alken, ja paruusia olisi alkanut myös tällöin.
Kysymys kuuluukin, miksi viettää muistoateriaa jos Jeesus on jo tullut, oli se sitten näkymät, tai näkyvä.
Onko JT teologia ymmärtänyt tämän juuri tarkoittavan näkyvää tulemusta joka tapahtuu myöhemmin? (epifania ilmestys)
Miten yleensä nämä teologiset mmtuokset tapahtuvat. Ymmärrykseni mukaan niistä ei keskustella julkisesti (kirkolliskokous) vaan päätökset tekee yksin brooklynin toimisto?
Viimeisten tietojen mukaan he ottavat myös nuorempia ihmisiä siihen mukaan. Pitkään oli vallallaan uskomus, ettei uusia ns voideltuja enään ollut. Mutta heidän keskiiän tullessa korkeaksi he ovat muuttaneet opiiaan jälleen. He uskovat, että se vuoden 1914 sukupolvi ei katoa.(Matt.24:34)
1.Kor. 11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan,
te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
Tässä kohdin on mielenkiintoinen kohta, sillä uskoakseni he opettavat, että kristus olisi näkymättömästi alkanut hallita viuodesta 1914 alken, ja paruusia olisi alkanut myös tällöin.
Kysymys kuuluukin, miksi viettää muistoateriaa jos Jeesus on jo tullut, oli se sitten näkymät, tai näkyvä.
Onko JT teologia ymmärtänyt tämän juuri tarkoittavan näkyvää tulemusta joka tapahtuu myöhemmin? (epifania ilmestys)
Miten yleensä nämä teologiset mmtuokset tapahtuvat. Ymmärrykseni mukaan niistä ei keskustella julkisesti (kirkolliskokous) vaan päätökset tekee yksin brooklynin toimisto?
- Jaakko Ahvenainen
Katoha kummaa. Tuolviisiiks hyö opettaat. Mie annan siulle nyt neuvon: Käyhä ensin ottamas selkoo, mitä muuta hyö opettaat ja tuu sitte meillekii kertomaa. Myö ko ei moisest olla kuultukaa. Miust sie oot ko se poikaraasu tuntemattomas. Sie vissii luulet, jot myö ei olla jehova tovistajjii nähtykää. Kuule, älä sie muille haasta, mut miust tuntuu silt, jot usseimmast tääl olijoist on höijä kans haastelleet iha tarpeeksee.Make828 kirjoitti:Itsekkin olen keskustellut tuosta ehtoollisen, eli muistoaterian viettämisestä JT kanssa.
Muistonvieton, jota niisan kuun 14. vietetään auringon laskettua, vertauskuviin saavat osallistua hegellä voidellut, joista Jehova on poikansa Jeesuksen kautta Uskolliselle ja Ymmärtäväiselle Orjaluokalleen ilmoittanut, ettei heidän veljiensä (tai sisartensa) määrä ole vielä täyttynyt. Siksi emme saa paheksua ketään vertauskuviin osallistujia. Kuitenkin vertauskuviin osallistujat olkoot nöyriä palvelijoita ja tyytykööt voidellun osaansa nöyrästi seurakuntansa vanhimpia kunnioittaen ja tässä nöyryydessään odottakoot, mitä paremaa maanpäällistä etua Jehova tulee heille suomaan. Näin he osoittavat samaa nöyrää asennetta, mitä heidän kanssapalvelijansa, Uskollinen ja Ymmärtäväinen orjaluokkakin tekee jakaessaan itse kullekin heidän ruokansa ajallaan.
Mikä tärkeintä, me luotamme siihen Luojan lupaukseen, että rauhaisa ja turvallinen uusi maailma on korvaamaisillaan nykyisen pahan, laittoman asiainjärjestelmän. Tämä lohduttaa meitä sillä hyvällä uutisella, että Jumalan valtakunta, joka on taivaassa oleva todellinen hallitus, tekee pian lopun kaikesta pahuudesta ja muuttaa maan paratiisiksi. Tämä vahvistaa uskoa Jeesukseen Kristukseen, joka kuoli, jotta me voisimme saada ikuisen elämän, ja joka hallitsee nyt Jumalan valtakunnan Kuninkaana.
Edit: +ä
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 09.09.2009 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Make828
Anteeksi, että kirjoitin... tarviiko tuota heti alkaa näsäviisasteleen. Ehkä mä tiedän, et täällä tiedetään jtn asiasta ja siksi kirjotin.
Halusin vaan kuulla muiden mielipiteitä, että onko jollain jtn sanottavaa juuri tähän kohtaan.
Taitaa vaan olla taas, että väärä tyyppi kirjottaa, ylipäätänsä mitään. Kiitos informaatiosta minäpäs menen kysymään sitten vaikka aku ankalta jtn ku täällä ei saa kysellä.
Kiitos kommenteista ja anteeksi yksinkertaisuuteni...
Halusin vaan kuulla muiden mielipiteitä, että onko jollain jtn sanottavaa juuri tähän kohtaan.
Taitaa vaan olla taas, että väärä tyyppi kirjottaa, ylipäätänsä mitään. Kiitos informaatiosta minäpäs menen kysymään sitten vaikka aku ankalta jtn ku täällä ei saa kysellä.
Kiitos kommenteista ja anteeksi yksinkertaisuuteni...