Sisältääkö katekismus sinun mielipiteesi? Olipa niin tai näin, niin ole ystävällinen ja siteeraa keskeisimmät jakeet ja ajatukset tänne.Vieras kirjoitti:Katekismus sisältää ne jakeet selityksensä tueksi. Samoin se Akvinolaisen kirja. Kirjastosta löytyy paljonkin kristillistä kirjallisuutta aihealueittain, yleensäkin niissä on jakeet höysteenä. Mutkanäkemys tuntuu jo eri keskustelun arvoiselta.
Vieras kirjoitti: Kiinnostus on suurta kun on noin paljon kysymyksiä vieraille esitetty.
Tyyli viittaa osin leikinlaskuunkin, hymy onkin aina kiitoksen arvoinen.
Oon iloluontoinen ihminen, mutten koskaan vakavilla asiolla kuitenkaan leiki. Kysymykset ovat mielestäni perusteltuja eivätkä ne ole luonteeltaan loukkaavia. Vastaukset vaan loistavat poissaolollaan.
Aina sitä saa kokea elämässään uutta, kun jaksaa herätä uuteen päivään. Pyhän hengen personointi tarkoittaa sitä, että pitää sitä persoonana.Vieras kirjoitti: Pyhän hengen personointikysymystä en ole ennen kuullutkaan. Mitä se muuten tarkoittaa ?
No tietenkin. Kaipaisin tuon soveltamista käytäntöön, enkä vain sen hokemista.Vieras kirjoitti: Asiayhteys on tulkinnassa otettava huomioon ja tulkittava Raamattua Raamatulla.
Ei ole mitään tarvettakaan. Kukaan ei ole verrannut pyhää henkeä Aapelin vereen tahi vaatinut sinua tekemään siten.Vieras kirjoitti: En heti kylmiltään hyväksyisi Pyhän Hengen vertaamista Aapelin vereen.
Raamattu puhuu kristuksen lunastusuhrista synnin poispyyhkimiseksi. Kristinopin historian näkemykset ovat varmaan ihan kiinnostavia, mutta toisarvoisia.Vieras kirjoitti: Kristinopin historiassa on 2 äärisuuntausta syntiin nähden, toinen korostaa itsensä ruoskimista, synnin poistamista ruoskimisella, toinen korostaa Jumalan armon saamisen kokemusta, koska ihminen on joka tapauksessa syntinen. Johanneksen pojalla on sitten vielä lisänäkemyksiä.
Paavali kyllä käyttää värikästä kuvakieltä 1. Kor 9:27:ssä puhuessaan itsensä kurittamisesta, mutta synnin poistamiseksi hän ei sitä sanonut tekevänsä.
25. Mutta jokainen kilpailija noudattaa itsensähillitsemistä kaikessa; he saadakseen vain katoavaisen seppeleen, mutta me katoamattoman.
26. Minä en siis juokse umpimähkään, en taistele niinkuin ilmaan hosuen,
27. vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä, joka muille saarnaan, itse ehkä joutuisi hyljättäväksi.
Kuten saatoit havaita, niin kyse oli itsehillinnästä. Värikkäällä tavallaan Paavali sanoi sen joskus vaativan ankaraakin ponnistelua.