- homous;
Minulla on joitakin epämielyttäviä kokemuksia elää heterona homopitoisessa yhteisössä nuoruudessani ajalta ennen JT vuosia ja siitä tuli joitakin rupia. JT aikana sitten olin sitä mieltä kun käskettiin ja tässä kohtaa ikävien kokemusten vuoksi oli kaiketi helppoa. Loppu-JT aikina alkoi nyppiä homouden kohdalla, kuten muutaman muunkin asian, tietty "kohtalonomaisuus" jos oli homo ennen JT aikojaan ja siitä luopui niin OK, mutta jos oli syntynyt ja kasavanut JT-perheessä ja olikin homo niin se oli silkkaa syntiä, sellaista ei vaan voinut olla. Järjetöntä! Nykyään ajattelen, että on mikä on, toivottavasti kunnioittaa kaikkien oikeuksia.
- avioliiton välttämättömyys parisuhteelle; ihan sama. Toivottavasti kenenkään ei tarvitse mennä yhteisön tai toisen osapuolen painostuksesta naimisiin tai elää avoliitossa jos oikeasti tahtoisi naimisiin ja toinen ei tahdo.
- avioliiton ulkopuoliset sukupuolisuhteet; jos on naimisissa niin ei missään nimessä tule pettää, siitä tulee vaan sekasotkua. Dr Phill lupailee oliko nyt 2% onnistumista sellaiselle suhteelle, joka rakennetaan entisen pettämiselle/jättämiselle. Eräs sukulaiseni vaihtoi vaimoa ja perhettä yhtä tiheän kuin paitaa, mutta ei tullut koko elämänsä aikana parisuhdeonnelliseksi kuin alkuhuuman ajaksi. Jos on vapaa kai niin kai sitten voi olla vapaa myös sukupuolisuhteiden suhteen, mutta ikuisena romantikkona edelleen kallistun ainakin vähän true love waites -aatteen kannalle?
- ehkäisy hedelmöityksen jälkeen (kierukka). Liekö sitä ikinä täysin todennettu, että kierukka estää vaan hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen, kun niissä on kuparia/hormooneja itse hedelmöittymistä estämään. Jo aikojen alussa JT-uskontoa tutkiessani mietin, että kaikki niille mieleen tulee. Mutta nythän on tilalle tullu ne katumuspillerit ja niihin suhtaudun aika nihkeesti...
- abortti; en ole ikinä ollut kannttaja, enkä edelleenkään, paitsi kohdunulkoisessa raskaudessa.
- verensiirrot; tämä oli minun ikuinen Akilleen kantapääni. Koskaan, koskaan en tähän sopeutunut. Ei kyllä sattunut tilannetta, että olisi joutunut ottamaan. Joskus alkuaikoina oli joku Hassen matkatoimisto tms. joka katalogissaan ilmoitti joidenkin matkustuskohteiden osalta, että älkää ottako verensiirtoja k.o maassa. Silloin tuli mieleen, että josko JT:t kieltäytymisellään ovat auttaneet verettömien vaihtoehtojen löytymisessä, mitä jos veri todellakin maailmanlaajuisesti saastuu ja tulee käyttökelvottomaksi. Mutta kuitenkin jossain aivojen takalohkossa aina tikutti ajatus, että millä ihmeen lihaksilla joku kieltää ihan korkeimman nimissä hengen pelastamista, varsinkin, kun ei siinä kukaan muu sen pelastamisen takia kuole.
- syntymäpäivien ja kansallisten juhlapäivien vietto; ihan sama, viettäköön kuka viettää, niin ajattelen nykyään. Olen vähän ilkeästikin ajatellut, että jos iso kirja oli tässä kohtaa esimerkki, joka puhui kielteisesti synttäreistä NIIN sehän oli aikuisten synttäreistä. Lapsista ei mittän sanota

Ihan mieluusti kieltäsin aikamiesten bileet varsinkin, jos on muka silmäätekevä. Eräs ystäväni oli eräässä kuntoutuskeskuksessa tapaturman jälkeen ja kertoi, että tuntui haljulta, kun kaikki kuntoutuslaitoksen asiakkaat söivät kuin huutolaismummot jumppasalissa, sillä varsinaisessa ravintolassa oli paikallisen kunnallisen pönöttäjän viisi- vai liekö ollut kuusikymppiset.
Minusta eräs vanhin sanoi kerran hyvin, että totta kai saa omasta maastaan tykätä, mutta siinä menee raja, ettei nosta sitä muita maita korkeammalle, sillä itsekullekin on se oma maa se paras. Kansallismielisyydessä pilee sodan ja etnisten puhdistusten uhka ja minä kyllä edelleen haluan olla ihan puolueeton. Jos viettäsin, niin sitten kaikkien ja se kai kävis raskaaksi? Eipä silti, tuli niitä Linnan pukuja katsottua JT-aikanakin ja on tullut sittemminkin, mutta se on ainakin mulle pelkkää muotiosastoa.
- filosofia; nyt vanhoilla päivilläni aloin opiskella ja yllättäen jouduin ekaa kertaa, sitten lukion, filosofian kanssa tekemisiiin. Jos minä olisin maailman valtias kipin kapin määräisin ihan kaikki ihmiset lukemaan tietyn määrän filosofiaa. Se olisi ilman muuta meille kaikille hyväksi. Olin myös iloinen, että en ollut enää JT, koska tämä filosofia tuli opintojeni ohessa siivellä, mutta pakollisena ja olisi aiheuttanut ensin omantunnon puruja ja sitten vilpitöntä hämmästystä, että tämäkö muka väärin?
- evoluutio; minä en ole ennen JT aikoja uskonut evoluutioon, enkä saa mieltäni taipumaan edelleenkään evoluution kannattajaksi. Jos joku hedelmistään tutaan, niin evoluutiohan se on antanut vaikkapa Hitlerille avaimia joukkotuhoihin ja vastaaviin. Minusta on aina ollut metkaa, että Darwinin mukaan lajit sinällään ovat ihan samassa rytmissä kehittyneet toinen toisitaan kuin Raamattu kertoo ne luodun.
- asepalvelus; joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu...helppoa kun ei ole ketään Hitleriä oven takana kolistelemassa. Mutta entäpä sitten, kun on?
- politiikka; minulle yhteisten asioiden hoitamista. JT:stä lähdön jälkeen minusta tuli työni kautta henkilö, joka työskentelee laajasti kolmannella sektorilla paremman yhteiskunnan puolesta. Puoluepolitiikka ei minua kuitenkaan kiinnosta, mutta ei ole mitään uutta minulle, enhän löytänyt poliittista kotia ennen JT:hen liiitymistäkään.
- kamppailulajit; oliks nekin kiellettyjä? Sohvaperunana ei tullu huomattua. Kai se on urheiluharrastus siinä missä muutkin? Tai oikeestaan eikös suunnilleen kaikki urheilu ainakin ammattilaismielessä ollu kiellettyjen asioiden listalla?