Lelut ja leikit

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

rippeli

Lelut ja leikit

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Ex-riipan kanssa oli taas vaihteeksi hieman neuvottelua lapsemme kasvattamisesta. Tällä kertaa siitä millaiset lelut ovat sallittuja. Miehetön riivinrauta vetää tiukkaa linjaa ja on kieltänyt pojalta kaikki vähänkin väkivaltaan viittaavat lelut. Eikä kyse siis ole mistään pyssyistä tai tappopeleistä, vaan Bionicle legoista. Bioniclethän ovat häijyn näköisiä robotteja jotka tappelevat keskenään.http://bionicle.lego.com/fi-FI/default.aspx Näitä leluja ei pojalla saisi olla mikä oli aika ikävä uutinen sen vuoksi, että olen ostellut niitä muutamalla satasella pojalle ja hän on niitä rakennellut jo kuukausia luonani. Nyt kun hän sai aiheeseen liittyvän paidan lahjaksi niin homma paljastui. Nyt sitten Eemelillä on kaksi kotia, joista toisessa hän saa leikkiä Bionicle-legoilla ja toisessa niitä ei saa edes mainita.

Millaisia leluja teillä sai olla lapsena? Minulle ai sallittu mitään asetta, mutta salaa rakentelin velipojan kanssa keihäitä, miekkoja, ritsoja ja jousipyssyjä. Tiedän siis että vaikka kuinka kiellettäisiin niin pojat keksivät kuitenkin keinot leikkiä tappamista.

Mikähän lahkon virallinen kanta on tällaisiin leluihin. Jos kaikki väkivaltaan vivahtavakin on kiellettyä, niin sitten pitäisi julistaa pannaan lahkokirjallisuus ja raamattu, jotka käsittelevät suurelta osaltaan tappamista.
Let me go Master I hate you so
Tony

Re: Lelut ja leikit

Viesti Kirjoittaja Tony »

rippeli kirjoitti: Nyt sitten Eemelillä on kaksi kotia, joista toisessa hän saa leikkiä Bionicle-legoilla ja toisessa niitä ei saa edes mainita.
No toisaalta pojallasi on jo muutenkin kaksi täysin eri maailmasta olevaa kotia, joissa on eri säännöt, joten lisääköhän tuo hämmennystä loppujenlopuksi paljoakaan. Tosin kun poikaa kielletään leikkimästä bionicleillä, tämä potee vähintäänkin huonoa omatuntoa jos (ja kun) ottaa ja viihdyttää itseään niillä. Kenkkumainen tilanne kaikkien kannalta.
Millaisia leluja teillä sai olla lapsena? Minulle ai sallittu mitään asetta, mutta salaa rakentelin velipojan kanssa keihäitä, miekkoja, ritsoja ja jousipyssyjä. Tiedän siis että vaikka kuinka kiellettäisiin niin pojat keksivät kuitenkin keinot leikkiä tappamista.
Jotenkin ihmeen kaupalla sain junailtua itselleni pari leikkipyssyä, ihmettelen vieläkin miten. Legoista saikin sitten rakenneltua mitä halusi, joten sitä kautta sai korvattua sen mitä sotaisempien lelujen suhteen muuten hävisi.
Mikähän lahkon virallinen kanta on tällaisiin leluihin. Jos kaikki väkivaltaan vivahtavakin on kiellettyä, niin sitten pitäisi julistaa pannaan lahkokirjallisuus ja raamattu, jotka käsittelevät suurelta osaltaan tappamista.
Eiköhän se virallinen kanta näihin(kin) ole hyvin negatiivinen. Lahkokirjallisuus ja raamattu käsittelevät jumalan suorittamaa tappamista, joka on tietenkin ihan jees. :roll:
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Mun pojalla on reippaasti yli 50 Bionicle hahmoa + kaikenlaista linnoitusta ja pleikkapeleja + kaikki kolme Bionicle-leffaa ja muutama t-paita :mrgreen: Lego-imperiumi on siis rahastanut perhettäni kuin mikäkin Disney!

Sen verran tiukkapipoinen kuitenkin olen, että en pitänyt oikein hyvänä asiana kun naapuri osti pojulle synttärilahjaksi panssarivaunun (siis leikki- sellaisen). Eipä poju tykännyt tuosta itsekään. En oikein käsitä miksi lapsi edes haluaisi sellaisella leikkiä. Olis edes ampunut jotain tai pitäny saatanallista meteliä, mutta ku ei siinä ollu mitään toimintoja. Huono, ruma ja käyttökelvoton lelu.

Vesipyssyjä, imukuppipyssyjä, merirosvomiekkoja, Turtles-kepakoita (niillä on hienot nimetkin mutta en muista) ja hahmoja ym. ahtaasti ajatellen väkivaltaisia leluja kyllä löytyy. Ai niin ja Turtles-auto, joka ampuu sellaisia ohjuksia. Se on hieno :wink:

Itseäni ei lapsena kiinnostaneetkaan mitkään kovin väkivaltaiset lelut, mutta jousipyssyjä tuli toki tehtyä ja isä niitä kiitettävästi minulle ostelikin jossain vaiheessa. Jousiammunta oli myöhemmin jopa harrastukseni jonkin aikaa. Pääsin oiken sellaisella olympiajousella alumiininuolia ammuskelemaan. Ja tietenkin ritsoja ym. rokkaputkia löytyi minun taskuistani ihan niinku kaikkien pikkupoikien siihen aikaan.

Ehkä rakkain harrastus lapsena oli kuitenkin lennokkien rakentelu ja lennättäminen. Siihen jaloon harrastukseen aion omatkin lapseni vielä tutustuttaa. Kenties jo tänä kesänä. Vieläköhän niitä TOKA-liidokkeja myydään?
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
mana

Viesti Kirjoittaja mana »

Mulla ei saanu olla mitään leikkipyssyjä yms. Tietokoneella mulla oli kylläkin esim. gta ja joku peli jossa tapettiin terroristeja. Sisko sitte kertomaan että meillä on tappopelejä Iskä osti mulle joskus lahjaks batman nuken mutta äitin mielestä se oli kauhee ja äiti myikin sen sit kirpparilla. Siskon barbeilla leikittiin yleensä jotain tappeluja ja onnettomuuksia, niiltähän irtos päätkin ja kaikkee. Tosiaan leikkipyssyjä ei saanu olla, mutta ilmakiväärin iskä osti meille ja sillä ammuttiin vähän kaikkee. Joskus iskä anto kokeilla haulikollakin ampumista (yritti selvästi saada mut innostumaan metsästyksestä). Muistan kans ku itte rakennettiin oksista ja risuista niitä miekkoja ja jouskareita yms. Pikkuveli osti joskus vesipyssyn, mistä äiti oli taas vihasena :lol: .
sirpa-leena

Viesti Kirjoittaja sirpa-leena »

Virallinen kanta on kai totaalikielteinen. On tietysti väkivaltaleluja ja väkivaltaleluja. Pojilla lienee taipumus jonkin pyssynpoikaseen? Muistan omasta seurakunnastani oikein mukavat pikku-pojat, joista kasvoi oikein mukavia nuoria miehiä, mutta pyssykautensa oli heilläkin. Jos ei muu, niin paahtoleipä purtiin pyssyn muotoon ja sillä sitten ammuskeltiin. Pojat kehittivät myös legoista ja kuminauhasta niin kätevän pyssyn, että ihailla piti ja opettivat vielä pari kilttiä tyttökin niillä ammuskelemaan...kuminauhat vaan lenteli.

Silloin päähäni pälkähti, että ei taida olla ainoastaan JT-uskonnon vaan koko noppa-sukupolven jonnin joutavaa hässötystä toi pyssyttömyys. Ampuvat aikansa ja ohi menee. Väkivaltaisiin video/dvd/tv (mitä ovatkaan) peleihin sen sijaan suhtaudun kielteisesti. Telkkarissa menee taas kauhukakaroitten kesitysohjelmia ja yhteen perheeseen tuli rauha, kun pelaamista kunnolla karsittiin.

Minun vanhemmat eivät olleet JT-immeisiä, mutta hirmu katkera ero niillä oli ja ne ihan kuin vaistomaisesti kannatti aina eri asioita. Siis naurettavuuksiin asti. Tämä jätti minuun jälkensä. Olkoon kyse sitten JT:stä tai vaikka kukkapurkkiin uskovaisista lämpimisti suosittelisin, että vanhemmat olisivat niitä aikuisia ja neuvotteluteitse sopisivat säännöistä ja noudattaisivat niitä lapsen parhaaksi. Muuten lapsesta voi tulla ennen aikojaan aikunen ja ylivastuullinen ristiriitojen sovittelija, jolla on sitten monta solmua omassa aikuisuudessaan.

Pekka Saurin kirja Toisen kanssa ihmissuhteet sopimuksina auttaa! Sitäpaitsi aikuisena, ja jo paljon ennenkin, lapsi huomaa kyllä kumpi niitä eronneista vanhemmista oli se aikuinen ja tuntee sitä kohtaan luonnostaan kunnioitusta. Se vähemmän aikuinen sitten niittää sen mitä on kylvänyt! Pystyisitkö käyttämään JT-porukan omia keinoja voittaa paha hyvällä ja kerätä tulisia hiiliä päälle?
wolframium

Viesti Kirjoittaja wolframium »

rippeli kirjoitti:Miehetön riivinrauta vetää tiukkaa linjaa ja on kieltänyt pojalta kaikki vähänkin väkivaltaan viittaavat lelut. Eikä kyse siis ole mistään pyssyistä tai tappopeleistä, vaan Bionicle legoista.
Pojastasi saattaa vielä hyvinkin tulla sotahistorioitsija (ei hassumpi ammatti tuokaan).

Ainakin minulla kävi niin, että jeppuloista lähdön jälkeen kaikki tuollainen rupesi kiinnostamaan. Kirjat, TV-dokumentit, elokuvat, kaikki menee... kysykää mitä tahansa varsinkin II maailmansotaan liittyvää, niin meikä tietää! :lol: Tai no, toisaalta tää olikin aika säälittävä kehuskelunaihe...
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

wolframium kirjoitti:
rippeli kirjoitti:Miehetön riivinrauta vetää tiukkaa linjaa ja on kieltänyt pojalta kaikki vähänkin väkivaltaan viittaavat lelut. Eikä kyse siis ole mistään pyssyistä tai tappopeleistä, vaan Bionicle legoista.
Pojastasi saattaa vielä hyvinkin tulla sotahistorioitsija (ei hassumpi ammatti tuokaan).

Ainakin minulla kävi niin, että jeppuloista lähdön jälkeen kaikki tuollainen rupesi kiinnostamaan. Kirjat, TV-dokumentit, elokuvat, kaikki menee... kysykää mitä tahansa varsinkin II maailmansotaan liittyvää, niin meikä tietää! :lol: Tai no, toisaalta tää olikin aika säälittävä kehuskelunaihe...
Miksi rasisti-Hitler nai Eva Braun:ia, vaikka nimestä päätellen nainen oli neekerisukua?
Let me go Master I hate you so
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

rippeli kirjoitti:Millaisia leluja teillä sai olla lapsena? Minulle ai sallittu mitään asetta, mutta salaa rakentelin velipojan kanssa keihäitä, miekkoja, ritsoja ja jousipyssyjä. Tiedän siis että vaikka kuinka kiellettäisiin niin pojat keksivät kuitenkin keinot leikkiä tappamista.
Kaikki väkivaltaan viittaava oli jyrkästi kiellettyä. Nykyään olen sitä mieltä että sotaleikit ovat aika luonteva osa erityisesti poikien kehitystä.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

rippeli kirjoitti:Miksi rasisti-Hitler nai Eva Braun:ia, vaikka nimestä päätellen nainen oli neekerisukua?
"Osta Führer-muroja! Jokaisesta pakkauksesta saat näppärän juutalaisen. Osta koko sarja, saat ikioman keskitysleirin!"
Viimeksi muokannut Jaakob, 29.06.2008 16:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: lainaus korjattu
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Osta JT muroja, jokaisessa pakkauksessa vekkuli vanhin. Kerää koko oikeuskomitea!

Jeppuloille suunnattu mainonta: Osta Vs muroja, jokaisessa pakkauksessa vekkuli luopio. Kerää koko sarja ja voit aloittaa karttamisen jo aamiaispöydässä!
Japi-40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Japi-40 »

Minä en lapsena ollut Jehovan todistaja perheessä. Minulla oli lapsena erillaisia leikkipyssyjä joilla tuli leikittyä sotaleikkejä. Tyttöni leikki pienempänä myös sotaleikkejä. Me molemmat pelasimme paljon Pleikkarilla Tomb Raider pelejä. Vaimoni ei tietenkään pitänyt tästä ja yritti aina kovasti estää tyttöäni pelaamasta Tomb Raider peliä. Mutta tyttöni ei totellut äitiään vaan pelasi aina kun äiti ei ollut paikalla. Nyt kun tyttöni on kohta 18-vuotias hän pelailee kaikenlaisia räiskintäpelejä.
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Japi-40 kirjoitti:Me molemmat pelasimme paljon Pleikkarilla Tomb Raider pelejä. Vaimoni ei tietenkään pitänyt tästä ja yritti aina kovasti estää tyttöäni pelaamasta Tomb Raider peliä.
Yks veli "Arvostettu Tienraivaaja" piti Tomb Raideria täysin sopivana pelinä, koska se ei ole mitään verellä mässäilyä eikä tappamisesta siten ole tehty viihdettä. :!: :?:

Arvioisin, että tämän nuoren, viriilin ja naimattoman veljen viehtymys kyseiseen peliin saattaisi osin johtua myös pelin sankarittaren, Lara Croftin, hyvin kehittyneistä PIKSELEISTÄ
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
liabiliteetti

Viesti Kirjoittaja liabiliteetti »

Jakke kirjoitti:Arvioisin, että tämän nuoren, viriilin ja naimattoman veljen viehtymys kyseiseen peliin saattaisi osin johtua myös pelin sankarittaren, Lara Croftin, hyvin kehittyneistä PIKSELEISTÄ
Oikea termi lienee tekstuurimapatut konveksit polygonimeshit. :lol:

Itse jaksoin pelata tomb raideria noin puolitoista tuntia. Pelinä se on/oli helvetin huono ja itselle ei vieläkään ole auennut mikä niissä virtuaalibeibeissä nuoria miehiä kiehtoo.
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

VT-seuralta generaali lista (verisekoilua mukaillen lista, suositus, omaantuntoon perustuva, sanktiomenettelyt... = seuran asentama kuvainnollinen aivopultti vilpittömille Jehovan Todistajille) kielletyistä leluista, leikeistä, peleistä, pc-peleistä ynnä muista ja tämän lisäksi vielä maakohtainen erikoistarkennuslista. :mrgreen:

Tähän tehtävään pitäisi ilmeisesti perustaa kokonaisvaltainen uusi etuisuus haaratoimistoissa. Voisi olla niin suuren luokan asia että vain kokenut, arvostettu ja elämää pitkään nähnyt/elänyt veli nimitettäisiin tähän tehtävään. Tästähän voisi olla huomattavaa hyötyä kun etuisuuden omaava veli katsastaa ja testaa uudet pc,xbox,ps...pelit. 8)
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
am-ha·’a’rets

Viesti Kirjoittaja am-ha·’a’rets »

Bergerac kirjoitti:Tähän tehtävään pitäisi ilmeisesti perustaa kokonaisvaltainen uusi etuisuus haaratoimistoissa. Voisi olla niin suuren luokan asia että vain kokenut, arvostettu ja elämää pitkään nähnyt/elänyt veli nimitettäisiin tähän tehtävään. Tästähän voisi olla huomattavaa hyötyä kun etuisuuden omaava veli katsastaa ja testaa uudet pc,xbox,ps...pelit. 8)
Vapaaehtoinen ilmoittautuu!! :wink:
"Life is what You make of it."
Vastaa Viestiin