Minkä ikäisenä menetitte uskonne?
Valvoja: Moderaattorit
-
Vieras
Minkä ikäisenä menetitte uskonne?
Itse tulen perusluterilaisesta perheestä, ja Jehovan todistajiin olen tutustunut vasta aikuisena. En ole koko aikana uskonut pätkääkään siitä, mitä he minulle ovat jauhaneet, mutta olosuhteidn pakosta on siedettävä heitä lähipiirissäni.
Olen mietinyt omaa uskonnollista kehityshistoriaani ja pohtinut, minkä ikäisenä minä olisin menettänyt uskoni, jos olisin kasvanut todistajaperheessä.
Alle kouluikäisenä oikeasti pelkäsin, että joulupukki näkee pahat tekoni. Pelkäsin myös Jumalan näkevän kaikki - pahojen tekojeni lisäksi myös pahat ajatukseni. Olihan äiti laulanut minulle tätä laulua:" Älä käsi pieni tee mitä vaan. Sillä isä taivainen näkee lapsen sydämen, älä käsi pieni tee mitä vaan". Sen ikäisenä olisin todennäköisesti uskonut hyvin vahvasti Jehovan todistajien satuihin, ja koska olin aika tuhma lapsi, olisin varmasti tuntenut paljon pelkoa ja syyllisyyttä.
Ala-asteen alkuaikoina rukoilin vielä joka ilta iltarukouksen ja uskoin, että Jumala varmasti kuuntelee. Olin innokas myös laulamaan virsiä iltapäiväkerhossa. Sen ikäisenä olisin todennäköisesti siis edelleen uskonut Jehovan todistajien satuihin, käynyt kokouksissa ja kentällä innokkaasti sekä opetellut Valtakunnan laulut ulkoa ja esittänyt niitä kaikille kotona käyville vieraille.
Noin 9-10-vuotiaana aloin käydä ala-asteen limudiskossa ja muutenkin halusin olla jo murrosikäinen kovis. Jeesuslaulut alkoivat tuntua tyhmältä lässytykseltä, enkä käynyt iltapäiväkerhossa enää. Silloin tuli kapinavaihe päälle, ja todennäköisesti olisin alkanut vahvasti kapinoimaan Jehovan todistajien tiukkoja sääntöjä vastaan. Kuitenkin jos minulle olisi vahvasti todistettu Puhu perustellen kirjasta tai vastaavasta, miksi kapina-ajatteluni on väärin, todennäköisesti en vielä olisi osannut panna tietopuolisesti vastaan ja olisin tuntenut lopulta todella vahvaa syyllisyyttä omasta käyttäytymisestäni.
Yläasteella noin 13-14 - vuotiaana löysin vanhempieni kirjahyllystä Jehovan todistajien vieraat uskonnot - aiheisen punaisen kovakantisen kirjan. Vanhempani olivat varmaankin ostaneet sen ovellamme käyneeltä Jehovan todistajalta päästäkseen hänestä eroon ja tunkeneet kirjan kirjahyllyn perimmäiseen nurkkaan. Itseäni kirja kuitenkin kiinnosti suunnattomasti. Ahmin kirjaa, ja eri uskonnot, joita kirjassa esiteltiin, vaikuttivat todella mielenkiintoisilta. Kun kuitenkin tulin kirjassa siihen kohtaan, jossa alettiin todistaa muiden uskontojen vääryyttä ja Jehovan todistajien oikeellisuutta, en enää pitänytkään kirjasta. En lukenut sitä loppuun, ja nyt pystyin jo tiedollisin perustein pitämään kirjan ajamaa käsitystä yksisilmäisenä ja vääränä. Sen ikäisenä en VARMASTI olisi enää uskonut, eikä Jehovan todistajilla olisi enää ollut otetta minuun.
Oman kehityshistoriani valossa vaikuttaa tosi oudolta, miten aikuisten aivoilla varustetut ja hienon koululaitoksemme läpikäyneet henkilöt pystyvät uskomaan siihen puppuun.... En vain KÄSITÄ niitä ihmisiä.
Minkä ikäisinä te muut havahduitte, että Jehovien totuus ei voi olla oikea totuus?
Olen mietinyt omaa uskonnollista kehityshistoriaani ja pohtinut, minkä ikäisenä minä olisin menettänyt uskoni, jos olisin kasvanut todistajaperheessä.
Alle kouluikäisenä oikeasti pelkäsin, että joulupukki näkee pahat tekoni. Pelkäsin myös Jumalan näkevän kaikki - pahojen tekojeni lisäksi myös pahat ajatukseni. Olihan äiti laulanut minulle tätä laulua:" Älä käsi pieni tee mitä vaan. Sillä isä taivainen näkee lapsen sydämen, älä käsi pieni tee mitä vaan". Sen ikäisenä olisin todennäköisesti uskonut hyvin vahvasti Jehovan todistajien satuihin, ja koska olin aika tuhma lapsi, olisin varmasti tuntenut paljon pelkoa ja syyllisyyttä.
Ala-asteen alkuaikoina rukoilin vielä joka ilta iltarukouksen ja uskoin, että Jumala varmasti kuuntelee. Olin innokas myös laulamaan virsiä iltapäiväkerhossa. Sen ikäisenä olisin todennäköisesti siis edelleen uskonut Jehovan todistajien satuihin, käynyt kokouksissa ja kentällä innokkaasti sekä opetellut Valtakunnan laulut ulkoa ja esittänyt niitä kaikille kotona käyville vieraille.
Noin 9-10-vuotiaana aloin käydä ala-asteen limudiskossa ja muutenkin halusin olla jo murrosikäinen kovis. Jeesuslaulut alkoivat tuntua tyhmältä lässytykseltä, enkä käynyt iltapäiväkerhossa enää. Silloin tuli kapinavaihe päälle, ja todennäköisesti olisin alkanut vahvasti kapinoimaan Jehovan todistajien tiukkoja sääntöjä vastaan. Kuitenkin jos minulle olisi vahvasti todistettu Puhu perustellen kirjasta tai vastaavasta, miksi kapina-ajatteluni on väärin, todennäköisesti en vielä olisi osannut panna tietopuolisesti vastaan ja olisin tuntenut lopulta todella vahvaa syyllisyyttä omasta käyttäytymisestäni.
Yläasteella noin 13-14 - vuotiaana löysin vanhempieni kirjahyllystä Jehovan todistajien vieraat uskonnot - aiheisen punaisen kovakantisen kirjan. Vanhempani olivat varmaankin ostaneet sen ovellamme käyneeltä Jehovan todistajalta päästäkseen hänestä eroon ja tunkeneet kirjan kirjahyllyn perimmäiseen nurkkaan. Itseäni kirja kuitenkin kiinnosti suunnattomasti. Ahmin kirjaa, ja eri uskonnot, joita kirjassa esiteltiin, vaikuttivat todella mielenkiintoisilta. Kun kuitenkin tulin kirjassa siihen kohtaan, jossa alettiin todistaa muiden uskontojen vääryyttä ja Jehovan todistajien oikeellisuutta, en enää pitänytkään kirjasta. En lukenut sitä loppuun, ja nyt pystyin jo tiedollisin perustein pitämään kirjan ajamaa käsitystä yksisilmäisenä ja vääränä. Sen ikäisenä en VARMASTI olisi enää uskonut, eikä Jehovan todistajilla olisi enää ollut otetta minuun.
Oman kehityshistoriani valossa vaikuttaa tosi oudolta, miten aikuisten aivoilla varustetut ja hienon koululaitoksemme läpikäyneet henkilöt pystyvät uskomaan siihen puppuun.... En vain KÄSITÄ niitä ihmisiä.
Minkä ikäisinä te muut havahduitte, että Jehovien totuus ei voi olla oikea totuus?
-
Jaakob
Re: Minkä ikäisenä menetitte uskonne?
Sellaista ei voi menettää mitä ei ole koskaan omannutkaan. Itse huomasin teini-iässä että en ollut ikinä oikeasti uskonut jt-oppeihin itse, olin vain uskonut että se mitä vanhempani minulle opettivat oli oikein.
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
-Mark Twain
-
Pehmoluopio
Uskon mihin? Jehovaan? Jehovan todistajiin? Kaikkeen?
Menetin uskon siihen, ettei Jehovan todistajien usko toimi käytännössä kun oma avioliitto hajosi ja olin todistajana pedofiilia vastaan joka sai erottamisen sijasta ylennyksen avustavaksi.
Usko Raamattuun meni lopullisesti neljännellä läpilukukerralla. Sitäkin ennen minun oli hieman vaikea vakuuttua.
Usko Jehovan todistajien vilpittömyyteen meni kun minulle selvisi öillisten kauhukokemuksieni ja yhtäältä infraäänten toisaalta unihalvauksen välinen suhde kun taas minulle oli tarjottu demoneja selitykseksi. Brooklynissä varmasti tiedetään miten asian laita oikeasti on, mutta sitä ei kerrota.
Menetin uskon siihen, ettei Jehovan todistajien usko toimi käytännössä kun oma avioliitto hajosi ja olin todistajana pedofiilia vastaan joka sai erottamisen sijasta ylennyksen avustavaksi.
Usko Raamattuun meni lopullisesti neljännellä läpilukukerralla. Sitäkin ennen minun oli hieman vaikea vakuuttua.
Usko Jehovan todistajien vilpittömyyteen meni kun minulle selvisi öillisten kauhukokemuksieni ja yhtäältä infraäänten toisaalta unihalvauksen välinen suhde kun taas minulle oli tarjottu demoneja selitykseksi. Brooklynissä varmasti tiedetään miten asian laita oikeasti on, mutta sitä ei kerrota.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
-
Jakke
Mulla ihan sama juttu. Lisäks jo ennen teini-ikää, joskus 8-10v, aloin epäillä, että rukoukset on täysin turhia, ei niitä kukaan kuule. Niin kauan kuin muistan, ihan lapsesta lähtien, olin ajatellut, että paratiisi on vain mukavalta kuulostava unelma, mutta varsin epätodennäköinen tulevaisuudenkuva.Jaakob kirjoitti:Sellaista ei voi menettää mitä ei ole koskaan omannutkaan. Itse huomasin teini-iässä että en ollut ikinä oikeasti uskonut jt-oppeihin itse, olin vain uskonut että se mitä vanhempani minulle opettivat oli oikein.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
-
hijt
OT: Minäkin olen kärsinyt unihalvauksista. Muistaakseni kuitenkin vasta JT:sta eron jälkeen. Pelottava kokemus, tosin se jälkeen kun sain tietää mistä kyseinen johtuu, ei ole unihalvauksia enää sattunut. Olen lukenut, että unihalvausta voi myös "treenata", jotkut ovat näin pystyneet saavuttamaan jopa ruumiistapoistumisen tunteen.Pehmoluopio kirjoitti:Usko Jehovan todistajien vilpittömyyteen meni kun minulle selvisi öillisten kauhukokemuksieni ja yhtäältä infraäänten toisaalta unihalvauksen välinen suhde kun taas minulle oli tarjottu demoneja selitykseksi. Brooklynissä varmasti tiedetään miten asian laita oikeasti on, mutta sitä ei kerrota.
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
-
RaM
Minä en ollut niin smartti tenava että olisin osannut epäillä totuuden todenmukaisuutta kovinkaan laajassa mittakaavassa. Vasta kun pääni kasvoi isoksi ja sinne mahtui pikkuhiljaa omiakin ajatuksia, alkoi epäilykset oikeasti voimistua ja lopullisen, TÄYDELLISEN, uskonmenetyksen koin vasta silloin kun aloin sivistämään itseäni ja hankkimaan tietoa. Muualta kuin lahkon selittelyteoksista.
-
Kirsieveliina
Njaa-a, sehän ei ole vielä mitään uskomista, jos lapsena lukee ja toistaa kirjasta, silloin kun käsketään.
Siinä 7- tai 8-vuotiaana huomasin ensin, lähinnä joistakin jt-sukulaisista, että nämähän ovat kaksinaamaista väkeä. Sitten tuli nousuhuuma ja juppibuumi, ja en voinut ymmärtää, mitä se teki seurakunnassa
En minä siis oikein todistajiin ole koskaan uskonut. Ihmisiin menetin uskon joskus, mutta se on palannut
Raamattu? Kulttuurihistoriallinen.
Muistan rukoilleeni ainakin silloin tällöin ainakin ala-asteiän. Ja minusta on jotenkin rauhoittavaa ajatella, että on jokin suurempi. Jumala tai jotain. Niinpä sitten ajattelen niin. Todistajuus ei siis saanut aikaan pysyviä vaurioita uskomisen rintamalla...
OT Kerran kävi niin, että yhtäkkiä kesken yön olin aivan tunnoton. Säikähdin kamalasti. Unihalvausko sitten?
Siinä 7- tai 8-vuotiaana huomasin ensin, lähinnä joistakin jt-sukulaisista, että nämähän ovat kaksinaamaista väkeä. Sitten tuli nousuhuuma ja juppibuumi, ja en voinut ymmärtää, mitä se teki seurakunnassa
En minä siis oikein todistajiin ole koskaan uskonut. Ihmisiin menetin uskon joskus, mutta se on palannut
Raamattu? Kulttuurihistoriallinen.
Muistan rukoilleeni ainakin silloin tällöin ainakin ala-asteiän. Ja minusta on jotenkin rauhoittavaa ajatella, että on jokin suurempi. Jumala tai jotain. Niinpä sitten ajattelen niin. Todistajuus ei siis saanut aikaan pysyviä vaurioita uskomisen rintamalla...
OT Kerran kävi niin, että yhtäkkiä kesken yön olin aivan tunnoton. Säikähdin kamalasti. Unihalvausko sitten?
Viimeksi muokannut Kirsieveliina, 28.08.2008 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Ninth
Siinä täysi-iän kynnyksellä rapistui usko Jehovan todistajiin ja vuoden mittaan siitä eteenpäin hiipui kiinnostus siihen, onko Jumalaa olemassa vai ei.
OT: Olen kerran poistunut ruumiista unihalvauksen aikana, kun väen vängällä pakottauduin istumaan ja sitten huomasinkin että ruumis oli jäänyt makuuasentoon. Se oli fyysisesti aivan hirvittävän tuskallinen kokemus, vaikka olen kyllä lukenut miellyttävämmistäkin poistumisista.hijt kirjoitti:Olen lukenut, että unihalvausta voi myös "treenata", jotkut ovat näin pystyneet saavuttamaan jopa ruumiistapoistumisen tunteen.
-
Kapteeni
- Viesti:
En ole koskaan menettänyt uskoani Jumalaan. Olen menettänyt uskoni Jehovan Todistajiin ja heidän opetuksiinsa, mutta en uskoani siihen, että on olemassa Jumala.
-
Vieras
En ole menettänyt uskoani, olin ev.lut. ja sitten välillä lahkossa ja nyt palaamassa kirkon piiriin. Tosin aikaisempi kristillinen uskonnollisuuteni jotenkin turmeltiin välillä lahkossa; loppuvaiheessa tuli väsymys ja eräänlainen burnoutin tuntemus aina, jos joku keskustelu vain edes sivusikin uskontoa. Uskonnosta tuli kirosana. Ennen pidin hengellisiä ihmisä jotenkin vakaumuksellisina ja aatteellisina ja nykynäkemykseni lähenee puheita "hihhuleista", josta sanasta en aikaisemmin edes pitänyt.
Haluaisin saada takaisin saman uskon, mikä minulla oli ennen, mutta oikeaa Raamattuakaan on vaikea lukea ilman, että lahkokokemukset nousisivat flash-backina mieleen. On tietysti vapauttavaa, että Kirkkoraamattu on eri sanoin käännetty kuin Uuden maailman käännös, se vähentää jehovantodistajuuden tunnelmaa lukiessa. Raamatun avaaminen vain väsyttää, vaikka kiinnostaakin kyllä, mutta nykyään muistan, että minulla ei ole uskonnollista pururataa juostavanani ja jotain suorituspakkoa tai säännöllistä Raamatun lukuohjelmaa tai tutkisteluaikataulua, pakollisia viikottaisia kirkossakäyntejä saati sitten velvollisuutta julistaa ajatuksistani kaillle otollisille joka käänteessä. Saan lukea myös vähän, jos mieli tekee, kohdan sieltä, toisen täältä. Kirkkoon en ole vielä jaksanut mennä, muttta ehkä ensi jouluna käväisen kuuntelemassa kauneimmat joululaulut tai muuta ohjelmaa.
On vaikeaa kuvailla jehovantodistajuuden vaikutusta, mutta olen havainnut, että ihminen saattaa olla syvemminkin vakaumuksellinen kuin keskiverto JT, vaikka ei hiiskuisi uskonnostaan toislle sanaakaan. Kristillisyys näkyy yleensä lähimmäisenrakkautena ja anteeksiantona ja suvaitsevaisuutena ja auttamisena, ei suorittamisena ja raportoimisena ja puheidenpitämisenä. En voi sanoa koskaan menettäneeni uskoani, mutta olen kokeillut kahta eri uskontoa, joista JT-uskonto vaikutti aluksi hyvältä, mutta syvemmin perehdettynä tuotti pettymyksen. Jos en olisi ollut aikaisemmin missään uskossa, ajattelisin, että kaikki uskonnot ovat samanlaisia kuin JT:t ja olisin luultavasti ateisti, mutta koska muistoni ev. lut. ajalta ovat pääasiassa ihan hyviä, olen ajatellut palata ja liittyä kirkkoon kunhan JT-burn outiltani sinne asti joskus jaksan mennä. Haluaisin unohtaa ja saada entisen takaisin sellaisena kuin se joskus oli, mutta se ei liene koskaan täysin mahdollista.
Haluaisin saada takaisin saman uskon, mikä minulla oli ennen, mutta oikeaa Raamattuakaan on vaikea lukea ilman, että lahkokokemukset nousisivat flash-backina mieleen. On tietysti vapauttavaa, että Kirkkoraamattu on eri sanoin käännetty kuin Uuden maailman käännös, se vähentää jehovantodistajuuden tunnelmaa lukiessa. Raamatun avaaminen vain väsyttää, vaikka kiinnostaakin kyllä, mutta nykyään muistan, että minulla ei ole uskonnollista pururataa juostavanani ja jotain suorituspakkoa tai säännöllistä Raamatun lukuohjelmaa tai tutkisteluaikataulua, pakollisia viikottaisia kirkossakäyntejä saati sitten velvollisuutta julistaa ajatuksistani kaillle otollisille joka käänteessä. Saan lukea myös vähän, jos mieli tekee, kohdan sieltä, toisen täältä. Kirkkoon en ole vielä jaksanut mennä, muttta ehkä ensi jouluna käväisen kuuntelemassa kauneimmat joululaulut tai muuta ohjelmaa.
On vaikeaa kuvailla jehovantodistajuuden vaikutusta, mutta olen havainnut, että ihminen saattaa olla syvemminkin vakaumuksellinen kuin keskiverto JT, vaikka ei hiiskuisi uskonnostaan toislle sanaakaan. Kristillisyys näkyy yleensä lähimmäisenrakkautena ja anteeksiantona ja suvaitsevaisuutena ja auttamisena, ei suorittamisena ja raportoimisena ja puheidenpitämisenä. En voi sanoa koskaan menettäneeni uskoani, mutta olen kokeillut kahta eri uskontoa, joista JT-uskonto vaikutti aluksi hyvältä, mutta syvemmin perehdettynä tuotti pettymyksen. Jos en olisi ollut aikaisemmin missään uskossa, ajattelisin, että kaikki uskonnot ovat samanlaisia kuin JT:t ja olisin luultavasti ateisti, mutta koska muistoni ev. lut. ajalta ovat pääasiassa ihan hyviä, olen ajatellut palata ja liittyä kirkkoon kunhan JT-burn outiltani sinne asti joskus jaksan mennä. Haluaisin unohtaa ja saada entisen takaisin sellaisena kuin se joskus oli, mutta se ei liene koskaan täysin mahdollista.
- Tony
Minulle usko oli yhtä kuin jehovantodistajuus. Kun jehovantodistajuus osoittautui huuhaaksi, jumaluudet seurasivat pian perässä. Lopullinen irtautuminen uskosta tapahtui siis vasta noin 22-23 vuotiaana. Tosin uskoa jehovantodistajuuteen oli jo vuosikaudet nakertanut toiminnan tekopyhyys, ihmisten järjestelmällinen kaksoiseläminen (jossa en toki itsekään jäänyt Pekkaa pahemmaksi) ja opin epäloogisuus, joka hyppi aina silmille kun vähänkään intoutui asioita tutkiskelemaan.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
liabiliteetti
Itsehän en siis ole koskaan ollut jeppula, mutta ikävä kyllä lähisuvusta löytyy. Kastoivat vanhemmat mut sitten vittuillessaan evlutiksi kuitenkin.
Itse aloin miettimään koko kristinuskon ristiriitaisuutta joskus ala-asteen neljännellä. Enhän minä koko hommaan ikinä uskonut, ja siitäkös minä kärsinkin koska uskonnon numero (tasainen 5 läpi koko peruskoulun) vaikutti kaikkiin ala-asteen opettajien (kyläkoulu, 2 opettajaa) antamiin numeroihin. Rippikoulunkin kävin silloin ylä-asteaikoihin, senkin ihan 100% vertaispainostuksen vuoksi ja koko homman pistin ihan lekkeriksi, mm. vedin jonkun rukouksen spede pasanen -imitaatiolla kaikkien rippileiriläisten vanhempien kanssa pidetyssä jumalanpalveluksessa.
Jo joskus hyvin nuorena havaitsin tilastollisen korrelaation henkilöiden uskonnollisuuden ja loogisen päättelykyvyn välillä. Tämän toi parhaiten ilmi kyläkoulumme yläluokkien opettaja joka sujuvasti skippasi tunnilla kaikki luvut jotka millään lailla olivat ristiriidassa raamatun (luomiskertomuksenkin!) oppien kanssa.
Ehkä kyseistä henkilöä tulisikin kiittää siitä, että minulle on pitkin elämääni jäänyt uskonnon turhuuksilta aikaa vaikka mihin. 
Itse aloin miettimään koko kristinuskon ristiriitaisuutta joskus ala-asteen neljännellä. Enhän minä koko hommaan ikinä uskonut, ja siitäkös minä kärsinkin koska uskonnon numero (tasainen 5 läpi koko peruskoulun) vaikutti kaikkiin ala-asteen opettajien (kyläkoulu, 2 opettajaa) antamiin numeroihin. Rippikoulunkin kävin silloin ylä-asteaikoihin, senkin ihan 100% vertaispainostuksen vuoksi ja koko homman pistin ihan lekkeriksi, mm. vedin jonkun rukouksen spede pasanen -imitaatiolla kaikkien rippileiriläisten vanhempien kanssa pidetyssä jumalanpalveluksessa.
Jo joskus hyvin nuorena havaitsin tilastollisen korrelaation henkilöiden uskonnollisuuden ja loogisen päättelykyvyn välillä. Tämän toi parhaiten ilmi kyläkoulumme yläluokkien opettaja joka sujuvasti skippasi tunnilla kaikki luvut jotka millään lailla olivat ristiriidassa raamatun (luomiskertomuksenkin!) oppien kanssa.
-
Kirsieveliina
Ketjua lukiessa lyö väkisinkin otsaansa: miten ihmeessä Jehovan Todistajat ovat saaneet haalittua itselleen aivan suhteettoman paljon painoarvoa. Kun täytyy jo eritellä, koska lakkasi de facto luottamasta todistajiin, mikä näyttää monille olleen tärkeä osa "uskomista". Kysehän on enimmäkseen statusten jakamisesta, ihmisten elämällä ja kuolemalla leikkimisestä ja paratiisipaikkojen jakamisesta. Missä vaatimattomuus? Statuksilla ei ole jumalalle merkitystä, vastuuttomuus on moraalitonta ja sellaisen lupaaminen, mihin ei ole valtuutusta, on jo naurettavaa. Hirveä tohina ollut päällä vuosisadan, mutta mitään merkittävää ei ole tapahtunut. Mitä nyt on sotkettu muutamien miljoonien ihmisten elämä. Eiköhän henkilökohtainen kokemus hengellisyydestä ole tärkein, EI onko se jonkin tietyn porukan mieleen, tai jopa yhden maailman kansakunnan kulttuuriperinnön ihanteiden mukaista? Eivät organisaatiot ole sellaisinaan tärkeitä, vaan se mitä niillä saadaan aikaiseksi! Ihmisraunioitako, vai jotain muuta... Vakaumuksen antamasta yhteiskunnallisesta statuksesta otetaan kyllä kaikki irti. Suomessakin pitäisi Ranskan tapaan selvittää, ovatko todistajat uskonto, lahko vai kultti. Joka tapauksessa todistajilla on mittasuhteet auttamatta väärinpäin. 80 % höyryämisestä pönkittää organisaatiota, maksimissaan 20 %:lla on mitään tekemistä ns. jumalolentojen kanssa, jotka kai kuitenkin ovat edellytys johonkin muuhun kuin pelkästään ihmiseen uskomiselle?! Ja ironista kyllä, siltä tuo vaikuttaa, että parhaat ideat puheisiin luntataan luopiopalstalta! (Ei se mitään, en vaadi provikkaa.
)
-
Vieras
Minut kasvatettiin JT:ksi ja minulla oli hyvin vanha usko jumalaan. Yläasteella aloin todella paheksua Jehovan tositajien tapaan palvoa jumalaa (rakkauden puute suurin huolenaihe) ja aloin pitää heitä vääränä uskontona. Päädyin tilanteeseen, jossa mikään uskonto ei voinut olla hyvä, koska sen piirissä olisi aina muita hyväksikäyttäviä ihmisiä.
Jossain vaiheessa usko jumalaan loppui niiden aivoratojen harjoittamisen puutteen vuoksi. Nykyään "tuskan hetkellä" uskon edelleen jumalaan, mutta uskonnot ovat edelleen minulle myrkkyä.
Jossain vaiheessa usko jumalaan loppui niiden aivoratojen harjoittamisen puutteen vuoksi. Nykyään "tuskan hetkellä" uskon edelleen jumalaan, mutta uskonnot ovat edelleen minulle myrkkyä.
-
Kirsieveliina
Jos jotain hyvää, niin monissa muissa uskonnoissa jumalsuhteensa voi sentään säilyttää henkilökohtaisena, ilman että joka väliin tuppaa tiukkaa setää ja tätiä...