Jehovan todistajien oppimuutokset?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

ihmisenpoika1

Jehovan todistajien oppimuutokset?

Viesti Kirjoittaja ihmisenpoika1 »

Moikka kaikki . Olen itse eronnut Jehovan todistajista jo n.15 vuotta sitten ja tietoni pohjautuvat tuohon aikaan vallalla olleisiin "totuuksiin". Nyt olen sieltä täältä kuullut että moni asia on jt-seurassa muuttunut esim. veriasia,1914 vuosi, ilmestyskirjan jokin uusi tulkinta, äänestys sallittu joissain maissa yms yms.....mitä hittoa jehovan todistajien keskuudessa oikein tapahtuu nykyään? onko jollain tietoa..? Nytkö ne kääntää koko takin ympäri opeissaan?
Markku Meilo

Re: Jehovan todistajien oppimuutokset?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

ihmisenpoika1 kirjoitti:Nytkö ne kääntää koko takin ympäri opeissaan?
Vartiotorniseuralle ominaisista merkittävistä näkemyksistä on alkuperäismuodossaan säilynyt ainoastaan noin puoli tusinaa näkemystä. Mitään suurempaa muutosintoa ei ole viimeisen 15 vuoden aikana ollut, tasaista opinveivaamista kaiken aikaa. Jos aloittaa vuodesta 1994, niin silloin ei tullut maailmanloppua, vuonna 1995 vuohiin ja lampaisiin jakaminen delegoitiin Jeesukselle ja sukupolvinäkemys irrotettiin ihmisiästä (aivan hiljan sukupolvinäkemykseksi otettiin takaisin 1927-1942 vallalla ollut tulkinta). 1996 hylättiin totaalikieltäytyminen ja jt:llä oli taas mahis mennä sivariin, vuosituhannen vaihteessa ei tullut maailmanloppua. Niin ja nyt 144000 joukko ei enää ole täyttynyt 1881, 1931 ja 1935, vaan täyttyy edelleen.

Joku toinen voi jatkaa.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
ihmisenpoika1

Jos aloittaa vuodesta 1994, niin silloin ei tullut maailmanloppua, vuonna 1995 vuohiin ja lampaisiin jakaminen delegoitiin Jeesukselle ja sukupolvinäkemys irrotettiin ihmisiästä

Ai jaa...mielenkiintoista. Mähän oon pudonnut aivan kärryiltä jo sitten :mrgreen:
Markku Meilo

ihmisenpoika1 kirjoitti:Ai jaa...mielenkiintoista. Mähän oon pudonnut aivan kärryiltä jo sitten :mrgreen:
Kun ei ole tarvetta käydä ovilla käännyttämässä, niin ei ole tarvetta olla ihan ajan hermolla Vt-oppien suhteen.
Analysoija

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

ihmisenpoika1 kirjoitti:Jos aloittaa vuodesta 1994, niin silloin ei tullut maailmanloppua, vuonna 1995 vuohiin ja lampaisiin jakaminen delegoitiin Jeesukselle ja sukupolvinäkemys irrotettiin ihmisiästä

Ai jaa...mielenkiintoista. Mähän oon pudonnut aivan kärryiltä jo sitten :mrgreen:
Ja muistanet miten vuonna 1989 hehkutettiin että tämä asiainjärjestelmä ei näe 2000-lukua.
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
Markku Meilo

Analysoija kirjoitti:Ja muistanet miten vuonna 1989 hehkutettiin että tämä asiainjärjestelmä ei näe 2000-lukua.
Näin oli, samaa vuosituhannen vaihdetta on toki hehkutettu useamman kerran, mutta se ei estänyt Vt-seuraa julkaisemasta tällaista:
”Joillakin fundamentalisteilla on suuria odotuksia vuoden 2000 suhteen. He uskovat, että jotkin Ilmestyskirjan osuudet täyttyvät kirjaimellisesti muutaman seuraavan kuukauden kuluessa ja että he ovat jopa henkilökohtaisesti mukana tuossa täyttymyksessä.” (Vartiotorni 1. marraskuuta 1999 sivu 6)
Minusta tuo ote olisi kertaluokkaa rehellisempi jos lause olisi aloitettu ’Meillä’-sanalla, perusteeksi riittää hyvin seuraavat otteet Vt-seuran tuotannosta:
”’Taistelu Jehovan päivänä’ alkaa pian tällä 20. vuosisadalla Jerusalemin nykyistä vastakuvaa, kristikuntaa, vastaan.” (Kansat tulevat tietämään, että minä olen Jehova-miten?, 1974, sivu 217)
”Ja jos tämän maailman paha asiainjärjestelmä kestäisi vuosisadan vaihteeseenkin, mikä on hyvin epätodennäköistä, kun otetaan huomioon maailman suuntaukset ja Raamatun profetian täyttymys, niin ensimmäisen maailmansodan aikaiseen sukupolveen kuuluvia olisi vielä jäljellä. Mutta se tosiasia, että heidän määränsä on vähenemässä, on yksi ilmaus siitä, että ’asiainjärjestelmän päättyminen’ on nopeasti lähestymässä loppuaan.” (Vartiotorni 15. tammikuuta 1981 sivu 31)
”Ja Jeesus on käskenyt meidän iloita nähdessämme Harmagedonin synkkien myrskypilvien kokoontuvan siitä pitäen. Hän on kertonut meille, että ’sukupolvi’, joka eli vuonna 1914, jolloin tunnusmerkki alkoi täyttyä, ’ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat’. (Matteus 24:34) Jotkut tuosta ’sukupolvesta’ voisivat olla elossa vielä vuosisadan lopussakin. Mutta on monia merkkejä siitä, että ’loppu’ on paljon sitä lähempänä!” (Vartiotorni 1. kesäkuuta 1984 sivut 18-19)
”Toinen maailmansota toi tullessaan uuden mullistusten aallon. Ja pienemmät sodat järkyttävät jatkuvasti maailmaa lähestyessämme tämän vuosisadan loppua. Mutta kestääkö nykyinen järjestelmä siihen saakka? Ydinroihun pelottava uhka saa monet ihmiset kysymään sitä. Onneksi vastaus ei ole ihmisen vaan hänen Luojansa käsissä. – Jeremia 17:5.” (re-FI 1988 sivu 106)
"Miten sykähdyttävä kokemus sen onkaan täytynyt olla Paavalille ja Barnabaalle – he olivat purjehtimassa ensimmäiselle ulkomaiselle määräalueelleen! Apostoli Paavali työskenteli kristillisen lähetystoiminnan eturintamassa. Lisäksi hän laski perustuksen työlle, joka saatettaisiin loppuun tällä 1900-luvulla." (Vartiotorni 1989 1. tammikuuta sivu 12)
Kun uutta vuosisataa ja –tuhatta oli eletty riittävästi Vt-seura otti lusikan kauniiseen käteen ja muutti Huipu... eikun Huipentuma-kirjan sisältöä tältäkin osin:
”s. 106 kpl 7, korvaa kappale: Toinen maailmansota toi tullessaan uuden mullistusten aallon. Lisäksi maailmaa järkyttävät edelleen pienemmät sodat ja kansainvälinen terrorismi. Monissa herättää levottomuutta se uhka, että terroristit tai valtiot käyttäisivät joukkotuhoaseita.” (km-FI 9/06 sivu 4)
Henkilökohtainen kestosuosikkini on teksti, jolla Vt-seura haluaa monopolisoida väärän profeetan roolin:
“’SOMETIME between April 15 and 23, 1957, Armageddon will sweep the world! Millions of persons will perish in its flames and the land will be scorched.’ So prophesied a certain California pastor, Mihran Ask, in January, 1957. Such false prophets tend to put the subject of Armageddon in disrepute. It would be a serious mistake, however, to dismiss Armageddon lightly on their account.” (w58 Oct 15 p. 613)
Analysoija

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

Markku Meilo kirjoitti:
"Miten sykähdyttävä kokemus sen onkaan täytynyt olla Paavalille ja Barnabaalle – he olivat purjehtimassa ensimmäiselle ulkomaiselle määräalueelleen! Apostoli Paavali työskenteli kristillisen lähetystoiminnan eturintamassa. Lisäksi hän laski perustuksen työlle, joka saatettaisiin loppuun tällä 1900-luvulla." (Vartiotorni 1989 1. tammikuuta sivu 12)
Nimenomaan tällä luotiin painetta useisiin kiinnostuneisiin Suomessakin, ja vuosina 1990-1995 monilla seuduilla elettiin "kasvun" aikaa. Sittemmin 2000-luvulle tullessamme moni on tajunnut valheen, ja..
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
ihmisenpoika1

Joo tosta vuoden 2000 maailman lopusta mä tiedän kun minullekin soitti yksi Jt-vanhin tossa 1997 ja tarjosi takaisin tuloota mulle, koska maailma kohta loppuu , viimeistään uutena vuonna 2000. :lol: En ottanut tarjousta vastaan , eikä maailmakaan loppunut :lol: :lol:
Se mua ihmetyttää että kukaan jehovan todistajista ei oo vuosikausiin käynyt mun oven takana vaikka oon monesti muuttanutkin , että luulis nyt joskus jossain jonkun pimpottelevan ovea? Ois vaan hauska kysellä uusia "kuulumisia"opin kannalta. Yhdessä vaiheessa jo aattelin kun en nähnyt ketään oveltaovelle työssäkään että onko jt:eet jo lopettaneet saarnaamisen kokonaan.
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

ihmisenpoika1 kirjoitti:Joo tosta vuoden 2000 maailman lopusta mä tiedän kun minullekin soitti yksi Jt-vanhin tossa 1997 ja tarjosi takaisin tuloota mulle, koska maailma kohta loppuu , viimeistään uutena vuonna 2000. :lol: En ottanut tarjousta vastaan , eikä maailmakaan loppunut :lol: :lol:
Se mua ihmetyttää että kukaan jehovan todistajista ei oo vuosikausiin käynyt mun oven takana vaikka oon monesti muuttanutkin , että luulis nyt joskus jossain jonkun pimpottelevan ovea? Ois vaan hauska kysellä uusia "kuulumisia"opin kannalta. Yhdessä vaiheessa jo aattelin kun en nähnyt ketään oveltaovelle työssäkään että onko jt:eet jo lopettaneet saarnaamisen kokonaan.
Mulla on yhdeksän vuoden aikana käyty vahingossa kahdesti. Jälkimmäisellä kerralla kohteena oli asunnon edellinen asukas. Yhtään takaisinkyselykäyntiä ei ole tehty, suorastaan masentavan laiskaa touhua.

Molemmilla kerroilla oli muuten (eri) tr-vanhin yksin liikkeellä, ei ole ilmeisesti kenttäkavereita kovin pahasti tarjolla näinä aikoina... Vaikka loppu onkin ihan lähellä. Kummaa porukkaa.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
ihmisenpoika1

Sain kasapäin uutta tietoa ja materiaalia jt-opista muutama viikko sitten, näin ollen vapaa-aika onkin mennyt tämän materiaalin tutkailemiseen tehokkaasti. Kaikenlaista....ei voi muuta sanoa. :mrgreen:
Vastaa Viestiin