ONKO VÄÄRÄN USKONNON LOPPU LÄHELLÄ?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Jaakko Ahvenainen

ONKO VÄÄRÄN USKONNON LOPPU LÄHELLÄ?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Vuoden 2006 syksyllä jaettiin maailmanlaajuista sanomaa "Väärän uskonnon loppu on lähellä!" Jehovan todistajien toimesta. Itse asiassa lienee ollut kyse Ilmestyksen suuremmoisen huipentuman markkinoinnista, vaikka kansilehdellä pontevasti kysyttiinkin: "Mitä väärällä uskonnolla tarkoitetaan? Miten se kohtaa loppunsa? Miten sen loppu vaikuttaa sinuun?"

Kun aikoinani enemmälti tutkin em. yhteisön oppia ja opetusta, minua kehoitettiin mimenomaisesti ottamaan huolellisesti selvää, mistä on kysymys - ja näinhän olen tehnytkin. Lukiesani eri tietolähteitä ja niistä havaintoja tehdessäni, voin yhtyä em. traktaatin määritelmään väärästä uskonnosta: Rikokset, joita tehdään uskonnon nimissä; turmeltuneet tavat, joihin Jumalan palvelijoina esiintyvät ihmiset syyllistyvät; miksi monet ongelmat näyttävät johtuvan uskonnosta?

Selityksenä tähän annetaan, ettei syy ole sinänsä uskonnossa, vaan väärässä uskonnossa. Väärä uskonto: sekaantuu sotiin ja politiikkaan, levittää vääriä oppeja, sallii moraaalittomat sukupuolisuhteet. Jotkin kirkot jopa suvaitsevat uskonnollisia johtajia, jotka käyttävät lapsia seksuaalisesti hyväkseen.

Mitä traktaatti kehoittaakaan tekemään, ettei joutuisi syypääksi väärän uskonnon syntiin! Se sanoo aivan suoraan Ilmestyksen sanoin: "Lähtekää siitä ulos, minun kansani" (Ilm. 18:4). Tämän lisäksi todetaan, että juuri nyt on aika paeta väärästä uskonnosta tosi uskonnon turviin, joka edistää rakkautta, luottaa Jumalan sanaan, lujittaa perheitä ja pitää yllä korkeita moraaliperiaatteita. Mutta täyttääkö yksikään uskonto näitä periaatteita!

Kyllä täyttää: Jehovan todistajat. Heitä on 235 maassa. Hei eivät ainoastaan julista Raamatun moraalinormeja. He myös elävät niiden mukaan. On siis aika toimia. Viivyttelylle ei ole sijaa, sillä "väärän uskonnon loppu on lähellä!"

Todella toivon näin olevan. Kysymys on vain siitä, mikä tämä väärä uskonto on! Koko traktaatti on täyttä valhetta ja se suututtaa minua. Samaa voi sanoa tämän uskonnon oleellisista doktriineista. Puhutaan yhtä - tehdään toista. Minulle kirkastumistaan kirkastuu maailmanlaajuinen huijaus.

Roomalaiskirjeen 1. luvun loppu kertoo ihmisten syyllisyydestä ja toisen alku sen seuraamuksista: "...et voi mitenkään puolustautua, ihmisparka, sinä joka tuomitset muita, kuka sitten oletkin. Tuomitessasi toisen julistat tuomion myös itsellesi, koska sinä, toisen tuomitsija, teet itse samoja tekoja. [2. Sam. 12:5-7; Matt. 7:1-5; Joh. 8:7-9]
2 Me tiedämme, että Jumala on oikeassa tuomitessaan ne, jotka tekevät tällaista. [1. Kor. 4:5]
3 Kuvitteletko sinä välttäväsi Jumalan tuomion, kun teet itse sellaista, mistä tuomitset muita? ..."

Jonkun puusepän pojan tiedetään aikoinaan tokaisseen: "Otahan ensin hirsi omasta silmästäsi, jottas näkisit otta pikku roskan pois lähimmäisesi silmästä". Tämä kaiketi soveltuu niin yksilöihin kuin uskonnollisiin yhteisöihinkin, joka näistä yksilöistä koostuu.

Edit: Korjattu virheellinen tieto jakeluajankohdasta - näin se valo lisääntyy (ja lyhyt on ihmisen muisti).
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 17.12.2008 17:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Markku Meilo

Re: ONKO VÄÄRÄN USKONNON LOPPU LÄHELLÄ?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Vuoden 2007 kesällä jaettiin maailmanlaajuista sanomaa "Väärän uskonnon loppu on lähellä!"
Juu ja 1940-luvun loppuun jaettiin sanomia, että uskonnon loppu on lähellä. Sitä ennen kun kaikki uskonto olikin Saatanan juoni. Kun sitten Vt-seura myönsi olevansa uskonto, niin silloin tehtiin jako oikeaan ja väärään uskontoon - tämä siis noin 60 vuotta sitten.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jokaiselle se oma uskonto on aina oikea ja toisten uskonto väärä. Siksipä ihmiskunta ei ole koskaan päässyt yksimielisyyteen oikeasta uskonnosta. Jokainen on uskollaan autuas. On myös sanottu, että kaikki uskonnot loppujen lopuksi pyrkivät samaan päämäärään: pelastukseen, kutsutaampa sitä sitten vaikka valaistukseksi tai nirvanaksi.

JT uskonnon käsityksessä erkoista ja merkillepantavaa on uskontojen polarisaatio, jossa pannaan vastakkain JT-oppi ja toisen puolen muodostavat kaikki muut uskonnot. Ei siis ole lukuisia eri uskontoja ja oppeja, vaan vain kaksi: JT:t contra maailman kaikki muut uskonnot ja uskomukset. Maailmassa olisi siis vain kaksi oppia: oikea ja väärä. Tämä helpottaa huomatavasti valintaa: kahdesta on helpompi poimia toinen (Jehovan ja Saatanan järjestelmät) kuin lukemattoman monista, tai edes pääasiallisista maailmanuskonnoista. Kritillisyys, islam, hindulaisuus, taolaisuus, protestantismi, katolinen usko, ortodoksia... Viihteellisempiä ovat astrologia, ufo-tutkimus, kaivonkatsominen, spiritismi, kädestäennustaminen... Mihin kukakin uskoo? Kanattajia löytyy kaikkialta scientologeja myöten.
Vieras

Uskonto on kuin pieru - vain oma haisee hyvälle
Vieras

Väärän uskonnon traktaatti jaettiin 2006 loka-marraskuussa.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Vieras kirjoitti:Väärän uskonnon traktaatti jaettiin 2006 loka-marraskuussa.
Tosi on, korjasin virheen :oops:
Vastaa Viestiin