Enkeli Miikaelin arvoitus

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

exegeetti

Enkeli Miikaelin arvoitus

Viesti Kirjoittaja exegeetti »

Danielin kirjassa mainitaan enkeli nimeltä Miikael kolme kertaa. Luvun 12 alussa sanotaan: "Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lastesi suojana..." Hän ei siis ole ihan tavallinen enkeliluomus, vaan enkeliruhtinas. Tämä lausunto on saanut sekä Russellin että Rutherfordin päättelemään, että se tarkoittaa Jeesusta Kristusta. Niinpä kirjassa "Valo", sivulla 263 Rutherford kirjoittaa: "Ainoa paikka Vanhassa Testamentissa, jossa Jumalan suureen Ruhtinaaseen, Kristukseen Jeesukseen, sovelletaan arvonimi Miikael, on Danielin ennustus."
Henkilö, jonka ajatuksia Tornin miehet eivät ole onnistuneet sekoittamaan, huomaa tässä väitteessä kaksi asiavirhettä: Miikel ei ole arvo- vaan persoonanimi. Arvonimi on Enkeliruhtinas. Ja toiseksi: ei Daniel tee mitään sovellutusta, josta voisi päätellä hänen tarkoittavan jotain muuta persoonaa kuin sitä, mistä hän puhuu. Ei siis Daniel, vaan kirjan kirjoittaja tekee sovellutuksen pannen sen ovelasti Danielin tiliin.

Onko Jeesus enkeliluomus?

Hänen pitäisi olla, jos hän olisi sama persoona kuin Enkeliruhtinas Miikael. Mutta kuka Raamatun kirjoittajista nimittää häntä enkeliksi? Ei ainakaan apostoli Johannes eikä kukaan muukaan. Johannes kirjoittaa: "Alussa oli Sana ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme ja me katselimme hänen kirkkauttaan, sen kaltaista kuin ainokaisella Pojalla on Isältä." Joh.1:14.Hän puhuu jatkuvasti ainokaisesta Pojasta, kreikaksi monogenes, ainoalaatuinen. Joh.3:16,18.

Paavalin mukaan Jeesus on esikoinen, siis ensiksi syntynyt: "Hän on näkymättyömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa." 1.Kor.15:20; Kol.1:15,18.Sama ajatus esiintyy kirjeessä Heprealaisille: "Ja siitä kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: Kumartakoon häntä kaikki Jumalan enkelit." 1:6. Näihin enkeleihin kuuluu myös kaikki Enkeliruhtinnaat niin monta kuin heitä lieneekin, joista Miikael on yksi. Dan.10:13. Hän on näiden toisten Enkeliruhtinaiden Ylienkeli, heidän yläpuolellaan, mutta kuitenkin Jeesuksen ylivallan alainen.

Uudemmassa Tornin kirjassa "Perustele puheesi Raamatulla", sivulla 96 väitetään vastoin selviä Raamatun todistuksia, että Jeesus tunnettiin taivaassa Miikaelina ennen ihmisen Pojaksi tuloaan ja jälleen noustuaan ylös taivaaseen. Täysin mielivaltainen väite. Ennen ihmiseksi tuloaan hänet tunnettiin taivaassa nimellä Jumalan Sana ja Ilmestyskirja todistaa, että hänet tunnetaan yhä samalla nimellä tänäkin päivänä. "Nimi, jolla häntä kutsutaan on Jumalan Sana." Ilm.19:13.

Jos Tornin väite Miikaelista pitäisi paikkansa, silloin yksi huomattava taivaallinen henkiluomus olisi hävitetty olemattomiin yhdistämällä hänet samaksi persoonaksi Jeesuksen kanssa. Onneksi se ei kuitenkaan sellaiseen pysty muiden kuin niiden ajatuksissa, jotka orjallisesti uskovat kaiken, mitä Tornin johtajat heille tarjoilevat, oli se oikein tai väärin.

Näiden todisteiden pitäisi riittää rehelleselle ihmiselle ratkaisemaan Miikaelin arvoituksen, mutta jos jotain vielä jää epäselväksi, minulla on "varapatruunoita" joiden avulla tuo epäpyhä ja valheellinen väittämä saadaan lopullisesti ja varmasti "hengiltä."

Exegeetti
Pehmoluopio

Re: Enkeli Miikaelin arvoitus

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Sitä paitsi enkeli ei ole enkeli ei ole enkeli. Lisäksi on kerubeja ja serafeja, ainakin..
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Analysoija

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

Siirretty Jehovan todistajat -osiosta sopivampaan paikkaan.
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

exegeetti kirjoitti:Näiden todisteiden pitäisi riittää rehelleselle ihmiselle ratkaisemaan Miikaelin arvoituksen, mutta jos jotain vielä jää epäselväksi, minulla on "varapatruunoita" joiden avulla tuo epäpyhä ja valheellinen väittämä saadaan lopullisesti ja varmasti "hengiltä."
Exegeetti
Kiitos hyvin perustellusta näkökulmastasi. Sallinet, että kenties käytän joitakin "varapatruunoistasi". Koko Raamatussa sana "enkeliruhtinas" esiintyy ainoastaan viidesti eri johdannaisineen -kaikki Danielin kirjassa.
Dan. 10:13
Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö.
Dan. 10:20
Ja hän sanoi: "Tiedätkö, mitä varten minä olen tullut sinun tykösi? Nyt minä käyn jälleen sotimaan Persian enkeliruhtinasta vastaan, ja kun minä olen päässyt hänestä, niin katso: tulee Jaavanin enkeliruhtinas.
Dan. 12:1
Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.

Kun ottaa huomioon Danielin kirjan sisällön ja Danielin syntyperän, Miikael on Israelilaisten (kansasi lasten) ikioma enkeliruhtinas. Myös näyttää siltä, että toisillakin kansoilla on oma määrätty enkeliruhtinaansa, kuten Persialaisijja ja Jaavanilaisilla (Kreikkalaisilla). Danielin kirjan teksti sanoo Miikaelista yksiselitteisen selvästi: "yksi ensimmäisistä". Tämä antaa ymmärtää, että myös muita "ensimmäisiä enkeliruhtinaita" on olemassa.

Raamatun kreikkalaisissa kirjoituksissa (Uusi testamentti) Esiintyy vielä eräs nimeltä mainittu korkeassa asemassa oleva enkeli:
Luuk. 1:19
Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Minä olen Gabriel, joka seison Jumalan edessä, ja minä olen lähetetty puhumaan sinulle ja julistamaan sinulle tämän ilosanoman
.

Kaikki edellä mainitut korkea henkiolennot mainitaan enkeleiksi. Mutta, kuten jo edellä sanoit, Jeesus ei ole koskaan ollut enkeli, eikä häntä milloinkaan ole kutsuttu enkeliksi eikä enkeliruhtinaaksi. Hebrealaiskirjeen alku, sen ensimmäinen luku, antaa aihetta katsoa muitakin todistajien opetuksia kriittisesti, Mutta pysytään aiheessa.
Hebr. 1:13 Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"? Viittaus on myös Psalmiin 110:1 Herra sanoi minun herralleni: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi". tai Hebr. 1:5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"? Kyllä tämän pitäisi olla aivan selvää tekstiä.

Erittäin merkittävästä asiasta kirjoitit, "Eksegeetti". Tämä valheellinen käsitys Jeesuksesta Miikaelina ei ole raamatuntutkijoitten keksintö. Russell lainasi käsitteen seitsemännen päivän adventisteilta, joilla edelleen on myöskin tämä valheellinen ja väärä käsitys. Kaikki enkelit ovat luotuja olentoja. Ainoastaan Pojasta, käytetään nimitystä monogenes (ainosyntyinen) tai Sana (ho logos), jonka kautta kaikki on saanut syntynsä evankelista Johanneksen mukaan. Tämän ainosyntyisen Pojan ja Jumalan Sanan me tunnemme persoonanimellä Jeesus.
exegeetti

Viesti Kirjoittaja exegeetti »

Kiitos, Jaakko Ahvenainen, palautteestasi. Käytit juuri niitä "varapatruunoita," jotka minullakin on varastossa. On minulla vielä muitakin näkökohtia, mutta luulisin, että esittämäsi parustelut omieni kanssa riittänevät tällä kerralla. Olen ollut erään adventistin kanssa usean vuoden kirjeenvaihdossa ja huomannut heissä saman piirteen kuin todistajissa. He eivät voi millään myöntää, että heidän kirkkonsa selitys Miikaelista ei perustu Raamattuun. Viittasin hänelle 1.Tess.4:16:sta, jossa selvästi muiden mielestä esiintyy kaksi eri persoonaa, Herra Jeesus Kristus ja ylienkeli, joka on Miikaelin arvonimi, mutta hän ei voinut sitä millään myöntää, koska kirkko sanoo toisin. He ovat samanlaisessa orjuudessa kuin todistajatkin, vaikka kuvittelevat perustavansa uskonsa Raamattuun.
Olen muuten ollut vuoteen omana toista kuukautta. Kaaduin 6 päivä helmikuuta makuuhuoneen lattialle ja sen seurauksena vasen istumalihas ruhjoutui niin pahasti, että en ole voinut istua kuin vasta muutama päivä sitten. Vanhalla miehellä paraneminen vie aikaa. Kaatuminen sattui syntymäpäiväni aattona. 7. päivä helmikuuta täytin tasan 90 vuotta. Anoin pidennystä ajokorttiin, mutta lääkäri ei antanut kuin kolme vuotta. No, hyvä sekin, auto on minulle tärkeä asioiden hoitamisessa.

Exegeetti
Jaakko Ahvenainen

exegeetti kirjoitti:Vanhalla miehellä paraneminen vie aikaa. Kaatuminen sattui syntymäpäiväni aattona. 7. päivä helmikuuta täytin tasan 90 vuotta. Anoin pidennystä ajokorttiin, mutta lääkäri ei antanut kuin kolme vuotta. No, hyvä sekin, auto on minulle tärkeä asioiden hoitamisessa.
Exegeetti
Kiitos kiittämisestä ja parhaat onnitteluni. Minun syntymäpäiväni aatto on Sinun syntymäpäiväsi, olen vain 29 vuotta nuorempi. Toivon parantumista mitä pikemmin. Eräs hyvä tuttuni, joka on päässyt Sinua vaivaiset kolme vuotta pidemmälle elämässään, ei selvinnyt aivan yhtä "helpolla". Näet otsaluunsa murtui kaatuessaan, mistä erinäisiä muita vaivoja aiheutui. Vaan jo eilen oli emäntänsä kanssa kaupassa samaan aikaan kanssani ja siinä jokunen sana vaihdettiin.

Arvostan ja kunnioitan, paitsi korkeaa ikääsi, myös edustamiasi näkemyksiä ja kannanottoja Veljesseuran sivuilla. Ellet itse olisi ikääsi paljastanut, ei sitä olisi kukaan arvannut.

(Suotakoon minulle tämä ns. "asian ulkopuolinen kommenttini"). Mutta Miikael on Miikael ja Jeesus on Jeesus. :D
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

exegeetti kirjoitti:Danielin kirjassa mainitaan enkeli nimeltä Miikael kolme kertaa. Luvun 12 alussa sanotaan: "Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lastesi suojana..." Hän ei siis ole ihan tavallinen enkeliluomus, vaan enkeliruhtinas. Tämä lausunto on saanut sekä Russellin että Rutherfordin päättelemään, että se tarkoittaa Jeesusta Kristusta. Niinpä kirjassa "Valo", sivulla 263 Rutherford kirjoittaa: "Ainoa paikka Vanhassa Testamentissa, jossa Jumalan suureen Ruhtinaaseen, Kristukseen Jeesukseen, sovelletaan arvonimi Miikael, on Danielin ennustus."
Henkilö, jonka ajatuksia Tornin miehet eivät ole onnistuneet sekoittamaan, huomaa tässä väitteessä kaksi asiavirhettä: Miikel ei ole arvo- vaan persoonanimi. Arvonimi on Enkeliruhtinas. Ja toiseksi: ei Daniel tee mitään sovellutusta, josta voisi päätellä hänen tarkoittavan jotain muuta persoonaa kuin sitä, mistä hän puhuu. Ei siis Daniel, vaan kirjan kirjoittaja tekee sovellutuksen pannen sen ovelasti Danielin tiliin.

Onko Jeesus enkeliluomus?

Hänen pitäisi olla, jos hän olisi sama persoona kuin Enkeliruhtinas Miikael. Mutta kuka Raamatun kirjoittajista nimittää häntä enkeliksi? Ei ainakaan apostoli Johannes eikä kukaan muukaan. Johannes kirjoittaa: "Alussa oli Sana ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme ja me katselimme hänen kirkkauttaan, sen kaltaista kuin ainokaisella Pojalla on Isältä." Joh.1:14.Hän puhuu jatkuvasti ainokaisesta Pojasta, kreikaksi monogenes, ainoalaatuinen. Joh.3:16,18.

Paavalin mukaan Jeesus on esikoinen, siis ensiksi syntynyt: "Hän on näkymättyömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa." 1.Kor.15:20; Kol.1:15,18.Sama ajatus esiintyy kirjeessä Heprealaisille: "Ja siitä kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: Kumartakoon häntä kaikki Jumalan enkelit." 1:6. Näihin enkeleihin kuuluu myös kaikki Enkeliruhtinnaat niin monta kuin heitä lieneekin, joista Miikael on yksi. Dan.10:13. Hän on näiden toisten Enkeliruhtinaiden Ylienkeli, heidän yläpuolellaan, mutta kuitenkin Jeesuksen ylivallan alainen.

Uudemmassa Tornin kirjassa "Perustele puheesi Raamatulla", sivulla 96 väitetään vastoin selviä Raamatun todistuksia, että Jeesus tunnettiin taivaassa Miikaelina ennen ihmisen Pojaksi tuloaan ja jälleen noustuaan ylös taivaaseen. Täysin mielivaltainen väite. Ennen ihmiseksi tuloaan hänet tunnettiin taivaassa nimellä Jumalan Sana ja Ilmestyskirja todistaa, että hänet tunnetaan yhä samalla nimellä tänäkin päivänä. "Nimi, jolla häntä kutsutaan on Jumalan Sana." Ilm.19:13.

Jos Tornin väite Miikaelista pitäisi paikkansa, silloin yksi huomattava taivaallinen henkiluomus olisi hävitetty olemattomiin yhdistämällä hänet samaksi persoonaksi Jeesuksen kanssa. Onneksi se ei kuitenkaan sellaiseen pysty muiden kuin niiden ajatuksissa, jotka orjallisesti uskovat kaiken, mitä Tornin johtajat heille tarjoilevat, oli se oikein tai väärin.

Näiden todisteiden pitäisi riittää rehelleselle ihmiselle ratkaisemaan Miikaelin arvoituksen, mutta jos jotain vielä jää epäselväksi, minulla on "varapatruunoita" joiden avulla tuo epäpyhä ja valheellinen väittämä saadaan lopullisesti ja varmasti "hengiltä."

Exegeetti
"Miikaelin arvoitus"
http://koti.mbnet.fi/jpoika/riku/mikael.html

"Mikaelin arvoitus

Onko enkeliruhtinas Miikael sama persoona kuin Jeesus Kristus? Näin kysytään Vartiotorni kirjassa ”Perustele puheesi Raamatulla,” sivulla 96. Sitä seuraavassa selityksessä nimi Miikael yhdistetään tarkoittamaan Jeesusta Kristusta. Seuraavassa tutkielmassa tarkastellaan joitakin raamatunpaikkoja, jotka luovat valoa Miikaelin arvoitukseen.

Jeesus Kristus - enkelikö?

Jos Jeesus olisi sama persoona kuin Miikael, hänen täytyisi olla enkeliluomus kuten Miikael. Mutta kuka Raamatun kirjoittajista nimittää Jeesusta enkeliksi? Raamatussa on kyllin monta ja riittävän selvää ja yksiselitteistä lausuntoa jotka todistavat, ettei Jumalan ainoasyntyinen Poika kuulu enkeliluomusten alempiarvoiseen tasoon.

Tässä niistä muutamia: "Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin...Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi. Enkeleistä hän sanoo: Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi; mutta Pojasta: Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti...Sillä enkelien alle hän ei alistanut tulevaa maailmaa, josta me puhumme...Sillä ei hän ota huomaansa enkeleitä, vaan Aabrahamin siemenen hän ottaa huomaansa." Hepr.1:5,7,8, 13; 2:5,16. Jos jossakin Raamatunkohdassa puhutaan näiden lausuntojen vastaisesti silloin Raamattu on ristiriitainen itsensä kanssa. Se on mahdotonta, jos kerran uskomme, että se on totuus. Totuus ei koskaan kiellä tosiasioita. eikä ole ristiriidassa itsensä kanssa.

Miikael - ei ainoa enkelin nimi Raamatussa

Siellä mainitaan myös enkeli nimeltä Gabriel, joten meillä on ainakin kahden enkelin nimet tiedossa. Danielin mukaan Miikael on yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista. Dan. 10:13. Jo tämä lausunto yksinään on pannut monet todistajat epäilemään, ettei Tornin johtopäätös ole oikea ja raamatullinen. Olisiko Jeesus ainokainen, jos hänen rinnallaan olisi myös muita samankaltaisia. Kreikankielen sana monogenes tarkoittaa juuri "lajissaan ainoata jäsentä, ainoalaatuista." Koska Miikael on yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista, heitä täytyy olla muitakin samanlaisia, mutta kuinka monta ja minkä nimisiä? On mahdollista, että heitä on seitsemän. Saadessaan ilmestyksen Johannes näki kirkastetun Jeesuksen kädessä seitsemän tähteä. Mitä nämä tähdet ovat? "Niiden seitsemän tähden salaisuus on tämä: ne seitsemän tähteä ovat niiden seitsemän seurakunnan enkelit ja ne seitsemän lampunjalkaa ovat ne seitsemän seurakuntaa" Ilm.1:16,20. Kaikki enkelit ovat alistetut kirkastetun Jumalan Pojan valtaan, myös nämä seitsemän seurakunnan johtavaa enkeliä. Se on kuitenkin salaisuus, jonka vain harvat ymmärtävät. 1.Pie.3:22.

Kaikkien seitsemän enkelin nimet

Jos ovenavaaja todistajan edessä sattuisi olemaan valistunut juutalainen, joka tuntee tämän asian Vanhan Testamentin kannalta, hänellä olisi toivoton tehtävä saada hänet uskomaan Tornin haluamalla tavalla. Hän saattaisi tuoda luettavaksesi näiden seitsemän enkelin nimet ja kertoa sinulle, että Miikael on heistä ylin, joka on asetettu erikoisesti Israelin kansan suojelijaksi, eli juuri niin kuin Daniel sanoi: "Joka seisoo sinun kansasi lasten suojana." Dan.12:1. Jäljennän tähän noiden seitsemän enkelin nimet ja niiden merkityksen:

Nimet - Nimen merkitys

1. Miikael - Kuka on kuin Jumala?

2. Gabriel - Jumala on väkevyyteni eli voimani

3. Rafael - Jumala on parantajani

4. Uriel - Jumala on valoni

5. Uzziel - Jumala on valtani

6. Hasdiel - Jumala on armahtajani

7. Schamriel - Jumala on vartijani

Alussa Jumala loi

Luomiskertomus alkaa näillä sanoilla, kuten tiedämme

Mikä oli Jumalan ensimmäinen luomistyö? Se kerrotaan Sananlaskuissa: ”Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua, iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan alusta asti, hamasta maan ikiajoista.” 8:22,23.

Apostoli puhuu samasta asiasta. ”ALUSSA OLI SANA JA SANA OLI JUMALAN TYKÖNÄ JA SANA OLI JUMALA. KAIKKI ON SAANUT SYNTTYNSÄ HÄNEN KAUTTAAN JA ILMAN HÄNTÄ EI OLE SYNTYNYT MITÄÄN, MIKÄ SYNTYNYT ON.” Joh.1:1-3.

Apostoli jatkaa kertomustaan Sanasta: ”Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme ja me katselimme hänen kirkkauttaan, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.” Joh. 1:14. Näin on todistettu se tosiasia, että Sana, Logos, on sama persoona kuin Jeesus Kristus.

Torni väittää kuitenkin, että hänen nimensä taivaassa ennen ihmiseksi tuloaan oli Miikael, ja että sillä nimellä hänet tunnetaan myös taivaaseen nousemisensa jälkeen. Tämä väite löytyy alussa mainitusta Tornin julkaisemasta kirjasta sivulta 96: ”Todisteet osoittavat siis, että Jumalan Poika tunnettiin Miikaelina ennen maan päälle tulemistaan ja tunnetaan sillä nimellä myös hänen palattuaan taivaaseen, jossa hän asuu Jumalan kirkastettuna henki-Poikana.” Mitään raamatullista todistetta ei kirja kuitenkaan esitä väitteelleen. Eikä sellaista voi esittääkään, koska Raamatusta ei sellaista löydy. Sen sijaan siellä sanotaan selvästi, millä nimellä häntä kutsutaan sen jälkeen, kun hänet korotettiin Isä Jumalan tykö kirkkauteen. ”Hänen yllään oli vereen kastettu vaippa ja nimi, jolla häntä kutsutaan on Jumalan Sana.” Ilm.19:13. Sanonta viittaa lopun aikaan. Tornin miehet ovat tempaisseet sen kuin taikuri hatustaan tehdessään silmänkääntö temppujaan. He ovat tällä selityksellään hävittäneet olemassa olosta yhden taivaallisen persoonan yhdistämällä kaksi yhdeksi, Miikaelin ja Jeesuksen. Onneksi tämä silmänkääntö temppu on onnistunut ainoastaan kahden ihmisryhmän aivoissa, todistajien ja adventistien, ei muiden. Kukaan muu ei tällaiseen tarinaan usko.

Tässä on nyt vain osa niistä todisteista, jotka osoittavat ettei Tornin selitys ole Raamatun mukainen, kun se yhdistää Miikaelin Jeesuksen persoonaan.

Tuntematon taivaallinen viestintuoja

Vielä on selvitettävä sen tuntemattoman taivaallisen viestintuojan henkilöllisyys, joka ilmestyi Danielille mukanaan tärkeä lopun aikaa koskeva ennustus. Jos saamme sen selville se ratkaisee koko Miikaelia koskevan ongelman.

Daniel kertoo hänen kohtaamisestaan: ”Minä nostin silmäni ja näin, ja katso, oli eräs mies, puettuna pellavavaatteisiin ja kupeet vyötettynä Uufaan kullalla. Hänen ruumiinsa oli kuin krysoliitti, hänen kasvonsa kuin salaman leimahdus, hänen silmänsä kuin tulisoihdut, hänen käsivartensa ja jalkansa kuin kiiltävän vasken välke, hänen sanojensa ääni kuin suuren kananjoukon pauhina... .Ja kun minä näin tämän suuren näyn, meni minulta kaikki voima…Ja hän sanoi minulle: Älä pelkää, Daniel… sillä sinun sanojesi tähden minä olen tullut. Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua, mutta katso, Miikael, yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista tuli minun avukseni , sillä minä olin jäänyt sinne yksin Persian kuningasten tykö.” Dan.10:5-13.

Kenet Daniel oli kohdannut näiden tuntomerkkien perusteella?

Sen selvittämiseksi meidän on katsottava minkälaisen näyn apostoli Johannes kertoo nähneensä Patmos saarella. ”Minä olin hengessä Herran päivänä ja kuulin takaani suuren äänen, ikään kuin pasuunan äänen. Ja kun käännyin katsomaan mikä ääni minulle puhui näin seitsemän kultaista lampunjalkaa ja lampunjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeeseen viittaan puetun ja rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn. Ja hänen päänsä ja hiuksensa olivat valkoiset niin kuin valkoinen villa, niin kuin lumi ja hänen silmänsä niin kuin tulen liekki, hänen jalkansa olivat ahjossa hehkuvan kiiltävän vasken kaltaiset ja hänen äänensä kuin paljojen vetten pauhina. Ja hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä ja hänen suustaan lähti kaksiteräinen terävä miekka ja hänen kasvonsa olivat kuin aurinko, kun se täydeltä terältä paistaa.” Ilm.1:10-16.

Näyn vaikutus oli samanlainen kuin Danieliin: ”Kun minä hänet näin kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen.” (Katso Daniel 10:8,9).

Johannes jatkaa: ”Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni ja sanoi Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen ja minä elän ja minä olin kuollut ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.” 1:17,18.

Johanneksen tuntomerkit eivät jätä epäilykselle sijaa. Hänen kohtaamansa mahtava taivaallinen persoona ei ollut kukaan muu kuin itse Herra Jeesus Kristus taivaaseen korotetussa ylhäisessä asemassaan. Ja kun asetat Johanneksen tuntomerkit rinnakkain Danielin kertomien tuntomerkkien kanssa kysymys on samasta persoonasta. Myös Daniel oli kohdannut Jumalan Sanan, Logogsen, ennen hänen tuloaan ihmiseksi, jolloin hän sai nimen Jeesus. Näin Raamattu todistaa, ettei Jeesus ole enkeliluomus eikä missään tapauksessa sama persoona kuin enkeliruhtinas Miikael.

Tuossa Tornin kirjassa sanotaan lisäksi sivulla 97: ”Me emme kuitenkaan usko kaikkea mitä ihmiset sanovat Jeesuksesta.” En usko minäkään, varsinkaan Tornin selityksiä, koska ne eivät ole totta. Ehkä sinäkin voit vastaisuudessa perutella paremmin puheesi Raamatulla ja osoittautua työmieheksi, jonka ei koskaan tarvitse hävetä sanojaan, vaan joka oikein jakelee totuuden sanaa. 2.Tim.2:15.

J.k. Kun Tornin mielestä Miikael on sama persoona kuin Jeesus, eli toinen Aadam, niin Mormonit puolestaan selittävät, että ensimmäinen Aadam oli ylienkeli Miikael taivaassa ennen kuin hän sai maallisen tomumajan ja tuli ihmiseksi maan päälle. Molemmat selitykset ovat kuitenkin ihmisten keksintöä ja siten epäraamatullisia.

Riku"
Vieras

hyvät perustelut.

mutta kun jouluevankeliumissa enkeli kertoo Jeesuksesta, miksi hän ei olisi sanonut että enkeli, jos Jeesus olisi ollut enkeli ?

Enkeli kertoo Jeesuksen Jumalaksi (eikä itsensä kaltaiseksi. Toki myöskin kun enkeli kertoo suuresta ilosta, miksi se ei voisi olla juhlan aihe, kuten joulu on)

Joihinkin myös vetoaa se, että Jeesus antoi syntejä anteeksi. Sitä ei voisi enkeli tehdä

Mikä sitten teologeja Mikaelissa pohdituttaa, kaikin mokomin, mutta eikö kristitylle voi olla yhdentekevää esim. Mikaelin sukupuu taikka paras aika 110 m:n aitajuoksussa. Eivätkö Raamatussa enkelit palvele tarinoiden tarkoitusta (kuten jouluevankeliumin ilmoitus), ja hyvä niin, mutta ei kai tavanomaisen hengellisyyden tarpeet vaadi enkeleiden pohtimista enemmälti
Vieras

Vieras kirjoitti:hyvät perustelut.

mutta kun jouluevankeliumissa enkeli kertoo Jeesuksesta, miksi hän ei olisi sanonut että enkeli, jos Jeesus olisi ollut enkeli ?

Enkeli kertoo Jeesuksen Jumalaksi (eikä itsensä kaltaiseksi. Toki myöskin kun enkeli kertoo suuresta ilosta, miksi se ei voisi olla juhlan aihe, kuten joulu on)

Joihinkin myös vetoaa se, että Jeesus antoi syntejä anteeksi. Sitä ei voisi enkeli tehdä

Mikä sitten teologeja Mikaelissa pohdituttaa, kaikin mokomin, mutta eikö kristitylle voi olla yhdentekevää esim. Mikaelin sukupuu taikka paras aika 110 m:n aitajuoksussa. Eivätkö Raamatussa enkelit palvele tarinoiden tarkoitusta (kuten jouluevankeliumin ilmoitus), ja hyvä niin, mutta ei kai tavanomaisen hengellisyyden tarpeet vaadi enkeleiden pohtimista enemmälti
Kirjoitit sydäntä lämmittävästi, Jeesus totisesti on Jumalan Poika, Jumala Jumalasta.
Vieras

Jehovan todistajat ovat sokaisseet ihmisiä väärillä opeillaan. []
Viimeksi muokannut sinner74, 20.01.2012 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Saarna poistettu
Jaakko Ahvenainen

Halleluja, halleluja, halleluja. Aamen. (Ote tiernapojista, mutta sopinee tähän yhteyteen).
Vieras

Eikös se ollutkaan kannustushuuto jeesuksen Halleaasille ? (tiernapojista ei ole tietoa, mutta ne Lucianeitoset ovat olleet viehättäviä)
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Vieras kirjoitti: Nimet - Nimen merkitys

1. Miikael - Kuka on kuin Jumala?

2. Gabriel - Jumala on väkevyyteni eli voimani

3. Rafael - Jumala on parantajani

4. Uriel - Jumala on valoni

5. Uzziel - Jumala on valtani

6. Hasdiel - Jumala on armahtajani

7. Schamriel - Jumala on vartijani
Kirjantutkistelussa pienenä poikana Danielia ja Ilmestyskirjaa tutkittaessa tuli esiin näitä Raamatun satunnaisia katsauksia enkeleiden maailmaan. Muistaakseni Miikael johti ylienkelin muodossa taivaallisia sotajoukkoja ja oli sama persoona kuin Jeesus Kristus (mikä ketjun pointtikin on). Paratiisin portinvartijoina olivat kerubit. Muita en kylmiltään muistanut, mutta tässä ketjussahan niitä tuli vähän lisää.

Enkelijutut olivat kovin kiinnostavia, mutta pientä JT-mieltä vaivasi kovasti tämän taivaan organisaation ja hierarkian pelkkä satunnainen vilauttelu muutamista kulmista. Enkeleistä puhuttaessa näyttäisi siis olevan ainakin a) ylienkeli, b) nimeltä mainittuja enkeleitä, c) alueellisia enkeliruhtinaita ja d) eri työtehtäviin erikoistuneita enkeleitä. Ehkä muitakin? Iso kuva tästä ryhmästä on kuitenkin jätetty kokonaan pois.

Se, että viittauksia tähän taivaalliseen työväenluokkaan on erityisesti Danielissa ja Ilmestyksessä ei ihmetytä, koska kyseiset kirjat ovat ennustuksineen ja metaforineen ehkä sitä Raamatun mystisintä sisältöä. JT-opetuksen mukaan enkelit ovat kuitenkin täysin kirjaimellisia. Kun koko Raamattu on Jumalan henkeyttämä ja hyödyllinen, mitähän näistä sattumanvaraisen oloisista enkeliviittauksista pitäisi kaiken kaikkiaan oppia? Onko esim. jossain apokryfikirjoista tarkempi organisaatiokaavio?
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Jaakko Ahvenainen

Enkelien ja muiden taivaallisten olentojen hierarkialla on merkitystä lähinnä ortodoksisessa kirkossa, missä tätä rakennetta on kehitelty. Apokryfikirjoissa luetellaan koko joukko ylienkeleitä, mutta mitään hierarkista rakennetta ei niissä esiinny. Ehkä allaoleva linkki auttaa hieman.
http://www.ortodoksi.net/index.php/Enkeli
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Enkelien ja muiden taivaallisten olentojen hierarkialla on merkitystä lähinnä ortodoksisessa kirkossa, missä tätä rakennetta on kehitelty. Apokryfikirjoissa luetellaan koko joukko ylienkeleitä, mutta mitään hierarkista rakennetta ei niissä esiinny. Ehkä allaoleva linkki auttaa hieman.
http://www.ortodoksi.net/index.php/Enkeli
Kiitos paljon, Jaakko. Tässähän on selvästi yritetty hakea rakennetta paljon enemmän kuin Vartiotorni-seuran kirjallisuudessa. Äkkiä katsoen ortodoksinen kirkko kyllä näyttää ottaneet aika isoja vapauksia Raamatun jakeiden tulkinnassa. Koska en osaa kreikkaa sen paremmin kuin hepreaakaan, en kuitenkaan tiedä miten paljon tulkinnanvaraa on sen tapaisissa termeissä kuin "voimat" tai "herraudet".
Serafit kuvataan Raamatussa kuusisiipisiksi olennoiksi, jotka kahdella siivellä peittivät kasvonsa, kahdella verhosivat ruumiinsa ja kahdella lensivät.
Tätäkään en muistanut, mutta näin lausuttuna kuulostaa aika fantasialta. Näistä siivistä on kai saatu innoitus myöhempien aikojen hempeisiin kiiltokuvaenkeleihin? Muistan Vartiotorni-seuran kuitenkin aina korostaneen, että enkelit ovat enemmänkin taivaallisia sotureita. Eli tappajia, jos Harmagedonia ajatellaan.

Pitääpä tutustua tähän enkeliasiaan tarkemmin.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Vastaa Viestiin