Millä oikeudella?
Valvoja: Moderaattorit
- Jaakko Ahvenainen
Millä oikeudella?
Jehovan todistajat ovat useissa yhteyksissä todenneet olevansa Jeesuksen jäljittelijöitä. Tähän on heitä jopa kehoitettu, ei ainoastaan yhdesti, vaan monta kertaa. Näin ainakin ole ymmärtänyt kirjallisuuttaan lukiessani ja puheitaan kuunnellessani ynnä Vartiotormin tutkisteluihin osallistuessani. Myös on kodissani tätä jaloa periaatetta minulle julistettu.
Kaiken siis pitäisi olla hyvin, vaan eipä ole. Tosin paikallisessa seurakunnassa on minuun suhtauduttu arvostavasti, ei kuitenkaan varauksetta kaikkien taholta. Veljesseuran sivuilla minua on toisinaan pilkattu, mutta en ole marttyyriksi heittäytynyt. Kuitenkin, niin foorumilla, missä julkisesti nimelläni esiinnyn ja jokaisesta kirjoituksestani myös henkilökohtaisesti vastaan, on minua ellei suoraan, kuitenkin ymmärrettävästi niin sanottujen "puskajussien" taholta herjattu, samoin uskoani tai kirkkoani, minkä tunnen ja mihin olen ollut sidottuna sen työntekijän ominaisuudessa aina silloin tällöin.
Ei niin, että tämä minua sinänsä loukkaisi, mutta pyydän saada kysyä millä oikeudella ja kenen valtuuttamina nämä mimerkillä (joskaan ei rekisteröityneellä) tai nimimerkittä nämä ilmiselvästi Jehovan todistajiin kuuluvat voivat omaatuntoansa loukkaamatta näin tehdä. Näinkö Jeesuksenne opetti? Ei suinkaan. Eikö hän ollut ihmisistä nöyrin? Hän jopa opetti rukoilemaan vihamiestensä puolesta, eikä kaihtanut muita kuin törkeitä hurskastelijoita, jotka omassa oppineisuudessaan asettivat puhtaasti ihmissääntöihin perustuvat "Isien perinnäissäännöt" juutalaisen lain paikalle.
Tällä menettelyllään he ainoastaan lisäsivät ihmisten kuormaa ja tekivät, kuten edelleenkin tekevät, lain noudattamisesta pelkän ihmissäädöksen, itse etsien siihen laittamiaan "porsaanreikiä" helpottaakseen omaa elämäänsä. Tätä on tapana kutsua hurskasteluksi. Juuri tämän olen Teistä joistakin, arvoisat "puskajussit", huomannut. Myös on se ollut merkille pantavaa, että oman pyhän kiivautenne voimalla pyritte kivittämään nekin teihin mahdollisesti kuuluvat, joilla sentään on häpy ja jotka Jumalansa puoleen huutavat, kuin vanhurskaan Stefanoksen.
Kenen jäljittelijöitä siis olette? Mikäli Jeesusta, lukuisista saamistanne kehoituksista huolimatta, jäljittelisitte, tuskin näin menettelisitte. Oma uskonnollinen vanhurskautenne on silmänne pimittänyt. Luulette olevanne oikeassa, eikö niin? Entä, jos asenteenne ei olekaan Jeesuksenne asenne, mitä silloin olette? Ketä teissä oleva valonne heijastaa -ellei se heijasta Jeesuksen valoa, mitä kirjoitustenne valo ei heijasta. De facto: olette kenties pimeyden lapsia ja niitä sokeita, jotka toisia sokeita kuoppaan taluttavat.
Kaiken siis pitäisi olla hyvin, vaan eipä ole. Tosin paikallisessa seurakunnassa on minuun suhtauduttu arvostavasti, ei kuitenkaan varauksetta kaikkien taholta. Veljesseuran sivuilla minua on toisinaan pilkattu, mutta en ole marttyyriksi heittäytynyt. Kuitenkin, niin foorumilla, missä julkisesti nimelläni esiinnyn ja jokaisesta kirjoituksestani myös henkilökohtaisesti vastaan, on minua ellei suoraan, kuitenkin ymmärrettävästi niin sanottujen "puskajussien" taholta herjattu, samoin uskoani tai kirkkoani, minkä tunnen ja mihin olen ollut sidottuna sen työntekijän ominaisuudessa aina silloin tällöin.
Ei niin, että tämä minua sinänsä loukkaisi, mutta pyydän saada kysyä millä oikeudella ja kenen valtuuttamina nämä mimerkillä (joskaan ei rekisteröityneellä) tai nimimerkittä nämä ilmiselvästi Jehovan todistajiin kuuluvat voivat omaatuntoansa loukkaamatta näin tehdä. Näinkö Jeesuksenne opetti? Ei suinkaan. Eikö hän ollut ihmisistä nöyrin? Hän jopa opetti rukoilemaan vihamiestensä puolesta, eikä kaihtanut muita kuin törkeitä hurskastelijoita, jotka omassa oppineisuudessaan asettivat puhtaasti ihmissääntöihin perustuvat "Isien perinnäissäännöt" juutalaisen lain paikalle.
Tällä menettelyllään he ainoastaan lisäsivät ihmisten kuormaa ja tekivät, kuten edelleenkin tekevät, lain noudattamisesta pelkän ihmissäädöksen, itse etsien siihen laittamiaan "porsaanreikiä" helpottaakseen omaa elämäänsä. Tätä on tapana kutsua hurskasteluksi. Juuri tämän olen Teistä joistakin, arvoisat "puskajussit", huomannut. Myös on se ollut merkille pantavaa, että oman pyhän kiivautenne voimalla pyritte kivittämään nekin teihin mahdollisesti kuuluvat, joilla sentään on häpy ja jotka Jumalansa puoleen huutavat, kuin vanhurskaan Stefanoksen.
Kenen jäljittelijöitä siis olette? Mikäli Jeesusta, lukuisista saamistanne kehoituksista huolimatta, jäljittelisitte, tuskin näin menettelisitte. Oma uskonnollinen vanhurskautenne on silmänne pimittänyt. Luulette olevanne oikeassa, eikö niin? Entä, jos asenteenne ei olekaan Jeesuksenne asenne, mitä silloin olette? Ketä teissä oleva valonne heijastaa -ellei se heijasta Jeesuksen valoa, mitä kirjoitustenne valo ei heijasta. De facto: olette kenties pimeyden lapsia ja niitä sokeita, jotka toisia sokeita kuoppaan taluttavat.
-
sinner74
- Ylläpitäjä
Re: Millä oikeudella?
Jehovantodistajat ovat ylimielisiä paskiaisia. Johdantosi ja perustelusi ovat hyvät, mutta vilpitön (etten sanoisi aivopultillinen) jehovantodistaja leimaa sinut jeesushihhuliksi joka ei ymmärrä raamatun kokonaisuutta, joka on ankaran anteeksiantamaton.
And Justice For All
-
Aaac
On inhottavaa, että Jaakko on joutunut kokemaan tällaista. Täytyy kuitenkin muistaa, että rivijehovantodistajat ja osin myös ns. jehofiilit ovat tiukassa hallintoelimen mielenhallinnassa. Monesti on kyse siitä, etteivät he tajua mitä tekevät ja yrittävät parhaaksi katsomallaan tavalla edistää "asiaansa".
En tällä tarkoita, että täällä ja muualla häiriköivät jehovantodistajat ovat syyntakeettomia, mutta täytyy muistaa, että he ovat henkisesti alistetussa asemassa ja papukaijottavat ulkoa oppimaansa doktriinia, koska uskovat tai luulevat sen olevan oikein. Valehtelu, dissaus ja harhaanjohtaminenhan ei ole jehovantodistajien opin mukaan yksiselitteisesti väärin.
En tällä tarkoita, että täällä ja muualla häiriköivät jehovantodistajat ovat syyntakeettomia, mutta täytyy muistaa, että he ovat henkisesti alistetussa asemassa ja papukaijottavat ulkoa oppimaansa doktriinia, koska uskovat tai luulevat sen olevan oikein. Valehtelu, dissaus ja harhaanjohtaminenhan ei ole jehovantodistajien opin mukaan yksiselitteisesti väärin.
Religionsfri.
-
Markku Meilo
Käännytystyössä toimin hyvinkin verrattavalla tavalla, enkä ajatellut sen olevan samaa luokkaa kuin esimerkiksi pohjoiskorealaisen ajattelu etenkin eteläkorealaisista, olihan kyse skabasta, jossa kilpailtiin maailman onnellisimman kansan asemasta.Jaakko Ahvenainen kirjoitti:...millä oikeudella...voivat omaatuntoansa loukkaamatta näin tehdä.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
Jakke
Jos muistelen omaa ja JT-aikoina läheisten ihmisten suhtautumista "ulkopuolisiin", tulee sellainen tunne, että avoimesti jotakin uskontoa kannattavat olivat niitä "pahimpia" ihmisiä. Perusmallin luterilainen, joka käy kirkossa vain häissä ja hautajaisissa (haataisissa, kuten Savossa sanotaan
), on vielä suhteellisen vaaraton, mutta sellainen joka tuntee uskontonsa opetukset ja on jonkin verran aktiivinen uskonnonharjoittaja, on vastenmielisempi. Pahimpia tietenkin helluntailaiset, lestadiolaiset tai vaikkapa vapaiden suuntien kannattajat.
Uskonnon harjoittaminen tekee siis ihmisestä pelottavan, jossain tapauksessa jopa hullun, säälittävän, vastenmielisen, ellei kyseessä ole "ainoan oikean uskonnon" harjoittaja.
Omalla nimellä/kuvalla kirjoittaminen tekee väistämättä kirjoittajasta alttiimman henkilökohtaisille hyökkäyksille. Se on hinta joka oman pärstän peliin laittamisesta on maksettava, mutta toisaalta se tuo omille kirjoituksille merkittävästi lisää uskottavuutta ja painoarvoa (IMHO).
Jeesuksen jäljittely on pelkkää sanahelinää. Eiköhän tuo komiteareissu heilahtaisi, jos kenttäreissulla antaisi mimmin hieroa jalkoja hiuksillaan
Uskonnon harjoittaminen tekee siis ihmisestä pelottavan, jossain tapauksessa jopa hullun, säälittävän, vastenmielisen, ellei kyseessä ole "ainoan oikean uskonnon" harjoittaja.
Omalla nimellä/kuvalla kirjoittaminen tekee väistämättä kirjoittajasta alttiimman henkilökohtaisille hyökkäyksille. Se on hinta joka oman pärstän peliin laittamisesta on maksettava, mutta toisaalta se tuo omille kirjoituksille merkittävästi lisää uskottavuutta ja painoarvoa (IMHO).
Jeesuksen jäljittely on pelkkää sanahelinää. Eiköhän tuo komiteareissu heilahtaisi, jos kenttäreissulla antaisi mimmin hieroa jalkoja hiuksillaan
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
-
RaM
Jehovan todistajien omatunto on stretch mallia joka helposti joustaa esim. sinun kohdallasi. Mikään ei voi heitä ärsyttää enempää kuin se, että sinäkin - ei Jt - kirjoittelet täällä teräviä kommenttejasi ja osoitat osaltasi, millainen harhaoppisten lahko Jehovan todistajat on. Saadakseen sen loppumaan äärilahkolaiset ovat valmiita kaikkiin keinohin joita heillä on käytettävissään.Jaakko Ahvenainen kirjoitti: Ei niin, että tämä minua sinänsä loukkaisi, mutta pyydän saada kysyä millä oikeudella ja kenen valtuuttamina nämä mimerkillä (joskaan ei rekisteröityneellä) tai nimimerkittä nämä ilmiselvästi Jehovan todistajiin kuuluvat voivat omaatuntoansa loukkaamatta näin tehdä.
Täällä piikittelee ja pyrkii aiheuttamaan hajaannusta sellaiset Jahovan orjat, joiden aivoista ei löydy mitään millä asiapitoisesti kumoaisi esitettyjä näkemyksiä, joten he pyrkivät hajoittamisen ja hallitsemisen periaatteella vaikuttamaan palstan tomintaan. Muutamien kirjoitusten osaltahan tuo on ollut matkan varrella liiankin läpinäkyvää. Toistaiseksi noiden kirjoittajien määrä on ollut kuitenkin niin pieni, ettei he ole siinä onnistuneet millään lailla. 24:llä tämä on ollut jo kauan aika yleinen tapa - liekö samat puskasta huutelijat täälläkin aina välillä.
-
exegeetti
Siellä missä kaikki ajattelevat samalla tavalla, ei kenenkään tarvitse ajatella kovin paljon. Siksi täällä riittää toisinajattelijan arvon ja aseman saavuttamiseen jo se, että yleensä ajattelee, kuten Jaakko Ahvenainen.
- Jaakko Ahvenainen
Kiitos, kaverit!
Olen ollut ison osan päivästä pois, enkä pieneen aikaan ole sivuuillakaan käynyt. Tuntuu todella hyvältä saada tukea tarvittaessa. Kysymys ei ole yksin tämän palstan "puskajusseista", vaan paljosta muustakin. Eräänlainen häyttömyyden huippu on saada "korkealta ja kovaa" omassa asunnossaan. Toki veli vanhin on jo oppinut nämä alkeet, eikä typeryyksiin lankea. Saisipa satunnaiset vierailijansakin oppimaan.
Olenhan toki ylimielisiä ihmisiä tavannut ennenkin, mutta kun siihen nivoutuu tyhmyys, alkaa mitta täyttyä. Tarkemmin ajateltuna, eipä itse asiassa ole sellaista tilaisuutta Jehovan vilpittömien todistajien kokouksissa ollut, joissa en ainakin jossa kussa ole tätä havainnut. Hiukka vain minulla kiehahti, mutta oli hyvä purkaa harmistumisensa ulos. Näin ollen, vaikka olemmekin epätäydellisiä, miksi erinäisistä kutsuista huolimatta menisin itseäni kiusaamaan. Kas siitähän soppa syntyy, kun tyystin maailmallinen kohtaa täydellisen epätäydellisen.
Olen ollut ison osan päivästä pois, enkä pieneen aikaan ole sivuuillakaan käynyt. Tuntuu todella hyvältä saada tukea tarvittaessa. Kysymys ei ole yksin tämän palstan "puskajusseista", vaan paljosta muustakin. Eräänlainen häyttömyyden huippu on saada "korkealta ja kovaa" omassa asunnossaan. Toki veli vanhin on jo oppinut nämä alkeet, eikä typeryyksiin lankea. Saisipa satunnaiset vierailijansakin oppimaan.
Olenhan toki ylimielisiä ihmisiä tavannut ennenkin, mutta kun siihen nivoutuu tyhmyys, alkaa mitta täyttyä. Tarkemmin ajateltuna, eipä itse asiassa ole sellaista tilaisuutta Jehovan vilpittömien todistajien kokouksissa ollut, joissa en ainakin jossa kussa ole tätä havainnut. Hiukka vain minulla kiehahti, mutta oli hyvä purkaa harmistumisensa ulos. Näin ollen, vaikka olemmekin epätäydellisiä, miksi erinäisistä kutsuista huolimatta menisin itseäni kiusaamaan. Kas siitähän soppa syntyy, kun tyystin maailmallinen kohtaa täydellisen epätäydellisen.
-
Pehmoluopio
Niin, siksi en yleensä puhu toisinajattelijoista, vaan pelkästään ajattelijoista ja ajattelemattomista. YleX:ssä on sarja "mielipidevanki". Minä olen huomannut sellaisen piirteen, että nämä mielipidevangit ovat olleet liberaaleja. Se kertoo jotain ajastamme.exegeetti kirjoitti:Siksi täällä riittää toisinajattelijan arvon ja aseman saavuttamiseen jo se, että yleensä ajattelee, kuten Jaakko Ahvenainen.
Enemmistössä riittää porukkaa ilmankin, siksi on turha yrittää muuttaa mielipiteitä enemmistön suuntaan, vaan rohkeasti ajatella omilla aivoillaan.
Ani harva kuitenkaan pystyy perustelemaan uskoaan järkisyillä, koska sen tien päässä on Raamattuun uskomisesta luopuminen. Ihmettelen ettei se tullut C.T. Russellilla vastaan.Jakke kirjoitti: Uskonnon harjoittaminen tekee siis ihmisestä pelottavan, jossain tapauksessa jopa hullun, säälittävän, vastenmielisen, ellei kyseessä ole "ainoan oikean uskonnon" harjoittaja.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
-
Jakke
Uskoa ei tarvittaisi jos järkisyitä olisi olemassa. Tämän ymmärsin ihan JT-urani loppuaikoina ja se oli melkoisen vapauttava oivallus.Pehmoluopio kirjoitti:Ani harva kuitenkaan pystyy perustelemaan uskoaan järkisyillä, koska sen tien päässä on Raamattuun uskomisesta luopuminen. Ihmettelen ettei se tullut C.T. Russellilla vastaan.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
-
Markku Meilo
Saattoi hyvinkin käydä mielessä lokakuun alussa 1914, mutta vaihtoehtona olisi ollut alan täydellinen vaihtaminen.Pehmoluopio kirjoitti:Ihmettelen ettei se tullut C.T. Russellilla vastaan.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
Vieras
Vastaan tähän mitä kirjoitit, vain luettuani ensimmäisen lauseen. enempää ei tarvinnut.
Jehobvan todistajat ovat kristuksen jäljittelijöitä, koska he noudattavat hänen käskyjään, esimerkiksi saarnaamalla sitä, mitä Jeesus käski saarnata.
Siinä kaikki. Kenen muun voit sanoa tekevän samaa?
Vastaukset esitykseesi olivat melko sisäsiittoisia. Samaa löpinää, mitä luopiot yleensä esittävät.
Että revipä siitä. Muuta vastausta et minulta ainakaan saa.
Jehobvan todistajat ovat kristuksen jäljittelijöitä, koska he noudattavat hänen käskyjään, esimerkiksi saarnaamalla sitä, mitä Jeesus käski saarnata.
Vastaukset esitykseesi olivat melko sisäsiittoisia. Samaa löpinää, mitä luopiot yleensä esittävät.
Että revipä siitä. Muuta vastausta et minulta ainakaan saa.
-
matti
Koska, milloin ja mitä?Vieras kirjoitti:Vastaan tähän mitä kirjoitit,
- Tony
No ihan esimerkkinä, kun telkusta tulee jumalanpalvelus, niin kirkko tavoittaa sillä yhdellä lähetyskerralla ihmisiä varmasti yhtä paljon kuin jehovantodistajat Suomessa ovityön kautta koko vuonna, näin kärjistetysti. Sen lisäksi että omalla ovellani on kyllä käynyt helluntalainen ja mormooneja, mutta ei jehovantodistajia.Vieras kirjoitti:Jehobvan todistajat ovat kristuksen jäljittelijöitä, koska he noudattavat hänen käskyjään, esimerkiksi saarnaamalla sitä, mitä Jeesus käski saarnata.
Ja käskihän se Jeesus nauttia ehtoollistakin, vaan ketkäpä siitä kieltäytyvät.
Ihan normimeininkiä. Uhoa löytyy, mutta siinäpä se sitten olikin.Muuta vastausta et minulta ainakaan saa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
wolframium
Jeesus saarnasi mm. roomalaisen imperiumin tuhoa. Tuskinpa meidän tarvitsee ihan samaa tehdä, ainakaan näin 2000 auringonkierron aikajanan jälkeen?!?Vieras kirjoitti:Jehobvan todistajat ovat kristuksen jäljittelijöitä, koska he noudattavat hänen käskyjään, esimerkiksi saarnaamalla sitä, mitä Jeesus käski saarnata.
Vieras kirjoitti:Samaa löpinää, mitä luopiot yleensä esittävät.
Että revipä siitä.
Meillä ei ole painotaloa, joten revitty A4-saaste on vähentynyt reilusti sitten Vt-päivien.
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.