Työpaikkakiusausta à la JT:t

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

dheleht

Työpaikkakiusausta à la JT:t

Viesti Kirjoittaja dheleht »

Tämmöinenkin kokemus tuli tässä nyt mieleen kun täällä harvakseltaan vierailen.

Olen siis naispuolinen, eronnut oppikysymysten takia järjestöstä jo vuosikausia sitten "nätisti". Eli järjestin asiat huolella, olin kohtelias kaikille seurakuntalaisille (kuten tapana on), tein fiksun erokirjeen ja erosin järjestöstä. Jatkoin elämääni, en ole sortunut mihinkään kamalaan eroni jälkeen, mitä nyt perheen hankin maailmasta. Olen ulkonäöltäni edelleen kai suht viehättävä ja osaan käyttäytyä kuten ennen eroakin. :D

Yleensähän ajatellaan että luopiot haisevat, polttavat ja kännäävät, harrastavat seksiä kaikkien kanssa ja ylipäätään, tiedättehän, vajoavat pohjalle. Näitä merkkejä ei ole näkyvissä minussa, mikä tietenkin varmaan ärsyttää seurakuntalaisia, sikäli kun ovat vuosien saatossa minua ohimennen nähneet.

Nyt asiaan. Sain muutama vuosi sitten oman alani töitä pienehköstä firmasta, ja ilokseni kaikki kymmenkunta työkaveriani olivat mukavia, asiakkaat ihania ja rakastin myös työtäni ja olin hyvä siinä. Kävi vain niin, että yksi työkavereista (pomon oikea käsikin vielä) osoittautui JT:ksi. Samassa seurakunnassa tai kaupungissakaan emme tosin koskaan olleet, joten sikäli asia ei minua haitannut kun emme tavallaan tunteneet ennestään.
Juorut kun kulkevat, kyseinen rouva sai kuitenkin jo ensi työpäivinäni selville taustani. Itse en siitä kertonut, en koko asiaa ole kenellekään koskaan juuri mainostanut, vain läheiseni tiesivät siitä.

Eukko iski heti kiinni ja kävi mustamaalaamaan minua muille (luuli varmaan väärin että minä olisin sotajalalla, joten ajatteli ehtiä ensin). Olikin todella outoa, kun ensimmäisten työviikkojen aikana huomasin kahden henkilön johtoportaasta mulkoilevan minua aina nähdessään! En aluksi vielä itse edes tiennyt kyseistä rouvaa JT:ksi, joten ihmettelin vain että mistä on kyse, teinhän työnikin hyvin! Ja kun puheissa oltiin, toinen johtoporrashenkilö, keski-ikäinen nainen, puhui vähän "yksinkertaistaen" aluksi minulle, luuli varmastikin että minulla olisi älyssä vikaa kun ei ennestään tuntenut (enhän tiedä mitä JT oli minusta puhunut, arvata toki saattaa..)

No, tämä käytös loppui oikeastaan melkein alkuunsa kun hän huomasi ettei niin ole. Olin siis korostetun ystävällinen heille, jotka selvästi olivat perättömiä juoruja kuulleet, ja piakkoin onneksi huomasivat minut normaaliksi. En kuitenkaan koskaan ottanut asiaa puheeksi, koska ei nyt ole lempiaiheeni alkaa itse kertoa uusille työkavereille että olen erehtynyt teininä tollojen lahkoon...

Sitten tulivat iltavuorot. Kyseisen JT:n kanssa ne olivat kamalia. Olimme tällöin usein kahdestaan töissä, ja hänhän ei saanut edes tervehtiä! (Tervehti väkisin siis jos joku muu oli paikalla, jollei kukaan nähnyt niin ei tervehtinyt). Siispä viisikin tuntia kului helposti täydessä hiljaisuudessa...

Olin hirveän iloinen aina kun jostain ilmestyi asiakas, oli edes jotain seuraa! Työasioissa JT toki joutui auttamaan, mutta selitti tietysti asiat kuin vammaiselle ja katsoi kuin saastaa. Sain myös useasti kaikki sellaiset hommat, joista en hirveästi tiennyt ja neuvoa kun kysyi, sai vastauksia muutamilla sanoilla.. Vuoron loputtua akka aina yksinkertaisesti katosi paikalta.

Sattuipa hassusti, että työkaverinikin huomasivat pian tämän vihamielisen käytöksen minua kohtaan ja minulta sitten alettiin kysyä asiasta, jolloin avoimesti kerroin. Onneksi olen muutoin fiksu ja sanavalmis, joten lopputulos oli että tämä rouva vain antoi muille itsestään todella huonoa todistusta.. :wink:

Työkaverit siis tiesivät miksi yksi ihminen kohtelee minua töissä huonosti, mutta en koskaan mainostanut asiaa, saati että olisin marssinut pomon toimistoon. Olisi ehkä pitänyt, mutta hankala oli puhua pomolle tämän lempityöntekijästä...

Olin siis kuin en olisikaan asian kanssa ja keskityin tekemään työni hyvin. Asiaa auttoi, ettei tämä jt ollut ennestäänkään hyvässä huudossa työkaverien keskuudessa, häntä haukuttiin muutoinkin paljon selän takana jt:ille tyypillisen kylmän ja kovan luonteensa vuoksi.

Kuluipa aikaa, ja eräänä päivänä pestattiin kesätöiden ajaksi firmaan toinenkin JT, tämän hirmurouvan suosituksilla tietenkin. Se vasta outoa olikin, kun joskus jouduin iltavuoroon näiden kahden kanssa yhtä aikaa! Silloin he olivat toisilleen tietenkin korostetun ystävällisiä ja iloisia, ja minä olin täysin ilmaa vaikka olisin vieressä seissyt. Katsottiin vain todella pahasti päälle, eli se siitä "rakkaudella" takaisin voittamisesta.

Itse en silloinkaan menettänyt malttiani, vaan käyttäydyin hyvin enkä nostanut meteliä. Ehkäpä "voittaisin heidät sanatta".. :wink: Olin muuten punninnut mielessäni jo ennestään todistajien hyviä ja huonoja puolia, ja tämä törkeä käytös kyllä sai aikaan vain inhoa heitä kohtaan.
'
Näin jälkikäteen tietysti mietin, että olisihan minun pitänyt avata suuni myös ylimmälle pomolle, mutta ei se vain ollut helppoa kun näin kuinka he yhdessä kulkivat. Ja tahdoin sitä paitsi keskittyä oikeasti vain ihanaan työhöni ja yritin sivuuttaa yhden henkilön törkeän käytöksen. Olipahan ainakin motivaatiota tehdä työnsä mahdollisimman hyvin! :D

Onneksi ei ollut tarkoituksenanikaan jäädä kyseiseen työpaikkaan, vaikka alasta pidinkin, vaan hain vain työkokemusta ja lähdinkin vuoden jälkeen sitten uusiin haasteisiin.

Eli yhteenvetona, on se vaan kumma että erosi sitä itse tai erotettiin, mistä tahansa syystä, millainen henkilö vaan, niin aina on yhtä törkeää kohtelua odottamassa.

Mielestäni se pelkkä tervehtimättä jättäminen riittäisi, sen voisi tehdä ihan "nätistikin" vaikka katsomalla vain muualle. Mutta kun katsotaan kuin koiranpaskaa, siinä on jotain sairasta.

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, onneksi lähdin pois terveeseen maailmaan! :D
Jaakko Ahvenainen

Re: Työpaikkakiusausta à la JT:t

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Juuri tuo ylimielisyys minuakin etoo, vaikka en ole edes todistajan ollut. Tosin siinä on se hyvä puoli, että tekevät itsensä perin vastenmielisiksi hurskastelullaan, antaen näin aivan oikean kuvan niin itsestään kuin "firmastaankin". Tämä auttaa vallan mainiosti pysyttäytymään ulkopuolella.

Kiva, että kerroit kokemuksistasi. Täsmäävät hyvin omieni kanssa. Tosin minulla on ollut sellainen työpaikka, ettei todistajilla ole mitään mahdollisuuksia samalle tontillekaan tulla. Samantapaisesta asenteesta omissa jorinoissani juuri sanan säilääni käytin tuolla hiukan alempana. Olet onniteltava, kun olet päässyt irti lahkosta ja voittanut itsellesi elämän sekä avaruutta siitä nauttia.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Juttusi haiskahtaa! Laskin jutustasi neljä pomoa, tai pomotason ihmistä, vaikka työkavereita oli vain kymmenen. Kaksi alaista per pomo, varsin tehotonta touhua. "Juorut kun kulkevat, kyseinen rouva sai kuitenkin jo ensi työpäivinäni selville taustani." Näin vaikka eroamisen jälkeen perheen perusaneena, sinun sukunimesikin on ilmeisesti muuttunut. Haisee juttusi, tai sitten JT rouva oli totaalisen väärällä alalla, noilla taidoilla, kyseinen rouva olisi tehnyt mainiota uraa rikospoliisissa.

Muuten juttusi oli ihana tarina täydellisestä exästä, joka on kaunis, älykäs, ahkera ja muiden ihailema ja sokerina pohjalla, eronnut oppikysymysten johdosta. Loppupäätelmäsi oli luopiosivuille sopiva yleistys, joka aiheuttaa hyväksyvää hyminää useimmissa lukijoissa.

Ihanan siirappinen luopiostoori :lol: Sori liian ihana vedätys reaalimaailmaan.
dheleht

Viesti Kirjoittaja dheleht »

Korjataan nyt vähän jos jäi epäselvyyksiä. Ensinnäkin, pomo, pomon oikea käsi ja kolmas pomolle läheinen henkilö. Ei siis kolme pomoa. Juorut voivat kulkea muutakin kautta kuin jt-piirien sisällä.

Eli selvennykseksi muille, ainoa henkilö jolle aikoinani taustastani kerroin, on siis samassa firmassa töissä. Näytin hänelle erokirjeenikin silloin ennen kuin sen vein. Näinpä vain hän oli ottanut asian puheeksi kyseisen jt-tädin kanssa ennen töihin tuloani, kysynyt että "Kuinkahan te tulette toimeen kun sinun uskonnossasi kuulemma kartetaan eronneita". Itse kuulin tästä vasta myöhemmin. Toivottavasti asia vähän selveni.

Ai niin, ja olen oikeasti ruma, haiseva ja työssä tehoton kuten muutkin luopiot. Luopiothan ovat tunnetusti aina kamalan rumia, minäkin voisin laittaa kuvan liitteeksi, mutta se on niin ruma ettei sitä voi edes katsoa :D Ystäviäkään he eivät osaa tehdä, eikä heistä kukaan pidä edes "maailmassa". Hmm.. vai kuinkas se menikään?

Ja eihän siinä jt-opissakaan ole kuin muutama kymmenen virhettä, joiden johdosta monet jäsenet kärsivätkin kun eivät uskalla ääneen todeta että tämähän on älytöntä vedätystä. Ihan vaan esimerkiksi tuo Jerusalemin tuhon vuosikin, mikä ei siis minkään tietosanakirjan mukaan ole tuo 607eaa. Se on siksi oleellinen, että kaikki myöhemmät vuosiluvut pohjautuvat siihen. Tai verioppi.. jne jne. Esimerkkejä on todella paljon. Onhan opissa todella paljon hyvääkin teoriassa, ja jäsenissä on paljon todella mahtavia tyyppejä, mutta huonot puolet vievät silti voiton.

Tai se, että itkevä 10 -vuotias lapsikin voidaan pakottaa lehtien myyntiin ovelta ovelle vaikka hän nimenomaan sanoo, ettei halua siihen osallistua, ja hänet suunnilleen revitään autosta ovityöhön ettei maine vaan mene seurakunnassa. Tai se, että kukaan seurakunnasta ei halua kyyditä autotonta jäsentä kokouksiin, koska tämän puheen muodostuminen kestää halvauksen vuoksi hieman pidempään, mikä onkin takuuhauska vitsi tämän selän takana vanhimmistoa myöten.

Toisin sanoen rakkauden puute on todella ihmeellinen asia, en ole "maailmassa" tavannut montaakaan yhtä kylmää henkilöä, seurattuani seurakuntien jäseniä akselilla Oulu-Helsinki. Honest. Sitä oli välillä inhottavaa katsoa vierestä, kuinka harva oikeasti auttoi heikompiaan. Eikös rakkaus ollut Jeesuksen seuraajien tuntomerkki?

No mutta, nämä asiathan sinä varmaan jo tiedätkin kun näillä luopiosivuilla roikut. Ja oppikysymyksien epäkohtiin voit syventyä myös näillä sivuilla, jos jäi kysymyksiä. Jos olet jehovan todistaja, mitä ihmettä teet täällä? Jos et ole, miksi ihmeessä et sitten liity? Kaikella ystävyydellä, en itse pystyisi samanlaiseen kaksoiselämään. Olisin ennemmin joko näiltä sivuilta poissa pysyvä rivijäsen tai sitten vapaa ex-jäsen, joko tai, en siis mitään siltä väliltä.

Asia on osaltani tässä, sen verran harvakseltaan täällä muutenkin käyn. Ihanaa pääsiäistä kaikille tasapuolisesti! :D
Jaakko Ahvenainen

dheleht kirjoitti:Eikös rakkaus ollut Jeesuksen seuraajien tuntomerkki?
Olihan se, mutta tämä ei valitettavasti enää näinä nykyisinä kriittisinä aikoina päde, kuten ei sekään, että "jokainen tulee uskollaan ylen onnelliseksi" (autuaaksi). "Mehän saamme kantaa maailman pilkkaa. Tämä on seuraajien osa", sanotaan; mutta ellei joku meitä pilkaa, me pilkkaamme jotakin. Näin on ollut ja näin on oleva. Ainoa, mitä voimme tehdä, on leppeästi hymyillä. :D
matti

Viesti Kirjoittaja matti »

Joo hymyillään kiirastorstaina mielummin kuin että selittäis ventovieraalle kuinka fasaanit ripustetaan ranskalaisessa keittiössä.
Jaakko Ahvenainen

No mutta, Matti hyvä. Nyt on pitkäperjantai, enkä tyhmyyttäni oikein ymmärtänyt, mitä minulle tahdoit viestiä. Voisitko ystävällisesti ihan selkokielellä tarkoituksesi sanella? Jään odottamaan.
matti

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:No mutta, Matti hyvä. Nyt on pitkäperjantai, enkä tyhmyyttäni oikein ymmärtänyt, mitä minulle tahdoit viestiä. Voisitko ystävällisesti ihan selkokielellä tarkoituksesi sanella? Jään odottamaan.
Tota.. en mä nyt sulle yhtään mtään :D Olin vain seestesti samaa mieltä. Mutta vertauskuvan sanoma oli että pistetään rautalanka fasaanin silmien väliin ja ripustetaan viileässä paikassa kunnes putoo :)
Vieras

Hyvä dheleht

Korjauksesi itse asiassa saa juttusi sellaiseksi, että se herättää vain uusia kysymyksiä :?:

Kirjoitat näin: >>Kävi vain niin, että yksi työkavereista (pomon oikea käsikin vielä) osoittautui JT:ksi.

Ja selitysversiossasi: >>Näinpä vain hän oli ottanut asian puheeksi kyseisen jt-tädin kanssa ennen töihin tuloani, kysynyt että "Kuinkahan te tulette toimeen kun sinun uskonnossasi kuulemma kartetaan eronneita".

Mutta ensimmäisessä jutussasi selität asiaa kaataen juttua tehovakoilijan ja juoruilija JT-rouvan päälle näin:

>>Samassa seurakunnassa tai kaupungissakaan emme tosin koskaan olleet, joten sikäli asia ei minua haitannut kun emme tavallaan tunteneet ennestään.
Juorut kun kulkevat, kyseinen rouva sai kuitenkin jo ensi työpäivinäni selville taustani. Itse en siitä kertonut, en koko asiaa ole kenellekään koskaan juuri mainostanut, vain läheiseni tiesivät siitä.

Teknisesti jutussasi on selkeä valhe ja annat lukijoiden ymmärtää jotain aivan muuta.

Korjaat pomoja näin: >>Korjataan nyt vähän jos jäi epäselvyyksiä. Ensinnäkin, pomo, pomon oikea käsi ja kolmas pomolle läheinen henkilö. Ei siis kolme pomoa.

Itse laskin eri määrän pomoja. Ilmeisesti olet jo unohtanut osan, mutta tässä ne sinulle: >>kahden henkilön johtoportaasta mulkoilevan minua aina nähdessään!, >>olisihan minun pitänyt avata suuni myös ylimmälle pomolle ja >>Olisi ehkä pitänyt, mutta hankala oli puhua pomolle tämän lempityöntekijästä... Siis neljä pomotason ihmistä.

Vielä lisää. Alkuperäisessä esität näin:
>>Sattuipa hassusti, että työkaverinikin huomasivat pian tämän vihamielisen käytöksen minua kohtaan ja minulta sitten alettiin kysyä asiasta, jolloin avoimesti kerroin.

Korjausversioissa asia ei ollukkaan yllätys työkavereille:
>>Eli selvennykseksi muille, ainoa henkilö jolle aikoinani taustastani kerroin, on siis samassa firmassa töissä. Näytin hänelle erokirjeenikin silloin ennen kuin sen vein. Näinpä vain hän oli ottanut asian puheeksi kyseisen jt-tädin kanssa ennen töihin tuloani, kysynyt että "Kuinkahan te tulette toimeen kun sinun uskonnossasi kuulemma kartetaan eronneita".

Siis, hän otti tämän karttamisasian puheeksi, vain JT-rouvan kanssa pienessä työyhteisössänne :?:

Kirjoitit näin:
>>Olisin ennemmin joko näiltä sivuilta poissa pysyvä rivijäsen tai sitten vapaa ex-jäsen, joko tai, en siis mitään siltä väliltä.

Minua huvittaa tuo ääriluopio meilolais asenne, joka tunkee ilmoille heti, kun joku esittää kritiikkiä luopioiden joskus hieman epämääräisiä kirjoituksia kohtaan. Hus hus pysy poissa, jotta me saadaan rauhassa kirjoitelle, mitä skeidaa tahansa on näköjään harras toivomus.

Harvoin minä enää kirjoittelen, mutta sliippattu itsekorostusta täynnä oleva kirjoituksesi, veti huomion puoleensa.
matti

dheleht kirjoitti:
Asia on osaltani tässä, sen verran harvakseltaan täällä muutenkin käyn. Ihanaa pääsiäistä kaikille tasapuolisesti! :D
Kiitos samoin :) Ei kantsii syödä liikaa mämmäiä vaikka kukaan ei ole mua siitä kiusannut.
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

Guest kirjoitti:Minua huvittaa tuo ääriluopio meilolais asenne, joka tunkee ilmoille heti, kun joku esittää kritiikkiä luopioiden joskus hieman epämääräisiä kirjoituksia kohtaan. Hus hus pysy poissa, jotta me saadaan rauhassa kirjoitelle, mitä skeidaa tahansa on näköjään harras toivomus.
Ai nyt tänne kirjoittavat ovat meilolaisia? :) Eikös meitä Leinos-Veikon mukaan johdeta Amerikan Yhdysvalloista?

Mun harras toivomukseni on ainakin että Jehovan todistajat kerrankin jaksaisivat käydä sen keskustelun loppuun. Eli väitän asenteeni olevan tasan vastakkainen väittämäsi kanssa. Keskustelu useimmiten loppuu siihen kun ensimmäisten hankalien kysymysten jälkeen Jt lähes poikkeuksetta häipyy kuin se kuuluista ilmavaiva siihen kuuluisaan autiomaahan. Itse toivoisin tänne lisää Jiiteitä perustelemaan kantojaan.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Vieras

Witless kirjoitti: Ai nyt tänne kirjoittavat ovat meilolaisia? :) Eikös meitä Leinos-Veikon mukaan johdeta Amerikan Yhdysvalloista?
Käsittääkseni Veikko puhui ulkomaista. Meilolaisuudella kuvasin mustavalkoista asennetta, joka ääriluopioita riivaa. Jokotai, eikä mitään siltä väliltä. Itse näen meilolaisuuden/hardcore apostate olevan yhden VT-seuran toimivista elimistä, jolla pönkitetään puhdasoppisuutta.
Witless kirjoitti: Mun harras toivomukseni on ainakin että Jehovan todistajat kerrankin jaksaisivat käydä sen keskustelun loppuun. Eli väitän asenteeni olevan tasan vastakkainen väittämäsi kanssa. Keskustelu useimmiten loppuu siihen kun ensimmäisten hankalien kysymysten jälkeen Jt lähes poikkeuksetta häipyy kuin se kuuluista ilmavaiva siihen kuuluisaan autiomaahan. Itse toivoisin tänne lisää Jiiteitä perustelemaan kantojaan.
Mikä JT-opissa on sinulle epäselvää?
Vieras

Sinulle Witless

Tässä lähes puhdasoppinen meilolais/hardcore apostate vartiotornilainen ääriluopio VT-seura yhteistyö:

>>dheleht
No mutta, nämä asiathan sinä varmaan jo tiedätkin kun näillä luopiosivuilla roikut. Ja oppikysymyksien epäkohtiin voit syventyä myös näillä sivuilla, jos jäi kysymyksiä. Jos olet jehovan todistaja, mitä ihmettä teet täällä? Jos et ole, miksi ihmeessä et sitten liity? Kaikella ystävyydellä, en itse pystyisi samanlaiseen kaksoiselämään. Olisin ennemmin joko näiltä sivuilta poissa pysyvä rivijäsen tai sitten vapaa ex-jäsen, joko tai, en siis mitään siltä väliltä.

Sopii kuin nyrkki silmään tuo teksti VT-seuralle ja meilolais/hardcore apostate ajattelijoille.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Hmm, eli olet, kn, sitä mieltä että edustamassaan uskonnossa kannattaa roikkua, vaikka edustamansa uskonnon tietää hölynpölyksi. Mutta mikä ihme saa ihmisen tarjoamaan tällaista munatonta vaihtoehtoa sen tilalle että hölynpölyn jättää aidosti taakseen? Kai siinä jokin pointti on?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

Guest kirjoitti:Käsittääkseni Veikko puhui ulkomaista. Meilolaisuudella kuvasin mustavalkoista asennetta, joka ääriluopioita riivaa. Jokotai, eikä mitään siltä väliltä. Itse näen meilolaisuuden/hardcore apostate olevan yhden VT-seuran toimivista elimistä, jolla pönkitetään puhdasoppisuutta.
No nyt tuli yksi uusi termi lisää. Mikä on "hardcore apostaten" ja "typical apostaten" ero? Mihin ryhmään itse kuulun?

Kommentissasi ja Veikon visioissa eli harhanäyissä on samaa se, että nähdään ihmiset ryhmänä tai aatteena silloinkin kuin ryhmää tai aatetta ei ole olemassa. Kautta ihmiskunnan historian on käytetty vihollisen demonisointia (ne syövät lapsia) ja niputtamista yhdeksi ihmiseksi ("Ryssä on ryssä vaikka voissa paistaisi."). Hyvä ihminen, ei ole olemassa "luopiojärjestöä" puhumattakaan sen fraktioista. Sen sijaan on olemassa Watchtower-niminen ryhmä yrityksiä ja yhdistyksiä joita johdetaan keskusjohtoisesti Amerikasta Uskotko itse että on olemassa Veikko Leinosen kuvailema "Yhdysvalloista johdettu luopiojärjestö"?

Ja mitä mustavalkoisuuteen tulee, se on Jehovan todistajien rakentama käytäntö, ei edes pelkkä katsantotapa. Karkeasti arvioiden 99 % Jehovan todistajien ulkopuolella olevasta ihmiskunnasta pitää eronneiden/erotettujen sukulaisten karttamista, verioppia ja muita Jehovan todistajien toimintatapoja sekä omituisina että sairaina. Jos "luopioissa" (Watchtowerin käyttöön ottama termi jota en hyväksy) on mustavalkoisuutta, niin se kyllä kumpuaa Jehovan todistajien ankarasta suhtautumisesta asioihin, ei siitä että "luopiot" olisivat jotenkin poikkeuksellisen jyrkkiä kannoissaan.
Guest kirjoitti:Mikä JT-opissa on sinulle epäselvää?
Mikä versiota JT-opista tarkoitat? Russelin, Rutherfordin, Franzin, vai ehkä tuoreempia versioita? Jos mitään "oppia" edes voidaan sanoa olevan olemassa, siinä on epäselvintä se että se muuttuu koko ajan. Jehovan todistajien "oppi" on se mitä lukee uusimmassa Vartiotorni-lehdessä. Nykyään kai siinä tärkeämmässä painoksessa.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Vastaa Viestiin