Pääsiäislammas
Valvoja: Moderaattorit
-
rippeli
Pääsiäislammas
Kuka söi pääsiäisenä lammasta?
Minä maistoin ja olen sitä mieltä ettei sitä eläintä ole tarkoitettu syötäväksi. Paska maku yhdistyi totaaliseen sitkeyteen ikimuistettavalla tavalla.
Oliko kokissa vika vai raaka-aineessa?
Minä maistoin ja olen sitä mieltä ettei sitä eläintä ole tarkoitettu syötäväksi. Paska maku yhdistyi totaaliseen sitkeyteen ikimuistettavalla tavalla.
Let me go Master I hate you so
-
pakana
Re: Pääsiäislammas
Vika saattoi olla molemmissa.
Lammas on oikein valmistettuna ja hyvin maustettuna mitä ihanin liha, eikä lainkaan sitkeää. Tosin se ei ole lihoista se kaikkein helpoin valmistaa, vaan vaatii usean päivän työn...
Lammas on oikein valmistettuna ja hyvin maustettuna mitä ihanin liha, eikä lainkaan sitkeää. Tosin se ei ole lihoista se kaikkein helpoin valmistaa, vaan vaatii usean päivän työn...
-
almi
Pakana on oikeassa, vika ei ole lampaassa vaan lampaan lihan laittajassa. Itse asiassa villan maku johtuu epähygienisyydestä teurastusvaiheessa.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
- Paul-Eerik Rummo
- Jaakko Ahvenainen
Voi, Rippeli!
On tuo pakastelammass sulamassa. Kunhan sulaa, maustan sen suolalla, sipulilla, valkosipulilla, meiramilla, rosmariinilla, basilikalla, maustepippurilla ja oreganolla suolaa unohtamatta. Oheen teen sienikastikkeen ja perunamuusin. Lisukkeiksi punajuurta, suolakurkkua ja keitettyjä kasviksia. Jälkiruokana vaikkapa hedelmälohkoja jäätelön kera.
Annan mausteiden muhia vuorokauden. Paistan miedolla lämmöllä, jotta mehukkuus säilyisi periaatteella: ensimmäiselle kilolle 1,5h, lopuille 1h, eli sellaiset 2,5 h, tai paistolämpömittarilla, kunnes sisälämpötila on siinä 60-70 asteen välillä, minkä jälkeen paisti vetäytymään tunniksi tai pariksi foliokääreeseen. Uskaltaisin jopa väittää, jottas on hyvää ja mureaa.
Näin ollen sen lampaanpaistin syön aikaisintaan maanantaina.
Edit: Rosvonpaistina siitä myös hyvää tulee, kuten muustakin täyslihasta (ks. "lampaansyöjät). Tehty on, nami, nami.
Tämä tosin kesää edellyttää ja tietty samalla kypsyvät perunat ja muutkin juurekset.
On tuo pakastelammass sulamassa. Kunhan sulaa, maustan sen suolalla, sipulilla, valkosipulilla, meiramilla, rosmariinilla, basilikalla, maustepippurilla ja oreganolla suolaa unohtamatta. Oheen teen sienikastikkeen ja perunamuusin. Lisukkeiksi punajuurta, suolakurkkua ja keitettyjä kasviksia. Jälkiruokana vaikkapa hedelmälohkoja jäätelön kera.
Annan mausteiden muhia vuorokauden. Paistan miedolla lämmöllä, jotta mehukkuus säilyisi periaatteella: ensimmäiselle kilolle 1,5h, lopuille 1h, eli sellaiset 2,5 h, tai paistolämpömittarilla, kunnes sisälämpötila on siinä 60-70 asteen välillä, minkä jälkeen paisti vetäytymään tunniksi tai pariksi foliokääreeseen. Uskaltaisin jopa väittää, jottas on hyvää ja mureaa.
Näin ollen sen lampaanpaistin syön aikaisintaan maanantaina.
Edit: Rosvonpaistina siitä myös hyvää tulee, kuten muustakin täyslihasta (ks. "lampaansyöjät). Tehty on, nami, nami.
-
pakana
Jo kaupassa voi tietysti vaikuttaa lampaan lihan laatuun, mitä vaaleampi liha, sitä nuorempi lammas. Mitä nuorempi lammas, sitä mureampi liha. Tumman viininpunainen liha kuuluu aikuiselle lampaalle ja on voimakkaamman makuinenkin kun nuoren lampaan.
Minulla on jo vuosia ollut perintönä kulkeva marinadi. Meillä lilluu marinadissa nyt kahden kilon luuton lampaanpaisti. Laitoin sen eilen marinadiin.
Tuon kokoiselle paistille laitoin 5dl öljyä, 2dl soijakastiketta, 1rkl timjamia, 1rkl rosmariinia ja kaksi kokonaista valkosipulia. Lihaa mureuttaa kaikki hapan, eli minä lorautin joukkoon noin puoli desiä punaviinietikkaa. Viinikin käy, samoin sooda.
Huomenna lammas menee uuniin, paistopussissa 125 astetta ja vähintään 3 tuntia. Jos lampaan sisälämpö on 75, jää liha hiukkasen punertavaksi, 82 asteen sisälämmöllä paistista tulee läpikypsä. Hidas kypsytys myös murentaa lihaa entisestään.
Täältä korvesta saa hyvin harvoin lampaan lihaa, joten nyt kun sitä kaikki pakastealtaat pullisteli, niin minä satsasin useamman kilon pakkaseen. Osan laitan lihoiksi, osan jauhan ja sotken naudan jauhelihan kanssa yhteen. Lampaasta tulee ihanaa itsetehtyä kebabia ja lihapullia! Nams!
Minulla on jo vuosia ollut perintönä kulkeva marinadi. Meillä lilluu marinadissa nyt kahden kilon luuton lampaanpaisti. Laitoin sen eilen marinadiin.
Tuon kokoiselle paistille laitoin 5dl öljyä, 2dl soijakastiketta, 1rkl timjamia, 1rkl rosmariinia ja kaksi kokonaista valkosipulia. Lihaa mureuttaa kaikki hapan, eli minä lorautin joukkoon noin puoli desiä punaviinietikkaa. Viinikin käy, samoin sooda.
Huomenna lammas menee uuniin, paistopussissa 125 astetta ja vähintään 3 tuntia. Jos lampaan sisälämpö on 75, jää liha hiukkasen punertavaksi, 82 asteen sisälämmöllä paistista tulee läpikypsä. Hidas kypsytys myös murentaa lihaa entisestään.
Täältä korvesta saa hyvin harvoin lampaan lihaa, joten nyt kun sitä kaikki pakastealtaat pullisteli, niin minä satsasin useamman kilon pakkaseen. Osan laitan lihoiksi, osan jauhan ja sotken naudan jauhelihan kanssa yhteen. Lampaasta tulee ihanaa itsetehtyä kebabia ja lihapullia! Nams!
-
matti
Kaneissa vähän samaa vikaa mutta hyvin keitettynä ja paloiteltuna uunissa creme fraichen kans niin awot.almi kirjoitti:Pakana on oikeassa, vika ei ole lampaassa vaan lampaan lihan laittajassa. Itse asiassa villan maku johtuu epähygienisyydestä teurastusvaiheessa.
-
Wonderman
en syönyt lammastakaan, kuten en muutakaan eläintä. Vietin normaalin päivän enkä nauttinut mitään pääsiäis ruokia vaikkarippeli kirjoitti:Kuka söi pääsiäisenä lammasta?
mämmiä ois tehny kyllä mieli, ei tullu vaa ostettua.
-
avartunut
Minä laitoin perjantaiksi lammasta hyväksi kokemallani reseptillä. N 2kg pakastelammaspaisti (tälläkertaa oli espanjalaista eikä uudesta seelannista) tuli sulatettua hyvin. Kuutioin huoneenlämpöisen paistin ja poistin siitä kaiken valkoisen rasvan (se mielestäni aiheuttaa "villan maun"), ruskistin kevyesti voissa, laitoin pataan ja paljon yrttejä mukaan. Kerroksittain laitoin lammasta, rosmariinia, timjamia, basilikaa, sipulia ja valkosipulia sekä tietysti suolaa. Nesteeksi vettä ja desi/pari punaviiniä. Uunissa yli 3 tuntia, lähes 4 tuntia.. uuniperunat kypsyi samalla. Lopuksi lisäsin paistin joukkoon creme fraichea purkin ja annoin olla vielä hetken uunissa.
Meitä oli neljä syömässä ja pieni nokare jäi jäljelle, eli hyvin teki kauppansa.
Pakastelammaspaisti on kaikenlisäksi edullista, liha maksoi alle kympin.
Meitä oli neljä syömässä ja pieni nokare jäi jäljelle, eli hyvin teki kauppansa.
Pakastelammaspaisti on kaikenlisäksi edullista, liha maksoi alle kympin.
-
sinner74
- Ylläpitäjä
Lammas erottaa kokin ja wannabe-kokin. Etummaiselta taivaallinen nautinto ja jälkimmäiseltä villasukkaa.
And Justice For All