Jeesus vai vartiotorniseura

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Make828
Viestit: 21
Liittynyt: 18.08.2009 14:04

Jeesus vai vartiotorniseura

Viesti Kirjoittaja Make828 »

Kirjoittelen blogia, ja ajattelin myös sinne kirjoittaa Jehovan Todistajista. Joskus itse olin kiinnostunut liikkeestä, mutta lukeminen ja tutustuminen muihinkin kristillisiin kirkkoihin sai minut luopumaan ajatuksesta, että JT olisivat jotenkin erinomaisia.
Heidän ikäväkseni en liittynyt seuraan, vaan etsin mielummin "totuutta" ilman heitä.
Olen uusi muuten täällä, ja ajattelin samalla laittaa tietoja itsestäni. http://www.gladiumspiritus.blogspot.com/
Onko Veljesseura, erotettujen JT paikka, vai onko ketkä ovat perustaneet tämän systeemin?
Onko täällä oululaisia?

Hyvää ja siunattua syksyn odotusta kaikille:D
T:Markku

Ps: en tiedä oliko oikein laittaa tämä uudeksi aiheeksi, mutta ehkä kuitenkin tästä jtn tulee...
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Jeesus vai vartiotorniseura

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Tervetuloa, siirsin avauksesi paremmin sopivaan osioon.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
RaM

Re: Jeesus vai vartiotorniseura

Viesti Kirjoittaja RaM »

Täällä kirjoittelee pääasiassa entisiä Jehovan todistajia.
Minun käsitykseni uskosta ja uskonnoista löytyy täältä:
http://www.raamattu.tarinoi.fi/

Eli vt-seura on vain yksi tuhansien Jeesuksen kaupustelijoiden joukosta.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Jeesus vai vartiotorniseura

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Minä en ole Jehovan todistaja. Henilökohtainen käsitykseni uskosta ja uskonnosta on täysin RaM:in näkemyksestä poikkeava. Tämä ei estä kaveruuttamme. http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible :D
RaM

Re: Jeesus vai vartiotorniseura

Viesti Kirjoittaja RaM »

Niin... tosin toivoisin Jaskankin vaihtavan tuon tuontiuskon eli juutalaispaimenten Jahve/Jeesus opin kotikutoiseen hyväksi koettuun uskoon Ukkoa ja Tapioa kohtaan. Raamatunkin sijaan paljon mielekkäämpää ja kiinnostavampaa on lukea Kalevalaa. Se on maailmallakin arvostettua suomalaisuutta puhtaimmillaan.
Täytyy ottaa asia esille kun ensikerralla tavataan...
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Jeesus vai vartiotorniseura

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

RaM kirjoitti:Niin... tosin toivoisin Jaskankin vaihtavan tuon tuontiuskon eli juutalaispaimenten Jahve/Jeesus opin kotikutoiseen hyväksi koettuun uskoon Ukkoa ja Tapioa kohtaan. Raamatunkin sijaan paljon mielekkäämpää ja kiinnostavampaa on lukea Kalevalaa. Se on maailmallakin arvostettua suomalaisuutta puhtaimmillaan.
Täytyy ottaa asia esille kun ensikerralla tavataan...
En omista Kalevalaa enkä Kanteletarta, joten... Noo, uskoani ( uskomuksiani) en vaihda, häiritseekö tämä Sinua, ystäväni RaM ?
Tuosta uskonnosta: minähän olen juuri perehtymässä "ainoaan oikeaan totuuteen". Salli nyt tämä minulle, jookos. :D

Ps. Arvostan sivustojasi, niitä lueskellen. Minähän olen ns. "tiukkapipo", no missäs helkkarissa se tiukkapipon kuvake onkaan, äh, ei löydy.
:(
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Jeesus vai vartiotorniseura

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Make828 kirjoitti:...
Otsikkosi avittamana minä fundeeraan, että mihin niitä seuroja ja kuppikuntia tarvitaan. Nykyiselläänhän niiden suurin merkitys tuntuu olevan riitely siitä monikoyhteinen jumala on, millaisessa habituksessa Jeesus on milloinkin ollut ja mitä nimiä hänestä tulisi käyttää, mikä/missä/millainen on sielu jne. Lähimmäiset huomioonottava elämä ei edellytä kilpailevia leirejä sellaisten näkemysten takia, joita ei kyetä todentamaan. Ei sen puoleen, ei se lähimmäiset huomioonottava elämä edellytä noiden todentamattomien asioiden miettimistäkään.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Arskavain
Viestit: 578
Liittynyt: 14.11.2007 21:14
Paikkakunta: Tornio

Re: Jeesus vai vartiotorniseura

Viesti Kirjoittaja Arskavain »

Hmm. Blogisi sai minut ajattelemaan, joka on sinänsä ihan fiksusti laadittu erivärisine kappaleineen. On hienoa, että ihmiset ottavat selvää asioista itse. Kuitenkin minua kalvaa Jeesuksella ratsastajat, jotka tekevät "jeesuksesta" taikasanan, joka kattaa kaikki elämän osa-alueet ja valitettavasti äkkiä päällisin puolin minulle jäi sellainen kuva blogistasi, vaikkaksin siinä oli hyviäkin argmentointeja raamatun paikkojen vertailujen suhteen eri käännöksillä.

Liekö vanhaa jehovantodistajuuttani karsastan ihmisiä, jotka ylenpalttisesti arvostelevat jopa todistajia ja ikäänkuin tähdentävät itsensä kuulumista Jeesukselle, sillä minusta Jeesus on se joka valitsisi omansa eikä päinvastoin, vaikka tunnustankin lunastusuhrin tarpeellisuuden ja uskomisen tällaiseen kristillisperäiseen ratkaisuun, kun haemme perustavinta laatua olevaa perustaa kaiken rakentamiselle ja siinä usko johonkin auttaa, mutta en pidä sitäkään mitenkään absoluuttusena totuutena vain rajallisen kykyjeni vuoksi, turvaudun siihen, että on loppujen lopuksi oikeudenmukaisuus, joka olkoon nyt vaikka Jeesuksessa ilmennyt Jumalan rakkaus. Muutakaan en keksi, ehkä kyseessä on sisäinen vaisto, mutta joka tähdentää ainoastaan omaa rajallista viisautta tai tyhmyttä, joka luottaa sisimässään siihen, että kaikki muuttuu hyväksi ja sillä tavoin se antaakin voimaa.

Monesti nämä myöhäisherännäiset tunuvat omistavan Jeesuksen ja se saattaa antaa hyvinkin tyhmän vaikutelman ihmisestä, joka tuntuu tietävän kaikki, koska Jeesus on hänen kanssaan, mutta minusta aito usko vaatii nöyryyttä joka pikemminkin ikään kuin kysyy itseltään: kelpaanko minä eikä siis kuuluta jo ennen "lopullista" yleenkatseellisesti; Minä olen pelastunut, vaikka kukaan ei todellisuudessa voi sanoa mielestäni niin tai ainahan sitä voi hokea mitä tahansa, mutta pientä nöyryyttä vaatii, kuka tahansa, joka uskoo ikinä mihinkin.
Elä ja anna toisten elää
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Jeesus vai vartiotorniseura

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Arska, minä komppaan. Terho Pursiainen oli aivan oikeassa sanoessaan aikoinaan: "Ennen Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin, nykyisin aasit ratsastavat Jeesuksella eduskuntaan".

Noin yleensäkään en ole tykästynyt jeesusteluun, mutta Raamattuun kylläkin; sitä mieluusti tutkin, fundeeraan ja eksegeeraan, mutta tuputtaminen, siihen en voi suostua. Se hyvin vastenmielistä suomalaiselle ihmiselle, miehelle varsinkin, on. Ainahan sitä erätulilla, vaikka ei metsästäisikään, suorastaan itse jutustelun aloittavat, kun tietävät, kenen kanssa jutustella.

Näin ollen "Make828" ei tällaista vanhaa pierua juurikaan sykähdytä, ei ainakaan sivuillaan, pikemminkin tulee mieleen Urho Uolevinpoika Muroma, joka minulta vähäpoikana ollessani tivasi, hänet sangen kolkosta sakariston majoitustilasta huoneeseeni ottaessani, olenko "ELÄVÄSSÄ" uskossa Kristukseen, ai että pahalta tuntui -ja syvästi edelleenkin kadun, että hellämieliseksi ryhdyin. Olisi pappiparan parempi olla ollut sakastin kovalla penkillä, kuin minun uskoani kuulustelemassa minun huoneessani.

Silloiset 60-luvun nuoret sentään olivat fiksumpia. Kun tämä jo edesmennyt veli hurskas ryhtyi siellä hurskautta nuorilta tivaamaa, oli lopputulos, ettei 15 min jälkeen ollut paikalla pappia lukuunottamatta ketään muuta kuin minä, ja minäkin ex cathedra.
Make828
Viestit: 21
Liittynyt: 18.08.2009 14:04

Re: Jeesus vai vartiotorniseura

Viesti Kirjoittaja Make828 »

Kiitoksia kommenteista:D
On tosiasia, että monet vapaa kristiliset ja karismaatttiset suunnat omivat jeesus käsityksen ja puhuvat hyvin samankaltaisesti kuin Jehovalaiset, mutta kielellisesti heillä on eroja kuten Helvetti ja toisilla gehenna.
Samaa luokatonta pelottelua ja uskon omimista.
Itselläni on useita ex Jt tuttuja, ja olen huomannut, että heillä on ollut hyvin vaikea päästä eroo vuosien kokemuksista ja vapaa ajattelu on edelleen sidottu tähän oikeaan ajatus malliin mitä vartiotorniseura on opettanut.
Mutta aika opettaa ulos ihmisiä ja Uudet seurakuntalaiset siskot ja veljet antavat toisenlaisen perspektiivin asioihin.
Se myös, että ei ole olemassa ainakaan suomessa kovin montaa kristilllistä seurakuntaa jotka eivät opettaisi mm kolminaisuus oppia, tekee ex jt vaikea kohde ryhmän, sillä juuri tämä oppi on aina ollut heille oikean ja väärän merkki.
Siksi kiusaus kyseinalaistaa muita JT oppeja on nihkeää. Suurimmat syyt eroihin ovat sosiaaliset, vaikka JT eivät nykyään ole yhtä ankaria erotusten kanssa, mitä esim 10v sitten.
Itse olen pitkään miettinyt uskonnollisen yhdyskunan perustamista, mutta asiat eivät ole aina niin yksinkertaisia, että ihminen tosta vaan perustaa jtn uutta, jos vanha ei miellytä, aina vika ei ole muissa, vaan omissa tulkinnoissa ja asenteissa.
Silti tutkiminen ja tosi ekumenia on hyödyllinen rakkaudessa, kun puhutaan kristillisistä yhteyksissä yli srk rajojen.
Herra ohjaa kuten sanotaan.
Jos joku asia on hänestä lähtöisin hän kyllä antaa merkin siitä, ja jos ei anna se odottaa.
Siunausta kaikille
-Make-
Vastaa Viestiin