Ideoita lehdistölle

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Massetar

Ideoita lehdistölle

Viesti Kirjoittaja Massetar »

Re: Miksi uskon Ramattuun?

Viesti exegeetti 08.10.2009 10:07
Johanneksen Poika jo vastasi puolestani mitä olen tehnyt auttaakseni todistajia pääsemään irti Vartiotornin ikeestä. Jäljennän tähän toisen lehtikirjoitukseni vuodelta 1972. Toimitus oli otsikoinut sen: SANANVAPAUS, JÄRJESTÖ JA YKSILÖ.

"Pyrkivätkö sinun kotiisi kutsumattomat vieraat joko myydäkseen sinulle jotain tai käännyttääkseen sinut "oikeaan uskontoon." Tällainen järjestelmällinen ovikellojen soitto on joissakin kaupungeissa kielletty. Onko tällainen kielto tarpeellinen ei-toivottujen vierailijoiden torjumiseksi? Loukkaako se ihmisten peruslaillisia oikeuksia?

Näitä kysymyksiä pohditaan Jehovan todistajien julkaisemassa Herätkää- lehdessä n:o 6/72. Kirjoittaja (Tansakasta) katsoo, että jos tällainen kutsumatta yhteydenotto ihmisiltä kielletään, se olisi vakava loukkaus sananvapautta kohtaan. Koska Jehovan todistajat ajattelevat sanomansa olevan niin tärkeän, että ihmisten on saatava kuulla heitä, heillä täytyy myös olla keinot sen levittämiseen. "Sananvapautta ei tulisi kieltää niiltä, joilla ei ole suuria rahasummia, joita tarvitaan radion, television tai sanomalehtien käyttämiseen"
sanoo kirjoittaja.

Omasta kokemuksestani kysyisin, ovatko todistajat kuitenkin valmiit kieltämään
nämä oikeudet vähemmistöltä ja yksilöltä omassa keskuudessaan. Olen toiminut vuosikaudet levittämäsä Vartiotornin sanomaa sekä ovelta ovelle, että puhujana että esitelmöitsijänä, mutta kun halusin kerrankin puhua muutaman sanan oman sydämeni kyllyydestä ohi sensuurin, minulle sanottiin suoraan: "Täällä ei mitään sanavapautta sallita. Jos haluat puhua (ohi sensuurin), vuokraa itsellesi sali ja puhu siellä."

Minun olisi siis yksityisenä henkilöna pitänyt uhrata "suuria rahasummia" voidakseni puhua muutaman sanan ( puolustaakseni itseäni vääriä syytöksiä vastaan), vaikka olen uhrannut rahaa joka kuukausi lahjoituksena, jolla peitetään kokoussalin vuokra ym.kulut. Kiinnitettyäni näihin seikkoihin huomion tällä palstalla noin vuosi sitten, kolme päivää myöhemmin olin entinen Jehovan todistaja. Minut erotettiin heti. Miten järjestö voi vaatia itselleen sanavapautta kun se ei kunnioita sitä edes omassa keskuudessaan."

exegeetti

Massetar:
Kiitokset sinulle exegeetti siitä työstä mitä olet tehnyt. Meillä nuoremmilla on paljon oppimista sinun kärsivällisyydestäsi ja pitkäjännitteisyydestäsi.

Tällaisia samankaltaisia teemoja tarvitsemme tuleviin lehdistökampanjoihimme. Tässä oli hyvä vastakkainasettelu sananvapaudesta. Tuleeko teille mieleen muita samankaltaisia teemoja?