Mikä on Totuus?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieraas

Mikä on Totuus?

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Olen jo pitkään miettinyt mikä tämä paljon puhuttu Jehovan todistajien Totuus(tm) tarkkaan ottaen on? Se tuntuu jonkinlaiselta taikasanalta joka voi tarkoittaa milloin mitäkin. Mutta "Totuus" on kuitenkin oikeassa, sanoo moni Jehovan todistaja. Vai onko se vain "iskusana" kuten joku toisessa ketjussa totesi? Voisiko joku määritellä mikä tämä "Totuus" on?

Itse olen ollut päättelevinäni että se on sekalainen kokoelma kovin vaihtelevia "faktoja" joita Vartiotorni-seura pitää jollain tavalla ainutlaatuisena Jehovan todistajille. Sellaisia kuten että Jumalan nimi on Jehova, tutkimuskin tukee tätä faktaa (tai siis; nykytutkimuksen mukaan se onkin Jahve, eikä sitä ole koskaan löytynyt “kreikkalaisista kirjoituksista”). Maapallo ja sillä oleva elämä luotiin viidessä-kuudessa tuhannessa vuodessa (tai siis tarkemmin ajatellen ei itse maapalloa, sen luominen saattoikin kestää miljoonia vuosia). Jeesus kuoli paalussa, ei ristillä, arkeologiakin tukee tätä (päivitys: ei enää tuekaan) Joulu on pakanallinen juhla (Wow! Todella suuri yllätys kaikille teologiaa tai historiaa lukeneille). Verta ei saa ottaa elimistöönsä (tai tarkemmin sen tiettyjä osia, tai itse asiassa sittenkin eri osia kuin viimeksi sanoimme ja vielä tarkemmin ajatellen vähän eri osia kuin viimeksi). YK on Ilmestyskirjan peto, jota pitää karttaa (paitsi hallintoelimen ei tarvitse jos haluaa kirjastokortin, mutta nyt taas tarvitsee kun jäätiin kiinni). Sielu ei mene kuollessa taivaaseen, paitsi niiden 144.000:n joiden maan päällä jäljellä olevan osan määrä on hyvin pieni ja pienenee koko ajan (päivitys: tai siis kasvaa).

Voin toki olla väärässä, joku voisi korjata jos olen käsittänyt väärin.
Markku Meilo

Re: Mikä on Totuus?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vieraas kirjoitti:Olen jo pitkään miettinyt mikä tämä paljon puhuttu Jehovan todistajien Totuus(tm) tarkkaan ottaen on? Se tuntuu jonkinlaiselta taikasanalta joka voi tarkoittaa milloin mitäkin.
Tarkkaan ottaen Vt-seuraan liittyvä totuus on osin laskelmoitua valehtelua, loppuosa on Russell-Rutherford-Franz -linjan ylläpitohuoltoa kun aika ajaa niistä ohi.
Mutta "Totuus" on kuitenkin oikeassa, sanoo moni Jehovan todistaja.
Jehovantodistaja pyrkii olemaan todistaja omassa asiassaan, ei kovin vakuuttavaa. Jotta nk. (uskonnollinen) totuus olisi totta, olisi tuon totuuden oltava avoin kritiikille ja totuudellisuus todettava riippumattomalta taholta. Jokainen tietää kuinka avointa jehovantodistajuuden ongelmakohtien tarkastelu on.
Vai onko se vain "iskusana" kuten joku toisessa ketjussa totesi?
Se on pelkkä sisällyksetön hokema, joka liittää todistajat todistajuuteen.
Voisiko joku määritellä mikä tämä "Totuus" on?
Kun hylättiin russelilainen "nykyinen totuus" -termi, niin puuha vaikeutui entisestään.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
JukkaP

Viesti Kirjoittaja JukkaP »

Vartiotorniseura (mukaanlukien muut uskonnot ja lahkot) on yritys, jonka ensisijaisena tavoitteena on tehdä voittoa. Meilolla ja JP:llä lienee tarkempaa tietoa siitä millaisesta omaisuudesta Seuran johto tällä hetkellä nauttii. Siksi suhtaudun heidän esittämään Totuuteen kuten muihinkin Totuuksiin mitä esim. TV-mainoksissa havaitsen. JT:t takaavat ikuisen elämän ja Becel alhaisemman kolesterolin. Siis tietysti sillä varauksella, että suuntaat resurssisi niihin tavalla tai toisella. Myös aika on kallis resurssi kapitalistisessa yhteiskunnassa ja mikään ei nosta yrityksen tuottoa paremmin kuin ilmainen työvoima. Palkaksi käy tässä tapauksessa Totuus ja fiilis siitä, että kuvittelee tekevänsä jotain oikein.
Vieraas

En halua väheksyä kahta edellistä vastausta, pointtinsa kummassakin.

Mutta ihan oikeasti, mitä Jehovan todistajen Totuus(tm) teidän mielestänne on? Mitä käsite piti sisällään silloin kun olitte Jehovan todistajia tai sen jälkeen. (Itse olen entinen JT.)
JukkaP

Totuus oli minulle jotain mistä en saanut oikein otetta koskaan. Kuulun niihin jotka ovat kasvatettu Jehovan Todistajiksi, joten sellaista "ahaa"-elämystä en koskaan saanut. Totuus oli eri oppien summa joista ajattelin, että ymmärrän sitten aikuisena. Hanskasin perusopit, joita tarvittiin kasteella käymiseen. Vaikuttimena ei ollut totuus vaan lähinnä pyrkimys saada omien vanhempien, kavereiden sekä muiden seurakuntalaisten hyväksyntä. Nyt kun tarkemmin ajatellee, niin ikinä ei ollut kyse totuudesta vaan aina hyväksynnän saamisesta ja oikein tekemisestä. Sehän oli selvää, että kaiken oli oltava totta, koska kaikki niin sanoivat. Kai muut tietää minua paremmin. Minun tehtävä on vain tutkia, lukea raamattua, rukoilla, käydä kokouksissa ja kenttäpalveluksessa.

Sellaista aitoa tiedonjanoa en ikinä kokenut. Se oli lähinnä samaa mitä kouluissakin. Opettaja kertoo totuuden ja minun tehtäväksi jää tehdä läksyt ja opetella tuo totuus ulkoa. Jehovan todistajuus ei ole kriittisen ihmisen hommaa.

Toivottavasti tämä vastasi paremmin kysymykseesi :)
Vieraas

JukkaP kirjoitti:Totuus oli minulle jotain mistä en saanut oikein otetta koskaan. Kuulun niihin jotka ovat kasvatettu Jehovan Todistajiksi, joten sellaista "ahaa"-elämystä en koskaan saanut. Totuus oli eri oppien summa joista ajattelin, että ymmärrän sitten aikuisena. Hanskasin perusopit, joita tarvittiin kasteella käymiseen. Vaikuttimena ei ollut totuus vaan lähinnä pyrkimys saada omien vanhempien, kavereiden sekä muiden seurakuntalaisten hyväksyntä. Nyt kun tarkemmin ajatellee, niin ikinä ei ollut kyse totuudesta vaan aina hyväksynnän saamisesta ja oikein tekemisestä. Sehän oli selvää, että kaiken oli oltava totta, koska kaikki niin sanoivat. Kai muut tietää minua paremmin. Minun tehtävä on vain tutkia, lukea raamattua, rukoilla, käydä kokouksissa ja kenttäpalveluksessa.

Sellaista aitoa tiedonjanoa en ikinä kokenut. Se oli lähinnä samaa mitä kouluissakin. Opettaja kertoo totuuden ja minun tehtäväksi jää tehdä läksyt ja opetella tuo totuus ulkoa. Jehovan todistajuus ei ole kriittisen ihmisen hommaa.

Toivottavasti tämä vastasi paremmin kysymykseesi :)
Suunnilleen noin itsekin koin. :) Olisi vielä kiva kuulla millä muulla tavalla joku muu on "Totuudesta" ajatellut.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JukkaP kirjoitti:Meilolla ja JP:llä lienee tarkempaa tietoa siitä millaisesta omaisuudesta Seuran johto tällä hetkellä nauttii.
Hupaisintahan tässä lienee se, että käsittääkseni halutessaan ko. johto pääsisi varmaankin paremminkin rahoihin käsiksi, mutta tyytyvät ensiluokkaiseen ylöspitoon.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Quote JukkaP:
ei ollut kyse totuudesta vaan aina hyväksynnän saamisesta ja oikein tekemisestä

Jehovan todistaja lapsi siis kasvaa sellaisessa ajatusmaailmassa , että hyväksyntä täytyy ansaita hyvillä suorituksilla , ja tällainen aiheuttaa stressiä ja ehkä jonkinlaista hätääkin lapsen mielessä. Rakkaus on kai jotain ,mikä pitää ansaita , kuten ikuinen elämäkin pitää ansaita antamalla kaikkensa Jehovan työssä.

Tällainen mielestäni aiheuttaa jonkinlaisen tunnevamman lapseen , joka näkyy aikuisenakin siten , että ei voi oikein olla rennosti muiden edessä vaan, on sellainen tunne , että minun täytyy varmaan tehdä kaikkeni ajatellakseni toisia ensin ja sitten vasta itseäni.

En ole itse kasvanut Jehovan todistajaksi , tulin mukaan teini-ikäisenä , mutta olen kasvanut alkoholistiperheessä ja olen saanut tuon tunnevamman ja minulla ei ole ollut mitään omanarvon tuntoa , eikä itsetuntoa.

En osannut ehkä tarpeeksi hyvin kuvata tätä , mutta myös alkoholistiperheessä kasvaa siten , että joutuu pitämään huolta oksentelevista vanhemmistaan siivoamalla oksennukset ja kun lehtiä jakava äiti ryyppäilee ja jättää lehdet jakamatta , hyppään minä pyörän selkään 5:lta aamulla teini-ikäisenä ja lähden jakamaan aamun lehdet ihmisille , kun äiti on ryypännyt itsensä sammuksiin.
Ja otan myös vihaisten ihmisten haukut vastaan,kun he ovat vihaisia , kun lehti tulee vasta 9 aikaan aamulla , eikä 4:ltä aamulla ,kuten olisi pitänyt.
Eli kova suorittaminen hyväksynnän saamiseksi jo lapsesta lähtien , tämä aiheuttaa sellaisen tunnevamman että tuntuu, että "vain kovasti tekemällä työtä voin ansaita ehkä vähän rakkautta". :o
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
lavanpalvelija

Viesti Kirjoittaja lavanpalvelija »

JukkaP kirjoitti:T

Sellaista aitoa tiedonjanoa en ikinä kokenut. Se oli lähinnä samaa mitä kouluissakin. Opettaja kertoo totuuden ja minun tehtäväksi jää tehdä läksyt ja opetella tuo totuus ulkoa. Jehovan todistajuus ei ole kriittisen ihmisen hommaa. :)
Teologinen itsetuntoni oli nakerrettu sitä kuvaa valitsemani nimimerkkini. Minusta ei milloinkaan olisi tullut Frederick Franzia.
Varjo seuraa, halusit tai et.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Tällainen mielestäni aiheuttaa jonkinlaisen tunnevamman lapseen , joka näkyy aikuisenakin siten , että ei voi oikein olla rennosti muiden edessä vaan, on sellainen tunne , että minun täytyy varmaan tehdä kaikkeni ajatellakseni toisia ensin ja sitten vasta itseäni.
Olet hyvinkin oikeassa. On hyvin surullista, että lapsi tai nuori joutuu ottamaan perheessään aikuisen roolin. Tällainen ei voi olla vammauttamatta ihmisen persoonallisuutta. On oikeastaan järkyttävää ajatella, miten paljon lapsi on valmis ottamaan kantaakseen kaikenlaista kärsimystä, mutta mitä muutakaan hän voi, taatakseen itselleen edes jonkinlaisen turvallisuuden.

Myös havaintosi jehovantodistajuudesta suorittamiskeskeisenä ansiouskontona, on mielestäni oikeaan osunut.
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Vieraas kirjoitti:Olen jo pitkään miettinyt mikä tämä paljon puhuttu Jehovan todistajien Totuus(tm) tarkkaan ottaen on?
Näin äkkiä muutama:

1. Jehova on aina oikeassa. Ja piste. Ja Seurakin on aina oikeassa. Ja piste.
2. Jehova jakaa U&YO:n kautta ainutta ja oikeaa hengellistä ruokaa aina juuri sopivaan aikaan.
3. Seuran kirjallisuus on aina oikeassa koska sehän tulee loppupeleissä itse tm Jehovalta.
4. Jos kohta 2&3 kokevat ns. muuttuvaa valoa niin se viimeksi mainittu navigaatiolukema on aina ainut oikea. Vaikka sitten palattaisiin lähtöruutuun. Ja koska kyseessä tosi tm totuus niin vilpittömät Jehovan Todistajat nielevät kaiken täysillä, ainakin julkisesti.
5. Seuran tm Jehovan, Seuran tai veli vanhimpien tms auktoriteettien julkaisuja/päätöksiä ei voi julkisesti kyseenalaistaa. Sanktiot ja se seurakunnan etu.
6. Parasiittiin pääsevät vain Seuran tosi tm Jehovan hyväksymät. Samaan aikaan Jehovan Todistajat vain kikkailevat sanamuodoilla "vain jehova yksin sen tietää" ja samaan aikaan Seuran kirjallisuus (Jehovan kautta) puhuu sekä yhtä sun toista.

7. Jehova ja Seura tuomitsevat itsemurhan.
vartsikka 75 15/9 kirjoitti: Se, joka tahallaan riistää oman elämänsä, ilmaisee äärimmäistä halveksintaa elämän pyhyyttä kohtaan; hän syyllistyy murhaan. Kun joku tekee itsemurhan täysissä järjen voimissaan, se osoittaa, että hän on vailla moraalisuutta, että häneltä puuttuu uskoa ja ettei hänellä ole Jumalan pelkoa. On pelkurimaista kieltäytyä kohtaamasta elämän ongelmia ja vastuita. Jos ihminen väittää olevansa tosi kristitty, niin sellainen teko rikkoo hänen suhteensa Jehovaan. Itsemurha saattaa olla myöntymistä demonien painostukseen, jotka suosivat itsetuhoa.Tällainen erittäin itsekeskeinen murhateko ei ilmaise rakkautta jälkeenjääviä perheenjäseniä kohtaan eikä seurakuntaa ja ystäviä kohtaan eikä edes naapuristoa kohtaan, koska se tuottaa häpeää ja ahdistusta kaikille asiaan yhteydessä oleville.
Mutta ei hätää tämän asian suhteen. Itse Seuran tm Jehova Seuran kautta kirjallisuudessaan/opetuksissaan suosittaa (siis oikeastaan määrää->ne sanktiot) vilpittömille Jehovan Todistajille ns VERI-ITSEMURHAN tarpeellisuutta. Kieltäytymällä verensiirroista ym. Tietysti jokainen omantuntonsa mukaisesti.
Jos vilpitön Jehovan Todistaja ottaa tietoisesti verensiirron, pelastaa henkensä eikä kadu suostumustaan verensiirtoon. Seura antaa käytännössä fudut tälläiselle vilpittömälle Jehovan Todistajalle.

Samaan aikaan taas menneisyydestä poiketen Seura pilkkoo veren osia ja kertoo mitä voi ottaa ja mitkä ovat ns omantunnon asia. Mutta se katumus ja ehkä sylkykuppina olo salilla x-aikaa vaaditaan.

Toivottavasti tämä Seuran vilkkuvalo esim. verestä kääntyisi siihen suuntaan että henkensä voi pelastaa ottamatta tietoista Seuran veri-itsemurhaa. Mutta Seura on hankalassa tilanteessa, se on jo myöntynyt (ANTEEKSI, ITSE JEHOVA ON ILMOITTANUT U&YO:N KAUTTA) joihinkin veren ainesosiin joista ei seuraa erottamista. Jos Seura (ELI SIIS ITSE TM JEHOVAN KAUTTA) antaa periksi veri-itsemurhille ja hyväksyy verensiirrot vilpittömälle jäsenistölleen ja pelastaa tulevaisuudessa vilpittömien verensiirtoa tarvitsevien Jehovan Todistajien hengen <- tämä olisi hyvä.
-> Mutta jos näin kävisi niin Seuran yksi oppi putoisi alta pois. Joten ei todennäköinen mutta mahdollinen. Ai niin, unohdin että sehän on vain itse Tm Jehovalta tullutta vilkkuvaa valoa jota U&YO jakaa eteenpäin juuri oikeaan aikaan.
-->Ja turha odottaa mitään anteeksipyyntöä Jehovalta tai Seuralta niille vilpittömille Jehovan Todistajille jotka ovat tämän Seuran (Jehovan) suositteleman veri-itsemurhan tehneet, mikäli veri-itsemurha/ilman katumusta fudut -oppi muuttuisi. Sehän on vain vilkkuvaa valoa jota Seuran tm Jehova jakaa itse tm Seuran kautta.

Hm, jos puhutaan totta niin Seuran (eli tm Jehovan) tämänhetkisten sääntöjen mukaan vilpitön Jehovan Todistaja voisi hyvällä omalla tunnolla popsia Tapolan mustaa makkaraa suuhunsa. Ymmärtääkseni tuossa valmistusprosessissa nämä Seuran saivartelemat ainesosat muuttuvat ja jäljelle jää kaikkea sallittua.

8. Seuran totuus on leikillisesti seuraava: Seuran asentama kuvainnollinen aivopultti, joka määrittää miten elät elämäsi (kuulostaa rankalta mutta näin se loppujen lopuksi on, joka paikassa joudut loppujen lopuksi miettimään Seuran sanktioita, seurakunnan etuutta, tms). Jos toimit aivopulttia vastaan (mikä mielestäni hyvä asia jos siihen ratkaisuun olette päätynyt) seurakunnassa ja etenkin julkisesti...potkut kolahtaa ellet osoita katumusta tms.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jehovan todistajien totuus on jatkuvasti elävä käsite. "Tarkempaa näkemystä" tulee aika ajoin ja todistajat kulkee kun pässi narussa alati muuttuvan totuuden perässä. En edes pysy enää kärryillä lauskuissa kuinka monta kertaa esim. sukupolvi opetuksessa on "valo kirkastunut".
JukkaP

Bergerac kirjoitti: 8. Seuran totuus on leikillisesti seuraava: Seuran asentama kuvainnollinen aivopultti, joka määrittää miten elät elämäsi (kuulostaa rankalta mutta näin se loppujen lopuksi on, joka paikassa joudut loppujen lopuksi miettimään Seuran sanktioita, seurakunnan etuutta, tms). Jos toimit aivopulttia vastaan (mikä mielestäni hyvä asia jos siihen ratkaisuun olette päätynyt) seurakunnassa ja etenkin julkisesti...potkut kolahtaa ellet osoita katumusta tms.
Vähän niinkuin, että nykyihmisellä on yhteiskuntansa jäsenenä päättää mitä työtä tekee kunhan tekee :D Jos ei tee niin tippuu sosiaalipummiksi, rapajuopoksi tai miksi lie.
vartsikka 75 15/9 kirjoitti: Se, joka tahallaan riistää oman elämänsä, ilmaisee äärimmäistä halveksintaa elämän pyhyyttä kohtaan; hän syyllistyy murhaan. Kun joku tekee itsemurhan täysissä järjen voimissaan, se osoittaa, että hän on vailla moraalisuutta, että häneltä puuttuu uskoa ja ettei hänellä ole Jumalan pelkoa.
Itse mielenterveystyöntekijänä en ole tavannut yhtään henkilöä joka olisi harkinnut itsemurhaa "täysissä järjen voimissaan". Jokaisella on enemmän tai vähemmän mielenterveyttä ja voimia nakertavaa ongelmaa päällä. Ainoa "ei-masennukseen" liittyvä itsemurha jonka tiedän on juuri vakaumukseen perustuva vapaaehtoinen kuolema.
vartsikka 75 15/9 kirjoitti:On pelkurimaista kieltäytyä kohtaamasta elämän ongelmia ja vastuita.
JT:n lempi lauseenalku taitaa olla "sitten kun...". Tunnen jopa JT-perheen, joka otti mahdottoman asunto- ja yrityslainan luottaen siihen, että harmagedon ehtisi tulla ennen lainan takaisinmaksua. Tämä oli -90 luvun alkupuolta ja jokainen muistanee millainen taloustilanne silloin oli. Nykyisellään heidän yritys on lopetettu. Se paloi ja palon syyksi selvisi kahvinkeitin. En spekuloi yksityiskohdilla, mutta vastaavia esimerkkejä on useita. Olen itsekin aika veijari pakoilemaan vastuuta, mutta siihen oli JT-nuorena opeteltava jos mieli selvitä lapselle ja nuorelle tyypillisistä tempauksista ilman rangaistuksia.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Lainaus:
Kun joku tekee itsemurhan täysissä järjen voimissaan, se osoittaa, että hän on vailla moraalisuutta, että häneltä puuttuu uskoa ja ettei hänellä ole Jumalan pelkoa.

Ompa tosiaan jäätävän tuntuista ja ymmärrystä vailla olevaa puhetta VT seuralta , tämä osoittaa että he eivät ymmärrä masennuksen mekaniikkaa , he pitävät sitä vain ilmeisesti Saatanan ansana , vaikka sitä ei niin suoraan aina sanotakaan.

Useinhan juuri masentuneella Jehovan todistajalla on hyvin paljonkin Jehovan pelkoa , koska hän tuntee itsensä niin huonoksi ja riittämättömäksi , että harkitsee jopa itsemurhaa , kun on niin väsynyt , niin kuolemanväsynyt ,että mielessä pyörii vain kaulakiikku.

Niin miksi , koska Harmagedon uhkaa ja minua odottaa vihaiset linnut , jotka nokkivat silmät päästäni , kuten on luvannut
Herra Sebaot Jehova. Ja lopun lihan hän mädättää luideni ympärille niin nopeasti , etten ehdi edes kaatua maahan.

Ja moraalisuuttahan tällä masentuneella juuri onkin , koska hän tuomitsee itsensä kuolemaan omassa sydämessään , pois "paha" maan päältä ,hän sanoo ja tarkoittaa itseään. On niin väsynyt ettei jaksa edes taistella itsetyydytys ongelmaa vastaan. Pois moraaliton maan päältä , hän ajattelee , ja korkaa vinetto pullon .

Eli ei tässä missään täysissä järjen voimissa enää olla kun pelkää Jehovaa noin kovasti , että ihan pitää murhata itseään toistuvasti mielessään ja lopulta toteuttaa se - kuoleman väsyneenä.

Tiedän mistä puhun , minulle on käynyt näin. En ole keksinyt mitään tästä , minulla on karvaat kokemukset 25v. kestäneestä kuoleman väsymyksestä.

Ainostaan sitten aloin parantua hiljalleen masennuksesta , kun pistin hanskat tiskiin valtakunnansalilla ja sanoin," Heippa, koittakaa pärjäillä." Ja menin myöhemmin sitten useita vuosia kestäneeseen terapiaan mielenterveystoimistoon.

Jos parantumisen syy on Jehova niin, ompa outoa että hän on parantanut minut nyt ,kun olen jo vuosia ollut erotettuna hänen järjestöstään , vai paransiko se Saatana minut . Vai oliko se kumpikaan , paransinko itse itseni , kun väsyin odottamaan ihmettä.

Kiitos tästäkin päivästä ja palstan ystävällisistä ymmärtäjistä. :o
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Ompa tosiaan jäätävän tuntuista ja ymmärrystä vailla olevaa puhetta VT seuralta , tämä osoittaa että he eivät ymmärrä masennuksen mekaniikkaa , he pitävät sitä vain ilmeisesti Saatanan ansana , vaikka sitä ei niin suoraan aina sanotakaan.

Useinhan juuri masentuneella Jehovan todistajalla on hyvin paljonkin Jehovan pelkoa , koska hän tuntee itsensä niin huonoksi ja riittämättömäksi , että harkitsee jopa itsemurhaa , kun on niin väsynyt , niin kuolemanväsynyt ,että mielessä pyörii vain kaulakiikku.
Mutta onneksi Seuran kokeneet viisaat "tohtori" veli vanhimmat tukevat Seurakunnan masentuneita henkilöitä.

He saattavat kirjoittaa esimerkiksi seuraavanlaisen Seuran tm lääkereseptin asiakkaalle:
- jätä se Jehovan käsiin
- luota Jehovaan
- rukoile enemmän
- käytä aikaa enemmän Seuran kirjallisuuden parissa
- lisää kenttätyön määrää
- (älä puhu tästä "ongelmastasi", ainakaan Seurakunnan ulkopuolella)

Jollei mikään noista tehoa niin ainahan sitten voi käväistä saatanan vallassa olevan yhteiskunnan terveydenhuollossa.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Vastaa Viestiin