Kysely opetusministerille

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

RaM

Kysely opetusministerille

Viesti Kirjoittaja RaM »

Kävin juuri muutaman päivän ajan sähköpostitse keskustelua Kittiläläisen vanhimman, P. M, kanssa. Hän on aikaisemmin kirjoitellut Suomi24 palstalla nimimerkillä Riemuvuosi, mutta lopetti sen pari vuotta sitten, kun kävimme kuukauden verran sähköpostítse läpi raamatun ja Jehovan todistajien opetuksia.
Veli M. utopistisena unelmana oli ilmeisesti saada minut lopettamaan netissä kirjoittelemisen kuultuaan toiselta keskustelukumppaniltaan, että olen entinen Jt jota ei ole koskaan erotettu. (Ei tainut kuitenkaan tajuta sitä, että olen jäänyt pois jo 15 vuotta sitten.) Todettuaan sen mahdottomaksi ja jätettyään vastaamatta uusiin kysymyksiini (taas) hän ilmoitti velvollisuudekseen ilmoittaa Espoon veljille nettikirjoittelustani. Hänellä sattui olemaan omassa kännykässään Espoolaisen M. L. numero jolle oli soittanut. Hän toivoi veljien tulevan keskustelemaan kanssani siitä, etten kirjoittelisi enää. Noh.. sehän olisi kovin mukavaa. Ehdotinkin hänelle, että vahvistuksia saa ottaa mukaan ihan Beeteliä myöten. Kun paikallisten vanhinten kyky vastata kysymyksiini on jo aikaisemmin osoittautunut kovin heikoksi ja luulen hieman, ettei kovinkaan halukkaita keskustelijoita täältä taida löytyä.

Toivossa on kuitenkin hyvä elää, sillä vedenpaisumus, neandertalilainen, 607eaa, 1975 puhumattakaan monista oppimuutoksista superevoluutiota myöten ovat hyvin mielenkiintoisia aiheita ja keskustelen niistä kovin mielelläni aivan kenen vanhimman kanssa tahansa. :twisted:

No unelmoidessani toiveikkaasti tulevasta keskustelumahdollisuudesta päätin odotellessa muistaa uutta opetusministeriämme sähköpostitse (lienee kesälomilla mutta eiköhän sekin aikanaan lopu). Opetusministeriön alaisuuteen kuuluu uskonnollisia yhdyskuntia koskevat asiat.
http://www.minedu.fi/OPM/Kirkollisasiat/?lang=fi

Olen esittänyt hänelle tiedustelun lapsen oikeudellisesta asemasta Jehovan todistajien uskonnollisessa yhdyskunnassa. Lapsihan on perinteisesti liitetty siihen uskontokuntaan, johon hänen äitinsä on kuuluu.
Kun juridisesti oikeustoimikelvoton lapsi liitetään Jehovan todistajien yhdyskunnan jäseneksi kasteen kautta, hänen oikeudellinen asema seurakunnan sisällä muuttuu hyvin olennaisesti verrattuna lapseen, jota ei ole kastettu. Tälläinen lapsi voi joutua omien vanhempiensa hylkäämäksi (vanhemmat toimivat tällöin lahkon pakottamina) ja onkin mielestäni käsittämätöntä, että Suomessa voidaan sallia tämänkaltainen lapsen ihmisoikeuksia ja etuja loukkaaminen sekä hänen asemansa heikentäminen.
Uuden uskonnonvapauslain (2003) puitteissa tuohon lahkoon liittämiseen vaaditaan holhoojien suostumus sekä yli 12 v. kohdalla myös lapsen oma suostumus.(Onko muuten tietoa miten tämä toimii nykyisin Jehovan todistajilla?)

Odotan mielenkiinnolla opetusministerin/opetuministeriön mielipidettä asiassa ja mahdollisia jatkokeskusteluja sen tiimoilta.

On se sinänsä hyväkin asia että P. M. kaltaiset vanhimmat haluavat keskustella netissä. Heiltä saa oivia ideoita.


PS.
P M esitti velvollisuutensa perusteeksi tämän 3.Moos.5:1
"Jos joku rikkoo siten, että hän, vaikka kuulee vannotuksen ja voisi olla todistajana, joko hän on ollut silminnäkijänä tahi muuten saanut asiasta tietää, ei kuitenkaan ilmoita sitä ja niin joutuu syynalaiseksi;

Pyysin häntä lukemaan lukua eteenpäin ja tiedustelin häneltä, että mikäli Jehovan todistajien vanhimmat vastaavat juutalaisia pappeja, niin voitaisiinkohan ajatella, että minäkin synnintekoni hyvityksenä voisin kahden metsäkyyhkyn sijaan toimittaa tavallisen kaupunkipulun tai parikin syntiuhriksi vanhimmille. Niitä kun on paljon helpompi löytää ja pyydystää vaikkapa kauppatorilta.

5:5 niin, jos hän on vikapää johonkin sellaiseen, tunnustakoon sen, mitä on rikkonut,
5:6 ja tuokoon hyvityksenä Herralle rikkomuksesta, jonka hän on tehnyt, naaraspuolen pikkukarjasta, uuhen tai vuohen, syntiuhriksi; ja pappi toimittakoon hänelle sovituksen hänen rikkomuksestansa.
5:7 Mutta jollei hän saa hankituksi sellaista eläintä, niin tuokoon Herralle hyvitykseksi siitä, mitä on rikkonut, kaksi metsäkyyhkystä tai kaksi kyyhkysenpoikaa, toisen syntiuhriksi ja toisen polttouhriksi,
5:8 ja vieköön ne papille. Tämä uhratkoon ensiksi sen, joka on määrätty syntiuhriksi, vääntäköön siltä niskat poikki, päätä kuitenkaan irroittamatta,
5:9 ja pirskoittakoon syntiuhrin verta alttarin seinään, ja puserrettakoon se veri, joka jää jäljelle, alttarin juurelle; se on syntiuhri.


Jostain syystä P. M. ei katsonut velvollisuudekseen valaista minua asiassa. :evil:

-Nimet sensuroitu pois, vaikka vanhin saattaakin olla juridisesti "julkishenkilö" puhukaamme kuitenkin nimillä ainoastaan "Isoista Kihoista" -Lehtiveli
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Heh, Eipä taida tulla keskusteluja. Ilmoittelehan toki jos jutustelu jatkuu, tai jos joku muu innostuu "perustelemaan" asioita.

P.S Otin nimet pois, perustelut löytyy postauksen perästä. :roll:
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Lehtiveli kirjoitti:Heh, Eipä taida tulla keskusteluja. Ilmoittelehan toki jos jutustelu jatkuu, tai jos joku muu innostuu "perustelemaan" asioita.

P.S Otin nimet pois, perustelut löytyy postauksen perästä. :roll:
Suonenjokelaiset ei tykkää sinusta. :P

edit: matkailumainos
Viimeksi muokannut RaM, 03.08.2007 22:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Torninvartija
Viestit: 465
Liittynyt: 28.04.2007 15:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysely opetusministerille

Viesti Kirjoittaja Torninvartija »

Hyvä RaM! Opetusministeriöön ollaankin oltu liian vähän yhteyksissä. Tuota asiaahan voisi viedä hyvinkin pitkälle. Esimerkiksi erilaiset ihmisoikeuselimet voisivat olla kiinnostuneita siitä, että Suomen lainsäädäntö asettaa jehovantodistajien lapset hankalaan asemaan uskonnonvapautta ajatellen.
"You take the blue pill and the story ends. You wake in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill and you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes."
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Kysely opetusministerille

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

RaM kirjoitti:Jostain syystä P. M. ei katsonut velvollisuudekseen valaista minua asiassa.
Kittilässä ei taideta pulun sukua tuntea, kokeile kuukkelia.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
RaM

Re: Kysely opetusministerille

Viesti Kirjoittaja RaM »

Torninvartija kirjoitti:Opetusministeriöön ollaankin oltu liian vähän yhteyksissä. Tuota asiaahan voisi viedä hyvinkin pitkälle.
Kunhan saan keskusteluyhteyden auki, niin asia taatusti avautuu ministeriössäkin. :twisted:
RaM

Re: Kysely opetusministerille

Viesti Kirjoittaja RaM »

Markku Meilo kirjoitti:
RaM kirjoitti:Jostain syystä P. M. ei katsonut velvollisuudekseen valaista minua asiassa.
Kittilässä ei taideta pulun sukua tuntea, kokeile kuukkelia.
Niin... varmasti tuo kuukkeli lapin miehelle on tutumpi, mutta minä taas en sitä viitsisi lapista asti lähteä etsimään. Mökiltä eli lähempää voisi helpommin löytyä noita metsäkyyhkyjä.

Tuota syntiuhriverta ei muuten omana aikana paljoa roiskuteltu ympäri valtakunnansalia. En ainakaan nähnyt sitä itse. Oltiin varmaankin siihen aikaan sen verran hengellisempää porukkaa ettei siihen tarvinut mennä. Mutta mitenkäs te nykyajasta paremmin perillä olevat x:t... miten näiden viimevuosien suuren luopumuksen aikana on ollut... onkos veri virrannut salien seinillä kuin teurastamossa ikään?
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Kysely opetusministerille

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

RaM kirjoitti:...miten näiden viimevuosien suuren luopumuksen aikana on ollut... onkos veri virrannut salien seinillä kuin teurastamossa ikään?
Jo vain verellä läträtään, mutta hienostuneesti. Kun nykyään naudanveri valutetaan maahan, niin kunhan katselee poispäin ja laittaa astian alle. Kamasta tehdään sitten Polyhemeä sekä Hemopurea, joita sitten todistajat puhuttelevat veren korvikkeina,siis ikäänkuin ei tippakaan verta. Eikä siinä kaikki, Polyhemeen tarvitaan lisäksi yli-ikäistä, maailmanlopussa paikkoin tuhottavan maailmallisen luovutusverta. Mutta yhtä kaikki, Vt-seura hyväksyy nykyään tuollaisen.

Nyt verioppi onkin sitä luokkaa, että jt voi syödä veriruokia, ei tarvitse enää erottamisen pelossa kysellä 1960-luvun mallisesti Knieffin nakkeja.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Edit: turha kommentti poistettu :oops:
Viimeksi muokannut Jakke, 01.08.2007 09:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
RaM

Re: Kysely opetusministerille

Viesti Kirjoittaja RaM »

Markku Meilo kirjoitti:
RaM kirjoitti:...miten näiden viimevuosien suuren luopumuksen aikana on ollut... onkos veri virrannut salien seinillä kuin teurastamossa ikään?
Jo vain verellä läträtään, mutta hienostuneesti. Kun nykyään naudanveri valutetaan maahan, niin kunhan katselee poispäin ja laittaa astian alle. Kamasta tehdään sitten Polyhemeä sekä Hemopurea, joita sitten todistajat puhuttelevat veren korvikkeina,siis ikäänkuin ei tippakaan verta. Eikä siinä kaikki, Polyhemeen tarvitaan lisäksi yli-ikäistä, maailmanlopussa paikkoin tuhottavan maailmallisen luovutusverta. Mutta yhtä kaikki, Vt-seura hyväksyy nykyään tuollaisen.

Nyt verioppi onkin sitä luokkaa, että jt voi syödä veriruokia, ei tarvitse enää erottamisen pelossa kysellä 1960-luvun mallisesti Knieffin nakkeja.
Yhtä asiaa minä kummastelen... miten Jt:t ovat tutkineet ja varmistaneet sen, ettei noissa hyväksytyissä veren osissa pääse livahtamaan mitään edellisen omistajan haitallisia ominaisuuksia tai taipumuksia. :shock:

On nuo Jt:t sitten taitavaa porukkaa... :twisted:
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Kysely opetusministerille

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

RaM kirjoitti:Yhtä asiaa minä kummastelen... miten Jt:t ovat tutkineet ja varmistaneet sen, ettei noissa hyväksytyissä veren osissa pääse livahtamaan mitään edellisen omistajan haitallisia ominaisuuksia tai taipumuksia.
Varmaan asia on varmistettu samalla tarkkuudella kuin 1970-luvun alussa varmistettu asia, että meidän tunneperäiset ja vaikuttimia muodostavat kykymme rakentuvat kirjaimellisesti sydämmessä. Lääketiede oli Vt-seuran väitteen perusteella ollut tuohon mennessä väärässä jo yli 300 vuotta.

15 vuotta myöhemmin tuollaisesta, sydämeen liittyneestä mielipiteestä, tuli jostain syystä pakanallista ja se oli hylättävä. Olet oikeassa, vuoden 1961 huuhaata siitä, että veren mukana siirtyy ihmisen luonne, ei ole vielä myönnetty vääräksi tai julistettu pakanalliseksi.

Kuinkahan moni ihmishenki säästyisi vuosittain jos Vt-seura myöntäisi, että Raamattu ei kiellä verensiirtoa. Myöntämisen eräs suurimmista esteistä onkin mahdolliset oikeudenkäynnit, joita tuollaisesta takinkäännöstä voisi juontua USA:ssa. Etenkin nyt kun muulla tavalla kaltoin kohdeltuja maksetaan suurilla summilla hiljaisiksi.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Mansikka Kittilästä

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

RaM kirjoitti:Kävin juuri muutaman päivän ajan sähköpostitse keskustelua Kittiläläisen vanhimman, P. M, kanssa. Hän on aikaisemmin kirjoitellut Suomi24 palstalla nimimerkillä Riemuvuosi, mutta lopetti sen pari vuotta sitten, kun kävimme kuukauden verran sähköpostítse läpi raamatun ja Jehovan todistajien opetuksia.
Veli M. utopistisena unelmana oli ilmeisesti saada minut lopettamaan netissä kirjoittelemisen kuultuaan toiselta keskustelukumppaniltaan, että olen entinen Jt jota ei ole koskaan erotettu. (Ei tainut kuitenkaan tajuta sitä, että olen jäänyt pois jo 15 vuotta sitten.) Todettuaan sen mahdottomaksi ja jätettyään vastaamatta uusiin kysymyksiini (taas) hän ilmoitti velvollisuudekseen ilmoittaa Espoon veljille nettikirjoittelustani. Hänellä sattui olemaan omassa kännykässään Espoolaisen M. L. numero jolle oli soittanut. Hän toivoi veljien tulevan keskustelemaan kanssani siitä, etten kirjoittelisi enää. Noh.. sehän olisi kovin mukavaa. Ehdotinkin hänelle, että vahvistuksia saa ottaa mukaan ihan Beeteliä myöten. Kun paikallisten vanhinten kyky vastata kysymyksiini on jo aikaisemmin osoittautunut kovin heikoksi ja luulen hieman, ettei kovinkaan halukkaita keskustelijoita täältä taida löytyä.
Kyseinen vanhin PM Kittilästä on lähettänyt minullekin viime viikkoina noin 30 sähköpostia. Hän oli lukenut nettiin tekemäni konventtimainoksen ja toisaalta taas omia myllynkivisivujani. Hän halusi "auttaa" minua, ja vaikka erotetun kanssa ei Vartiotorniseuran sääntöjen mukaan saakaan keskustella, tämä ei estänyt veli PM:ää kirjoittelemasta monia pitkiä sähköposteja minulle. Toki minä vastasin, ja koin varsinkin alkupään sähköpostit ihan myönteisinä. Mutta vähitellen M-posteihin alkoi tulla määräilevä ja pomottava sävy. Pinnan alta alkoi paljastua enemmän ja enemmän fariseusten ja kirjanoppineiden tapa ajatella asioista. PM yritti saada minutkin poistamaan ainakin osan nettisivuistani ja lopettamaan Vartiotorniseuraa kritisoivat jutut. Lainaan tähän muutamia pieniä pätkiä M:n sähköposteista:

Kun tarkastelen konventti-mainostasi ja UskoToivo.nettiä (ymmärsin että olet sama henkilö) niin et ole mikään varsinainen luopio sanan täydessä merkityksessä.

**********

tuskin mainostaisit konventtia, jos sydämesi olisi paha.

**********

Hiukan yli 2 vuotta sitten kävin heteken mielijohteesta ns. "luopiopalstalla", kun selasin suomi24-keskusteluja. Minulle jäi siitä pari asiaa mieleen. Yksi oli nimimerkin Usko_Toivo sydämestä lähtevät vetoomukset ja huoli siitä, kun julistajien määrä oli laskenut kovasti.

********************

Tutkin lyhyesti lähettämiäsi viestejä viimeisten 7 päivän ajalta.
Hyvä Johanneksen poika, jos olen ansainnut mielestäsi luottamuksesi, niin pyytäisin sinua poistamaan ainakin seuraavan viestin:

Linkki

Toivon, että poistat myös viestiin liittyvät pdf-tiedostot sivuiltasi. Toivon, että voisit poistaa myös muita viestejä, joista tiedät, että ne ei ole sopusoinnussa Jehovan todistajien opetuksen kanssa tai esim. antaa ymmärtää että Jehovan todistajat selittää raamattua väärin.

**********

Kymmenet luopioiden sivut, joilla on lukuisia valheita Jehovan todistajista, ovat kuin vapaita myrkkyvirtoja kadulla ilman minkäänlaisia suojauspuomeja.

**********

Yritän löytää, että jos löytyisi jotakin, mikä voitaisiin katsoa lieventävän niitä lausuntoja, mitä esim. Vt-seuraa vastaan olet sanonut. Lisäksi jos jossakin vaiheessa sitten poistat sellaiset lausunnot, niin se katsottaisiin todella myönteiseksi asiaksi.

**********

Soitin tässä vähän yli viisi Asko Helmiselle. ... Asko suositteli minua suunnilleen seuraavin sanoin: "Varoitan sinua, että et jatka sitä email-viestintää" tarkoittaen meidän kirjeenvaihtoa. Ymmärrän asian. Erotetun kanssa ei ole suotavaa olla tarpeetomasti kirjeenvaihdossa.

**********

Jehovan sallinnalla Myllynkivet-sivusto on ollut olemassa. Olet saanut nyt kyseisen sivuston ansiosta Jehovalta paljon apua minun kauttani. Eikö sivusto ole nyt täyttänyt tarkoituksensa? Ota siksi nöyrästi vastaan Jehovalta tullut apu. Miksi pidentäisit tuskaasi suotta?

**********

Ilman myllynkivi-sivuja kun ei tätä meidän kirjeenvaihtoa olisi tullut. Elin siinä toivossa, että olisit ymmärtänyt asiat samoin kuin minä ja tajunnut, että Myllynkivet-sivusto johtuu sinun suuresta erehdyksestäsi

**********

päästäksesi takaisin järjestön yhteydeen sinun tulee poistaa Myllynkivet-sivusto ja ilmoittaa, että muutat käsitystäsi niistä raamatunkohdista ja opetuksista, joista sinulla oli erilainen kanta.

**********

Jne. Jne.

* * * * * * * * * *

Koska veli PM aloitti nimimerkki RaM:ia vastaan kauko-ohjatun ajojahdin, hän luokitteli näin itsensä siihen vanhinten joukkoon, joka ansaitsee nimensä nettiin. Ilman tätä inkvisitiotoimenpidettä olisin pitänyt M:n nimen vain omassa tiedossani.

url korjattu selkeämpään muotoon -Jaakob
Hieman sensuroitu - MM
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Mansikka Kittilästä

Viesti Kirjoittaja Tony »

Johanneksen poika kirjoitti:Kymmenet luopioiden sivut, joilla on lukuisia valheita Jehovan todistajista, ovat kuin vapaita myrkkyvirtoja kadulla ilman minkäänlaisia suojauspuomeja.
En malta odottaa, että kerrot mitä veli P.M tarkoitti noilla "lukuisilla valheilla". Koska hän tiesi kertoa niitä olevan lukuisia, hän todennäköisesti luetteli niitä kymmenittäin.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Unohti

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Tony Syrjänen kirjoitti:En malta odottaa, että kerrot mitä veli P.M tarkoitti noilla "lukuisilla valheilla". Koska hän tiesi kertoa niitä olevan lukuisia, hän todennäköisesti luetteli niitä kymmenittäin.
Ehkä hän "unohti" suurimman osan niistä, koska ei maininnut ainoataan. :lol:
Viljo
Viestit: 1100
Liittynyt: 28.04.2007 13:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mustikka Mattilasta

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Johanneksen poika kirjoitti:Jehovan sallinnalla Myllynkivet-sivusto on ollut olemassa. Olet saanut nyt kyseisen sivuston ansiosta Jehovalta paljon apua minun kauttani. Eikö sivusto ole nyt täyttänyt tarkoituksensa? Ota siksi nöyrästi vastaan Jehovalta tullut apu. Miksi pidentäisit tuskaasi suotta?
:shock: :? :D

'Otathan nöyrästi vastaan Jehovalta (siis minulta) tulevan avun'... Onko kyseinen kaveri ns. voideltu vai onko hänellä muuten vaan tavallista parempi suhde Isoon J:hin?

Mitä mahtaa tapahtua kun Jehova ei enää salli Myllynkivet-sivustoa, katoaakohan ne yhtäkkiä palvelimelta?
Vastaa Viestiin