Millä voimalla saarnaamistyö tehdään ?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

SimplyTheTruth

Millä voimalla saarnaamistyö tehdään ?

Viesti Kirjoittaja SimplyTheTruth »

Haluaisin kuulla teiltä, että millä voimalla todistajat tekevät mielestänne valtavat ponnistelunsa ? Olen vaimon kiinnostuksen kautta käynyt monen eri vuoden aikana valtakunnansaleissa ja vieläkin tulee välillä käytyä. En siis ole todistaja enkä koskaan ollutkaan (eikä häntäkään ole hyväksytty vieläkään jäseneksi, hän on hyvin persoonallinen/taiteellinen ihminen). Nyt he ovat hyvin ylpeinä ja innoissaan kun yli 200 maassa tehdään työtä maailman ääriin saakka ja saadaan kasvua niin että tämä Jehovan kansa on nyt jo suuri ja mahtava kansa: 7,3 miljoonaa jäsentä (11/2010), joista tienraivaajina toimii peräti 800.000 (eli lähes miljoona ihmistä). Kuulin juuri heidän dvd:ltä iäkkään hallintoelin miehen (joku Jaretcz tai sinne päin) ylpeilevän sillä kun hän sanoi että "nyt toteutuu todistajien kautta koko ihmishistorian suurin ja laajamittaisin saarnaamistyö".

Herää monia kysymyksiä ? Onko tämä tosiaan Hyvän Uutisen suurin levittämiskampanja milloinkaan ?
Lähes miljoona kokoaikaisraivaajaa on aika uskomaton saavutus uskonnon saralla varmaankin ?
Jos on, niin herää kuitenkin mielestäni kysymykset mistä sen mahdollinen "voima" on lähtöisin:
1) Jumalasta ? 2) hallintoelimen ansiota ? 3) Tekevätkö he sen omasta voimastaan ? 4) Pakosta ?
5) Voisiko takana olla jokin muu voima, esim Väärä Profeetta (tai Panettelija/Saatana) ?

Mistä oikein onkaan loppujen lopuksi kysymys ? Mitä mieltä te vakavamieliset ihmiset täällä olette ?

Tietysti heidän "menestyksensä" lienee kovin suhteellinen käsite. Sen ymmärsin kun muistin ihan varmasti oikein kun he innokkaasti odottivat lähimmäisessä seurakunnassani noin 4 vuotta sitten että kenestä tuleekaan 100:s todistaja kun heitä oli 99. Nyt heitä onkin tänä syksynä 79 ! (-20 jäsentä siis !) Oho, selvää laskua siis, mutta syy on luonnollisesti meissä eikä heissä milloinkaan - eli minun kaupunkini ja/tai Suomen kansan, meidän pahojen ja paatuneitten ihmisten syytä, kun emme halua ottaa vastaan Totuutta... eikös se niin aina selitetä ?
Viimeksi muokannut SimplyTheTruth, 25.11.2010 23:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
paula

Re: Millä voimalla saarnaamistyö tehdään ?

Viesti Kirjoittaja paula »

Mielestäni manipuloimalla porukkansa, sanoisin jopa pakottamalla henkisesti. Vain saarnaaamistyötä tekevä on Jehovan todistaja, koska hän todistaa. Kokouksissa pääasia on opettaa ja tähdentää tätä saarnaamistehtävää.

Mutta, mutta... maailmanlaajuisesti he ovat kuitenkin vaatimaton porukka. Kaikkien raportit vain kerätään(= järjestäytynyttä) ja saadaan numeroita...numeroita, siinä on uskonto joka pohjautuu ainaiseen numeroiden keräämiseen, "tiedon" kaivuuseen ja sokeaan tottelemiseen "ainoan oikean Jumalan palvontaan" eli yritykseen tuoda tätä uskontoa julki. Itse tein saarnaamistyötä vuosia joskus jopa raivaajana. Minulle oli lähinnä painajaista puhua ovilla ja oli tuskaa saada tunnit täyteen. Minulle se oli pakkoa enkä koskaan tuntenut saavani siihen mitään apua vaikka rukoilin.

Olen ollut eronneena tuosta uskonnosta 3,5 vuotta. Aikuiset lapseni eivät saa olla uskonnosta eroni vuoksi tekemisissä kanssani. Minun puhelinsoittooni tai sähköposteihin ei vastata, minua ei saa tavata. Tällä uskonnolla on kyky pitää ihmisiä otteessaan. Mutta monet haluaa tuosta ahtaudesta sitten myöhemmin pois.....
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

SimplyTheTruth kirjoitti:Haluaisin kuulla teiltä, että millä voimalla todistajat tekevät mielestänne valtavat ponnistelunsa ?
Pakko kärjistää esimerkin vuoksi; samalla voimalla, jolla minkä tahansa totalitaarisen systeemin porukka jaksaa, esimerkkinä vaikka Pohjois-Korea. Tekijöinä sokea luottamus esitettyihin asioihin, tietämättömyys todellisuudesta, yhteisön paine sekä tilanne, jossa kunniallista poistumistietä ei ole.
Kuulin juuri heidän dvd:ltä iäkkään hallintoelin miehen (joku Jaretz tai sinne päin) ylpeilevän sillä kun hän sanoi että "nyt toteutuu todistajien kautta koko ihmishistorian suurin ja laajamittaisin saarnaamistyö".
Jaracz-vainaalle ei voi enää kertoa, että islaminuskoisia on noin 1,3 miljardia, vaikka aloittivat paljon, paljon myöhemmin kuin Vt-seura esittää jehovantodistajuuden alkaneen.
Herää monia kysymyksiä ? Onko tämä tosiaan Hyvän Uutisen suurin levittämiskampanja milloinkaan ?
Lähes miljoona kokoaikaisraivaajaa on aika uskomaton saavutus uskonnon saralla varmaankin ?
Näkökantakysymys, kaikissa uskonnollisissa liikkeissä ei pyritäkään jt-malliseen toimintaan, heti tulee mieleen Pelastusarmeija.
Jos on, niin herää kuitenkin mielestäni kysymykset mistä sen mahdollinen "voima" on lähtöisin:
Suurella ja yhä kasvavalla osalla kyseessä on länsimaissa se nk. lumipalloefekti (jolla Islam on mennyt aikaa sitten jo ohi), eli vanhemmat siittävät lisää uusia jehovantodistajia.
Mistä oikein onkaan loppujen lopuksi kysymys ? Mitä mieltä te vakavamieliset ihmiset täällä olette ?
Oma mielipiteeni on yksinkertainen ja suora; kykenen osoittamaan Vt-seuran keskeisimmän odotuksen/opetuksen raamatunvastaiseksi yhdellä ainoalla raamatunjakeella. Samoin Vt-seura on myös hyvin helppo osoittaa tapavalehtelijaksi, siihen ei tarvita muuta kuin heidän omaa materiaaliaan.
Tietysti heidän "menestyksensä" lienee kovin suhteellinen käsite.
1995-2009 kastettiin Suomessa (Vt-seuran oman ilmoittelun mukaan) 6210 uutta jehovantodistajaa, samassa ajassa nettokasvu oli 34 julistajaa, eli keskimäärin 2/a. Kumuloitu 1 % vuosittainen poistuna tekee 2870, joten keskimääräinen poistuma on tuona aikana ollut enemmän kuin kaksi seurakuntaa vuodessa.
...syy on luonnollisesti meissä eikä heissä milloinkaan...
-Kun on kasvua, niin Jehova siunaa kansaansa ja loppu on aivan nurkan takana.
-Kun on laskua, niin Saatana vainoaa, koska tietää lopun olevan aivan nurkan takana.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Pehmoluopio

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

SimplyTheTruth kirjoitti:mistä sen mahdollinen "voima" on lähtöisin:
1) Jumalasta ? 2) hallintoelimen ansiota ? 3) Tekevätkö he sen omasta voimastaan ? 4) Pakosta ?
5) Voisiko takana olla jokin muu voima, esim Väärä Profeetta (tai Panettelija/Saatana) ?
Se on joidenkin jeppujen ainoa mahdollisuus tavata normaaleja ihmisiä ja tuntea olevansa parempia kuin he.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

""mistä sen mahdollinen "voima" on lähtöisin"" -Ihmiset ovat yksilöitä eivätkä kaikki, todistajatkaan, pysty ovelta ovelle saarnaamiseen. Todistajien keskuudessa heitä sanotaan toimettomiksi, eivätkä he ole suotavaa seuraa muille todistajille (toki srk:ssa heidän roponsa kelpaa lahjalaatikkoon).

Alku on rakkauspommitus, jolla saadaan mukaan, sitten seuraa lahkon otteen kiristyminen ja painostus ihmissuhteiden katkaisemiseen lahkon ulkopuolisiin. Ovityöhön painostetaan niin hyvin kuin pystytään, ovityö on lääke esim. masennukseen, ja ykkössaarnaajaa pidetään paitsi esimerkillisimpinä, myös yllytyshulluna vielä suurempaan työhön.

Yksilöllisä tekijöitä voi olla ovityöntekijällä, kokemuksensa voi olla vaikkapa kuin tavoitteellisella huippu-urheilijalla, huomenna teen ennätyksen.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Herkkäuskoisuuden voimalla ja amerikkalaisten myynti- ja markkinointimenetelmien teholla.

Lahko kasvaa siellä, missä ylipäätään käännytysuskonnot pärjäävät - tietämättömyyden keskellä. Lahkon parhaimmat markkinointialueet ovat kolmannet maat ja alueet, joissa ei ole kunnollisia koululaitoksia internetistä puhumattakaan. Tietämättömyys on edelleen hyvä ja AINOA tuottava maaperä lahkoille.
Länsimaissa Jehovan todistajat ovat jo pitkää olleet vaikeuksissa ja työn tehottomuus kasvaa exponentiaalisesti vuosi vuodelta.

Kaikkein merkittävin kasvu Jehovan todistajissa tapahtuu taivaaseen menevien osalta, jonka ryhmän taas ei pitäisi kasvaa vaan paremminkin olla jo kuollut ja kuopattu.
Markku Meilo

RaM kirjoitti:Kaikkein merkittävin kasvu Jehovan todistajissa tapahtuu taivaaseen menevien osalta, jonka ryhmän taas ei pitäisi kasvaa vaan paremminkin olla jo kuollut ja kuopattu.
Jos jäsenmäärän kasvua tosiaan katsoo, niin jo 1960-luvulle tultaessa siihen asti noussut luonnollinen poistuma kääntyi laskuun. Se osoittaa uutta porukkaa liittyneen tuohon valiojoukkoon jo puolen vuosisadan ajan, mutta vasta kun uusia tuli enemmän kuin vanhoja ehti kuolla alta, Vt-seura päätti jälleen avata sen kuuluisan oven.

Nyt hylätyn opetuksen mukaan tuli vuonna 1935 valiojoukoissa olleiden nuorimpienkin olla esimerkillisiä sekä opettavassa asemassa. Tämä merkitsisi tänään, että valiojoukon nuorimmat olisivat pääosin vähintään 100-vuotiaita. Jos sitten haluaisi selityksissä turvautua luopuneiden korvaamiseen, niin kannattaa lukea mitä mieltä Vt-seura on asiasta ollut vuonna 1983:

”Merkitseekö tämä, ettei Jumala nykyään kutsu ketään taivaalliseen elämään? Ennen sinetöimisen loppuunsaattamista on mahdollista, että jotkut harvat, joilla on tuo toivo, saattavat osoittautua uskottomiksi, jolloin heidän tilalleen täytyy valita joitakuita muita. Näyttää kuitenkin todennäköiseltä, että näin tapahtuisi hyvin harvoin.” (uw-FI sivu 112)
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Noiden 'harvojen uskottomien' tilalle valitaan ilmiselvästi varmuuden vuoksi aina kaksi uutta.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

TOISAALTA... :roll: ...mieleeni tuli juuri ajatus siitä, että kenties taivaaseen menevien määrän raju kasvu perustuukin vain laiskuuteen. Ne todistajat jotka ovat tiedostaneet harman jälkeisen työmäärän suuruuden ja epämiellyttävät työolosuhteet, ovatkin päättäneet laittaa anomuksen taivaallisiin voimiin koska tykkäävät enemmän noista valkokaulushommista. Onhan hallintotyöt varmaan paljon kevyempää eikä kädet likaannu.:mrgreen:
Markku Meilo

RaM kirjoitti:TOISAALTA... :roll: ...mieleeni tuli juuri ajatus siitä, että kenties taivaaseen menevien määrän raju kasvu perustuukin vain laiskuuteen. Ne todistajat jotka ovat tiedostaneet harman jälkeisen työmäärän suuruuden ja epämiellyttävät työolosuhteet, ovatkin päättäneet laittaa anomuksen taivaallisiin voimiin koska tykkäävät enemmän noista valkokaulushommista. Onhan hallintotyöt varmaan paljon kevyempää eikä kädet likaannu.:mrgreen:
Mä olen aina ollut nk. haavi auki sen suhteen millä lihaksilla ihminen ajattelee menevänsä ilmavoimiin, siis erona niihin ajattelulihaksiin, joilla toinen pyrkii maavoimiin. Vt-lehden selitys on ikivanha (1951 taisi olla) ja sellaista lässyä, josta ei saa tolkkua kuuluisa Vanha Erkkikään. Russell oli tuossakin suhteessa suorapuheisempi kuin nykyiset lyyrikot. Russelin suuri joukko oli myös menossa taivaaseen, mutta he erottuivat pienestä laumasta sillä, että heidän uskonsa oli heikompi. Tällaisenahan suuri joukko erottuu edelleen ja erottui 1935 jälkeen vielä peremmin kun olivat ainaostaan nk. hyvän tahdon ihmisiä, eivät jehovantodistajia. Siksi eivät päässeet muistonviettoonkaan muistaakseni kolmeen ensimmäiseen vuoteen. Nykyään siihen tilaisuuteen kuskataan kuka tahansa halukas vaikka paareilla.

Olisi paljon rehellisempää kertoa suoraan jehovantodistajille, että suuri joukko on ollut jo Vt-seuran perustamisesta paarialuokka, jolla ei ole samoja oikeuksia kuin pienellä laumalla. Pienellä laumalla on opillinen sopimussuhde Jeesukseen ja Raamatun UT. Suuri joukko roikkuu sopimuksettomassa tilassa pienen lauman helmoissa ilman Raamatun UT:ta. Suuri joukko on myös niin kovapäistä, että se tarvitsee opettajakseen pienen lauman elossa olevat edustajat, eli ne edustajat, joilla on opetusvelvollisuus, ei niitä edustajia, joilla on opetusvelvollisuuden lisäksi opetuskielto.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Minä olin niin ahdistunut , että itkin kastetta edeltävänä päivänä kun en olisi halunnut sydämmestäni mennä kasteelle. Kuitenkin se hirveä Harmagedonin pelko ja odotus kuinka se 2-3 vuoden päästä viimeistään tulee ja kuinka Jehova tappaa kaikki paitsi Jehovan todistajat saivat minut silti menemään kasteelle.

Eli ei minua kukaan toinen läheinen varsinaisesti yrittänyt pakottaa kasteelle , vaan se oma hirveä ahdistus ja pelkoni Jehovaa kohtaan. Ei ole olemassa sen pahempaa ja julmempaa olentoa kuin Jehova.

Niin ja sanoihan se kauhea tätini jatkuvasti , että tieto tuo vastuun ( eli että kuolee jos ei mene kasteelle).

No olin silloin teini-ikäinen ja tyhmä kuin saapas , elämästä mitään tietämätön. :roll:

Ajatella jos minulla olisi silloin ollut tällainen ymmärrys , niin olisin vain hymähtänyt ja hiljaisena kävellyt pois , enkä olisi moisista typeristä saduista vaivautunut edes keskustelemaan.
Tai kuten eräs viisas nainen kerran sanoi minulle , ett hän on allerginen uskonnoille.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Markku Meilo

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Eli ei minua kukaan toinen läheinen varsinaisesti yrittänyt pakottaa kasteelle...
Tai sitten et vaan havainnut ryhmäpaineen vaikutusta?
Ei ole olemassa sen pahempaa ja julmempaa olentoa kuin Jehova.
Toisilla sanoilla ilamsituna; Vt-seuran edustama uskonnollinen kultti.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Teokratia = tyrania (kirjallisuusveljeä lainatakseni).
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

""JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:
Eli ei minua kukaan toinen läheinen varsinaisesti yrittänyt pakottaa kasteelle...
Tai sitten et vaan havainnut ryhmäpaineen vaikutusta?""

Epäsuora pakottaminen on pakottamista sekin. "En minä vaadi sinua kasteelle, mutta ota huomioon että jos et mene, kuulet jatkossa aina valtakunnansalilla minkälaiset veripippalot ne harmageddonhappeningit ovatkaan, kun taas myös muut omahyväiset puhumme keskenämme leijonankorvantaustan rapsuttamisesta paratiisissa katsoessamme sinua pitkin nenämme vartta"
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Ei kannata myöskään unohtaa, että markkinointimateriaali on audiovisuaaliselta tasoltaan jotain aivan muuta kuin monien kilpailevien ryhmien viritykset. Sekin motivoi, ynnä auttaa pitäämään huomion poissa itse sisällön ajoittaisesta epäloogisuudesta.
Vastaa Viestiin