Miten nämä ovat muuttuneet noin 12 vuodessa?
Sillon kun itse vedin kokoustamineet päälle niin krakapakko oli.
Mitään haivenia ei namassa suvaittu ja niskatukka armeija tyyliin.
Hameet siskoilla tiukasti puoleen sääreen.
Vieläkö se pakkokätteleminen on muodissa?
Kun minä löysin t5otuuden niin se oli piilossa siskon hameen alla ja sen jälkeen se on toiminut
minun kompassinani
PastoriSilli
Kaapista löytyy vielä jt-aikaisia hamosia ja nyt ne ovat aivan liian pitkiä käytettäviksi.
Konventtiprinsessahameita löytyy myös. Aikoinaan maksaneet paljon, joten en ole niistä raaskinut vielä luopua.
Kyllä edelleen sisarten hameet ja vaatteet näyttävät olevat yhtä "säädyllisiä" kuin ennenkin.
No mitä paha siinä nyt on kun ihmiset pukeutuu siististi. On kyllä kovin vaikea puhua normalisti kaunin naisen kanssa, kun hän istuu vastapääsä ja hame on niin lyhyt, että pikkuhousut näkyy. Tai jos hän kumartele ja takapuoli näkyy niin täydelisesti , että ei tiedä minne silmät pistää. Mene ne silmät muutenkin sinne, minne ei olis ihan viralistta tarvetta ja mielikuvitus toimi vähen liiankin mehukasti joskus. Pitääs kyllä ajatella toistenkin tunteita .
Aivan eri asija on esimerkiksi solmion kantaminen. See ei sais olla niin pakolinen( itse en tietysti laita ikinä ), koska on pikemin Vapamuurarijen keksintö ja rituaalista tavaraa.
robert.kardin kirjoitti:No mitä paha siinä nyt on kun ihmiset pukeutuu siististi. On kyllä kovin vaikea puhua normalisti kaunin naisen kanssa, kun hän istuu vastapääsä ja hame on niin lyhyt, että pikkuhousut näkyy. Tai jos hän kumartele ja takapuoli näkyy niin täydelisesti , että ei tiedä minne silmät pistää. Mene ne silmät muutenkin sinne, minne ei olis ihan viralistta tarvetta ja mielikuvitus toimi vähen liiankin mehukasti joskus. Pitääs kyllä ajatella toistenkin tunteita .
Aivan eri asija on esimerkiksi solmion kantaminen. See ei sais olla niin pakolinen( itse en tietysti laita ikinä ), koska on pikemin Vapamuurarijen keksintö ja rituaalista tavaraa.
Solmio on tietääkseni saanut alkunsa ritarien kaulassa olevasta rätistä/huivista ja siksi kun siinä on raidat määrättyyn suuntaan kun ritari kuivas verisen miekan kantamallaan oikeallakädellä. Tarkkaileppas raitojen suuntaa.
PastoriSilli
ps. jotkut siskot kyl ihan provosoivasti vilkutteli
PastoriSilli kirjoitti:Miten nämä ovat muuttuneet noin 12 vuodessa?
Sillon kun itse vedin kokoustamineet päälle niin krakapakko oli.
Mitään haivenia ei namassa suvaittu ja niskatukka armeija tyyliin.
Hameet siskoilla tiukasti puoleen sääreen.
Vieläkö se pakkokätteleminen on muodissa?
Kun minä löysin t5otuuden niin se oli piilossa siskon hameen alla ja sen jälkeen se on toiminut
minun kompassinani
PastoriSilli
80-luvulta muistan, ettei miehillä saanut olla ajan muodin mukaista pitkää takatukkaa. Jotkut tosin luistivat tuosta kiellosta. MacGyverinä tosin ei ollut luottamustehtäviin asiaa, eikä ylennyksiä paukkunut avustavaksi tai vanhimmaksi. Ohjelmassa veli vanhin sanoi, että silloin viimeistään on mentävä parturiin, kun takatukka alkaa koskettamaan paidankauluksen takaosaa.
90-luvullakin pukeutumisesta niin kokouksia kuin vapaa-aikaakin varten ohjeistettiin. Äidin kanssa tuli tämän johdosta usein riitaa vaateostoksilla, kun teini-ikäinen piti pukea koodin mukaisesti kuuskymppisten vaatteisiin. Maailmalliselta ei sopinut näyttää.
Tienraivaajasiskoilla hameenhelmat lakaisi melkein lattiaa. Konventeissa kyllä näki kesäisin huomattavankin lyhyitä hameita tavallisilla rivitodistajatytöillä.
Nykyään miesten hiusten kanssa ei olla niin tarkkoja, luulisin. Jt-nuorilla näkee nykyään varsin maailmallisia ja radikaalejakin hiustyylejä. Hiusten värjäystäkin näemmä miehet harrastaa, mitä 90-luvulla en muista vielä nähneeni juuri kellään.
No musiikista saatiin nuorison kesken aina matsia.
Kukaan muu ei halunnut kuunnella DeepPurplea, BlackSabbathia tai Led Zeppeliiniä vaan aina joku
raivostuttava diskojytke soi Oli niinsanottuja kielletyjä yhtyitä.
Entäs nykyään kun on käänykän soittoäänet? Kai niistäkin inistään ja tsekkaillaan että täyttää teokratian
pykälät?
PastoriSilli
Ei myöskään ole poissuljettua, että nimenomaan konventtia silmällä pitäen hankitaan uudet asusteet. Koskee kokemukseni mukaan lähinnä naispuoleisia ikää sinänsä rajaamatta suuntaan jos toiseen.
Kokemuksieni sekä tietojeni mukaisesti on mahdollista että luotto-visa vinkuu kun hankitaan asusteita nimenomaan konventtia silmällä pitäen (ja tässä yhteydessä voisi mainita myös muut mahdolliset konventin aiheuttamat extra-kustannukset vilpittömille Jehovan Todistajille).
Asiaa toki ei voi yleistää.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Mitä viime vuosilta on tyylistä jäänyt mulle mieleen?
Radikaalimmat tyylit on yleisesti ottaen yleistyneet Suomessa kaikkien keskuudessa vasta viimeisen parinkymmenen vuoden aikana, vaikka nykyään kyllä 70-80-lukujen tyyli muuten vaikuttaa aika karmealta. Kuitenkin JT:t pitävät aikalailla samoja sääntöjä (suurin osa kirjoittamattomia, mutta lavoilta suoraan saneltuja) kuin lapsuudessanikin reilut parikyt vuotta sitten.
Pitkiä hiuksia ei miehillä ole. Niistä menee ilmeisesti puheoikeus. Hämärää on se, missä raja kulkee. Partoja löytyy, lyhyitä, joistakin srk:ista, joissain niitä ei siedetä lainkaan, rastoja en ole nähnyt kellään. Viiksiä löytyy vanhemmilta miehiltä, mutta jostain syystä nuorilta ei (ei kyllä ole suurta muotia länsimaissa).
Naisilla lyhyet hameet ovat nykyään aina joillain kesämuodissa, niitäkin vanhemmat sisaret haukkuvat (ja jostain syystä heti perään myös hameen kantajaakin halveerataan). Aiemmin on ollut säädytöntä tulla konventtiin paljain olkapäin, nykyään kesäkonventit täyttyvät tällaisista mekkomalleista (huivi ehkä pidetään mukana rekvisiittana muka peittämässä olkapäät, kuitenkin rypytettynä kassin tai käsivarren päälle).
Rock-tyyliset hiusmallit (eli kirkkaat värit, värikkäät raidat, railakkaat leikkaukset...)joudutaan sietämään, mutta usein niistä huomautellaan muka-humoristisesti. Rastaletteihin (naisella) olen törmännyt, mutta nekin muiden suurella kyseenalaistamisella ja jopa suoralla kauhistelulla. Jostain syystä kuitenkin nämä hyväksytään tummaihoisilla, ei rasistista?
Hameenpituus on kait tällä hetkellä juuri ja juuri polven yläpuolella sallittavissa. Kuitenkin jo itse suosittelen sitten opetella kulkemaan jos ihan minihameessa mielii liikkua, jottei oikeasti halvalta näyttäisi, sitä pitää osata kantaa.
Hattu on juhla-asusteena naisella kiinnostava. Joillakin iäkkäämmillä niitä näkee, ja minusta saattavat olla ihan tyylikkäitäkin. Kuitenkaan en usko, että nuorella, alle 25-v:llä sitä noin vaan hyväksyttaisiin. No, ei siitä nyt edut mene tai mitään, mutta kun kaikki uusi on pelottavaa ja se pitäisi kieltää.
Nuo influenssat taisivat vähentää hieman kättelytapaa, kuitenkin tapa on jäänyt, mutta täytyy myöntää että se nyt on aika yleismaailmallinen tapa tervehtiä toista.
Itse säästän kyllä kaikki käytettävät kokous-ja konventtivaatteet, juuri sen vuoksi, että niitä vielä joskus tarvitaan muissakin juhlissa. Onpahan vaatetta varastossa tilaisuuteen jos toiseenkin. Sen verran omalla maulla ne olen aikanani hankkinut että kehtaan niissä liikkua.
Ainiin, ja krakapakko nyt on vielä, mutta uskaliaimmilla sitä tapaa mirrin kaulassa! Nosto sille.
Viime kerralla vaatehuonetta siivotessa lähti aika paljon todistajavuosien vaatetusta UFF:lle. Jostain syystä olin niitä siellä vuosien ajan säilönyt, mutta kun ei käyttöä kerta ole koko tänä aikana moisille ilmennyt, niin pistin vahingon/hyvän kiertoon.
Loppuviimeksi lähempi tarkastelu paljasti vaatteiden olevan a) tyyliltään vanhentuneita, b) funktioltaan tarpeettomia, sekä erityisesti c) aivan liian konservatiivisia. Lisämiinuksena alkuperäiseen käyttöympäristöön liittynyt negatiivinen tunnelataus.
Täytyy ihmetellä, että niinkin rouvamaisiin luomuksiin on tullut nuorempana pukeuduttua. Toisaalta taas mikäs ihme se nyt on, kun seuran kirjoittamattomien sääntöjen mukaan mikään hame ei saanut edes istuessa nousta polven korkeudelle, ja kaikissa yläosissa piti olla riittävän pitkät hihat sekä napitus kaulaan saakka. Ihqudaa.
With oblivion's obscuration fill my senses to the brim,
make me taste obliteration, in this dimness let me dim.
Todella vapauttavaa... Onko kokemusta miten pääsit eroon kirjoista? Mulla meni montaa iltaa että pääsin kirjastostani eroon. Sellaset kohdat missä oli oma nimi laitoin silppuriin ja loput roskiin..
Jokainen uloskäynti on sisäänkäynti johonkin muualle.
Mag Mell kirjoitti:Viime kerralla vaatehuonetta siivotessa lähti aika paljon todistajavuosien vaatetusta UFF:lle. Jostain syystä olin niitä siellä vuosien ajan säilönyt, mutta kun ei käyttöä kerta ole koko tänä aikana moisille ilmennyt, niin pistin vahingon/hyvän kiertoon.
Loppuviimeksi lähempi tarkastelu paljasti vaatteiden olevan a) tyyliltään vanhentuneita, b) funktioltaan tarpeettomia, sekä erityisesti c) aivan liian konservatiivisia. Lisämiinuksena alkuperäiseen käyttöympäristöön liittynyt negatiivinen tunnelataus.
Täytyy ihmetellä, että niinkin rouvamaisiin luomuksiin on tullut nuorempana pukeuduttua. Toisaalta taas mikäs ihme se nyt on, kun seuran kirjoittamattomien sääntöjen mukaan mikään hame ei saanut edes istuessa nousta polven korkeudelle, ja kaikissa yläosissa piti olla riittävän pitkät hihat sekä napitus kaulaan saakka. Ihqudaa.
Toi polven korkeus on kyllä siinä mielessä srateginen mitta, että minulla on mennyt yksi jakso konventtipuheista päin V""""a, koska kuuntelin konventin ohjelman Pirkkahallin ruokalassa. Väliaikais-pöydässä istui pari riviä vastapäätä nainen jolla oli oikein nätti kotelomekko. Koska hänen helmansa oli kuitenkin aika lyhyt, niin tuijottelin 2,5h hänen pimperoaan, koska hän oli varmaan miehensä taikka oman ilonsa vuoksi laittanut tuulenohuet alushousut jalkaan.
Eli kyllä konventtikin voi olla silmiä avaava kokemus.
nina2011 kirjoitti:Onko kokemusta miten pääsit eroon kirjoista?
Takkapuun korvikkeena meni osa, tuppaavat vaan palamaan vähän huonosti, etenkin kirjat. Loput sitten paperinkeräykseen/roskiin, irrotin kyllä minäkin ensin nimilehden tms yhteystietoviittaukset.
With oblivion's obscuration fill my senses to the brim,
make me taste obliteration, in this dimness let me dim.