Kurittomuus Jehovan järjestössä lisääntyy?
Valvoja: Moderaattorit
-
Witless
Kurittomuus Jehovan järjestössä lisääntyy?
Vartiotorni 15.1.2007 täsmensi ohjeita erotettuihin/eronneisiin suhtautumisesta. Siinä annettiin Jehovan todistaja -vanhemmille selkeä ohje olla pitämättä yhteyttä edes kotoa lähteneisiin omiin lapsiinsa, jotka on erotettu tai jotka ovat eronneet (muuten kuin täysin välttämättömissä asioissa). Kesän 2007 piirikonventeissa ymmärtääkseni aihetta toistettiin ja sitä vielä väännettiin rautalangasta ("välttämätön asia ei ole se, että ei ole pidetty yhteyttä pitkään aikaan" tms.). Tämä oli selkeästi aiempaa jyrkempi ja selkeämpi kanta Watchtowerin taholta.
Itse odotin lievästi peläten oman JT-perheeni (äitini ja siskoni) reaktiota asiaan, mutta yhteydenpito onneksi on säilynyt entisellään. Juttelin hyvän ex-jt-ystäväni kanssa tänään, hänellä tilanne on sama. Huolimatta eri paikkakunnalla asumisesta, vanhemmat soittelevat eronneen poikansa kanssa ja tapaamisia on puolin ja toisin. Myös hänen hyvä ystävänsä joka lähti järjestöstä pari vuotta sitten on tavannut vanhempiaan täysin vanhaan tapaan, viimeksi heinäkuussa.
Kaikissa näissä tapauksissa kysymys on todella pitkään Järjestössä olleista vanhemmista, ainakin yksi näistä on myös vanhin seurakunnassaan.
Missä on vika? Eikö Vartiotornin, Watchtowerin eli Borgin ote etäispäätteisiinsä enää toimi, kun pitkään Totuudelle uskolliset todistajat eivät tottele käskyjä? Onko muilla vastaavia kokemuksia kasvavasta tottelemattomuudesta tai käskyjen "soveltamisesta"?
Itse odotin lievästi peläten oman JT-perheeni (äitini ja siskoni) reaktiota asiaan, mutta yhteydenpito onneksi on säilynyt entisellään. Juttelin hyvän ex-jt-ystäväni kanssa tänään, hänellä tilanne on sama. Huolimatta eri paikkakunnalla asumisesta, vanhemmat soittelevat eronneen poikansa kanssa ja tapaamisia on puolin ja toisin. Myös hänen hyvä ystävänsä joka lähti järjestöstä pari vuotta sitten on tavannut vanhempiaan täysin vanhaan tapaan, viimeksi heinäkuussa.
Kaikissa näissä tapauksissa kysymys on todella pitkään Järjestössä olleista vanhemmista, ainakin yksi näistä on myös vanhin seurakunnassaan.
Missä on vika? Eikö Vartiotornin, Watchtowerin eli Borgin ote etäispäätteisiinsä enää toimi, kun pitkään Totuudelle uskolliset todistajat eivät tottele käskyjä? Onko muilla vastaavia kokemuksia kasvavasta tottelemattomuudesta tai käskyjen "soveltamisesta"?
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
- Richard Feynman
-
Markku Meilo
Re: Kurittomuus Jehovan järjestössä lisääntyy?
Oma lievä kokemukseni asian tiimoilta on, että tämä luonnonvastainen epäinhimillinen karttamissääntö on laajimmin rikottu Vt-seuran erotusperusteinen sääntö. Sitä rikkovat vanhimmatkin surutta ja sitten istuvat kenguruoikeuksissa monottamassa muita saman säännön rikkojia.Witless kirjoitti:Missä on vika? Eikö Vartiotornin, Watchtowerin eli Borgin ote etäispäätteisiinsä enää toimi, kun pitkään Totuudelle uskolliset todistajat eivät tottele käskyjä? Onko muilla vastaavia kokemuksia kasvavasta tottelemattomuudesta tai käskyjen "soveltamisesta"?
Karttamismekanismihan potkaistiin varsinaisesti käyntiin Ray Franzin kohdalla, säätämällä jälkikäteen pykälä, jotta RF kyettiin monottamaan. Nyt tilanne on netin takia kertaluokkaa hankalampi ja siinä lienee suuri kiihoke pitää asioista perillä olevat pois ärsyttämästä seurakunnassa vielä oleilevia.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
Witless
Tätini oli ammatissa, jossa kuuli seurakunnan kaikki juorut. Muistan teinivuosilta yhden vanhimman kertoneen että "ei saisi pitää yhteyttä erotettuihin, mutta itse kyllä olen pitänyt". Kuulemma muilta vanhimmilta ei vastaavaa tunnustusta kuulunut.Markku Meilo kirjoitti:Oma lievä kokemukseni asian tiimoilta on, että tämä luonnonvastainen epäinhimillinen karttamissääntö on laajimmin rikottu Vt-seuran erotusperusteinen sääntö. Sitä rikkovat vanhimmatkin surutta ja sitten istuvat kenguruoikeuksissa monottamassa muita saman säännön rikkojia.Witless kirjoitti:Missä on vika? Eikö Vartiotornin, Watchtowerin eli Borgin ote etäispäätteisiinsä enää toimi, kun pitkään Totuudelle uskolliset todistajat eivät tottele käskyjä? Onko muilla vastaavia kokemuksia kasvavasta tottelemattomuudesta tai käskyjen "soveltamisesta"?
Nyt kuitenkin tuntuu että kukaan ei noudata tätä uutta (luonnonvastaista, kyllä) sääntöä. Olen huolestunut.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
- Richard Feynman
-
Markku Meilo
Minulle eräs vanhin (jonka kanssa ei ole koskaan ollut yhteistä seurakuntaa ja jolla ei ole mitään tekemistä erottamiseni kanssa) soitti reilu vuosi sitten reilun tunnin puhelun. Olemme ammativeljiä ja olimme ystäviä nuorena, mutta kyseinen vanhin tietää nettikirjoitteluni ja asenteeni, hän viittasikin joihinkin kirjoituksiini, joten on perillä tilanteesta.Witless kirjoitti:Nyt kuitenkin tuntuu että kukaan ei noudata tätä uutta (luonnonvastaista, kyllä) sääntöä. Olen huolestunut. ;)
Huolesi on aiheellinen, piakkoin ei jt:tä ja xjt:tä erota tapaamisista edes rautakangella, useammat IKEA:n kirkolliskokoukset ovat tästä hyvä osoitus.
-
Witless
Ikean osalta en ymmärrä kuin kirjallishyllyjä, mutta Järjestön puolesta kuulostaa huolestuttavammalta kuin koskaan.Markku Meilo kirjoitti:Minulle eräs vanhin (jonka kanssa ei ole koskaan ollut yhteistä seurakuntaa ja jolla ei ole mitään tekemistä erottamiseni kanssa) soitti reilu vuosi sitten reilun tunnin puhelun. Olemme ammativeljiä ja olimme ystäviä nuorena, mutta kyseinen vanhin tietää nettikirjoitteluni ja asenteeni, hän viittasikin joihinkin kirjoituksiini, joten on perillä tilanteesta.Witless kirjoitti:Nyt kuitenkin tuntuu että kukaan ei noudata tätä uutta (luonnonvastaista, kyllä) sääntöä. Olen huolestunut.
Huolesi on aiheellinen, piakkoin ei jt:tä ja xjt:tä erota tapaamisista edes rautakangella, useammat IKEA:n kirkolliskokoukset ovat tästä hyvä osoitus.
- Richard Feynman
- Richard Feynman
-
Markku Meilo
Muinainen Nikea avannee sinunkin huumorikanavia?Witless kirjoitti:Ikean osalta en ymmärrä kuin kirjallishyllyjä...
-
Witless
No nyt tajusin... Nikean tossuilla saattaa jokunen JT vielä hiippailla ulos.Markku Meilo kirjoitti:Muinainen Nikea avannee sinunkin huumorikanavia?Witless kirjoitti:Ikean osalta en ymmärrä kuin kirjallishyllyjä...
- Richard Feynman
- Richard Feynman
-
Markku Meilo
Näin se menee, mutta tossuilla yleensä vedetään pari vuotta 'harjoitusrundia' ennen kokousta.Witless kirjoitti:Nikean tossuilla saattaa jokunen JT vielä hiippailla ulos. :D
-
Nezumi
Itse olen aika tiukat kommentit saanut kyllä sitä silmällä pitäen jos joskus päätääisinkin erottautua tms. Ja ainakin noin 99% varmuudella voisi väittää, että ko. 'Ei ole mitään asiaa kotiin enää sitten' voisi jopa pitää paikkansa ainakin tuon kommentin antajan osalta. Muista sukulaisista en sitten osaa sano (niistä jotka mukana on), kun yleisen seurannan mukaan se on ollut enemmän tai vähemmän joustavaa ainakin aikanaan..mistä aiemmin mainittu taho on sitten valittanut, joskin tietenkin vain silloin kun ei muita ole kuulemassa kuin minä..
Tietysti tuokin on sellainen uhkaus, että saattaa vielä aiheuttaa käänteisen reaktion jos sitä vielä pitkään joutuu kuuntelemaan... 
"You don't have to keep smiling for someone else..It's okay to smile for your own sake. "
-
Jakke
Äläs vielä huolestu. Esim. mun äitini ei ole ottanut mitään yhteyksiä kevään 2006 jälkeen. Eli kyllä aivopultti on paikoillaan vielä joillakin. Mutsi on mennyt jopa niin pitkälle, ettei halua pitää yhteyksiä minun lapsiinikaan. Isien teot kostetaan tulevillekin polville, näemmäWitless kirjoitti:
Nyt kuitenkin tuntuu että kukaan ei noudata tätä uutta (luonnonvastaista, kyllä) sääntöä. Olen huolestunut.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
-
Lehtiveli
- Eläkeläinen
- Viesti:
-
Utsi
Omat vanhempani asuvat toisella paikkakunnalla, joten muutenkin tulee nähtyä harvemmin. Isäpuoleni ei soita koskaan, ja ei edes halaa enää kun käyn heillä, kättelee sentään. Ei hän nyt mitään mykkäkoulua pidä, mutta suhtautumisessa on kyllä selvä muutos entiseen. Äitini soittelee jos on ns. välttämätöntä asiaa, mutta ilahtuu jos soitan hänelle. Lastenlastensa kanssa kyllä ovat yhteyksissä mielellään, onneksi.
-
Jakke
Sepäs siinä onkin kun on kahdesti käynyt (kaksoset menee ekaluokalle tänä syksynä) ja ipanat kyselee, että "missä se Varkauden mummo oikein on nykyisin?" Mutta eiköhän tuo pikkuhiljaa unohdu, kun taitaa viimeisestä visiitistä olla kuitenkin jo pari vuotta.Lehtiveli kirjoitti:Toisaalta, parempi ettei "mummi" pidä yhteyttä lapsenlapsiin ollenkaan, jos riskinä on se, että yhteydet jossain vaiheessa yhteydet katkeaa.
Lapset eivät nimittäin pysty käsittämään sitä, ettei "mummi" halua nähdä enää.
Mielestäni pienempi vahinko noin, vaikkei sekään tietysti hyvä asia ole!
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
-
Lehtiveli
- Eläkeläinen
- Viesti:
Oijoi..Jakke kirjoitti: Sepäs siinä onkin kun on kahdesti käynyt (kaksoset menee ekaluokalle tänä syksynä) ja ipanat kyselee, että "missä se Varkauden mummo oikein on nykyisin?" Mutta eiköhän tuo pikkuhiljaa unohdu, kun taitaa viimeisestä visiitistä olla kuitenkin jo pari vuotta.
Aika karua :/ Tosin lapset taitavat olla jo siinä iässä ettei enää unohdu niin helposti. Ehkäpä he sitten vanhemmiten ymmärtävät, mistä mummon käymättömyys johtuu.
-
Nezumi
Välillä on kyllä miettinyt, että olisiko se 'mummottomuus' silti muksulle niin paha, kun nykyisin aina jotain pientä uskontoon liittyvää on aina..milloin rukousta, kirjan selailua ja vastaavia eikä toisaalta jaksaisi huomautella yleisen sotatilan uhan vuoksi joka siitä olisi tiedossa. Toisaalta on ihan kiva, että on nyt jonkunlaiset välit, mutta aika näyttää miten käy. Joko itseltä napsahtaa ja lähtee ulos -> ei yhteyttä enää tai sitten jotain muuta. Se on kuitenkin selväksi tullut, ettei asiaa ole sen jälkeen jos lähtee. Eniten harmittaa piilevä 'kiristäminen' sekä syyllistäminen jota oman jälkikasvun varjolla nyttemmin harrastetaan. ~on ehkä vähän turhan pehmeä tietyssä mielessä edelleen~
"You don't have to keep smiling for someone else..It's okay to smile for your own sake. "