Maailmallisten neuvonta ja opastus

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Huhtikuu

Maailmallisten neuvonta ja opastus

Viesti Kirjoittaja Huhtikuu »

Jehovan todistajilla on oma sisäinen maailma, josta seuran ulkopuolinen ihminen on täysin tietämätön. Veljesseura purkaa omia agressioitaan ja jt.t puolustavat omaa näkemystä. Kuitenkin, jt.seuran sisäisten sääntöjen tulisi ulottua ulkopuolisiin ihmisiin. Tämä on TABU, josta vaikenee veljesseura ja jt.t. Miksi? En tarkoita nyt uskon sääntöjä, vaan jt.seuran sisäisiä "omia sääntöjä". Nämä oudot, kyseenalaisiltakin tuntuvat säännöt viittaavat uskonnottomuuteen, hyväksikäyttöön, ihmisten manipulointiin uskon varjolla.

Seurassa kasvanut ja syntynyt ei välttämättä edes huomaa ristiriitaa, mutta aikuinen, joka kenties on värvätty maailmallisesta maailmasta, kyllä kummeksuu ja oudoksuu heti asioita ja herää tunne huiputuksesta ja kieroudesta.

Yksikään jt ei pysty kertomaan selviä sääntöjä ja normeja. Kukaan normaali ihminen ei ole järjestössä, joka ei pysty näitä kertomaan. Olen myös huolissani niistä ihmisistä, joita seuraan värvätään. Heitä tulisi informoida näistä säännöistä ja asioista, mutta miten informoida, kun sääntöjä ei ole?

Vai onko kysymyksessä mielestänne niin mitätön asia, ettei sitä kannata edes miettiä? Tämä on kuitenkin kaikkein tärkein asia seuran ulkopuolelta tuleville ihmisille.

Rehellinen ihminen puntaroi myös jt.n rehellisyyden. Uskoon tuleva tarkkailee erityisen tarkasti sitä, miten rehellisiä jt.t ovat, koska se kertoo heidän vilpittömyyttä.

Mielestäni on edesvastuutonta viitata johonkin raamatun kohtaan silloin, kun tarvitsee tietoa seuran sisäpiirisäännöistä. Tervejärkinen ihminen osaa kyllä lukea raamattua itsekin, mutta te jokainen tiedätte, että seuran sääntöjä ei voi lukea mistään. Miksi näiden tietojen saaminen on niin mahdottoman vaikeaa?

Näistä säännöistä kertominen on tärkeää, jotta lisäuhreilta vältyttäisiin, vai eikö se ole minkään arvoista?
RaM

Re: Maailmallisten neuvonta ja opastus

Viesti Kirjoittaja RaM »

Kykenisitkö hieman selventämään kysymystäsi. Mistä 'sisäisistä säännöistä' sinä haluat tietoa? Mikä on sellaista jota veljesseurassakaan ei paljasteta?
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Huhtikuu kirjoitti:Jehovan todistajilla on oma sisäinen maailma, josta seuran ulkopuolinen ihminen on täysin tietämätön.
Näin se vaan kulteissa pakkaa menemään.
Kuitenkin, jt.seuran sisäisten sääntöjen tulisi ulottua ulkopuolisiin ihmisiin.
Millä perusteella ulkopuolisia sitoisi jonkin kultin sisäiset säännöt?
Tämä on TABU, josta vaikenee veljesseura ja jt.t. Miksi?
Kuten esimerkiksi?
Yksikään jt ei pysty kertomaan selviä sääntöjä ja normeja.
Miten olet sulkenut pois sen, että jt ei haluakaan kertoa ikäviksi koettuja asioita?
Vai onko kysymyksessä mielestänne niin mitätön asia, ettei sitä kannata edes miettiä?
Mietitään nyt ensin mitä taas tälläkin avauksella haluat saada aikaan.
Uskoon tuleva...
Olen jo kertonut sinulle, ettei jehovantodistajaksi tulla "tulemalla uskoon", vaan "omaksumalla totuus".
Mielestäni on edesvastuutonta viitata johonkin raamatun kohtaan silloin, kun tarvitsee tietoa seuran sisäpiirisäännöistä. Tervejärkinen ihminen osaa kyllä lukea raamattua itsekin, mutta te jokainen tiedätte, että seuran sääntöjä ei voi lukea mistään. Miksi näiden tietojen saaminen on niin mahdottoman vaikeaa?
Miten ihmeessä tiedät sellaisten sääntöjen olemassaolosta, joista kukaan ei kerro mitään?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Huhtikuu

Kysymys on melko laaja, mutta aloitetaanpa näin: Jos olen pölyimurikauppias (meitä myyjiä on useita). Ensiksi meidät myyjät vakuutetaan ja saadaan uskomaan mitä hyvä imuri on. Tämän jälkeen meidät koulutetaan askel askeleelta manipuloimaan ostaja niin, että hän tekee myönteisen ostopäätöksen. Tähän ovelta ovelle myyntiin tarvitaan kuitenkin poliisin lupa, jt.llä ei ole tällaista lupaa vaikka menee ihmisten oville. Kun ostaja tekee ostopäätöksen(hän päättää), sen jälkeen astuu kuvioon kuluttajasuojalaki palautusoikeudesta jne.. Tässä meitä valvoo moni Suomen laki. Kuka valvoo jt.tä? Ei ainakaan Suomen laki. Kuka valvoo Jehovan todistajien toiminnan oikeudellisuutta? Jos minä ulkopuolisena liityn seuraan, kuka päättää milloin olen "oikeassa uskossa"? Milloin olen sopiva kasteelle? Keneltä saan oikeutta, jos minua on kohdeltu väärin? Toimiiko organisaaatio aivopesun kanssa kuten pölyimurikauppias?

Yleensä organisaatiossa on tarkat säännöt kaikesta ja säännöt luetaan etukäteen. Jokainen tietää, miten toimia oikein. Jokainen tietää mistä tulee sanktio ja milloin mennään yli rajojen. Osa jt.stä ei opeta lainkaan, saati, että kävisi ovillakaan. Osa tekee kaikki tunnollisesti. Osa käräytetään, osa ei. Toiset painostetaan väkisin kasteelle, toinen ei pääse vaikka haluaa. Toisilta kysellään motiivia, toisilta ei. Ettekö te näe, että järjestelmä on sekava. JT.n juorut, käräyttämiset ja omat mielipiteetkö ovat oikeutta? Mielestäni seuran oikeuden jakaminen perustuu vanhimman ja jt.n mielipiteeseen, olenko väärässä?
Huhtikuu

MITÄ ULKOPUOLINEN TEKEE JT.N SÄÄNNÖILLÄ? Niin, olen ymmärtänyt, että seuraan värvätään uusia jäseniä ovelta-ovelle menetelmällä. Eikö silloin uuden värvätyn tule tietää "kirjoittamattomat" säännöt liittyessään järjestöön? Olkoonkin, että säännöt ovat ikäviä, ne pitäisi kertoa. Vai eikö ne uudet värvätyt ole yleensä ulkopuolelta tulleita?

Jos minä menen urheiluseuraan, niin tiedän jo etukäteen mihin sitoudun. Jos osoittaudun jostain tietämättömäksi, se kerrotaan minulle takuulla ennenkuin edes itse kysyn. Voi urheilussakin olla ikäviä sääntöjä, esim. harjoittelu, mutta oikea urheilija ei pidä sitä ikävänä vaan hauskana, eikä ketään jätetä tietämättömäksi sen vuoksi, että joku voi kokea sen ikävänä. KAIKKI ON AVOINTA.

Kun jotakin kysyy, viitataan raamatun lauseeseen tai saa lähinnä vinoiluvastauksen tai pienen vihjeen, mitä tämä tällainen on? Tai jos kysyy jotakin, sanotaan, että sinä voit päättää kaiken itse...

Suomessa puhutaan suoraan. Kun joku kysyy, siihen vastataan, ei tuo liene vaikeaa. Jos kerran ihmisiä käännytetään ovityössä, eikö silloin ole vähintäänkin oikeus kuulla kaikki muukin?

Kuka valvoo seuran toimintaa? Kuka valvoo vanhimpien päätöksiä, että ne ovat oikeudenmukaisia? kuka valvoo sitä, että seurassa on jokaisella samat oikeudet ja velvollisuudet?

Nämä sisäiset säännöt voivat olla selvät jt.perheessä kasvaneille ja ryhmässä eläneille, mutta ei kyllä muille ollenkaan.

Nämä ovat mielestäni oikeutettuja kysymyksiä, varsinkin, jos sitä tietoa tullaan ovelle tuputtamaan, vai onko niin, ettei ovelta-ovelle käännytys saa edes johtaa siihen, että joku ihastuukin tosissaan Jehovaan?
Markku Meilo

Huhtikuu kirjoitti:Kuka valvoo jt.tä? Ei ainakaan Suomen laki. Kuka valvoo Jehovan todistajien toiminnan oikeudellisuutta?
Tuo ongelma ei koske ainaostaan Vt-seuraa, yhtä vähän viranomaisilla on mielenkiintoa muidenkaan uskonnollisten pienryhmien suhteen.
Jos minä ulkopuolisena liityn seuraan, kuka päättää milloin olen "oikeassa uskossa"?
Jehovantodistajana et ole koskaan oikeassa uskossa, jehovantodistaja on nk. totuudessa kun hän ei kritisoi opetusta tai ohjeita, vaan noudattaa niitä mahdollisimman tunnontarkasti.
Milloin olen sopiva kasteelle?
Nykyasenteellasi et milloinkaan.
Keneltä saan oikeutta, jos minua on kohdeltu väärin?
Riippuen siitä kenen mukaan olet toiminut väärin; pääsääntöisesti et keneltäkään.
Toimiiko organisaaatio aivopesun kanssa kuten pölyimurikauppias?
Aivopesu on kiistelty termi, parempi termi on vaikka mielenhallinta.
Yleensä organisaatiossa on tarkat säännöt kaikesta ja säännöt luetaan etukäteen.
Ei koske Vt-seuraa, mutta en ymmärrä mikä on vaikeutesi, kyselet koska olisit valmis liittymään johokin, josta et pidä? Tällaista kirjoittelusi on ollut jo aiemminkin.
Ettekö te näe, että järjestelmä on sekava.
Kyllä me sen näemme ja kerromme myös. Aiemmassa viestissä esitit tällä palstalla jätetyn jotain kertomatta - mitä siis?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

-Mielestäni on edesvastuutonta viitata johonkin raamatun kohtaan silloin, kun tarvitsee tietoa seuran sisäpiirisäännöistä.--
Minä kun olen käsittänyt että nimenomaan RAAMATTU olisi Jt-ohjekirja?
Kannnattaa siis lukea, etenkin raam.jakeet, joihin on viitattu,?? ;D
ja miettiä sitten , miten se soveltuu kysyttyyn asiaan.
Näillä mennään ;D
Markku Meilo

Huhtikuu kirjoitti:Niin, olen ymmärtänyt, että seuraan värvätään uusia jäseniä ovelta-ovelle menetelmällä. Eikö silloin uuden värvätyn tule tietää "kirjoittamattomat" säännöt liittyessään järjestöön?
Itse asiassa nk. kirjoittamattomia sääntöjä ei oikeastaan ole olemassa. Asiat käsitellään vähintään puheissa. Jehovantodistajat karttavat ikävien asioiden esilletuontia, mutta mikäli asia sinua vaivaa, niin kerro se jehovantodistajille, olethan eri nimimerkeillä esittänyt erilaisia yhteyksiä jehovantodistajiin.

Palaan vielä väitteeseesi, että tällä palstalla on jätetty joitakin jehovantodistajuuden ikäviä piirteitä kertomatta. Jos kerran tiedät jotain tällaisia asioita, niin kerro ihmeessä meillekin kun ne sinua niin ahdistavat.
Nämä ovat mielestäni oikeutettuja kysymyksiä, varsinkin, jos sitä tietoa tullaan ovelle tuputtamaan...
Ovat oikeutettuja, keskustele ihmeessä kanssasi tutkivalta todistajalta (kuten olet esittänyt) tai kirjoita kirje seurakuntaan, niin minä tekisin.
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:Minä kun olen käsittänyt että nimenomaan RAAMATTU olisi Jt-ohjekirja?
Jehovantodistajan ohjeisto on Vt-seuran vaihtuvat raamatuntulkinnat, ei Raamattu.
Kannnattaa siis lukea, etenkin raam.jakeet, joihin on viitattu,?? ;D
ja miettiä sitten , miten se soveltuu kysyttyyn asiaan.
Näillä mennään ;D
Hyvä ohje, jolla pääsee jo pitkälle.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

" Jehovantodistajat karttavat ikävien asioiden esilletuontia, "

Jopa kiistävät niitä. Otetaan esimerkki. USA-johto vaati julistamaan ennen vuotta 1975, että v. 1975 tulee maailmanloppu, mikä tuonaikaisella lahkoslangilla lausuttiin, että asiainjärjestelmä tuhotaan.

Vuoden 1975 jälkeen USA-johto opetti, että ennen vuotta 1975 USA-johto arvioi mahdolliseksi, että jotakin tapahtuu v. 1975, sitten jotkut yksittäiset jt:t inostuivat. Siten jt:t kiistävät maailmanloppuennustuksen ja kysyttäessä siteeraavat kuten uusinta lahkolehteä, että virallisesti ei ennustettu, jotkut yksittäiset jt:t innostuivat.

Lahkossa leimaa puhumista tavallaan varovaisuus myös siinä mielessä, että värväystyössä puhutaan enemmän mukavia aluksi, sitten kristinopin kannalta yllättävimmät lahkon opetukset ruvetaan tarjoilemaan lopuksi vasta, tuolloinkin vain tipottain.

Valehtelu lahkon etujen puolesta on sekin yksi opeista, lahkonimeltään teokraattinen sodankäynti. Sen käyttäminen on tietysti vaarallista ilmitulon kannalta. Keskustelua varten käytetään siten muitakin tekniikoita, kuten että kiperä kysymys toistetaan ensin sellaisella tavalla muutettuna, että siihen voi vastata. Jos taas värvättävä tajuaa tuon tekniikan että kysymys muutettiin, ja ottaa asian puheeksi, niin värväyskaksikko rupeaa tajuamaan, että kyseinen henkilö ei ole värvättävissä lahkoon. Lahkon kannalta liian räikeitä kielteisiä asioita ei missään tapauksessa sanota ääneen, vaan vilkaistaan kelloa ja sanotaan että nyt onkin kiire vaikkapa bussille.
Huhtikuu

Yritän tiivistää asian, koska en ole ilmeisesti osannut ilmaista asioita selkeästi. Olen ymmärtänyt näiden jt.n vihjailuista, että minun tulisi erota kirkosta, vaikka he sanovat, että se on jokaisen oma asia. Olen koko ikäni ollut ev.lut.seurakunnassa, jossa on selvät säännöt kaikesta, olkoonkin vaikka liian vapaat ajatukset, mutta kenenkään ei tarvitse pelätä "huiputusta" eikä tarvitse epäillä petetyksi tulemista, kaikki ymmärtävät ja tietävät, mitä tekevät.

Olen esitellyt kysymyksiä laidasta laitaan, jotta ymmärtäisin jt.n toimintaa, kun heiltä ei kertakaikkiaan tietoa saa ja se johtuu nyt ilmeisesti siitä, että ikäviä asioita ei tuoda esille. Vaikka olen esittänyt väittämiä, en inhoa niitä vaan haen vastauksia. Ei negatiivisten asioiden julkitulo välttämättä saa aikaan inhoa vaan ymmärrystä itselle.

Jos nyt eroaisin ev.lut. seurakunnasta, haluaisin tietysti kuulua jt.seuraan. Tähän seuraan kuuluu ymmärtääkseni vain kasteen kautta. En halua pudota johonkin välimaastoon, jossa en kuulu ev.lut. enkä jt.seuraan, se on joko-tai. En voisi kuvitella olevani kastamaton julistaja vuosi tolkulla ja kirkosta eronnut. En kuuluisi silloin mihinkään, olisin ulkona kaikesta. Tämä kysymys on juuri se ongelma.

En ole myöskään kokenut näitä jt.tä luotettavina ja rehellisinä, vaan kysymyksiini jotka askarruttavat, saan vain vihjauksia, raamatun lausekkeita jne... en suoria vastauksia kysymyksiin. Ei ole olemassa mitään, joka valvoisi minun etua. Oikeuteni on vain näiden kahden jt.n varassa. Joutuisin luottamaan täysin kahden ihmisen ympäripyöreisiin puheisiin. Mitä oikeutta saisin kirjoittamalla seurakuntaan? Kuka siellä valvoisi minun etua tai vastaisi kysymyksiin? Olen ymmärtänyt, että sekin on sopimatonta.

Kyllä minua viehättää moni asia jt.ssä ja eniten mietin sitä, että kun olen kuullut sanoman, miten uskallan kääntää sille selkäni?

Miten sitoutua johonkin, josta ei tiedä mitään muuta kuin uskonnon opetuksen? Minulle annetaan jatkuvasti ohjeita kysyä asioita jt.ltä. Tottakai olen kysellyt, mutta kun en saa niihin vastauksia, kyselen täältä.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta asiat eivät ole ihan noin kuin näet ne. Ensinnäkään luterilaisuutesi ei kerro sen tarkemmin omia 'sääntöjään' eikä voikaan kun ne elävät vieläkin enemmän kuin todistajuudessa. Minkäänlaisia konkreettisia sääntöjä sinulle ei ole sielläkään esitelty tai kerrottu. Sinulla ei ole harmainta hajua siitä, oletko heidän sääntöjensä mukaiseswti matkalla taivaaseen vai helvettiin. Koko helvetin olemassaolo on sinulle hämärän peitossa.

Mitä urheiluseuratoimintaan tulee, niin olen ollut siinä mukana aktiivisesti noin 15 vuotta (useissa seuroissa) ja takaan, ettei sielläkään sinulle tehdä sen selvemmäksi 'sääntöjä' esim. siitä, kuinka paljon valmentaja istuttaa lastasi 'viltissä' peleissä tai millaista kohtelua hän joukkuetovereiltaan saa.

Ajatuksesi on sinänsä oikean suuntainen, mutta ei nuo 'sääntö'ongelmat koske vain jt-lahkoa. Missään ei haluta tuoda itseään koskevia negatiivisia puolia esille.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Huhtikuu kirjoitti:Jos nyt eroaisin ev.lut. seurakunnasta, haluaisin tietysti kuulua jt.seuraan. Tähän seuraan kuuluu ymmärtääkseni vain kasteen kautta. En halua pudota johonkin välimaastoon, jossa en kuulu ev.lut. enkä jt.seuraan, se on joko-tai. En voisi kuvitella olevani kastamaton julistaja vuosi tolkulla ja kirkosta eronnut. En kuuluisi silloin mihinkään, olisin ulkona kaikesta. Tämä kysymys on juuri se ongelma.
Aikaisemmin edes laki ei sallinut tuollaista haavetta = olla kahden uskonnollisen yhdyskunnan jäsen yhtäaikaa. En ole varma miten nykyisen lainsäädännön kanssa on.

Lisäys: helpottaakseni tuolta osin sääntö-tuskaasi Jehovan todistajien omat säännöt (=yhdyskuntajärjestys) toteaa 3§ selvästi, ettei jäsen voi kuulua samanaikaisesti toiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan.
Viimeksi muokannut RaM, 10.04.2011 11:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Markku Meilo

Huhtikuu kirjoitti:Tottakai olen kysellyt, mutta kun en saa niihin vastauksia, kyselen täältä.
Kyselemästä päästyäsi ja esittämällä ettei täällä vastata.
Olen ymmärtänyt näiden jt.n vihjailuista, että minun tulisi erota kirkosta, vaikka he sanovat, että se on jokaisen oma asia.
Jos jehovantodistaja edes antaa ymmärtää, että samaan aikaan voisi (Vt-seuran lisäsksi) kuulua myös toiseen uskontokuntaan, niin kyseessä on ilmeisimmin tarkoituksellinen valehtelu. Toiseen uskontokuntaan kuuluminen on erottamisperuste, joka jokaisen on tiedettävä. Myös sen vanh... eikun hänen vaimonsa ja ketä heitä on ollut esillä.
Olen esitellyt kysymyksiä laidasta laitaan, jotta ymmärtäisin jt.n toimintaa, kun heiltä ei kertakaikkiaan tietoa saa ja se johtuu nyt ilmeisesti siitä, että ikäviä asioita ei tuoda esille.
Kuinkahan monta kertaa tätä on jo yritetty sinulle kertoa?
Tähän seuraan kuuluu ymmärtääkseni vain kasteen kautta.
Näin on.
En voisi kuvitella olevani kastamaton julistaja vuosi tolkulla ja kirkosta eronnut. En kuuluisi silloin mihinkään, olisin ulkona kaikesta. Tämä kysymys on juuri se ongelma.
Ongelma on sinun ja sisnun itsesi on se ratkaistava, kukaan muu ei sitä puolestasi tee.
Ei ole olemassa mitään, joka valvoisi minun etua.
Ainakin minä pidän hyvänä tilannetta, ettei edunvalvoja valvo etuani.
Oikeuteni on vain näiden kahden jt.n varassa. Joutuisin luottamaan täysin kahden ihmisen ympäripyöreisiin puheisiin.
Aivan vakiokäännytystä, tämäkin lienee jo kerrottu sinulle aiemmin.
Mitä oikeutta saisin kirjoittamalla seurakuntaan?
Et mitään, kuten olen jo sinulle maininnut.
Kuka siellä valvoisi minun etua tai vastaisi kysymyksiin?
Jt-seurakunta keskyttyy valvomaan ainaostaan Vt-seuran etua ja seurakunnan ulkoista kuvaa, hinnalla millä hyvänsä.
Kyllä minua viehättää moni asia jt.ssä ja eniten mietin sitä, että kun olen kuullut sanoman, miten uskallan kääntää sille selkäni?
Tekemällä jotain, ei vain toistelemalla kysymystä.
Kletos

Viesti Kirjoittaja Kletos »

Huhtikuu kirjoitti:Yritän tiivistää asian, koska en ole ilmeisesti osannut ilmaista asioita selkeästi. Olen ymmärtänyt näiden jt.n vihjailuista, että minun tulisi erota kirkosta, vaikka he sanovat, että se on jokaisen oma asia. Olen koko ikäni ollut ev.lut.seurakunnassa, jossa on selvät säännöt kaikesta, olkoonkin vaikka liian vapaat ajatukset, mutta kenenkään ei tarvitse pelätä "huiputusta" eikä tarvitse epäillä petetyksi tulemista, kaikki ymmärtävät ja tietävät, mitä tekevät.

Olen esitellyt kysymyksiä laidasta laitaan, jotta ymmärtäisin jt.n toimintaa, kun heiltä ei kertakaikkiaan tietoa saa ja se johtuu nyt ilmeisesti siitä, että ikäviä asioita ei tuoda esille. Vaikka olen esittänyt väittämiä, en inhoa niitä vaan haen vastauksia. Ei negatiivisten asioiden julkitulo välttämättä saa aikaan inhoa vaan ymmärrystä itselle.

Jos nyt eroaisin ev.lut. seurakunnasta, haluaisin tietysti kuulua jt.seuraan. Tähän seuraan kuuluu ymmärtääkseni vain kasteen kautta. En halua pudota johonkin välimaastoon, jossa en kuulu ev.lut. enkä jt.seuraan, se on joko-tai. En voisi kuvitella olevani kastamaton julistaja vuosi tolkulla ja kirkosta eronnut. En kuuluisi silloin mihinkään, olisin ulkona kaikesta. Tämä kysymys on juuri se ongelma.

En ole myöskään kokenut näitä jt.tä luotettavina ja rehellisinä, vaan kysymyksiini jotka askarruttavat, saan vain vihjauksia, raamatun lausekkeita jne... en suoria vastauksia kysymyksiin. Ei ole olemassa mitään, joka valvoisi minun etua. Oikeuteni on vain näiden kahden jt.n varassa. Joutuisin luottamaan täysin kahden ihmisen ympäripyöreisiin puheisiin. Mitä oikeutta saisin kirjoittamalla seurakuntaan? Kuka siellä valvoisi minun etua tai vastaisi kysymyksiin? Olen ymmärtänyt, että sekin on sopimatonta.

Miten sitoutua johonkin, josta ei tiedä mitään muuta kuin uskonnon opetuksen? Minulle annetaan jatkuvasti ohjeita kysyä asioita jt.ltä. Tottakai olen kysellyt, mutta kun en saa niihin vastauksia, kyselen täältä.

Hei Huhtikuu,

Olen tutkinut todistajien oppia yhteisön ulkopuolisena jo useita vuosia. Mielestäni heidän yhteisössään esiintyy eniten hengellistä väkivaltaa, jos vertaa oppia muihin suomalaisiin uskontoihin (suhteessa jäsenmäärään). Näitä asioita on käsitelty gradussani, joka löytyy täältä: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/21722

Todistajien oppi on myös raamatunvastaista monilta osin. Jos liityt, et saa enää kysyä ja kyseenalaistaa mitään. Itse olen kuullut heidän oppinsa ydinsanoman, enkä pelkää kääntää sille selkääni. Oppi on muuttunut monelta osin, jopa päinvastaiseksi ja takaisin. Se ei ole tarkentumista, vaan muuttumista. Yksikään heidän ennustuksistaan ei ole toteutunut vuosien varrella, joten Jumalan sanansaattajina heitä on mahdoton pitää.

Jos haluat kysellä lisää, miksi pidän heitä epäraamatullisina ja oppia hengelisen väkivallan lähteenä, saat minuun yhteyden sähköpostitse. Poimi gradusta etunimi.sukunimi ja lisää päätteeksi @helsinki.fi. Gradussa sivulla 131 mainittu suomi24:n posti ei enää toimi.

t. Kletos (A.R.)
Vastaa Viestiin