Mitä Jeesus tarkoitti?
Valvoja: Moderaattorit
-
Aaron Hannu
Mitä Jeesus tarkoitti?
"Jos joku läimäyttää sinulle poskselle, käännä toinenkin poski. Jos joku pakottaa sinua kulkemaan kilometrin, kulje hänen kanssaan kaksi kilometria. Jos joku vaatii aluspukineesi, anna hänelle päällyspukineesikin".
Jos joku vaatii sinua tervehtimään lippua, niin älä tervehdi, koska muuten jumala hylkää sinut....Mitäs logiikkaa se tämmönen on? Eikös silloin pitäs tervehtiä kahta lippua tai ainakin kaksi kertaa? Ai palvontateko?
" En minä sitä palvo vaan olen myötämielinen, uskokoon toinen miten haluaa... ja sitä paitsi säästin henkeni". Afriikassa oli lähetyssaarnaaja, joka uskoi zulun ampuvan jos ei tottele. Ja lähetyssaarnaaja menetti virkansa ja sai moitteita. Moitteet antanut kaivautui menneeseen ja halusi rankaista. Rakkaudelliseksi puettu suvaitsevaisuus saa jotkut tulkitsemaan niin että oikeastaan heillä ei ole rakkautta, eivätkä he ymmärrä ketä tottelevat.
Jos joku vaatii sinua tervehtimään lippua, niin älä tervehdi, koska muuten jumala hylkää sinut....Mitäs logiikkaa se tämmönen on? Eikös silloin pitäs tervehtiä kahta lippua tai ainakin kaksi kertaa? Ai palvontateko?
" En minä sitä palvo vaan olen myötämielinen, uskokoon toinen miten haluaa... ja sitä paitsi säästin henkeni". Afriikassa oli lähetyssaarnaaja, joka uskoi zulun ampuvan jos ei tottele. Ja lähetyssaarnaaja menetti virkansa ja sai moitteita. Moitteet antanut kaivautui menneeseen ja halusi rankaista. Rakkaudelliseksi puettu suvaitsevaisuus saa jotkut tulkitsemaan niin että oikeastaan heillä ei ole rakkautta, eivätkä he ymmärrä ketä tottelevat.
-
Vieras
Re: Mitä Jeesus tarkoitti?
Aku Korhonenhan sanoi jotta vihollista voisi estää käyttämästä maan rautateitä polttamalla matkaliput. Siinähän tosiaan estyisi lipun tehvtimismahdollisuuskin ja estyisi sitten jumalan hylkääminenkin. Voi niitä konduktööriparkoja. Joutuvat seurustelemaan lippujen kanssa lukemalla niiden viestin matkan voimassaolosta niin monta kerta päivässä. Onneksi he voivat sitten pyhänseutuna pyytää valtakunnansalilla anteeksi oikeuskomiteassa, jottei suku herkeä mykästi ohikulkevaksi.
- Jaakko Ahvenainen
Käsittääkseni sitä, mitä sanoi, ts. älä tee pahalle vastarintaa. Tässä merkityksessä hän oli nykykielellä täydellinen pasifisti.
Kenties kannattaa googlata: rauhanaate ja sieltä pari varsin kiintoisaa suomalaista henkilöä: Arndt Pekurinen ja Yrjö Kallinen. Toki muitakin on ja varsin kiintoisia "tuttavuuksia" ulkomailta.
Näin tämä väki vallaton väkivallattomuudessaan ei suinkaan ole Jehovan todistajien yksityisominaisuutta ja heistäkin löytyy hyvinkin väkivaltaisia henkilöitä, kuten muistakin ihmisryhmistä.
Kenties kannattaa googlata: rauhanaate ja sieltä pari varsin kiintoisaa suomalaista henkilöä: Arndt Pekurinen ja Yrjö Kallinen. Toki muitakin on ja varsin kiintoisia "tuttavuuksia" ulkomailta.
Näin tämä väki vallaton väkivallattomuudessaan ei suinkaan ole Jehovan todistajien yksityisominaisuutta ja heistäkin löytyy hyvinkin väkivaltaisia henkilöitä, kuten muistakin ihmisryhmistä.
-
Markku Meilo
Itse asiassa en pidä jehovantodistajuutta puhtaana pasifismina, koska jehovantodistajuudessa sanoudutaan väkivallasta irti vain välillisesti. Jehovantodistajuudessa odotetaan Raamatun jumalan teurastavan mitä raaimmilla tavoilla 99,9 % maapallon väestä.Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Näin tämä väki vallaton väkivallattomuudessaan ei suinkaan ole Jehovan todistajien yksityisominaisuutta...
Mieleeni syöpynyt ääripää ovat perheensä surmanneet, ajatuksella perheen ylösnousemustoivosta....ja heistäkin löytyy hyvinkin väkivaltaisia henkilöitä, kuten muistakin ihmisryhmistä.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
RaM
Tuo avauksessa mainittu Jeesuksen esittämä periaate on pelkkää typeryyttä. Vain täysi ääliö suostuu potkittavaksi eikä ole evolutiivisesti nähtynä kevollinen jatkamaan sukuaan. Hän on heikko häviävä nössö.
Ihmisen tulee osata pitää puolensa eikä siihen sisälly posken kääntely.
Todellisuudessa Jeesuskin oli itse sekopää joka yhtenä päivänä puhui yhtä ja toisena toista. Hänen periaatteensa olivat joustavia ja selkäranka kuin vartiotorniseuralla. Tässä hieman Jessen vastapainoisia näkemyksiä:
Matteus:
10:34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
10:35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
10:36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa.'
Luukas:
10:21 Ja veli antaa veljensä kuolemaan ja isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiansa vastaan ja tappavat heidät.
22:36 Niin hän sanoi heille: "Mutta nyt, jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa; niin myös laukun. Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan.
22:37 Sillä minä sanon teille, että minussa pitää käymän toteen tämän, mikä kirjoitettu on: 'Ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon.' Sillä se, mikä minusta on sanottu, on täyttynyt."
22:38 Niin he sanoivat: "Herra, katso, tässä on kaksi miekkaa."
Todellisuudessa Jeesuskin oli itse sekopää joka yhtenä päivänä puhui yhtä ja toisena toista. Hänen periaatteensa olivat joustavia ja selkäranka kuin vartiotorniseuralla. Tässä hieman Jessen vastapainoisia näkemyksiä:
Matteus:
10:34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
10:35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
10:36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa.'
Luukas:
10:21 Ja veli antaa veljensä kuolemaan ja isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiansa vastaan ja tappavat heidät.
22:36 Niin hän sanoi heille: "Mutta nyt, jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa; niin myös laukun. Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan.
22:37 Sillä minä sanon teille, että minussa pitää käymän toteen tämän, mikä kirjoitettu on: 'Ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon.' Sillä se, mikä minusta on sanottu, on täyttynyt."
22:38 Niin he sanoivat: "Herra, katso, tässä on kaksi miekkaa."
-
PoterO
Äläs nyt. Kyllä joskus on järkevämpää ottaa hieman selkään kuin jatkaa riitaa mitä ei pysty voittamaan tai minkä voittamisesta ei kostu mitään. Alistuminen johtajien mielivaltaan kuuluu myös oleellisesti kädellisten yhteisöihin. Toki turhaan pompotettavaksi jääminen ei kannata; kuten kuoleminen jonkin merkityksettömän eleen tekemisen vuoksi.RaM kirjoitti:Tuo avauksessa mainittu Jeesuksen esittämä periaate on pelkkää typeryyttä. Vain täysi ääliö suostuu potkittavaksi eikä ole evolutiivisesti nähtynä kevollinen jatkamaan sukuaan. Hän on heikko häviävä nössö.
-
RaM
Tahallisessa selkään ottamisessa ei ole mielestäni mitään järkeä. Pakenemisessa on, mutta ei posken kääntämisessä ja antautumisessa pahoinpideltäväksi.
-
Mir
Näitä raamatun ristiriitaisuuksia ja suoranaisia sekopäisyyksiä seliteltiin kaksiteräinen miekka -vertauksella. Jos pitäisi valita, niin hengen miekaksi ja miksei kirjaimelliseksikin kelpuuttaisin ennemmin sapelin, kuin molemmilta puolilta terävän - ihan käytännön syistäkin.
-
Markku Meilo
Room. 13. luvun esivaltaoppipoukkoiluja selitettiin luovimisella, Raamattu tosin rohkaisee suoralle polulle. Vt-seura perustettiin selittelylle siitä mikä millerismissä meni pieleen ja (selittelyllä) miten tilanne parhaiten muka korjataan. Työkaluina Raamatun sisällön peukalointi, pyramidimitat ja Suurelta Babylonilta kopioitu laskelma, jonka merkitys muutettiin paremmin oppinäkemystä palvelevaksi.Mir kirjoitti:Näitä raamatun ristiriitaisuuksia ja suoranaisia sekopäisyyksiä seliteltiin kaksiteräinen miekka -vertauksella.
-
Aaron Hannu
Voi teitä "ku...päät"...jaa että ainoa keino on vikkuroida vastaan. "Pidä ystävät lähellä ja viholliset viellä lähempänä" on viisas neuvo. Jossakin mielessähän jokainen teistä on oikeassa, mutta jos saadaan joku tolkku niin mielen aikidoon kannattaa myös tutustua. 
-
Aaron Hannu
Otetaanpa esimerkki. Jos joku uhkaa ampua sinut niin on parempii koittaa ymmärtää miksi hän aikoo ampua sinut ja mennä hänen asemaan kuin sanoa että sinä et pompottele minua ja päästä hengestään - ainoasta todellisesta omaisuudestasi.
-
Markku Meilo
Pahus kun on tullut meneteltyä väärin. Kun kuulin isännöimäni taloyhtiön osakkaan uhanneen ampua lapseni, niin en koittanut ymmärtää miksi hän aikoo ampua lapseni ja mennä hänen asemaansa. Sen sijaan ilmoitin asian poliisiviranomaiselle, joka hoiti asian.Aaron Hannu kirjoitti:Otetaanpa esimerkki. Jos joku uhkaa ampua sinut niin on parempii koittaa ymmärtää miksi hän aikoo ampua sinut ja mennä hänen asemaan kuin sanoa että sinä et pompottele minua ja päästä hengestään - ainoasta todellisesta omaisuudestasi.
Mulla on tunne luissa, ettei poliisikoulukaan ole vielä kuullut tästä uudesta lähestymistavasta, ainakaan USA:ssa. Työmaata siis riittää.
-
Aaron Hannu
Sinä ja minä saamme valintojemme vuoksi juuri sellaista kohtelua kuin ansaitsemme.Pahus kun on tullut meneteltyä väärin. Kun kuulin isännöimäni taloyhtiön osakkaan uhanneen ampua lapseni, niin en koittanut ymmärtää miksi hän aikoo ampua lapseni ja mennä hänen asemaansa. Sen sijaan ilmoitin asian poliisiviranomaiselle, joka hoiti asian.
-
Vieras
" Sinä ja minä saamme valintojemme vuoksi juuri sellaista kohtelua kuin ansaitsemme. "
Tämmöisistä viisauksista tykätään harvinaisen vähän.
Vastaavasti sanoa että riitaan tarvitaan aina kaksi (sanotaan hävittämään syylisen syyllisyys).
Kukaanhan ei ansaitse mitään lahkolaisten kohtelua, että aivopestään ja koulutetaan rakkauspommittamaan, väistelemään esitettyjä kysymyksiä asiallisesti harhaanjohtaen, sävyltään tunteisiin vaikuttamsien kautta, jotta kohde rupeaisi käsittämään maailmanlopun olevan käsillä ja rupeavan samaan poppooseen myymään niitä painotuotteita maailmalle, joka nyt onkin jakautunut saatanan vallassa olevaksi ja totuuden omaavaksi rakkautta keskuudessaan käyttäväksi lahkoksi, joka kriittisen kysymyksen esittävälle jäsenelleen ei tarjoa muuta kuin tervehtimiseen vastaamattomuutta.
Syyllisyyden aste on siinä mielessä heikko että on jopa valehtelemaan aivopestystä lahkolaisesta kyse, joka ei niinkään tohdi puhua valehtelemisesta kuin käytellä teokraattisen sodankäynnin nimikettä, ihan vartiotornin opettamalla tavalla.
Vastaavasti sanoa että riitaan tarvitaan aina kaksi (sanotaan hävittämään syylisen syyllisyys).
Kukaanhan ei ansaitse mitään lahkolaisten kohtelua, että aivopestään ja koulutetaan rakkauspommittamaan, väistelemään esitettyjä kysymyksiä asiallisesti harhaanjohtaen, sävyltään tunteisiin vaikuttamsien kautta, jotta kohde rupeaisi käsittämään maailmanlopun olevan käsillä ja rupeavan samaan poppooseen myymään niitä painotuotteita maailmalle, joka nyt onkin jakautunut saatanan vallassa olevaksi ja totuuden omaavaksi rakkautta keskuudessaan käyttäväksi lahkoksi, joka kriittisen kysymyksen esittävälle jäsenelleen ei tarjoa muuta kuin tervehtimiseen vastaamattomuutta.
Syyllisyyden aste on siinä mielessä heikko että on jopa valehtelemaan aivopestystä lahkolaisesta kyse, joka ei niinkään tohdi puhua valehtelemisesta kuin käytellä teokraattisen sodankäynnin nimikettä, ihan vartiotornin opettamalla tavalla.
-
Aaron Hannu
Vieras kirjoitti:" Sinä ja minä saamme valintojemme vuoksi juuri sellaista kohtelua kuin ansaitsemme. "
Kyllä elämä on kaikesta huolimatta polaarista riippuen siitä mihin kulttuuriin synnymme - jos omia uskomuksiani uskon niin jokainen syntyy uudelleen hankkimansa karman mukaisesti - mutta se mitä emme ansaitse johtaa siihen että juuri luettelemasi henkilöt myös saavat ansionsa mukaan. Vapaudella on aina hinta eikä kaikkia voi miellyttää. Miellytä vain itseäsi ja ole valmis maksamaan siitä aiheutuva hinta!