RaM kirjoitti:Toisen ihmisen murhaaminen tai joukkomurhaaminen ei ole välttämättä mielisairauden tulos, mutta vankeustuomion kannalta sellainen näkemys on tullut yleiseksi oikeuskäsittelyissä. Ja kuinka ollakaan, nimenomaa aina puolustuksen taholta.
Olen kanssasi samaa mieltä. Tässä merkityksesä oikeudessa pelataan eräänlaista "teatteripeliä". Syyttäjä syyttää, puolustaja puolustaa, syytetty kiistää yleensä kaiken syyllisyytensä ja käräjätuomari lautamiehineen koettaa sorvata oikean tuomion ja tämän jälkeen valitetaan ihan vain periaatteen vuoksi seuraavaan oikeusasteeseen.
Monasti syytetty koettaa vaikuttaa todistajiin kiristämällä, uhkaamalla, lahjomalla, jne... Nyt ko. henkilö käyttäytyi kuin kelpo natsi konsanaan. Harkitsi tekojaan huolellisesti ja pitkään, toteutti ne kylmäverisesti, suorastaan nautiskellen.
Myös olen ajatellut iltalehtien, ja lehdistön yleensä, päälle kirkuvaa uutisointia. Ajattelen: Mitä enemmän tämäntyyppiset väkivaltarikokset saavat palstatilaa, sen enemmän ne ruokkivat eri tavalla häiriintyneitä ihmisiä toimimaan. Näin kaiketi tässäkin tapauksessa on käynyt. Ellei lehdistö itse kykene uutisointiinsa puuttumaan, toivon sitä lainsäätäjiltä siinä, missä aselainsäädännön kiristämistäkin.