Milgramin testi

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kaarmis

Milgramin testi

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Onko Milgramin testi tuttu? Sehän selittää miksi niin monet pystyivät olemaan esim. keskitysleireillä vartijoina. Minusta se selittää myös sen, miksi niin monet pystyvät olemaan myös jt-vanhimpina...
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Kaarmis

Re: Milgramin testi

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

En löytäny nt netistä tätä parempaa selitystä testistä, mutta kelvatkoon paremman puutteessa...

http://www.webalcoholic.com/selvaratkai ... php?id=129
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
lavanpalvelija

Re: Milgramin testi

Viesti Kirjoittaja lavanpalvelija »

Kaarmis kirjoitti:Onko Milgramin testi tuttu? .
Minä koen olleeni Milgramin testissä, kun olin koekabinetissa (kolmen veljen komitea) nuorukaisena. Kieltäydyin osallistumasta Jehovan 1975 lähestyvään massamurhaan, vaikka veljet kuinka vakuuttelivat, uhkailivat minua kuolemalla ja mairittelivat Paratiisilla.

Pohdin tuolloin, että olisin myös kieltäytynyt ehdottomasti- Jehovan omassa Milgramin testissä jonka hän teki Aabrahamille.

Minulle testi, ei ollut niin vaikea ja ahdistava kuin voisi olettaa, sillä olin jo ennen testiä tehnyt myös valinnan siitä, ettei Jehova ollut enää minun jumalani. Tiedostin koko ajan, että komitean Milgramin testi kohdallani on fiktiota, kieltäydyin heti jo matalimmalla volttimäärällä. Tiesin mitä tulisin menettämään, mutta en osannut kuvitella kuinka palkitsevaa kieltyäytyminen kuitenkin tulisi olemaan.

Kokeessa oli lyhyt harkinta-aika ehkä noin puoli tuntia jolloin volttimääriä oli lisätty, kieltäydyin ja koe keskeytettiin heti.
Varjo seuraa, halusit tai et.
Vastaa Viestiin