Mietin tässä, että saako tänne kirjoitella vaikka ei olisi ihan varma kannastaan? Saako olla erimieltä vai onko tämä palsta tarkoitettu pelkästään niille, jotka ovat ehdottomasti jehovan todistajien oppeja vastaan?
Minä olen nuori tyttönen, kasvanut ihan tavallisessa suomalaisessa ev.lut perheessä. Koskaan ei uskonto ole ollut suuressa roolissa arjessamme, mutta erosin kuitenkin kirkosta muutama vuosi sitten, koska tunsin ettei minun ole mitään järkeä siihen kuulua.
Noin puolitoista vuotta sitten tapasin nykyisen poikaystäväni. Hän on kasvanut jehovan todistaja perheessä, joskin melko "vapaamielisessä", sellaisessa. Ainakin oman käsitykseni mukaan, vaikka vanhemmat todistajuuteen kannustavatkin, ei se heidän perheessään kuitenkaan ole mikään väleihin vaikuttava kynnyskysymys.
Olemme molemmat kahden- ja kolmekymmenen ikävuoden välimaastossa, eli nuoria aikuisia. Kun tapasin poikaystäväni, hän kertoi olevansa todistaja (ei kuitenkaan kastettu) ja tutkivansa raamattua. Minä, melkoisen avarakatseisena ihmisenä itse ehdotin kokoukseen yhdessä menemistä.
Minä olen siinä mielessä "jännässä" tilanteessa, että verrattuna ev.luterilaisuuteen, jehovan todistajien opit tuntuvat itselleni enemmän "omilta". Esim. mitä tulee kolminaisuusoppiin tai vaikkapa taivaskäsitykseen. Samoin, tykkään käydä kokouksissa ja tutkisteluissa. En ole (vielä tähän mennessä?) tuntenut ahdistusta enkä minkäänlaista painostusta. Myös poikaystäväni on kanssani samoilla linjoilla. Meillä kummallakin on paljon asioita puolesta, mutta pari asiaa vastaan.
En nyt lähde käsittelemään poikaystäväni ajatuksia tässä, vaan yritän hahmotella omiani. Mikä minua mietityttää on se, että vaikka tunnenkin jt opit omikseni, en kuitenkaan näe itseni käyvän kasteella. Minusta tuntuu, että jos saisin käydä vaan kokouksissa ilman kasteella käymistä, olisin tyytyväinen. Onnistuuko tuo? Vai aletaanko minua jossain vaiheessa painostaa tekemään valintani? Pidän seurakunnastani ja jotkut ihmiset ovat minulle erityisen tärkeitä, joten en haluaisi menettää heitä. Toisaalta en ole myöskään valmis luopumaan muusta elämästäni, esim. lapsuudenystävistäni joiden kanssa olen kokenut paljon.
Tässä pari ajatusta. Ehkä myöhemmin lisää. Toivottavasti otatte minut joukkoonne.