Kun ensin joutuu jonkun eroamis / erottamis hädellin keskelle, on aika hämmentynyt, vihainen ja jopa sekaisin. Ihminen saattaa toimia tunteidensa vallassa ajattelemattomasti.
Kun asi selkenee, saa oikeaa tietoa lahkosta ja ihmissuhteet uudessa normaalissa elämäntavassa muotoutuvat uudelle tolalle ja selviää Jt-krapulasta, maailma alkaa näyttää selkeämmältä, myös JT-maailma.
Itse alkaa ihmetellä, kuinka on voinut uskoa tuollaiseen fuulaan ja toiminut vuosia jonkunlaisena robottina. Uudesta näkökulmasta seuran piirissä ja mielenohjauksessa olevat alkavat näyttää varsin tietämättömiltä kaikesta ja mieleltään manipuloiduilta. Kun ymmärtää tämän vihakin laantuu ja alkaa saada ymmärrystä siitä, että noinhan minäkin toimin, silloin, kun olin mukana.
Katkeruus JT-johtoa kohtaan saattaa jäädä kytemään, koska he ovat tietoisia lahkon haitallisuudesta ja ylläpitävät ja organisoivat jopa yhtyeikunnan ja ihmisyden vastaista toimintaa. Kun tavoitteenkin näkee vain rahan keräämisenä, ei koe kaipuuta päästä mihinkään Jehovan suyojaavaan helmaan, kun tietää, ettei tässä ole siitä lainkaan kyse.
Jäsenmäärän ylläpitäminen rautaisella kuristusotteella on johdon eräs tavoite - jäsenet kun tekevät ilmaista työtä ja tuovat koko ajan rahaa pohjattomaan kassaan. Siksi on erittäin arveluttavaa sulkea ihmisten välisiä luonnollisia suhteita ehkä elämänajaksi pois - se on suorastaan synti ja sotii ihmisarvoa vastaan.
Kaikki on kuitenkin mahdollista antaa anteeksi varsinkin omille ehkä olosuhteiden uhreiksi joutneille läheisille, jotka ovat olleet kykenemättömiä ajattelemaan asioiden todellista laitaa tai olleet vain liian sinisilmäisiä.
Lahkokokemusten jälkeen voi raknetaa elämänsä uudelle pohjalle ja hyväksyä asiat, joita itse ei voi muuttaa. On tärkeää kuitenkin koko ajan tuoda esiin näitä haittoja, vaikka asiasta itse oliskin jo etääntynyt, sillä kukaan ei haluaisi sellaista sattuvan muille, mitä itse on saattanut jotua lahkon piirisssä kokemaan.
Etääntyminen opetuksesta ja painostuksesta
Valvoja: Moderaattorit
-
Vieras
Re: Etääntyminen opetuksesta ja painostuksesta
Onko sinulla omakohtaisten kokemustesi kautta vinkkiä, miten sisällä olevia voisi auttaa avaamaan silmänsä totuudelle? Siis todellisuudelle, ei sille Vt-seuran "totuudelle". Senhän todistajat näkevät pyytämättäkin.Vieras kirjoitti:Itse alkaa ihmetellä, kuinka on voinut uskoa tuollaiseen fuulaan ja toiminut vuosia jonkunlaisena robottina. Uudesta näkökulmasta seuran piirissä ja mielenohjauksessa olevat alkavat näyttää varsin tietämättömiltä kaikesta ja mieleltään manipuloiduilta. Kun ymmärtää tämän vihakin laantuu ja alkaa saada ymmärrystä siitä, että noinhan minäkin toimin, silloin, kun olin mukana.
Eihän järjestöstä "väkisin" saa ketään käännytettyä pois, eikä se ole tarkoituksenikaan, mutta miten voisi kunnioittavasti ja varovasti yrittää avata ihmisten silmiä? Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
JK