Tuimakatseinen kuningas

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Johanneksen poika
Viesti:

Tuimakatseinen kuningas

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Watchman julkaisi uuden videon mikä voi kiinnostaa englantia taitavia ihmisiä.

http://www.youtube.com/watch?v=Aksk5qd6 ... ideo_title

Tuo sivuaa aika läheisesti suomennettua kirjoitusta "Tuimakatseinen kuningas". Kirjoitus on alunperin julkaistu englanniksi jo 2002. Otan pienen "maistiaisen" tuosta vahvasta analyysistä, mikä löytyy täältä:

Se aika on ohitettu, että Jehovan todistajien pitäisi jatkaa uskomista siihen fantasiaan, että muutamien harvojen Raamatun tutkijoiden taannoin 1918 – tai milloin tahansa sen jälkeen - kokemat vaikeudet olisivat olleet lopun ajan alku ja niiden profetioiden täyttymys, joissa pyhiä saatetaan tuhoutumaan. Lopun aikaa koskevien profetioiden täyttymys on vielä edessämme – ei menneisyydessämme. Profetia sanoo selvästi, että välittömästi sen kiintiöidyn ajanjakson jälkeen, jolloin Jumalan kansaa tuhotaan (tunnetaan myös lopun aikana), että sitten on kaikkien Danielin ennalta kertomien asioiden loppu. Toisin sanoen se on maailman loppu - asiainjärjestelmän päättyminen, kuten Jeesus kuvaili.

Sitten vain lukemaan koko suomennos.
Vieras

Re: Tuimakatseinen kuningas

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Eikö muuten offtopikkina niinkin voitaisi sanoa, että vartiotorniseura on kylliksi monta kertaa yrittänyt määrittää lopun hetkeä ja aikaa, puhutaan sitten maailman taikka asiainjärjestelmän lopusta

Jos kuitenkin vartiotorni sanankin sanoo lopun aikaan viitaten, ei siihen tulisi kiinnittää huomiota

Muiten vuoro, jos halukkaita löytyy
Johanneksen poika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Vieras kirjoitti:Jos kuitenkin vartiotorni sanankin sanoo lopun aikaan viitaten, ei siihen tulisi kiinnittää huomiota
Vartiotorniseura "ymmärtää" sanat "lopun aika" ehkä hieman toisin kuin se Raamatussa määritellään. Watchman totesi eräässä toisessa kirjoituksessa suoraan näin: "Joten asianjärjestelmän päättyminen on sama asia kuin lopun aika. Sen johdosta, kuten yllä on esitetty, me emme ole elonkorjuussa, tai asiainjärjestelmän päättymisessä, emmäkä me myöskään ole lopun ajassa." Tuo lausunto löytyy tästä suomennoksesta: "Mikä ja milloin on lopun aika? Kannattaa lukea, se on helppotajuisempi kuin tämä vahva tulkinta Tuimakatseisesta kuninkaasta.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Kuten Veijo ja Pauli toteavat usein, tuttua:
"Koska lopun aika ei ole alkanut, niin Danielin kirjan sinetöintiä ei virallisesti ole vielä avattu. Mutta koska Jehovan todistajat kuvittelevat, että lopun aika on jo alkanut, niin heillä ei ole profetiassa todellista vertailukohtaa."
Siinähän kävi niin, että ajanlaskumme ekan vuosisadan lopulla kirjaillussa ilmestyskirjassa todetaan, ettei sen profetiaa tule lukita sekä todetaan Ilmestyskirjan sanoman olevan käsillä jo silloisille lukijoille:

”Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle näyttääkseen orjilleen sen, minkä täytyy pian tapahtua.” (Ilm. 1:1 UMK)

”Minä tulen nopeasti. Pidä lujasti kiinni siitä, mitä sinulla on, jottei kukaan ottaisi kruunuasi.” (Ilm. 3:11 UMK)

”Ja hän sanoi minulle: ’Nämä sanat ovat luotettavat ja todet; niin, Jehova, profeettojen henkeytettyjen ilmausten Jumala, lähetti enkelinsä näyttääkseen orjilleen sen, minkä täytyy pian tapahtua. Ja katso, minä tulen nopeasti. Onnellinen on se, joka noudattaa tämän kirjakäärön profetian sanoja.’” (Ilm. 22:6, 7 UMK)

”Katso! Minä tulen nopeasti, ja palkka, jonka annan, on mukanani antaakseni kullekin, niin kuin hänen työnsä on.” (Ilm. 22:12 UMK)

”Hän, joka todistaa näistä, sanoo: ’Niin; minä tulen nopeasti.’” (Ilm. 22:20 UMK)

Jos joku näkee tuossa viittauksia 1900 vuoden päähän, niin kuulisin mielellään perustelut. Tuossa kun ei ollut ainoat jakeet, jossa porukka Raamatun mukaan eli lopun aikaa:

”Jumala, joka kauan sitten puhui monissa tilaisuuksissa ja monin tavoin esi-isillemme profeettojen kautta, on näiden päivien lopussa puhunut meille Pojan kautta, jonka hän asetti kaiken perilliseksi ja jonka välityksellä hän teki asiainjärjestelmät.” (Hepr. 1:1, 2 UMK)

”Muutoin hänen olisi pitänyt kärsiä usein maailman perustamisesta asti. Mutta nyt hän on tehnyt itsensä ilmeiseksi kerran kaikiksi ajoiksi asiainjärjestelmien päättymisessä pannakseen synnin pois uhraamalla itsensä.” (Hepr. 9:26 UMK)

”Lapsukaiset, on viimeinen hetki, ja niin kuin olette kuulleet, että antikristus on tulossa, niin onkin nyt tullut monia antikristuksia; siitä me tiedämme, että on viimeinen hetki.” (1. Joh. 2:18 UMK)
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

”Ja hän sanoi minulle: ’Nämä sanat ovat luotettavat ja todet; niin, Jehova, profeettojen henkeytettyjen ilmausten Jumala, lähetti enkelinsä näyttääkseen orjilleen sen, minkä täytyy pian tapahtua. Ja katso, minä tulen nopeasti. Onnellinen on se, joka noudattaa tämän kirjakäärön profetian sanoja.’” (Ilm. 22:6, 7 UMK)

"Minä todistan ---- jos joku näihin jotakin lisää, niin Jumala lisää hänelle ne vitsaukset, jotka on kirjoitettu tähän kirjakääröön" (Ilm. 22:18)

Todellakin, VT-seura, lisättyään tuohon "Jehova"-nimen, mitä ei missään löydetyssä varhaisessa käsikirjoituksessa ole, ei tule olemaan onnellinen, vaan sille lisätään ne kaikki vitsaukset. Siis jos yhtään raamattuun uskoo.

Eipä siihen Vartiotorniseuran kumoamiseen tarvita kuin nuo kaksi jaetta, ja hieman sisälukutaitoa.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Kaarmis kirjoitti:"Minä todistan ---- jos joku näihin jotakin lisää, niin Jumala lisää hänelle ne vitsaukset, jotka on kirjoitettu tähän kirjakääröön" (Ilm. 22:18)

Todellakin, VT-seura, lisättyään tuohon "Jehova"-nimen, mitä ei missään löydetyssä varhaisessa käsikirjoituksessa ole, ei tule olemaan onnellinen, vaan sille lisätään ne kaikki vitsaukset. Siis jos yhtään raamattuun uskoo.

Eipä siihen Vartiotorniseuran kumoamiseen tarvita kuin nuo kaksi jaetta, ja hieman sisälukutaitoa.
Ja todellakin, kuten toisaalla olen esiintuonut, on hyvin tyypillistä myös Raamatun kaanonin ulkopuoliselle ilmestyskirjallisuudelle laatia erinäisiä uhkauksia (tämän pitäisi, nimittäin uhkaukset, olla useimmille lukijoille entuudestaan tunnettua), koskien tässä tapauksessa vain ja ainoastaan Johanneksen ilmestystä, sillä muualla tätä ei esiinny tässä merkityksessä Raamatussa, mutta arvatkaahan, onko sitä joku redaktori kaiken estämättä muokannut.

Sanoinko taas liian vaikeasti. Ei haittaa. Osoittaa ainoastaan todistajien todellisen raamantuntuntemuksen, mikäli näin kävi, so sorry.
Vastaa Viestiin