Aiheen mukaan huomasin exästäni, joka oli innokas ja jota kutsuttiin koko ajan joka näytteeseen sai ylistämisestä ja esimerkillisydestä jonkunlaista mielihyvää (ja veljet pääsivät helpolla).
Kaikki konventti- ym näytteiden osallistujat vaikuttivat valitun niistä, jotka tiukkapioisimmin seurasivat elämässään seuran ohjeita. Itse asiassa he olivat kaikkein alistetuimpia seuran mielen- ja elämänohjaukselle ja heitä pidettiin tässä alistetussa asemassaan antamassa jatkuvaa ylistystä.
Ne, jotka vähänkään sovittelivat seuran ohjeista, ajautuivat sosiaaliseen eristämiseen, altistuivat ikäville juoruille eivätkä saaneet kiitosta mistään ponnisteluistaan. He olivat "autettavia" eli eivät kovin alisteisia seuran säännöille ja siksi muista sivuun jätettyjä.
Konventti- ym näytteiden mukaan esitetty toiminta ei aina todellisessa elämässä suinkaan pitänyt paikkaansa, minkä sai pitkällä aikavälillä huomata. Johdolle oli tärkeää saada esimerkkejä, joilla ylistää alisteisuutta seuralle.
Sitten oli se luopioporukka, joka oli varoittava esimerkki. Heidät manattiin maanrakoon ja ylistämällä alistetut saivat tästä itselleen moraalista kohotusta noudattaessaan esimerkiksi karttamisjärjestelyä.
Ylistämällä alistetut
Valvoja: Moderaattorit
- Jaakko Ahvenainen
Re: Ylistämällä alistetut
On se vain veikä juttu, kun konventtipuheen valheellisuudesta narahtaa, sulkeutuvat sekä suut että puhelimet. Tulisikohan JoPoa pyytää kierroskonventtien alla laittamaan linkkitys aiheeseen, ettei asia unohtuisi.
Asiahan on unohtunut jo, mitä Hämeenlinnasa joskus tapahtui. Minulla vain on norsun muisti joissakin asioissa. Mutta otsikon aiheeseen: Kukapa ei myötäkarvaan silittämisestä pitäisi, etenkin hengennostattajaisissa. - Hyvä aloitus.
Asiahan on unohtunut jo, mitä Hämeenlinnasa joskus tapahtui. Minulla vain on norsun muisti joissakin asioissa. Mutta otsikon aiheeseen: Kukapa ei myötäkarvaan silittämisestä pitäisi, etenkin hengennostattajaisissa. - Hyvä aloitus.