Vuohet ja lampaat?
Valvoja: Moderaattorit
-
Ariadna
Vuohet ja lampaat?
Kuten olemme huomanneet, niin Vartiotorniseura on muuttanut näkemyksiään monasti, yksi näistä koskee Jeesuksen vertausta, erottelua lampaisiin ja vuohiin, vertaukseen sisältyy myös tuomio ja sen perusteet.
Jako lampaisiin ja vuohiin on kuvaus elävästä elämästä ja sen ymmmärtäminen on mielestäni Seuralla vieläkin hakusessa.
Aikoinani se liittyi merkitsemistyöhön, jota toditajat suorittivat etsiessään lampaankaltaisia ihmisiä. Mutta puhuuko Jeesus pääasiassa jaottelusta vai jostaan muusta?
Jos palaamme Jeesuksen aikaan niin eläimet olivat päiväsaikaan yhdessä laitumella. Illan ja pimeän tultua ne eroteltiin ja vuohet vietiin yöksi sisätiloihin lypsettäviksi ja samalla ne olivat hyvässä turvassa naisten huomassa. Lampaat jäivät kaupunginmuurien/ kylän ulkopuolelle pimeään petojen ja muiden vaarojen keskelle.
Tässä tuo vertaus:
Matt. 25:31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
33. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
36. minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
37. Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda? Matt. 25:38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
39. Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'
Köyhien, kodittomien ja turvattomien puolelle asettuva Jeesus yllättää hurskaat täysin. Voisiko näin käydä myös todistajille? Jos niin, niin miksi? Löytyisikö Raamatusta tukea vastaukseen?
Jako lampaisiin ja vuohiin on kuvaus elävästä elämästä ja sen ymmmärtäminen on mielestäni Seuralla vieläkin hakusessa.
Aikoinani se liittyi merkitsemistyöhön, jota toditajat suorittivat etsiessään lampaankaltaisia ihmisiä. Mutta puhuuko Jeesus pääasiassa jaottelusta vai jostaan muusta?
Jos palaamme Jeesuksen aikaan niin eläimet olivat päiväsaikaan yhdessä laitumella. Illan ja pimeän tultua ne eroteltiin ja vuohet vietiin yöksi sisätiloihin lypsettäviksi ja samalla ne olivat hyvässä turvassa naisten huomassa. Lampaat jäivät kaupunginmuurien/ kylän ulkopuolelle pimeään petojen ja muiden vaarojen keskelle.
Tässä tuo vertaus:
Matt. 25:31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
33. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
36. minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
37. Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda? Matt. 25:38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
39. Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'
Köyhien, kodittomien ja turvattomien puolelle asettuva Jeesus yllättää hurskaat täysin. Voisiko näin käydä myös todistajille? Jos niin, niin miksi? Löytyisikö Raamatusta tukea vastaukseen?
-
Seuraaja
Re: Vuohet ja lampaat?
Jeesus kyllä yllättää, niitäkin jotka tahtoisivat kovasti "ensimmäisiä paikkoja", mutta Jeesuksen tapa toimia ei ole mielivaltaa joten olen luottavainen.
Nyt menee aikaa näin "kiinnostuneen" ominaisuudessa vartiotornin 15/7-13 tutkisteluun, tutkittavat kirjoitukset teettävät työtä tutkimisen, varmistumisen, omaksumisen, sisäistämisen ja tiedon soveltamisen suhteen ja aloituksen aihettakin; "merkitsemistyötä vuohiin ja lampaisiin" koskien...
Nyt menee aikaa näin "kiinnostuneen" ominaisuudessa vartiotornin 15/7-13 tutkisteluun, tutkittavat kirjoitukset teettävät työtä tutkimisen, varmistumisen, omaksumisen, sisäistämisen ja tiedon soveltamisen suhteen ja aloituksen aihettakin; "merkitsemistyötä vuohiin ja lampaisiin" koskien...
-
Veli-Hopea
Vuohi eli kesyvuohi (Capra aegagrus hircus) on märehtivä sorkkaeläin. Tieteellisenä nimenä on historiallisista syistä käytetty nimeä Capra hircus. Nykyisin käytetään mieluummin ilmaisua Capra aegagrus hircus. *WikipediaSeuraaja kirjoitti:Jeesus kyllä yllättää, niitäkin jotka tahtoisivat kovasti "ensimmäisiä paikkoja", mutta Jeesuksen tapa toimia ei ole mielivaltaa joten olen luottavainen.
Osaatko arvata mitä rivien välissä lukee?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-
Ariadna
Mielenkiinnolla odotan sinun samalla löytävän viitteitä siitä, ovatko lampaat kastettuja, kristittyjä, vai peräti jopa Jehovan todistajia ja millä perusteella?Seuraaja kirjoitti:tutkittavat kirjoitukset teettävät työtä tutkimisen, varmistumisen, omaksumisen, sisäistämisen ja tiedon soveltamisen suhteen ja aloituksen aihettakin; "merkitsemistyötä vuohiin ja lampaisiin" koskien.
-
Ariadna
Tuosta samasta lehdukästä tämä aihe kumpusikin.Seuraaja kirjoitti: Nyt menee aikaa näin "kiinnostuneen" ominaisuudessa vartiotornin 15/7-13 tutkisteluun, tutkittavat kirjoitukset teettävät työtä tutkimisen, varmistumisen, omaksumisen, sisäistämisen ja tiedon soveltamisen suhteen ja aloituksen aihettakin; "merkitsemistyötä vuohiin ja lampaisiin" koskien...
Lehdessä oli maininta kuinka Jeesus antoi Pietarille tehtäväksi ruokkia lampaitaan. Kyseessähän oli kirjaimellinenkin ravinto.
Evankeliumin perusteella tiedämme kuinka juutalainen Jeesus oli ollut juuri nälkää näkevien ja sorrettujen puolustaja, niiden joilta rikkaat juutalaiset veivät maat ja talot velkojen perinnässä.
Silloiseen kulttuuriin sisältyi mustavalkoinen näkemys kunniasta ja häpeästä, velkaantuminenkin katsottiin omaksi syyksi, häpeäksi, eivätkä kunnialliset voineet oleskellä tai syödä heidän seurassaan menettämättä omaa kunniaansa.
Juuri näiden, häpeää kokevien joukoista Jeesuksen seuraajat etupäässä koostuivat, poikeuksena muutamat harvat talojen omistajat.
Jeesuksen kuoleman jälkeen useat heistäkin möivät maansa ja jakoivat varansa kaikkien Jeesuksen seuraajien kanssa kuten Apostolien teoissa kerrotaan.
Tilanne Jerusalemissa muuttui 40-luvun lopulla vakavaksi ja nälänhätä koetteli ankarasti Jerusalemin ja Galilean asukkaita.
Mm. Josefus kertoo kuinka juutalaisuuteen kääntynyt Adiabenen hallitsija kuningatar Helena osti Egyptistä viljaa ja jakoi sitä nälkäisille juutalaisille.
Juuri tuohon aikaan Paavali vieraili Jerusalemissa tapaamassa Jaakobia ja Pietaria. Hän sai tehtäväkseen koota rahaa perustamistaan seurakunnista. Ga2:l0 "Heidän köyhiään meidän vain tuli muistaa, ja niin minä olen ahkerasti tehnytkin."
Niin, hän muisti usein mainita keräyksestä kirjeissään 1.Kor.16:1-4, 2.Kor.8-9
Tuo keräys kesti kokonaista kymmenen vuotta. Eikä sitä enää otettu (nähtävästi) vastaan. Olisiko 1.Tess.2:14-15 vaikuttanut asiaan, kun hän sanoo "juutalaisten olevan kaikkien ihmisten vihollisia" Kirjeidensä mukaan välit Jerusalemin pyhiin eivät olleet ihan kohdallaan....
Sinne hän kuitenkin oli menossa ..Room.15:25" Nyt olen kuitenkin lähdössä Jerusalemiin viemään avustusta pyhille
26 Makedonian ja Akhaian seurakunnat ovat näet päättäneet antaa yhteisen lahjan Jerusalemin seurakunnan köyhille."
Näihin ensimmäisen paikan haalijiin kuului Paavalikin. Esim. 1.Tess.4- luvun (1938 käännöksen) alun mukaan "oppilas" ja mestari vaihtavat paikkoja, oppilas tekee mestarin apulaisekseen ja muissakin kirjeissään tarjotessaan esikuvaa Paavali sekoitaa toistuvasti Jeesuksen ja itsensä.Jeesus kyllä yllättää, niitäkin jotka tahtoisivat kovasti "ensimmäisiä paikkoja", mutta Jeesuksen tapa toimia ei ole mielivaltaa joten olen luottavainen.
Suurin ongelma Paavalilla näyttää olevan, vaikka hän sanoo puhuvansa Herran sanoja, niin niitä hänellä on kovin niukasti ja useista evankeliumien puheista hän hän on täysin tietämätön jopa selittäen vastakkaisen ajatuksen kuin evankeliumin Jeesus.
Alkuseurakunnan Pyhä Kirja oli Vanha testamentti, tämän päivän käytäntö on toinen, Uudesta testamentista on tullut seurakunnan ohjekirja, kiitos Paavalin, joka ei ollut kuulemassa mm. tätä Jeesuksen puhetta, kun hän tuomitsi Jerusalemin kovasydämiset riistajät Hesekelin sanojen mukaan 16:44-51.
Matt. 10:15 Totisesti: Sodoman ja Gomorran maa pääsee tuomiopäivänä vähemmällä kuin se kaupunki. [Matt. 11:24; Luuk. 10:12]
Eikä kyseessä ollut suinkaan seksuaalisuus vaan itsekkyys ja vieraanvaraisuuden kieltäminen ja vielä vieraan häpäisy kauheimmalla tavalla.
Mielestäni samaa "ensimmäisten paikkojen" kaltaista asennetta edustaa nykyinen VT-seuran hallintoelin, väittävät olevansa kanava Jumalan ja ihmisten välissä, jakamalla ristiriitaisia oppejaan oikeana hengellisenä ravintona oikeaan aikaan.
Hekin kokoavat/keräävät rahaa, mutta eivät ruokkiakseen puutteessa olevia ihmisiä, ei edes omia köyhiään saati vieraita.
-
Seuraaja
Johannes ( lk ) vartioi, Paimen kolkuttaa, lammastarhan ovi avautuu... ( John. Ev. 10 )
Jeesus toteaa myös etteivät hänen omansa tunteneet häntä silloin kun hänet oli lähetetty Israelin huoneen kadonneita lampaita kutsumaan ( Mat.15 ), opetuslapset tunnistivat hänen äänensä sen jälkeen kun Jeesus oli valinnut heidät ( John. Ev. 15 ).
- näistä opetuslapsista muodostuu helluntaina 33 voideltujen lauma, "Kristuksen ruumis" johon Paavali osoittaa osallisuuden.
Mielestäni raamatusta käy ilmi se että tie joka johtaa elämään on löydetävissä opastajien eli sanansaattajien välityksellä joita edusti varhaisessa vaiheessa Johannes-kastaja ”Katso! Minä lähetän sanansaattajani,*+ ja hänen on raivattava tie eteeni ja sitten Jeeesus; Ja äkkiä on tuleva temppeliinsä*+ tosi Herra,*+ jota te etsitte, ja liiton+ sanansaattaja,*+ josta te iloitsette.+ Katso! Hän tulee varmasti”, on armeijoiden Jehova sanonut.+ ( Malakia 3:1 )
sekä myöhemmin voideltujen lammashuone nykyaikaan saakka.
Apt.20:28 Kiinnittäkää huomiota+ itseenne+ ja koko laumaan,+ jonka keskuuteen pyhä henki on nimittänyt teidät valvojiksi,*+ paimentamaan Jumalan* seurakuntaa,+ jonka hän osti omansa verellä.*+ 29 Minä tiedän, että poismenoni jälkeen keskuuteenne tulee sortavia susia,+ jotka eivät kohtele laumaa hellästi, 30 ja omasta keskuudestanne nousee miehiä, jotka puhuvat vääristeltyjä asioita+ vetääkseen opetuslapset mukaansa.
- "Laupeudentyö" eli diakonia on aina ollut osa seurakunnan toimintaa, sen seurakunnan jäsenyyteen kuuluvaa "agape"-rakkauden ilmentämistä yksityisten ihmisten uskonilmaisuna eli "hengen hedelmänä" josta Paavali antaa ohjeita Jeesuksen seuraajana.
Diakoniaa on harjoitettu aina myös "nimikristikunnassa" sen kirkkolaitosten alaisuudessa muttei juurikaan itse kirkon toimesta ( ennen nykyistä aikaa ) vaan yksityisten "veljes ja sisar -sääntökuntien" toimesta luostarilaitoksen yhteydessä...
Jeesus toteaa myös etteivät hänen omansa tunteneet häntä silloin kun hänet oli lähetetty Israelin huoneen kadonneita lampaita kutsumaan ( Mat.15 ), opetuslapset tunnistivat hänen äänensä sen jälkeen kun Jeesus oli valinnut heidät ( John. Ev. 15 ).
- näistä opetuslapsista muodostuu helluntaina 33 voideltujen lauma, "Kristuksen ruumis" johon Paavali osoittaa osallisuuden.
Mielestäni raamatusta käy ilmi se että tie joka johtaa elämään on löydetävissä opastajien eli sanansaattajien välityksellä joita edusti varhaisessa vaiheessa Johannes-kastaja ”Katso! Minä lähetän sanansaattajani,*+ ja hänen on raivattava tie eteeni ja sitten Jeeesus; Ja äkkiä on tuleva temppeliinsä*+ tosi Herra,*+ jota te etsitte, ja liiton+ sanansaattaja,*+ josta te iloitsette.+ Katso! Hän tulee varmasti”, on armeijoiden Jehova sanonut.+ ( Malakia 3:1 )
Niukasti? Paavalin opastus on selkeää ja Evankeliumin mukaista kun hän opastaa näiden Jeesuksen sanojen:Mat.7:15 Varokaa vääriä profeettoja,+ jotka tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa,+ mutta ovat sisältä saaliinhimoisia susia. -mukaisesti:Suurin ongelma Paavalilla näyttää olevan, vaikka hän sanoo puhuvansa Herran sanoja, niin niitä hänellä on kovin niukasti ja useista evankeliumien puheista hän hän on täysin tietämätön jopa selittäen vastakkaisen ajatuksen kuin evankeliumin Jeesus.
Apt.20:28 Kiinnittäkää huomiota+ itseenne+ ja koko laumaan,+ jonka keskuuteen pyhä henki on nimittänyt teidät valvojiksi,*+ paimentamaan Jumalan* seurakuntaa,+ jonka hän osti omansa verellä.*+ 29 Minä tiedän, että poismenoni jälkeen keskuuteenne tulee sortavia susia,+ jotka eivät kohtele laumaa hellästi, 30 ja omasta keskuudestanne nousee miehiä, jotka puhuvat vääristeltyjä asioita+ vetääkseen opetuslapset mukaansa.
- "Laupeudentyö" eli diakonia on aina ollut osa seurakunnan toimintaa, sen seurakunnan jäsenyyteen kuuluvaa "agape"-rakkauden ilmentämistä yksityisten ihmisten uskonilmaisuna eli "hengen hedelmänä" josta Paavali antaa ohjeita Jeesuksen seuraajana.
Diakoniaa on harjoitettu aina myös "nimikristikunnassa" sen kirkkolaitosten alaisuudessa muttei juurikaan itse kirkon toimesta ( ennen nykyistä aikaa ) vaan yksityisten "veljes ja sisar -sääntökuntien" toimesta luostarilaitoksen yhteydessä...
-
Festus
Joo.
Varsinki Candice Conti yms. tapauksissa lauman paimentaminen on ollut aivan ilmiömäistä.
Varsinki Candice Conti yms. tapauksissa lauman paimentaminen on ollut aivan ilmiömäistä.
"Mehän ei mitään tietoja olla sillä tavalla kerätty"
-
Markku Meilo
Raamatussa ilmenevien Jeesuksen sanojen "mielestä" asia on hieman toisin. Jeesus lupasi laittaa homman pakettiin seuraajiensa vielä eläessä, siis pari vuosituhatta ennen nykyaikaa.Seuraaja kirjoitti:Mielestäni raamatusta käy ilmi se että tie joka johtaa elämään on löydetävissä opastajien eli sanansaattajien välityksellä joita edusti varhaisessa vaiheessa Johannes-kastaja ”Katso! Minä lähetän sanansaattajani,*+ ja hänen on raivattava tie eteeni ja sitten Jeeesus; Ja äkkiä on tuleva temppeliinsä*+ tosi Herra,*+ jota te etsitte, ja liiton+ sanansaattaja,*+ josta te iloitsette.+ Katso! Hän tulee varmasti”, on armeijoiden Jehova sanonut.+ ( Malakia 3:1 )
Apostolien teoissa (3:22) viitataan nimenomaan 5. Moos. 18. luvun direktiiviin oikean ja väärän profeetan erottamiseksi ja siinä kisassa ei Jeesus katteettomalla paluulupauksella pääse kärkisijalle. Mitä sitten tulee sortaviin susiin, niin useampikin antikristus oli Raamatun mukaan ilmaantunut jo siinä vaiheessa kun UT:n porukka eli silloista lopun aikaa ja odotti Jeesuksen palaavan niillä näppäimillä.Niukasti? Paavalin opastus on selkeää ja Evankeliumin mukaista kun hän opastaa näiden Jeesuksen sanojen:Mat.7:15 Varokaa vääriä profeettoja,+ jotka tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa,+ mutta ovat sisältä saaliinhimoisia susia. -mukaisesti:
Minulle Vt-seura opetti, että lähimmäisiä - nälkäisiäkin - autetaan parhaiten pyrkimällä käännyttämään heidät jehovantodistajiksi.- "Laupeudentyö" eli diakonia on aina ollut osa seurakunnan toimintaa, sen seurakunnan jäsenyyteen kuuluvaa "agape"-rakkauden ilmentämistä yksityisten ihmisten uskonilmaisuna eli "hengen hedelmänä" josta Paavali antaa ohjeita Jeesuksen seuraajana.
-
Ariadna
Kovin kuluneita ovat nuo edelleen käytössä olevat jakeet. Malakia lainaa tässä 2.Moos.23:20 joka profeettana julisti pakkosiirtolaisuuden jälkeen aikalaisilleen oikeaa elämäntapaa.Seuraaja kirjoitti:”Katso! Minä lähetän sanansaattajani,*+ ja hänen on raivattava tie eteeni ja sitten Jeeesus; Ja äkkiä on tuleva temppeliinsä*+ tosi Herra,*+ jota te etsitte, ja liiton+ sanansaattaja,*+ josta te iloitsette.+ Katso! Hän tulee varmasti”, on armeijoiden Jehova sanonut.+ ( Malakia 3:1 )
Vartiotorniseura ja sen lehdet ovat omineet nuo jakeet itselleen olemalla sanasaatajana, kuitenkin ne muistuttavat etupäässä keittokirjaa, jossa vanhoista resepteistä tehdään nykyaikaan sopivaa soppaa.
Niukasti?
Ymmärrän ihmetyksesi. Vartiotorniseuran kirjallisuus on toista kuin Raamatun lukeminen.
Niinkö?Paavalin opastus on selkeää ja Evankeliumin mukaista kun hän opastaa .....
Missä Jeesus sanoo, kuulkaa Paavalia?
Luovuttiko Jumala hänelle jonkinlaisen monopoli aseman?
Paavalin tuli mennä pakanoiden keskuuteen. Kirjeistä käy kuitenkin hyvin esille se, kuinka vastaanottajat ovat juutalaisia tai juutalaiskäännynnäisiä, joille Vanhan testamentin kirjoitukset ovat tuttuja.
Mistä hän tietää? Puhuko hän ehkä jopa itsestään?29 Minä tiedän, että poismenoni jälkeen keskuuteenne tulee sortavia susia,+ jotka eivät kohtele laumaa hellästi, 30 ja omasta keskuudestanne nousee miehiä, jotka puhuvat vääristeltyjä asioita+ vetääkseen opetuslapset mukaansa.
Roomalaiskirjeen 7-luku paljastaa Paavalista enemmän kuin hän ehkä haluaisi.
"Apostoli" itse ei edes ymmärrä mitä hän tekee? Hän ei tee mitä tahtoo?
Esim. väärinteoista, vasta Jumalan sana, laki opetti häntä himoitsemaan?
Väärin tekemisiään hän puolustautuu todella oudosti, siihen nähden jos hänen uskonsa kristukseen on evankeliumien Jeesuksen sanoman mukainen.
Hän kertoo hänessä asuvasta alivuokralaisesta, synnistä. Eikä sen asukkaan tekemiset ole hänen hallinnassaan? Eikä häätö ole hänen hallussaan?
Kummallista kristinoppia ? Tosin sitä hän ei kirjeissään koskaan mainitsekaan, hänhän puhuukin juutalaisille heidän omaa messiasoppiaan joka on kirjattuna Vanhaan testamenttiin ja joita kuulijatkin ymmärtävät.
No niin, näin puhuu siis itse itsensä apostoliksi nimittänyt mies joka manipuloi edelleen hyväuskoisia meidänkin päivinämme. Hän joka on pakanoiden ja Kristinuskon ainoa todellinen "apostoli".
GAL.2:1. Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua,
2. Mutta minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa;...
7...... kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille
Jeesuksen seuraajat ne lampaat, joita Pietarin tuli hoitaa kuolivat ja ovat saaneet harhaopineiden leiman lähes 2000 vuotta sitten "kirkon" julistaessa ebionit, (nazaretilaiset ja galilealaiset) vääriksi opettajiksi.Siis lähes heti Jeesuksen kuoleman jälkeen syntyneen "kirkon" toimesta
Siis turhaan niitä lampaita on enää etsiä....
Viimeksi muokannut Ariadna, 21.04.2013 12:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Seuraaja
Evankeliumin sanansaattaja ja palvelijahan Paavali on siinä missä muutkin Apostolit, Jeesuksen seuraaja. Jos nyt jättäisimme raamatustamme pois Paavalin niin miksi jättää Pietaria, Jaakobia, Johannesta tai Juudaakaan?Missä Jeesus sanoo, kuulkaa Paavalia?
Luovuttiko Jumala hänelle jonkinlaisen monopoli aseman?
- Evankeliumi ja Ilmestys jäisi jäljelle, Ilmestys joka on annettu seurakunnille: Efesokseen, Smyrnaan, Pergamoniin, Tyatiraan, Sardeeseen, Filadelfiaan ja Laodikeaan...mikähän näistä mainituista seurakunnista oli Paavalin perustama tai mikä Barnabbaan taikka Markuksen, en osaa sanoa mutta tämän luen Paavalin kertomana kirjeestään Efesokseen:
4:20" Mutta te ette ole oppineet tuntemaan Kristusta tälläiseksi ( hyödyttömäksi -> kats. 17-19 ) edellyttäen tosiaan että kuulitte häntä ja että teille opetettiin hänen välityksellään, niin kuin totuus on Jeesuksessa...
Jeesus antoi opetuslapsilleen ja seuraajilleen tehtävän jota suoritettaisiin puhumalla ja kertomalla kuten hän vastauksessaan fariseusten pyyntöön; nuhdella opetuslapsiaan, sanoo:
"...jos nämä pysyisivät vaiti, niin kivet huutaisivat."( Luuk.19:40 )
- miksi siis pyytää Apostolien seuraan liittynyttä Paavalia vaikenemaan?
"Raamatun kirjoituksissa tosin on yhtä ja toista vaikeaselkoista", sellainen on seuraava esimerkki Apostoli Paavalin sanoista 1Korinton seurakunnalle:
4:15 Sillä vaikka teillä voi olla kymmenentuhatta kasvattajaa+ Kristuksessa, teillä ei varmasti ole monta isää,+ sillä Kristuksessa Jeesuksessa minusta on tullut teidän isänne hyvän uutisen välityksellä.+ 16 Minä pyydän hartaasti teitä sen tähden tulemaan jäljittelijöikseni.
- kuinka tämä tulee ymmärtää kun Jeesus sanoo: 9 Älkää myöskään kutsuko ketään isäksenne maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne,+ taivaallinen ( Mat.23 ) sillä Paavalihan kertoo tulleensa isäksi "lapsilleen" ?
Ristiriitaista joten pitäisi tutkia enemmän ja ymmärtää enemmän! - mikä onkin mahdollista ymmärtämällä ja tutkimalla historiallisen kontekstin kautta niitä olosuhteita ja yhteiskuntaa jossa varhaiset seurakunnat muodostuivat _ suojelijoiden suojeluksessa patriafamiliaaneissa_ jolloin tulee selväksi Paavalin suojeleva asema "seurakunta-lapsiaan" kohtaan niinkuin "isänä".
-
Ariadna
Seuraaja? Ainoastaan Paavali sanoi olevansa kirjaimellisesti Jeesuksen seuraaja. Jeesuksen opetuslapset eivät koskaan olleet yhtä omahyväisiä kuten Paavali oli.Seuraaja kirjoitti:Evankeliumin sanansaattaja ja palvelijahan Paavali on siinä missä muutkin Apostolit, Jeesuksen seuraaja. Jos nyt jättäisimme raamatustamme pois Paavalin niin miksi jättää Pietaria, Jaakobia, Johannesta tai Juudaakaan?
1. Kor. 11:1 Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja.
Sitten lisää Paavalia. Tehkää mitä minulta olette oppineet ja vastaanottaneet, mitä minulta olette kuulleet ja minusta nähneet, SILLOIN rauhan jumala on kanssanne.
Vain Paavalilla oli pyrkimys tulla kristuksen kaltaiseksi osallistumalla hänen kärsimyksiinsä ja kuolemaansa, ja miksi?
"Ehkä silloin saan nousta kuolleista". Tämäkö oli Jeesuksen ohje?
Uhrit eivät siis loppuneet Jeesukseen? Jeesuksen uhri ei ollutkaan Paavalille riittävä?
Siis tarvittiin vielä Paavalin oma uhri! Eikä kukaan huomaa miten hän saarnaa itseään?
Jeesuksen opetuslasten tehtävänähän oli saarnata Jeesuksen uhria joka kattoi kaikki siihen uskovat.
Tässä kohtaa minun täytyy antaa Sinulle tunnustusta sillä minusta Sinä "Seuraaja" nimimerkillä olet monta kertaa rehellisempi Vartiotorniseuran oppia kohtaan, kuin Paavali evankeliumien Jeesuksen antamaa oppia kohtaan.
Tässä olet oikeassa. Jos luet ajatuksella Ilmestyskirjaa, huomaat sen poikkeavan Paavalin opetuksesta.Evankeliumi ja Ilmestys jäisi jäljelle,
Se kuvastaa juutalaiskristillistä suuntaa ja tuomitsee mm. epäjumalille uhratun lihan syöntiä, joka Paavalin mukaan oli sallittua.
Tätä taustaa vasten on ymmärettävää se, miksi sitä ei hevin haluttu UT-kaanoniin. Idän kirkko ei sitä käytä edelleenkään jumalanpalveluksissaan.
Holhoamisen voi toki tulkita todistaja piireissäkin "isälliseksi". Kuitenkin toisin sanoen se on suoranaista manipulointia.
Ristiriitaista joten pitäisi tutkia enemmän ja ymmärtää enemmän! - mikä onkin mahdollista ymmärtämällä ja tutkimalla historiallisen kontekstin kautta niitä olosuhteita ja yhteiskuntaa jossa varhaiset seurakunnat muodostuivat _ suojelijoiden suojeluksessa patriafamiliaaneissa_ jolloin tulee selväksi Paavalin suojeleva asema "seurakunta-lapsiaan" kohtaan niinkuin "isänä".
Perin koomillista Paavalia onkin, että hän varoittaa seurakuntaa toisten manipuloinnista, mutta on jo seuraavassa lauseessa itse asialla.
Aiheena ketjussa on kuitenkin Raamatussa kerrottu Jeesuksen "viimeisen päivän" kuvaus vuohista ja lampaista ja sen mukaan ihminen makaa niinkuin petaa eli nuo toimivan uskon perusperiaatteet (vaikkakin niitä aitoja veljiä ei enää ole) joita Jeesus luettelee, niin tulisiko niiden näkyä tämän päivän ns.kristityn elämässä?
Jeesus ilmaisi nuo uskon teot: antaneet nälkäisen syödä ja janoisen juoda, ovat ottaneet kodittomat luokseen, vaatettaneet alastoman ja käyneet sairasta ja vankia katsomassa.
Siihen joukkoon liittyi muitakin omaa suuntaasa etsiviä, Vain Paavali heistä jäi voitolle..jos nämä pysyisivät vaiti, niin kivet huutaisivat."( Luuk.19:40 )
- miksi siis pyytää Apostolien seuraan liittynyttä Paavalia vaikenemaan?
Sanovathan todistajatkin vielä 2000 vuotta jälkeenpäin seuraavansa Jeesusta.
Ja huomio, ettei Jeesus tulevaisuuden näkijänä mainitse missään paperisten lehtien jakamista, niissä eivät edes kivet huuda vaan puut.