Turhuuksien turhuus
Valvoja: Moderaattorit
-
Aaron
Turhuuksien turhuus
Miksi kannattaa kiinnittää huomiota toisten valintoihin kun emme kuitenkaan voi vaikuttaa niihin? Eikö olisi viisainta elää tavalla, että kiinnitämme huomiota mitä itse valitsemme?
Paraneminen alkaa siitä, kun antaa ensin itselleen anteeksi. Sillä miten voi antaa toiselle sellaista mitä ei itse omaa?
Paraneminen alkaa siitä, kun antaa ensin itselleen anteeksi. Sillä miten voi antaa toiselle sellaista mitä ei itse omaa?
-
tosiuskomaton
Re: Turhuuksien turhuus
Tämä on ajatus, jota Jehovan Todistajien kannattaisi miettiä tarkkaan harkiten.Aaron kirjoitti:Sillä miten voi antaa toiselle sellaista mitä ei itse omaa?
-
Aaron
Sitä kannattaisi miettiä jokaisen, joka elää kiinittämällä huomiota toisten valintoihin. Jollakin tasolla luultavasti kaikki tekevät niin, mutta kysymys non loppujen lopuksi enemmän tai vähemmän narsismista. Miten niin?Tämä on ajatus, jota Jehovan Todistajien kannattaisi miettiä tarkkaan harkiten.
Ihminen, joka haluaa että toisen ihmisen valinnat mielyttäisivät häntä, on itsekäs. Jos joku haluaa kuulua johonkin niin se on hänen oma asia. Miksi tuhlata aikaa hänen käännyttämiseen ja antaa hänen valinnan ohjata omaa elämäänsä?
Ehdotan käänteistä psykologiaa esim. Jehovan todistajiin suhtautumisessa. On luovuttava kyetäkseen saamaan. Vaikka joidenkin ihmissuhteiden menetys sattuukin, niin vasta antamalla toiselle täyden vapauden olla mitä onkin tuomitsematta häntä, voi suhde perustua todelliseen valinnanvapauteen ja rakkauteen.
Ihmiset punnitsevat valintojaan - jos joku valitsee olla ja kuulua johonkin mielummin kuin mielyttää sinua, on tämä vapaus annettava. Jos sinulla on vaikea elää sen asian kanssa, on se kokonaan sinun ongelmasi. Vapaudu uhrina olemisesta ja ole oman elämäsi valtaistuja, joka hallitsee omia valintojaan. Sillä vain todellinen valinnanvapaus on rakkautta, eikä se ole välttämättä itkemistä kenenkään perään, mutta ei tietenkään sulje sitä poiskaan, mutta annoit hänen olla onnellinen sillä tavalla kuin hän on tietoisuutensa mukaan valinnut.
-
p0ter0
Olisi väliinpitämätöntä - ei rakkautta - antaa toisten tehdä valintoja ilman muihin näkökantoihin tutustumista.
-
Markku Meilo
Eiköhän tuo ole monelle itsestäänselvyys, turhaahan se silloin on jos ja kun ei voi vaikuttaa toisen valintoihin. Suomessa on uskonnonvapaus ja jokainen asiansa osaava entinen jehovantodistaja käsittää, että jehovantodistajuus jätetään omasta aloitteesta. Juuri näistäkin syistä kannattaa kiinnittää toisen valintoihin huomiota silloin kun kykenee niihin vaikuttamaan. Esimerkiksi silloin kun jehovantodistajuudesta erova hakee vastauksia epäilyihinsä sekä esimerkiksi silloin kun jehovantodistajien kanssa tutkiva esittää kysymyksiä.Aaron kirjoitti:Miksi kannattaa kiinnittää huomiota toisten valintoihin kun emme kuitenkaan voi vaikuttaa niihin?
Puhumattakaan tilanteista, joissa ilmielävä jehovantodistaja vakavalla naamalla esittää totuus-nimikkeellä Vt-seuran valheellisuuksia.
Itsestäänselvyytenä tämänkin näen ja siksi ihmettelenkin mihin tällä haluat kiinnittää huomiota tässä jehovantodistajuutta käsittelevässä osiossa?Eikö olisi viisainta elää tavalla, että kiinnitämme huomiota mitä itse valitsemme?
Melko yleisluontoinen toteamus, mutta odotettu mikäli arvaan kirjoittajan nimimerkistä henkilöyden oikein. Itse en vielä näiden yli neljän vuosikymmenen jälkeen ole keksinyt mitä minun tulisi antaa itselleni anteeksi siihen liittyen, että minut on kotona uhkailemalla ja painostamalla lapsesta pakotettu amerikkalaisen uskonnollisen kultin hengenvaaralliseen muottiin.Paraneminen alkaa siitä, kun antaa ensin itselleen anteeksi.
Yksi mahdollisuus on varastaa sellainen muualta ja antaa sitten.Sillä miten voi antaa toiselle sellaista mitä ei itse omaa?
- Tony
Jos Vt-seura kunnioittaisi uskonnonvapautta, voitaisiin puhua valinnoista. Jehovantodistajuus ei kuitenkaan perustu käsitteen varsinaisessa merkityksessä vapaaseen valintaan.Aaron kirjoitti:Miksi kannattaa kiinnittää huomiota toisten valintoihin kun emme kuitenkaan voi vaikuttaa niihin? Eikö olisi viisainta elää tavalla, että kiinnitämme huomiota mitä itse valitsemme?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Markku Meilo
Ou jee, toi kannattaa kertoa myös esimerkiksi niille viranomaisille jotka vainoavat moottoripyöräjengejä. Näillä jengeillähän on totuus, koska heitä vainotaan ja heitä kai vainotaan siksi, koska heillä on totuus.Aaron kirjoitti:Jos joku haluaa kuulua johonkin niin se on hänen oma asia. Miksi tuhlata aikaa hänen käännyttämiseen ja antaa hänen valinnan ohjata omaa elämäänsä?
Minua ei pennin vertaa kiinnosta se yksityiskohta, että joku on jehovantodistaja. En omasta aloitteestani kolistele heidän kotiovilla tai muulla tavoin lähesty heitä yksityishenkilöinä ja kerro heille kuinka harhaisiin juttuihin he uskovat ja miten naurettavilla Vt-valheilla he tuomitsevat muita pian tapahtuvaan ennenaikaiseen kuolemaan.Ihmiset punnitsevat valintojaan - jos joku valitsee olla ja kuulua johonkin mielummin kuin mielyttää sinua, on tämä vapaus annettava. Jos sinulla on vaikea elää sen asian kanssa, on se kokonaan sinun ongelmasi. Vapaudu uhrina olemisesta ja ole oman elämäsi valtaistuja, joka hallitsee omia valintojaan. Sillä vain todellinen valinnanvapaus on rakkautta, eikä se ole välttämättä itkemistä kenenkään perään, mutta ei tietenkään sulje sitä poiskaan, mutta annoit hänen olla onnellinen sillä tavalla kuin hän on tietoisuutensa mukaan valinnut.
Havaintoni mukaan kaikki hiemankaan paremmin tuntemani entiset jehovantodistajat toimivat samalla kaavalla.
Sen sijaan kiinnostukseni nousee aivan uusiin lukemiin kun havaitsen, että jehovantodistaja julkisesti levittää valheellista Vt-propagandaa ja yrittää näin osaltaan sitouttaa uusia uhreja tuohon vahingolliseen ja hengenvaaralliseen uskonnolliseen kulttiin.
-
Suurenmoinen etu
Hohhoijaa, onkohan joku nyt lukenut vähän liian kauan jotain filosofista läpyskää? Kokenut jonkinlaisen "valaistumisen" lukukammiossaan: "kaiken ymmärtäminen tarkoittaa kaiken hyväksymistä"... tai jotain muuta epäselvää huttua jota on kiva siteerata palstoilla. Se nyt vaan sattuu olemaan niin että maailmassa on pahoja asioita ja pahoja ihmisiä ja ne on ihan hyvä tunnistaa ja taistella niitä vastaan. Jehovan todistajat on paha instituutio. Ei ole mitään väärää todeta tämä ja kertoa asiasta myös muille. Oli ihan pakko sanoa, otti niin pannuun tuo Aaronin alustus.
-
Markku Meilo
Vartiotorniseurakin kehottaa väärien näkemystensä esilletuontiin:Suurenmoinen etu kirjoitti:Jehovan todistajat on paha instituutio. Ei ole mitään väärää todeta tämä ja kertoa asiasta myös muille.
“Can there be false religion? It is not a form of religious persecution for anyone to say and to show that another religion is false. It is not religious persecution for an informed person to expose publicly a certain religion as being false, thus allowing persons to see the difference between false religion and true religion.” (Watchtower, Nov. 15, 1963, page 688)
"On totta, että arvostelu, joka paljastaa jonkun uskonnon opetusten tai menettelyjen viat, saattaa ensin vaikuttaa ankaralta. Miten hänen tulisi kuitenkin suhtautua siihen? Ei niiden tavoin, jotka raivostuivat ja tulivat väkivaltaisiksi Stefanuksen arvostelun tähden. Pane sen sijaan merkille joidenkuiden ateenalaisten erinomainen suhtautuminen heidän kuultuaan Paavalin lausunnot. He hyväksyivät Raamatun totuuden ja tulivat uskoviksi omaksi ikuiseksi hyödykseen. " (Herätkää 8. toukokuuta 1975 sivu 22)
-
Aaron
Vapautta, avoimuutta ja rakkautta arvostavassa sallivassa ilmapiirissä on varmasti näinkin. Sekin on vapautta, että jokainen saa tehdä omat virheensä, joista toivon mukaan saa opettavan kokemuksen.p0ter0 kirjoitti:Olisi väliinpitämätöntä - ei rakkautta - antaa toisten tehdä valintoja ilman muihin näkökantoihin tutustumista.
On olemassa kuitenkin lukuisia eri tahoja jossa oma mielipide ei ole lainkaan ratkaiseva vaikka ne haluaa esittää. Ymmärrän, että monien vuosien tuhlaaminen kiinittämällä jatkuvasti huomio siihen mitä joku on valinnut, saattaa olla musertava kokemus. Se tarjoaa kuitenkin myös ratkaisua: olkoon kukin mitä on...mutta minä olen se joka minä olen...kokemukseni ja persoonalliset ominaisuuteni luovat minua sellaiseksi kuin olen.
Tämä saattaa olla vaikea hyväksyä. Usein haluamme, että toiset mielyttäisivät minun uskomuksiani. Mutta eikö ole parasta olla juuri sellainen kuin on ja sallia muidenkin sitä olla mitä he ovat valinneet olla vaikka he eivät olisikaan sitä omasta mielestä itse valinneet - tottahan se karsii ystäviä, mutta saattaa tuoda sinulle todellisia ystäviä. Sillä mitä se hyövää jos voitat koko maailman mutta kadotat sielusi?
-
Aaron
Se ei ole tärkeää mitä joku ei tee vaan se mitä sinä teet.Tony kirjoitti:Jos Vt-seura kunnioittaisi uskonnonvapautta, voitaisiin puhua valinnoista. Jehovantodistajuus ei kuitenkaan perustu käsitteen varsinaisessa merkityksessä vapaaseen valintaan.Aaron kirjoitti:Miksi kannattaa kiinnittää huomiota toisten valintoihin kun emme kuitenkaan voi vaikuttaa niihin? Eikö olisi viisainta elää tavalla, että kiinnitämme huomiota mitä itse valitsemme?
- Tony
Aivan. Ja juuri tästä syystä jehovantodistajuudesta keskustellaan, koska Jt-ideologia ei hyväksy ihmisiä sellaisena kuin he ovat.Aaron kirjoitti:Usein haluamme, että toiset mielyttäisivät minun uskomuksiani. Mutta eikö ole parasta olla juuri sellainen kuin on ja sallia muidenkin sitä olla mitä he ovat valinneet olla vaikka he eivät olisikaan sitä omasta mielestä itse valinneet - tottahan se karsii ystäviä, mutta saattaa tuoda sinulle todellisia ystäviä. Sillä mitä se hyövää jos voitat koko maailman mutta kadotat sielusi?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Aaron
Pahuus ei ole sinun ulkopuolella vaan meissä itsessä oleva ominaisuus, joka perustuu pelkoihimme.Suurenmoinen etu kirjoitti:Hohhoijaa, onkohan joku nyt lukenut vähän liian kauan jotain filosofista läpyskää? Kokenut jonkinlaisen "valaistumisen" lukukammiossaan: "kaiken ymmärtäminen tarkoittaa kaiken hyväksymistä"... tai jotain muuta epäselvää huttua jota on kiva siteerata palstoilla. Se nyt vaan sattuu olemaan niin että maailmassa on pahoja asioita ja pahoja ihmisiä ja ne on ihan hyvä tunnistaa ja taistella niitä vastaan. Jehovan todistajat on paha instituutio. Ei ole mitään väärää todeta tämä ja kertoa asiasta myös muille. Oli ihan pakko sanoa, otti niin pannuun tuo Aaronin alustus.
- Tony
Eli on perusteetonta keskustella epäinhimillisyyttä edistävistä instansseista ja niiden toimintamalleista?Aaron kirjoitti:Se ei ole tärkeää mitä joku ei tee vaan se mitä sinä teet.Tony kirjoitti:Jos Vt-seura kunnioittaisi uskonnonvapautta, voitaisiin puhua valinnoista. Jehovantodistajuus ei kuitenkaan perustu käsitteen varsinaisessa merkityksessä vapaaseen valintaan.Aaron kirjoitti:Miksi kannattaa kiinnittää huomiota toisten valintoihin kun emme kuitenkaan voi vaikuttaa niihin? Eikö olisi viisainta elää tavalla, että kiinnitämme huomiota mitä itse valitsemme?
-
Aaron
Keskustelut ovat ihan jees minunkin mielestäni, mutta kannattaisiko joskus miettiä jatkuvaa vastakkainasettelua esim. suljettujen yhteisöjen ja omien mielipiteiden tai esim. ateismin välillä?Tony kirjoitti:Aivan. Ja juuri tästä syystä jehovantodistajuudesta keskustellaan, koska Jt-ideologia ei hyväksy ihmisiä sellaisena kuin he ovat.Aaron kirjoitti:Usein haluamme, että toiset mielyttäisivät minun uskomuksiani. Mutta eikö ole parasta olla juuri sellainen kuin on ja sallia muidenkin sitä olla mitä he ovat valinneet olla vaikka he eivät olisikaan sitä omasta mielestä itse valinneet - tottahan se karsii ystäviä, mutta saattaa tuoda sinulle todellisia ystäviä. Sillä mitä se hyövää jos voitat koko maailman mutta kadotat sielusi?
On muuten lukuisia tahoja, joiden mukaan minun täytyisi sopia johonkin muottiin jotta ne hyväksyisivät minut - mihinkään määritelmiin en kuitenkaan suostu - asiaa kannattaisi pitää siis niiden tahojen ongelmana, joka juontaa pelosta,
Suosittelen kirjaa vaikkapa "Uskontoa Ateisteille" Alain De Botton