Ovatko Jehovan todistajat maailman masentavin kansa?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Nimrod

Ovatko Jehovan todistajat maailman masentavin kansa?

Viesti Kirjoittaja Nimrod »

-KAIKKI juhlapäivät pannassa
-Koulutus pannassa
-Maailmasta maalataan vääristelty synkkä näkymä
-Kuolema ei ole luonnollista vaan rangaistus Adamin & Eevan synnistä <- Tämä luo ahdistusta koska on muka olemassa mahdollisuus omista toimista riippuen epäonnistua ikuisen elämän saamisessa itselleen
-Pelkäävät siltikin kuolevansa harmassa vaikka tekevätkin lahkotyötä
-Sinulla on ympärillä vain ehdollista ystävyyssuhdetta
-Ostat 12 kertaa vuodessa maineen ystäviesi ja srk edessä
-Vapaaehtoiset "edut" ovat todellisuudessa pakollista nakitusta
-Pelkäät omia ajatuksiasi
-Syyllistät itseäsi läpi lyhyen ja ohikulkevan elämän asioista, joissa ei ole mitään väärää
-Kuvittelevat tarvitsevansa "Rohkaisevaa tekstiä" - Miksi on niin kurjaa että jatkuvasti sitä tarvitaan?
-Tämä ainoa elämä mielletään ja psyykataan onnettomaksi ja odotetaan sitä paratiisia mitä ei koskaan tule

Loppupäätelmänä tässä nopeasti hutaisussa listassa on seuraavanlainen:

Mitä eroa on normaalilla ihmisellä sekä jehovan todistajalla?
-Normaalit ihmiset eivät pode syyllisyyttä elämisestä. JT lahko tukehduttaa ihmisen sen raskaan ja ennenkaikkea turhan taakan alle.
"Kuka on jumala, niin että minun pitäisi totella hänen ääntään? En tunne ketään jumalaa." -Mahtava metsästäjä
SuurinBabylon

Re: Ovatko Jehovan todistajat maailman masentavin kansa?

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

Eikös Mun heimo-dokkarissa todistajavaimo haaveillut "ihan normaalista elämästä". Se ei toteudu ainakaan Jt-lahkossa.
Mievaan

Viesti Kirjoittaja Mievaan »

Nyt mä elän sitä normaalia elämää, tuntuu hyvältä. Täydellistä se ei oo mutta ainakin päätän siitä itse. Isoin murhe on poissa=)
Luopio?

Viesti Kirjoittaja Luopio? »

"Ostat 12 kertaa vuodessa maineen ystäviesi ja srk edessä"
Tämä ei nyt aamuisilla aivoilla aukea ollenkaan. Voisiko joku selventää? Kiitos.
"Totuus ei saa koskaan tulla hyvän tarinan tielle"
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Luopio? kirjoitti:"Ostat 12 kertaa vuodessa maineen ystäviesi ja srk edessä"
Tämä ei nyt aamuisilla aivoilla aukea ollenkaan. Voisiko joku selventää? Kiitos.
Säännöllinen saarnaustyö ja kuukausittainen raportointi, tulkitsen ma.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Nimrod

Juurikin näin.
"Kuka on jumala, niin että minun pitäisi totella hänen ääntään? En tunne ketään jumalaa." -Mahtava metsästäjä
Suurenmoinen etu

Viesti Kirjoittaja Suurenmoinen etu »

Uskokaa vain, hetken päästä syyllistäminen ulotetaan myös paratiisia koskeviin henkilökohtaisiin toiveisiin ja unelmiin. Nimittäin paratiisin onnestakin voi Todistaja fantasioida väärällä, "epäsopivalla" tavalla. Meidän ei tulisi kiiruhtaa Totuuden edelle ja alkaa rakennella yksityisiä ajatusrakennelmia. Saattaisimme alkaa kuvitella mielessämme, millä kaikenlaisilla tavoilla meillä voisi olla kivaa Jehovan tulevan valtakunnan alaisuudessa. Tällainen kuvittelu voisi alkaa riistää meiltä huomion tärkeimmistä asioista ja ohjata meitä pois Järjestön tahdista.
Nimrod

Missäs se absurdi lause oli että "paratiisitoivomme saattaisi vaarantua sillä että odotamme paratiisia" ? Mikäli joku muistaa tämän ja osaa sen etsiä täältä sivulta, niin olisi hauska. :D

Suurenmoinen etu:
Muistan joskus lavalta sanottavan että "Mikäli paratiisitoivoa ei olisikaan, rakastamme silti Uskollista ja ymmärtäväistä orjaa ja toteutamme iloiten ja kyseenalaistamatta heidän käskyt."

Jossain vaiheessa kusetus-seuran on pakko luopua nykyisistä oppirakennelmista. Eihän suunta voi olla ikuisesti tiukempaan päin, joku aikaraja ja sietokyky myös niillä kaikkein pimitetyimmilläkin ihmisillä täytyy olla?
Nimrod

Näin jälkeenpäin sitä ymmärtää edelleen enenevissä määrin miten kuvottava koko lahko on epäinhimillisine tapoineen. Monta kertaa olen kuullut tämän ylimielisyyden huipentuman "Sinä tiedät että karttaminen on raamatun neuvo" Tiedät ja tiedät... Totean myös tähän loppuun että Jehovan todistajat ovat henkisessä kasvussa pahasti pysähdyksissä sekä nuoriso ovat jäävä lapsen tasolle mustavalkomaailmoineen.

Millaista järkevää suhtautumista jälkeenjääneeltä henkilöltä voi ylipäätään edes odottaa? Näistäkin tuttavapiirien erokeskusteluissa on paistanut läpi pelko ja katkeruus.

Muokkaus: Niin aiheeseen palatakseni - Ovathan todistajat siinäkin mielessä masentuneita koska menettävät pitkin elämäänsä kavereitansa lahkon julman karttamissäännön vuoksi. Tämähän on käytännössä kuolemaa. Ei normaalit, terveet ihmiset (en edes halua käyttää enää sanaa 'maailmallinen') menetä lähimainkaan niin paljoa ihmisiä matkansa varrella kuin mitä Jepet.
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Nimrod kirjoitti:Jossain vaiheessa kusetus-seuran on pakko luopua nykyisistä oppirakennelmista. Eihän suunta voi olla ikuisesti tiukempaan päin, joku aikaraja ja sietokyky myös niillä kaikkein pimitetyimmilläkin ihmisillä täytyy olla?
Tätä on tullut itsekin mietittyä. Järjestöä ei vaan kovin perusteellisesti pysty muuttamaan liberaalimpaan suuntaan, koska koko idea perustuu Harmagedonissa piakkoin suoritettavaan joukkoteloitukseen. Hyvät ja pahat täytyy erotella toisistaan, harmaata aluetta ei ole. Uskontojen kentässä Jehovan todistajat kuuluu maailmanlopun lahkoihin. Jos tätä näkemystä radikaalisti muutetaan, kyseessä ei enää ole sama uskonto.

Eikä nykyinen hallintoelin selvästikään kykene perustelemaan oppimuutoksia Raamatulla. Se ajaa läpi linjaa "asia on näin koska me näin sanomme". Lopputulemana tahdottomat lampaat jäävät ja omia aivojaan käyttävät ihmiset poistuvat ovesta tai hiipuvat.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

" Ei normaalit, terveet ihmiset (en edes halua käyttää enää sanaa 'maailmallinen') menetä lähimainkaan niin paljoa ihmisiä matkansa varrella kuin mitä Jepet."

Kerroin tässä yhdelle "maailmalliselle" naiselle (josta on tullu mulle tärkeä) että "kuvittele että kaikki ystäväsi kuolisivat yhden vuorokauden sisällä". Siltä se juuri tuntui. :-/
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Nimrod

Vt-seura ja kaikki muutkin lahkot ja vastaavat vetoavat ihmisen luontaiseen haluun elää. Tämä on ainoa koukku karttamisen, eli ihmissuhteilla kiristämisen lisäksi joka pitää ihmismassat liekassa.
Voimantorni

Viesti Kirjoittaja Voimantorni »

Vieraas kirjoitti:Hyvät ja pahat täytyy erotella toisistaan, harmaata aluetta ei ole.
Näinhän ne asiat fundamentalistisissa suuntauksissa nähdään. Mitä varmemmin kokee itse olevansa oikeassa, sitä kapeammaksi maailmankatsomus käy ja sitä enemmän ihmisiä rajautuu oman katsomuksen ulkopuolelle. Jehovantodistajuus on tästä hyvä esimerkki, jossa kaikki vaihtoehtoiset maailmankatsomukset ja elämäntavat niputetaan epämääräiseksi pahaksi "maailmallisuudeksi", josta kunnon todistajan on pysyttävä kaukana.
Kivikko

Viesti Kirjoittaja Kivikko »

En väittäisi kovaan ääneen että olisi maailman masentavin, ottaen huomioon että maailmasta löytyy edelleen mm. Pohjois-korean kansa, jolla myöskin fyysiset terveen elämän edellytykset on poistettu. En lähtisi itse kyllä kilpailemaan, koska siitä tulee vaan ajatus, että koska on pahempaakin olemassa, ei tälle tarvitse tehdä mitään, mistä en lainkaan pidä ajatuksena. Pahuus on pahuutta, kierous on kieroutta ja uskonnollinen pahoinpitely on juurikin sitä mainittua, vaikka pahempiakin muotoja saattaisi löytyä. Pitäisi osata tarttua siihen mille voisi saada muutoksia aikaan!

Itse en koe voivani P-Korean hallinnolle mitään, mutta Jt-hallinnon kohdalla mahdollisuuksia olisikin (toivottavasti ainakin pieniä), jos ei muuten niin ehkö jossain kohdin Suomen kohdalla.

Normaalista elämästä ollaan Jt:na kaukana, mutten toisaalta myöskään usko että normaalius olisi kovinkaan haluttavaa. Tasapainoisuutta tähdentäisin, ja valinnanvapautta ilman pelkoa kaiken menettämisestä uskonnon turhamaisuuden vuoksi. Ryhmän ei pitäisi masentaa, vaan tukea samaan ryhmään kuuluvia, oli sitten kyse mistä tahansa, se lienee kuitenkin ryhmän suurin voimavara.
Nimrod

Onhan se noinkin. Ei nyt ensimmäisenä P-Korea mieleeni tullut. Olosuhteet huomioonottaen, tuntuu se uskomattomalta kuitenkin että JT uskonnon kaltainen aivopesu ja vallankäyttö onnistuu länsimaissa ja muuallakin, missä ei ole P-Korean kaltaisia oloja.
Vastaa Viestiin