Ensimmäinen epäilys/valhe, jonka huomasit (osa2)

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Veli-Hopea

Ensimmäinen epäilys/valhe, jonka huomasit (osa2)

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Vanhaa ketjua lukiessani ajarttelin nostaa kysymyksen esille uudestaan.

Vanha ketju löytyy täältä :

http://veljesseura.org/foorumi/viewtopi ... %C3%A4ilys

Pohdimmeko asiaa uudestaan, jos uutta on ilmennyt?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Suurenmoinen etu

Re: Ensimmäinen epäilys/valhe, jonka huomasit (osa2)

Viesti Kirjoittaja Suurenmoinen etu »

Varmaan Ilmestyskirjan suurenmoinen huipentuma on käsillä -kirjan moninkertainen pakkotankkaaminen alkoi haihduttaa höyryjä päästä omalla kohdallani. Nimittäin Seuran päätelmät ovat niin avaruudesta, että siinä rupeaa ihan väkisinkin miettimään juttuja uudemman kerran. Vuoden 1914 suunnaton tärkeys eskatologiselle korttitalolle on surkuhupaisaa. Yleensäkin Seura etsii oman hirttäytymisoksansa nimenomaan tuolla neuroottisella pyrkimykselle todistella joka ikinen seikka "loogisesti". Suuruudenhullu yritys kompuroi joka käänteessä ja jälki on rumaa.
jpb5

Viesti Kirjoittaja jpb5 »

Suurenmoinen etu kirjoitti: Suuruudenhullu yritys kompuroi joka käänteessä ja jälki on rumaa.
Samoin minun epäilykseni vain lisääntyivät, kun ilmestys-kirjaa alettiin tutkimaan.

Se, mikä epäilyksiäni lisäsi, oli se että jehovantodistajien historiallisia tapahtumia selitettiin ikäänkuin ne olisivat täyttäneet tarkasti raamatun ilmestyskirjan jakeita.

Minulla heräsi tällöin kysymys, että eikö mikä tahansa uskonto voisi samalla tavalla useita kymmeniä vuosia jälkikäteen yhdistellä historiaansa ja raamatunkohtia?
Mitä jumalallista siinä on?

Eikö tapahtumat pitäisi yhdistellä aina raamatun jakeisiin ennen kuin ne tapahtuvat, eli tulevat tapahtumat ja niihin liittyvät jakeet pitäisi osoittaa etukäteen? Se, olisi vasta osoitus korkeammasta voimasta, jos kaikki menee niinkuin on ennustettu.

Hankalasti muotoiltu, mutta jotenkin tähän tyyliin ajattelin.

Lisäksi ihminen on huono ennustamaan ja jos uskonto ei onnistu ennustamisessa, niin sen voidaan olettaa olevan ihmisvetoinen, eikä jumalavetoinen.

Mutta monet jt:t näyttivät hyväksyvän "ilmestyksen suuren huipentuman" ihan täydestä, eikä mikään näyttänyt edes häiritsevän heitä.

Natsi-jt tätini on hyvä esimerkki tästä. Jos joku yrittää hänelle todistella jt-opin olevan väärä, niin hän panee kädet korville ettei kuulisi ja rukoilee jehovaa, että saatanan koetus menisi ohi.
jext

Viesti Kirjoittaja jext »

Ensimmäinen asia, mitä aloin teininä epäilemään oli se, että mies olisi naisen yläpuolella. Tämä oli pikkufeministin mielestä väärin, typerää ja valetta. Ylipäätään tarkka jaottelu miehiin ja naisiin oli silmissäni outoa, itse kun ajattelin/ajattelen ihmisiä ihan vain ihmisinä. Olen hyväksynyt sen, etten voi kussa seisoen sotkematta, mutta muuten en halua ajatella, etten voi tehdä jotakin, koska olen nainen. Eli tämä sukupuolijako taisteli täysin omaa henkilökohtaista näkökantaani ja myös moraaliani vastaan. Kukaan ukkohan ei ikinä tulisi minua määräämään. Tämä epäilys sai minut kuitenkin lähinnä vannomaan ikuista sinkkuutta.

Sitten tuli vastaan ajatus valinnanvapaudesta ja seuran ristiriidoista sen asian kanssa. Miksi pitää tehdä kieltoja, uhkauksia ja sääntöjä, jos kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen? Miksi uhata erottamisella, jos teet asian x, kun jokaisella pitäisi olla oikeus valita? Pelko vie pois ajatuksen vapaaehtoisuudesta. Uskonto joka paasaa vapaaehtoisuudesta ja samalla uhkailee rangaista, jos valitset "väärin", on niin läpimätä, ettei ole tosikaan.

Ja sitten vielä koko karttamiskäsky itsessään.
Älä suostu olosuhteiden uhriksi.
SonOfJesus

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Minulle taisi olla viimeinen niitti, kun eräs vanhin opetti lasta valehtelemaan, muttei pitänyt valehtelua valehteluna, koska ei mielestään halunnut siitä itselleen etua. Tietysti olin tiukkapipoinen, mutta vanhin ei ymmärtänyt mitä teki. Tietysti sillä tavoin maailmassa toimitaan.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Nimrod

Viesti Kirjoittaja Nimrod »

1975 räikeimpänä hajotti korttitalon.
"Kuka on jumala, niin että minun pitäisi totella hänen ääntään? En tunne ketään jumalaa." -Mahtava metsästäjä
Kivikko

Viesti Kirjoittaja Kivikko »

Ensimmäinen epäilykseni oli Jumalan olemassaolosta, pienenä lapsena. Minulle kun oltiin opetettu että Jumala auttaa, mutta apua en koskaan saanut vaikka itkin ja rukoilin. Lopetinkin rukoilemisen jo noin 5 vuotta ennen kastettani, koska siitä ei ollut koskaan koitunut mitään hyötyä, ainoastaan lapsen suurta mielipahaa toistuvista pettymyksistä.
Ei ollut Jumalasta pelastajakseni, itseeni olen joutunut luottamaan ja uskomaan vaikka sekin on joskus vaikeaa.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

jext kirjoitti: Miksi uhata erottamisella, jos teet asian x, kun jokaisella pitäisi olla oikeus valita?
Tässä ajatuksessasi on jonkinlainen ulottuvuus, jota en ollut vielä osannut ajatella, hienosti ilmaistu.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
B.Kaktus

Viesti Kirjoittaja B.Kaktus »

Ensimmäinen epäilys jonka huomasin oli että Pyhää Henkeä ei ole olemassa. Koin koko nuoruuden niin kovaa yksinäisyyttä ja yksinään jättöä sekä suoranaista karttamista oman seurakunnan taholta että aloin ajatella lähinnä miksi Pyhä Henki ei näy eikä toimi seurakunnassa.

Tajusin kyllä että ihmiset ovat yksilöitä ja aina ihmisiä ihmisten ongelmineen ja vikoineen mutten voinut hyväksyä sitä että kokouksissa oltiin olevinaan NIIN pyhän hengen vallassa ettei varmasti kukaan olisi uskonut minua ongelmineni olleen olemassakaan!

Seurakunnan rakkauden ja Pyhän hengen epäily johtivat sittemmin muuhun 'ajatteluun' ja......täällä sitä ollaan, 15 vuotta myöhemmin. Valmiina lähtemään, heti kun tilaisuus astuu eteen.

Kiitos, kotiseurakuntani!
Viimeksi muokannut B.Kaktus, 06.06.2014 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Totuuden Jumala” vihaa valheita, ei katso suopeasti niitä, jotka pitävät kiinni valhetta opettavista järjestöistä. Ja haluaisitko sitä paitsi edes kuulua uskontoon, joka ei ole ollut rehellinen sinua kohtaan?" (Nykyinen elämämme 1975, s. 45)
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Vuosi 1914 ja siihen liitetyt harhat. Siitäpä se korttitalo sitten romahtikin.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Veli-Hopea

Kivikko kirjoitti:Ensimmäinen epäilykseni oli Jumalan olemassaolosta, pienenä lapsena. Minulle kun oltiin opetettu että Jumala auttaa, mutta apua en koskaan saanut vaikka itkin ja rukoilin. Lopetinkin rukoilemisen jo noin 5 vuotta ennen kastettani, koska siitä ei ollut koskaan koitunut mitään hyötyä, ainoastaan lapsen suurta mielipahaa toistuvista pettymyksistä.
Ei ollut Jumalasta pelastajakseni, itseeni olen joutunut luottamaan ja uskomaan vaikka sekin on joskus vaikeaa.
Tätä jäin miettimään ihan tosissaan. Ketään ei näy, mitään ei ole ,eikä minkään "läsnäoloja" tunne.
Vain tarinoissa kerrotaan kuinka apu tuli korkeimmalta ja nippu seteleitä räpsähti kivenkolosta lomakkoon kun oli uhrannut viimeiset konventtiin yms.

Hyvissä jutuissa kaikki oli siunausta ja pahat jutut koetuksia. Onhan niitä hyviä ja huonoja juttuja kaikilla ihmisillä, riippumatta mistään uskomuksista.

Mulla lähti pienet epäilyt jo pikkuisena ja ajattelin kaikesta JT touhuista ja toimintamalleista : Tätäkö jumala meiltä haluaa? penkissä istumista ja nenä lehdessä kiinni?

Mitä jumala haluaa?

Mitä sinä taivaan ukko haluat? ( tappaa kaikki jotka eivät istu hikimärkänä kravaatti kaulassa yms ?)

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
kuabah

Viesti Kirjoittaja kuabah »

Huomasin evoluutioteorian sittenkin järkeväksi ja uskottavaksi selitykseksi.
Veli-Hopea

Aikaisempaan postaukseen liittyen kysyin eräältä vanhimmalta kerran, mitä se jumala haluaa meidän tekevän.

No sieltähän tuli vtmatskua ulkomuistista lisättynä "sun pitää" "sun pitää" kommenteilla.
Mitään sen kummempia perusteluja en saanut.

Silloin olin pieni ,nielin ja tein niinkuin tämä käski.

Kuka sinä olet sanomaan mitä pitää? Saatanan turvesuokyntäjä.

ihmisten nöyristelyä se on , vailla jumaluutta.

Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Edellisellä pakanalähetysalueellani kysyin todistajapartiolta, onko jänis todella märehtijä, koska Raamatussa niin sanotaan (3. Moos. 11:6) ja saatuani tähän myöntävän vastauksen perusteluin, jottas kun sen leukapieletkin silleen, niin kuin, ikään kuin märehtimistä osittavat, alkoi usko todistajuuden totuuteen horjua.
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

http://www.luumaenmetsastysseura.fi/janis.htm

Kyllä se jänöjussukka taitaa kuitenkin olla märehtijä.
Let me go Master I hate you so
Vastaa Viestiin