Miten ja miksi

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Peeveli

Miten ja miksi

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

Kun vain elämää katsoessa kiinnitin huomion Samuli Edelmanin lauseeseen "miten ja miksi tän elämän yllätyksellisyys ja sattumanvaraisuus on ehkä hienointa mitä on sanottu."

Ihmisen on hyvä huomata ja kohdata se tosiasia että kukaan meistä ei johda tätä showta, vaikka niin moni luulee. Sen huomaaminen osaltaan nöyrryttää ihmisen ja tämä asia on yksi minkä henkilökohtasesti liitän vahvasti JT.historiaani.
Siinä vaiheessa kun huomasi että ei olekkaan vastausta jokaiseen kysymykseen ja on aika hiljentyä ja nöyrtyä. Siinä vaiheessa myös tuli aika luopua todistajuudesta.

Ja jos te arvon kollegat ymmärrätte asiota minkä äärellä tässä ollaan niin jokainen voi olla tyytyväinen missä nyt ollaan ja miettiä ja ottaa nöyränä vastaan mitä tulevaisuus tuo :)

..

Ohjelmaa katsoessa tulipa mieleen että olisipa "ollut" mukava kuulla jatkossa esim. J.Karjalaisen, edesmenneen Topi Sorsakosken tulkintoja toistensa kappalaista. Loistavia ja karismaattisia laulajia ja sanoitusten tekijöitä kumpainenkin.
...Mess with the best, fuck the rest
Tony

Re: Miten ja miksi

Viesti Kirjoittaja Tony »

Niin, todistajathan puhuvat paljon nöyryydestä. Todellisuudessa se, että olettaa tietävänsä kaikkeuden salaisuudet, on kaukana minkään sortin nöyryydestä.

Tosiaan kun itsekin aikoinaan havahtui todellisuuteen, niin se jos joku veti nöyräksi. Koko siihenastinen maailmankuva meni roskiin ja tilalle tuli rehellinen toteamus siitä, että minä en tiedä. Eikä tiedä kukaan muukaan.

Vain elämää -ohjelma on jäänyt lähes tutustumatta. Jotain highlightseja nähnyt. Mielenkiintoinen formaatti kyllä, se tunnustettakoon.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Tony kirjoitti: Koko siihenastinen maailmankuva meni roskiin ja tilalle tuli rehellinen toteamus siitä, että minä en tiedä. Eikä tiedä kukaan muukaan.
Yleensä sellaiset ihmiset ovatkin uskonnolle sopivaa riistaa, jotka etsivät ja kaipaavat elämälle selitystä, ja sitten löytyy joku uskonto joka täyttää tämän tarpeen.
Harmi että siihen sitten pakotetaan omat lapsetkin, vaikka näillä ei välttämättä ole tuota tarvetta senkummemmin etsiä ja kaivata mitään selitystä elämälle.

Nämä ihmiset jotka eivät sitten kaipaa, eivätkä koe tarvetta etsiä mitään, niin heidät uskonto monesti tuomitseen välinpitämättömiksi ihmisiksi,

vaikka eiväthän he ole välinpitämättömiä omassa elämässään, vaan jopa paremminkin ottavat sitten huomioon puolisonsa ja perheensa kun ei ole mitään turhaa kuormitusta henkisellä puolella.

Mutta uskonto tuomitsee heidän, koska uskonto ei voi saada heitä hallintaansa.

Yleensä kaikille vaatimuksille löytyy aina syy. Tuo syy pitäisi selvittää perinpohjin, ennenkuin allekirjoittaa mitään. Mutta nuorena tämä ei monesti onnistu koska ei elämänkokemusta juurikaan, johon voisi verrata.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Peeveli

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti: Yleensä sellaiset ihmiset ovatkin uskonnolle sopivaa riistaa, jotka etsivät ja kaipaavat elämälle selitystä, ja sitten löytyy joku uskonto joka täyttää tämän tarpeen.
Tuota olen ihmetellytkin että miksi ihmiset etsivät elämälle jotain kaikenkattavaa selitystä elämästä. Kun en itse ole koskaan tuntenut tarvetta tuota selitystä löytää niin ei siinä silloin paljon uskontoakaan tunnu tarvitsevansa..nuoruus nyt meni lahkon piirissä kun siihen pakotettiin, mukana vain ihmetteli että mitä nuiden päässä oikein liikkuu?
...Mess with the best, fuck the rest
Vastaa Viestiin