oletteko kertoneet uusille ystävillenne?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

sorbet

oletteko kertoneet uusille ystävillenne?

Viesti Kirjoittaja sorbet »

oletteko kertoneet uusille ystävillenne, että olette joskus olleet jehovan todistajia? Mä tein erottuani sellaisen päätöksen,että se kuuluu menneisyyteen ja siitä en aijo mainita jos ei pakko ja sellaista pakkoa ei onneksi vielä ole ollut..
Valtakunnan palvelija

Viesti Kirjoittaja Valtakunnan palvelija »

Olen kertonut muutamalle maailmalliselle ystävälle tilanteestani (toimeton piiloluopio). Se on niin iso osa entistä ja nykyistä elämääni, ettei sitä kannata jättää kertomatta.
Minusta parhaita ovat rehelliset. Ei EXJT:nä olemisessa mitään hävettävää ole, kyllä me kaikki erehdymme monta kertaa elämässämme. Suuriakin virheitä. "Kerron sulle minkälaisen sotkun olen saanut aikaan, koska uskoin erääseen oppiin. Uskovaisuus osoittautui hirveäksi virheeksi, ja se lahko häiritsee vieläkin. Ajattele, että jos tunnustaisin äidilleni etten usko enää samoin, niin hänellä ei olisi muuta vaihtoehtoa kuin eristää minut elämästään tai itsensä omastaan."
Yleensä tunnissa on saanut selitettyä koko kauheuden, ja ihmiset ovat yleensä olleet järkyttyneitä kuulemastaan. Toisten on vaikea uskoa todeksi että Suomessa tällaista tapahtuu. Olen vain todennut että kyllähän muslimikin voidaan tappaa jos hän kääntyy pois islamista. Että ei ne Jeffet ainoita kylmiä fanaatikkoja tässä maailmassa ole. Pieni murto-osa vain. Eivätkä he näe toimivansa mitenkään hullusti. Päinvastoin "rakkaudellisesti" ja "loogisesti".
Pehmoluopio

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Kutakuinkin samanlaisia kokemuksia kuin Valtakunnan palvelijalla. Mielenkiintoisin palaute oli kuulla vastaavanlainen kertomus adventisteista. Itse asiassa menin ja otin selvää seitsemännen päivän adventisteista.
Jaakob

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Mä olen aika avoimesti kertonut taustastani, oon huomannut että se usein auttaa ihmisiä ymmärtämään tiettyjä "outouksia" käytöksessä esim. pyhäpäivien tai synttäreiden yms. aikaan. Tosin en sitä nyt heti ensimmäiseksi mene paukauttamaan :D
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

En ota asiaa esille jos ei sille ole tarvetta. Jos joskus esimerkiksi puheenaihe vie jostain kumman syystä jehovantodistajiin, niin kerron mielelläni olevani entinen sellainen ja vastaan kernaasti kysymyksiin.

"hei, mun nimi on Tony ja mä olen entinen jehovantodistaja" -tyylinen, asian äärellä 'hysterisointi' ei tunnu luontevalta.

Työkavereille olen asiasta kertonut kun puhetta tuli jehovantodistajista.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Ninth

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Mainitsin juuri puolentoista vuoden tuttavuuden jälkeen joukolle luokkakavereitani tuosta JT-taustasta kun ruokalassa tuli puheeksi rippileirit.

"Nii meneekö sun sisarus nyt sit riparille?"
"Ei."
"Protulle?"
"Eiku se on Jehovan todistaja, se ei mee ollenkaan."
"Aijaa. Ootko sä kans?"
"No vanhempihan mua yritti sellaseks vääntää, mut kasvoin koko höskästä ulos. :P"
"Oliks teillä sit jotain rajotuksia pienenä?"
Hauska kysymys. Selostin sitten kaikki jouluttomuudet ja synttärittömyydet ja sen, ettei "maailmallisten" kanssa saanut kaveerata paljoa, ja että maailmankuva oli hirvittävän synkkä ja vääristynyt. Kaverit olivat yllättävän kiinnostuneita aiheesta.

Oli todella vaivatonta ja jopa hieman helpottavaa mainita asiasta, siinä missä JT-aikoina aina ärsytti kun piti kertoa olevansa jeppula. Yritin aina kertoa jokseenkin vikkelään uusille tuttavuuksille, kuuliaisena veljien/vanhemman ohjeistuksille, mutta siitä seurasi ahdistava olo.

Olen myös maininnut sen eräällä yksityisellä foorumilla kun tuli puheeksi uskonnot.

Eli minulla ei ole ongelmaa mainita asiasta edes tuikituntemattomille, jos keskustelun aihepiiri on sopiva. Muuten ei ole tarvetta mennä toitottelemaan asiasta, luonnollisesti.
Witless

Re: oletteko kertoneet uusille ystävillenne?

Viesti Kirjoittaja Witless »

sorbet kirjoitti:oletteko kertoneet uusille ystävillenne, että olette joskus olleet jehovan todistajia? Mä tein erottuani sellaisen päätöksen,että se kuuluu menneisyyteen ja siitä en aijo mainita jos ei pakko ja sellaista pakkoa ei onneksi vielä ole ollut..
Olen kertonut kaikille ja ihan liian monta kertaa. :) Nyt kun on terapeutti jonka kanssa näitä käydään läpi, tarve on onneksi vähän vähentynyt. Omalle vartalolleni on sopinut parhaiten se linja, että asioista puhutaan, mutta jokainen on tietysti tässä vähän eri lailla piuhoitettu. Eli ymmärrän hyvin sitäkin että haluaa unohtaa koko jutun.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Aamu

Viesti Kirjoittaja Aamu »

Olen kertonut ihan avoimesti jos asia on noussut esiin. Itse en kyllä sitä tarkoituksella yleensä nosta esiin. Eräälle opiskelijatoverityhmälle Näkymättömässä Yliopistossa tosin laukaisin asian eräässä puheviestinnän harjoituksessa, jossa tuli pitää 20min esitelmä jostain aiheesta jonka tuntee hyvin ja pystyy vastaamaan yleisön kysymyksiin. Sanotaan nyt näin että minua ei välttämättä uskoisi ex-jtksi, joten oli ihan hauskaa kuunnella leukojen loksahtelua yleisössä. :D Kaverit olivat aiheesta yllättävän kiinnostuneita ja jotkut ovat tulleet hyvinkin syvällisiä juttelemaan. Kukaan ei ole koskaan mitään pahaa sanonut, ei ainakaan päin naamaa.

En ylpeile sillä että olen jtksi kasvatettu, mutta en sitä häpeäkään. Koen sen kuitenkin jonkinlaiseksi rikkaudeksi, että minulla on uskonnollinen kasvatus ja kiinnostusta raamatun- ja muihin syvällisiin asioihin. Enemmän minua hävettäisi tunnustaa olevani jt... :oops:
"On olemassa eräs kirous. Siinä toivotetaan:
Toivottavasti saat elää kiintoisia aikoja."
(Terry Pratchett)
sorbet

itse yritän

itse yritän vetää sitä linjaa että en menneisyydestä puhu...toistaiseksi onnistunut...
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Itse yritän olla asiasta mahdollisimman avoin, ja yleensä asia otetaan hyvin. Salailulla tekee elämästään hankalan.
sorbet

en väitä

en väitä, että salailisin,mutta asia ei ole vielä tullut ilmi. En halua antaa menneisyyden määrittää itseäni. Tällä hetkellä tavoitteeni on elää tulevaisuutta varten ja mennä täysillä eteen päin. Elämässä on muutenkin painolastia, ilman jt-menneisyyttäkin. Olen ajatellut miettiä tilannekohtaisesti kerronko vai en menneisyydestäni. Tällä hetkellä suhtautumiseni kaikkiin uskontoihin on erittäin kielteistä ja ystävänikin sen tietävät, joten tuskin tarvitsee pitkään aikaan avautua heille menneisyydestäni...
Analysoija

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

En ole kertonut. Tosin kerron jos tarve sen vaatii.

Muutenkin välttelen koko asiaa, kun siitä joutuu keskustelemaan nykyään liiaksikin.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä taasen en kerro töissä olevani ex-jt. Muille tutuille kylläkin suhteellisen helposti, en tosin uusille tuttavuuksille välttämättä ihan heti. Jotenkin olen vaan ajatellut että kun en tiedä miten ihmiset suhtautuvat ja niitten duunikavereitten kanssa kun on pakko tulla toimeen kuitenkin... Ja jotenkin on tarve kai olla tietyllä tavalla samanlainen kun sitä on ollu niin pitkään valtaväestöstä selkeästi poikkeava. Työelämän ulkopuolella jos joku heittäytyy hankalaksi tän asian kanssa niin voi sanoa paukuttaa jos on tarve, tosin en sitäkää ihan heti tee. On meillä duunissa ollu puhe yleisellä tasolla todistajista ja otan kyl osaa keskusteluun, mutta omasta taustasta en puhu. Ja mistä sitä tietää vaikka pomo olis just se ihminen joka saa asiasta sätkyn eikä sit jatkakkaan mun työsopimusta...kaikki kun on mahdollista, vaikka pomo kiva ihminen onkin.
"Virheet ovat hyvästä. Omistaan voi oppia ja toisten tekemistä nauttia"
Ninth

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Mimmi kirjoitti:Ja mistä sitä tietää vaikka pomo olis just se ihminen joka saa asiasta sätkyn eikä sit jatkakkaan mun työsopimusta...kaikki kun on mahdollista, vaikka pomo kiva ihminen onkin.
Miksi ylipäätään kukaan saisi asiasta noin kovan sätkyn? :shock:
Alueveli
Eläkeläinen

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Ninth kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Ja mistä sitä tietää vaikka pomo olis just se ihminen joka saa asiasta sätkyn eikä sit jatkakkaan mun työsopimusta...kaikki kun on mahdollista, vaikka pomo kiva ihminen onkin.
Miksi ylipäätään kukaan saisi asiasta noin kovan sätkyn? :shock:
Eiköhän tuo vaatisi, että pomo on Jehovan todistaja tai liikkeen välittömässä vaikutuspiirissä.
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
Vastaa Viestiin