Lapset kentällä

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Freedom

Lapset kentällä

Viesti Kirjoittaja Freedom »

Jt- elämään ex-miehen takia mukaan joutuneena moni asia ihmetyttää. Mm. Minkälaisin argumentein jt-järjestö perustelee lasten käyttöä kenttätyössä. Tiedän tapauksen jossa alle 3- vuotiasta on käytetty kentällä. Miten vanhimmisto selittää sen, että lapset altistuvat ei ikätasoiselle puheelle, pitkille kävelymatkoille ja sille, ettei yhtään tiedä millainen ihminen oven oven avaa( agressiivinen, kännissä,yms.) Onko Jt-järjestö koskaan perustellut sitä, miksi lapsille ei ole esim. järjestetty kerhoja, joissa puhutaan uskonnosta lapsen korville sopivammalla tavalla ja esim. askarrellaan aiheeseen liittyen(jättäen pois harmageddonit, demonit yms.) lapsille painajaisia aiheuttavat pelottelut.
Eikä kyllä muuten näy pomppulinnaa, värityskuvia, satukirjoja tms. helposti järjestettävää tekemistä konventeissakaan.
Veli-Hopea

Re: Lapset kentällä

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Kyllähän se perustellaan että lasten kenttäpanos on täysin vapaaehtoista. Niinpä varmaan ja siltä se tuntuikin. Väkisin piti mennä ja piti myös tehdä esityksiä ovenavaajalle. Piti katos edistyä.

Ei siihen kovinkaanmoista mahdollisuutta tarjota, että "ei sinun tarvitse jos et halua, ei se väärin ole. Ei ole pakkoa. Jehova rakastaa sinua yhtäpaljon vaikka et halua lapsena olla kenttätyössä ja pääset paratiisiin vaikka et tulisikaan kentälle mukaan."

Joo ei se näin mene. Lapsi pakotetaan kenttätyöhön henkisellä kiristyksellä ja tunteisiin vetoamisilla.

Onkai niitäkin jotka aidosti haluavat olla jo pikkuruisena kentällä ja nauttivat siitä ..mikäpä siinä. Saahan sitä jos haluaa, ihan vapaaehtoistahan se. Se taitaa olla hyvin pieni vähemmistö se vai mitä?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Johanneksen poika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Freedom kirjoitti:Minkälaisin argumentein jt-järjestö perustelee lasten käyttöä kenttätyössä.
Ei JT-järjestön tarvitse edes perustella asiaa mitenkään. Johtomiehet vain ovat päättäneet, että pienestä pitäen saarnaamaan, vaikka ei itse ymmärtäisi vielä mitään asioista. Lapsityövoiman käyttöä ei hyväksytä ja se on useissa maissa kiellettyä. Kuitenkin uskonnon varjolla lapsityövoimaa käytetään, eikä kukaan viranomainen puutu siihen.

Tässä muutamia esimerkkejä:

http://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_k60.html

http://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_u25.html

http://johanneksenpoika.fi/lapsityovoima.html

Tässä lasten omia kokemuksia kenttäpalveluksesta:

"Synnyin todistajaperheeseen, ja siitä se lapsuuden maanpäällinen helvetti sitten alkoi. Pakkokokouksia, pakkokenttäilyä, pakkotutkistelua.. kaikkea oli tehtävä vaikka kuinka olis laittanu vastaan.." http://johanneksenpoika.fi/lapset_nuoret/carrie81.html

"Kenttäpalvelukseen (saarnaamaan ovelta ovelle) oli myös pakko mennä. Pelkäsin aina että joku tuttu tulee ovelle, häpesin kenttätyötäkin todella paljon. En todellakaan käynyt vapaaehtoisesti ihmisten ovilla tarjoamassa lehtiä." http://johanneksenpoika.fi/lapset_nuoret/gloria.html

"Ovilla kuljin mukana pienestä, välillä ojensin pikkuesitettä eli ”traktaattia”. Itse ovilla esittämisen aloitin n. 9-vuotiaana. Salilla kokouksissa taisin pitää ensimmäisen oman harjoituspuheen jo joskus 6-7 –vuotiaana. Oikeasti inhosin aina tuota ovilla kulkemista, mutta sitähän ei voinut sanoa ääneen kenellekään." http://johanneksenpoika.fi/lapset_nuoret/alien.html

"Olen kohta kolmekymppinen JT-perheeseen syntynyt nainen. Lapsuuteni oli aika normaali JT-lapsuus kenttäreissuineen (saarnaaminen ovelta ovelle) ja kokouksissa istumisineen, selkäsaunoineen ja maailmanloppuineen." http://johanneksenpoika.fi/lapset_nuoret/meikku.html
Lottopallo

Viesti Kirjoittaja Lottopallo »

Siitä oli vapaaehtoisuus kyllä todella kaukana, kun ovelta ovelle työssä jouduin esittämään lehtiä. Ei siihen nyt ihan fyysisen väkivallan uhalla pakotettu, mutta tehtiin kyllä hyvin selväksi ettei muuta vaihtoehtoa ollut.

Tuo saarnaamiestyö pyritään iskostamaan luihin ja ytimiin lapsille mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Veli-Hopea

Lottopallo kirjoitti:Siitä oli vapaaehtoisuus kyllä todella kaukana, kun ovelta ovelle työssä jouduin esittämään lehtiä. Ei siihen nyt ihan fyysisen väkivallan uhalla pakotettu, mutta tehtiin kyllä hyvin selväksi ettei muuta vaihtoehtoa ollut.

Tuo saarnaamiestyö pyritään iskostamaan luihin ja ytimiin lapsille mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Juu. Sehän oli mukavaa 8 vuotiaana lähteä +25c aurinkoisena päivänä kentälle veli 57v. Vanhimman kanssa tai jonkun muun avustavan veljen kanssa jne . Ei tullut mieleenkään tehdä muuta, se oli niin mukavaa.. Tottakai. Ja tietenkin, Jehova halusi niin. Ei sitä paljoa kysytty haluaako itse ja mitä.

Halusi Jehova tai ei, minua se kiinnosti kuin kilo paskaa, kokoukset ym yhtä vähän. Kova ote se on, koska noista kiloista huolimatta kasteelle mentiin 15-16 vuotiaana. Kiinnosti kuin kilo paskaa sekin. Sitten tietenkin puheet ym. Nurmikonleikkaamiset. Kiinnosti kuin kilo paskaa joo sekin.

Yhteenveto: mitään en halunnut tehdä ja kuinka pitkälle asia menikään? Joo,lapselle se on todella vapaaehtoista. Juupajuu .

En kyllä kokenut että mistään näistä olisi ollut mahdollisuus kieltäytyä vetoamalla vapaaehtoisuuteen.

Juu , ei sitä kentälle korvasta repimällä viety niinkuin ei kastealtaaseenkaan mutta todellakin ja todellakin uudelleen toistettuna ,vaihtoehtoja ei annettu.

Kiinnostuksestani huolimatta joskus koin olevani aidosti mukana , koska kiinnosti tai ei, uskoin tuon uskonnon olevan totuus. Siksi kai sitä ratkaisuja tekikin,koska muuten Jehova tulee ja tappaa.

Tää on vähän sama kun veisi lapsen liukumäkeen jossa on kaksi mäkeä. Molemmista saa laskea, täysin vapaaehtoista. Jos lasket tuosta vasemman puoleisesta, sut tapetaan. Hyviä liukurihetkiä !

Pitää laskea tuosta oikealta puolelta kun se on oikea tie. Mutta ihan vapaaehtoista se kyllä on. Saat ihan itte valita. Mää näytän esimerkkiä mistä mennään moidoo!!

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Peeveli

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

Lapsilla on taipumus haluta miellyttää vanhempiaan ja muita läheisiään.
Nuoruusiällä kasteelle helposti ajaa halu saada arvostusta ja että kohdeltaisiin hieman aikuismaisemmin kun tämän
askeleen ottanu.
Mutta kuten allekirjoittanut, mikään ei muuttunut tuona päivänä ja siitä alkoikin vääjämätön eroprosessi.
...Mess with the best, fuck the rest
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Veli-Hopea kirjoitti:
Tää on vähän sama kun veisi lapsen liukumäkeen jossa on kaksi mäkeä. Molemmista saa laskea, täysin vapaaehtoista. Jos lasket tuosta vasemman puoleisesta, sut tapetaan. Hyviä liukurihetkiä !

Pitää laskea tuosta oikealta puolelta kun se on oikea tie. Mutta ihan vapaaehtoista se kyllä on. Saat ihan itte valita. Mää näytän esimerkkiä mistä mennään moidoo!!
Tää liukumäki vertaus tuo mieleen hyvän ja pahantiedon puun Eedenissä. Kaikista muista puista saa syödä, mutta jos syö siitä yhdestä niin turpiin tulee kunnes kuolet. Mutta vapaaehtoistahan se on silti.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Flick

Viesti Kirjoittaja Flick »

Liukumäkikuvaus oli loistava, juuri niin vapaaehtoista se on.

Alla linkki videoon jossa 3,5 vuotias poika pitää ensimmäisen Raamatunlukutehtävänsä Valtakunnansalilla. Mikäli kuulin ja ymmärsin oikein, kuuluu Raamatunkohtaan mm. asiaa raiskauksesta yms.

Erittäin lapselle soveliasta tekstiä siis..

https://www.youtube.com/watch?v=dW9NNo9cIIU
Veli-Hopea

Flick kirjoitti:Liukumäkikuvaus oli loistava, juuri niin vapaaehtoista se on.

Alla linkki videoon jossa 3,5 vuotias poika pitää ensimmäisen Raamatunlukutehtävänsä Valtakunnansalilla. Mikäli kuulin ja ymmärsin oikein, kuuluu Raamatunkohtaan mm. asiaa raiskauksesta yms.

Erittäin lapselle soveliasta tekstiä siis..

https://www.youtube.com/watch?v=dW9NNo9cIIU

Söpöä, tottakai. Sillä kai se homman järkevyys hämärtyykin

Peeveli

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

Itse olin tuosta ehkä 10cm pitempi nassikka kun piti alkaa puheita pitämään, saman ikäisenä aina 16.vuotiaaksi piti koulussa olla sylkykuppina muille kun niiden ovilla pakotettiin käymään. Hyvin tervettä hommaa lapsille.
...Mess with the best, fuck the rest
Veli-Hopea

No, jotkut siitä aidosti nauttivatkin. Näille se oli varmasti hyvä asia ja helpompia tapauksia näille "pakottajille" (valmentajille? Vanhemmille, vanhimmille.. Kelle vain)

Menneisyyden vanki

Viesti Kirjoittaja Menneisyyden vanki »

Liukumäki-vertaus on niin osuva, just noin se menee.

Ei lapsella ole vaihtoehtoja. Vapaaehtoinen pakko olisi oikea määritelmä lasten osallistumiseen kenttään, kokouksiin yms. Konventit oli tosin hauskoja pääsihän hieman matkustamaan. Joskus karkasin kesken konventin kaupungille yksin tai jonkun muun lapsen/nuoren kanssa ja ne olivat hauskoja seikkailuja.
Veli-Hopea

Liukumäki-vertaus on niin osuva, just noin se menee.
Niin no edelleen kaikki on vapaaehtoista, mitään pakkoa ei ole, eikä muuria tule. Sitten kun lapsi valitsee toisen mäen, vanhempi toteaa montun pohjalla : " laskit sitte tosta toisesta mäestä ! No iteppähän valitsit, oma valintas !" ( samalla tunkien omaa pulkkaa autoonsa kaasutellen pois jättäen muksun täysin yksin.)

Vielä huutelee ikkunasta että :" Soriii tää johtuu huonoista kemioista, mutta perhesiteet säilyyyyyyyyyyy..." tööt tööt!

Vellamo

Viesti Kirjoittaja Vellamo »

Toi liukumäkivertaus on osuva :) Vaikka tässä yrittää pitää kiiltokuvaa vähemmän kiiltävänä pystyssä, niin pakko on kyllä olla samaa mieltä tuosta. Eipä se itsellekkään ollut helppoa aikaa, koulukiusaamiset ym.. Kukaan seurakunnassa ei edes vaivautunu varoittamaan liiallisen innon varjopuolista. Oli lapsena omat hyvätkin hetkensä kentällä, mutta aikas usein se oli hyväksynnän hakemista muilta seurakuntalaisilta.
Yksi positiivinen puoli tuossa kenttä/kokuosrumbassa ainakin oli itselle nuorena. Jäi hömöilyt vähemmälle...tai niin ainakin olen uskonut. Se on sitten oma lukunsa onko niiltä välttyminen ollut vanhempien, luonteen vai uskonnon ansiota.

Isoin asia mitä itse arvostan koko tässä omituisessa paketissa on tasokas esiintymiskoulutus. Siitä on ollut minulle korvaamatonta hyötyä työmarkkinoilla, koska olen ollut tolkuttoman ramppikuumeinen aikanaan.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vellamo kirjoitti:Eipä se itsellekkään ollut helppoa aikaa, koulukiusaamiset ym.. Kukaan seurakunnassa ei edes vaivautunu varoittamaan liiallisen innon varjopuolista.
Mä yritin kaikin keinoin peitellä jehovantodistajuutta, mutta mutsi tuli sähläämään, ettei uskontunneille ja ei sinne eikäsinnetaikkasinne jne. Saatan olla väärässäkin, mutta nykyään kai kouluyhteisö on valveutuneempi ja heittänyt kokemani 1950-luvun kansakoulukäytännöt roskikseen.

Ammattikoulussa osasinkin peittää homman niin hyvin, että 2007 dokkarin jälkeen yksi luokkakaveri totesi, ettei tiennyt mun uskonnollista perversiota ja kehui ulostuloani.
Yksi positiivinen puoli tuossa kenttä/kokuosrumbassa ainakin oli itselle nuorena. Jäi hömöilyt vähemmälle...tai niin ainakin olen uskonut.
Voi kun joku joskus toisi jotain todellista tutkimustietoa tuosta esille, jokin siinä mun mielestä mättää.

Kun ei ole numeron numeroa tuohon nyt heittää, niin lähestyn asiaa Hannu Lauerman äskeisen radiohaastattelun pohjalta. Siinä oli kyse vankilasta vapautuneiden karsastamisesta yleisellä tasolla ja liittyen uusimiseen jne. Lauerma sanoi, että keskuudessamme käppäilee kaiken aikaa vapautuneena noin 60 000 vankeuteen tuomittua. Minä olen yksi noista kadulla vastaan tulevista vankilakundeista, kaikki muut tietämäni vastaavat ovat myöskin tuomitut jehovantodistajina samasta rikoksesta. Jos sinulta olisikin sitten jäänyt pelkkä hölmöily vähemmälle, niin meidän oli hankittava rikosoikeudellinen vankilatuomio, jotta olisimme voineet tuolloin Vt-seuran mukaan osoittautua jehovantodistajiksi.

Mikä sitten on hölmöilyä on kielellinen sopimuskysymys, mutta siihen ei liene syytä tässä ja nyt mennä.
Isoin asia mitä itse arvostan koko tässä omituisessa paketissa on tasokas esiintymiskoulutus. Siitä on ollut minulle korvaamatonta hyötyä työmarkkinoilla, koska olen ollut tolkuttoman ramppikuumeinen aikanaan.
Tottamooses, noin se menee kun se menee noin. Jos haluaa pelkkää esiintymiskoulutusta, niin sitä saa kyllä ilman uskonnollista kuorrutustakin. Nyt jo edesmennyt Riku - legenda jo eläessään - Richter hankki esiintymiskoulutuksensa käsittääkseni "Saatanan maailmalta" jo ennen ko. palveluskoulun perustamista ja minulle kertomansa mukaan edistyi nk. totuudessa osin juuri tuon lausunta- ja ilmaisukoulutuksen ansiosta.
Vastaa Viestiin