ollako olemassa ilman luojan luomisvoimaa,vai eikö olla

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
YksinäinenSusi

ollako olemassa ilman luojan luomisvoimaa,vai eikö olla

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Jehovantodistajat usein sanovat että mikään ei voi olla olemassa jos Jehova ei ole sitä tehnyt. Että esmes elottomasta ei voi kehittyä elämää.

Jos joku elävä olento on olemassa niin se on Jehovan luoma (tai Jeesuksen luoma, jos ajatellaan Jehovan luoneen suoraan vain Jeesuksen, ja Jeesus sitten kaiken muun elämän).

No, tässä on kuitenkin ristiriita.

Jehovantodistajat uskovat että Jehova on aina ollut olemassa, häntä ei ole luotu, eikä hän ole koskaan syntynyt.

Kuis se ny näi sitte?

Eiks kaikki elävä pitäny tulla olemassaoloon vain Jehovan tai Jeesuksen luomana. Mikään elävä olentohan ei voinut syntyä itsestään.

Jos tätä kysyy jehovantodistajalta, hän sanoo että sellaisia ei meidän ihmisten tarvitse ajatella eikä pohtia eikä tietää, riittää kun palvelemme orjina amerikkalaisen kirjapainofirman hyväksi, jonka puikoissa on universumin luoneet Jehova ja Jeesus.

Tai jehovantodistaja saattaa sanoa että Jehova on henkiolento ja siksi ei tarvi syntyä, olla vaan jo valmiiksi olemassa.
No entäs Jeesus sitten, miksi hänen täytyi syntyä Jehovan luomana, vaikka hän on henkiolento?

Mine ei käsittä tätä, ei jummarra, voisko joku valaista minua? :roll: (harmi kun minulla on ÄO niin kovin alhainen)
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
stigma

Re: ollako olemassa ilman luojan luomisvoimaa,vai eikö olla

Viesti Kirjoittaja stigma »

Pitäisi ensin miettiä mikä tai mitä on Luoja. Jos ajattelee Luojan olevan myös tapahtuman käynnistävä tekijä, niin onhan se Luoja ihan looginen selitys. Lisäksi kun ajattelee Luojan olevan toiminnan aloittava voima, jonka henki on kaikkialla, niin kyllä Luoja ja kehitysteoriat mahtuu ihan sujuvasti yhteen.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

stigma kirjoitti:Pitäisi ensin miettiä mikä tai mitä on Luoja. Jos ajattelee Luojan olevan myös tapahtuman käynnistävä tekijä, niin onhan se Luoja ihan looginen selitys. Lisäksi kun ajattelee Luojan olevan toiminnan aloittava voima, jonka henki on kaikkialla, niin kyllä Luoja ja kehitysteoriat mahtuu ihan sujuvasti yhteen.
Niin, no ...

Katolilaisethan ovatkin kunnostautuneet tässä ja esim paavi on todennutkin että Luoja ja kehitysteoria käyvät käsi kädessä ja kehitysteoria on Luojan työkalu luomisessa.

Mutta Jehovantodistajat eivät kuitenkaan kehitysteoriaa hyväksy, vaan uskovat vain luomiseen ja sitä kautta olemassaoloon tulemiseen.

Kuitenkaan näin ajatellen ristiriita ei poistu. Vaikka uskottaisiinkin Luojan luoneen kaiken kehitysteorian avulla, niin ei se poista silti ristiriitaa, joka koski siis sitä että: Miksi Luoja itse on olemassa, jos kaikki elollinen vaatii luomisen jollain tavalla, vaikka kehitysopinkin mukaisesti?

Jos itse Luojakin olisi tullut olemassaoloon kehitysteorian mukaisesti niin silloin ei ristiriitaa olisi.
Sanottaisiin vain että itse Luojakin on kehityksen tulos.

Mutta jehovantodistajat uskovat siis että Jehova on aina ollut, ei alkua siis.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Occamin partaveitsi

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Kuuluisiko tämä kysymys Luojan olemassa olosta sarjaan "vastaamattomat kysymykset"?

Tähän kysymyssarjaan kuuluu myös "Milloin tai missä avaruus loppuu?"

Tai kysymys "Milloin aika alkoi tai milloin se loppu"?
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Ajan alusta on vaikea sanoa mutta lopusta heitän sellaisen, ettei se voi loppua koskaan.
Vaikka maailmankaikkeus tuhoutuisi tyhjyyteen aika jatkaa kulkuaan ja aina voidaan laskea taaksepäin , milloin maailmankaikkeus tuhoutui, jos olisi laskijoita :) t: näsäviisas
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Occamin partaveitsi

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Näihin "vastaamattomiin kysymyksiin kuulunee myös "näsäviisäs kysymys) ---Voiko Luoja, joka on kaikkivoipa, tehdä niin suuren kiven, jota Hän ei jaksa nostaa ?
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Jouko Pallari kirjoitti:Tähän kysymyssarjaan kuuluu myös "Milloin tai missä avaruus loppuu?"
Meidän näkökulmastamme avaruus loppuu 13,8 miljardin valovuoden päähän.
Aika alkoi 13,8 miljardia vuotta sitten alkuräjähdyksessä. Ainakin tämän maailmankaikkeuden aika.

Ajan loppumisesta ei liene tarkkoja teorioita.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jouko Pallari kirjoitti:Näihin "vastaamattomiin kysymyksiin kuulunee myös "näsäviisäs kysymys) ---Voiko Luoja, joka on kaikkivoipa, tehdä niin suuren kiven, jota Hän ei jaksa nostaa ?
Joskus olen kuullut saman ennenkin. Hyvä ja yksinkertainen näsäviisastelu kysymys :)
Vastaushan tähän on toki se , että kysyjä on aina kapinoija ja se pitää tuhota välittömästi.
Tällaisia kysymyksiä ei saa kysyä :mrgreen:
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
stigma

Tony kirjoitti:
Jouko Pallari kirjoitti:Tähän kysymyssarjaan kuuluu myös "Milloin tai missä avaruus loppuu?"
Meidän näkökulmastamme avaruus loppuu 13,8 miljardin valovuoden päähän.
Aika alkoi 13,8 miljardia vuotta sitten alkuräjähdyksessä. Ainakin tämän maailmankaikkeuden aika.

Ajan loppumisesta ei liene tarkkoja teorioita.
Miks se loppuis silloin?
Tony

Öh, milloin?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
stigma

Veli-Hopea kirjoitti:
Jouko Pallari kirjoitti:Näihin "vastaamattomiin kysymyksiin kuulunee myös "näsäviisäs kysymys) ---Voiko Luoja, joka on kaikkivoipa, tehdä niin suuren kiven, jota Hän ei jaksa nostaa ?
Joskus olen kuullut saman ennenkin. Hyvä ja yksinkertainen näsäviisastelu kysymys :)
Vastaushan tähän on toki se , että kysyjä on aina kapinoija ja se pitää tuhota välittömästi.
Tällaisia kysymyksiä ei saa kysyä :mrgreen:
Mutta näillähän sitä vastoin saa loputtoman keskustelun alkuun :P Koulussakin (lukiossa siis) kivoimpia oli opettajat, joiden tunneilla pohdittiin, eikä opeteltu ulkoa.
stigma

Tony kirjoitti:Öh, milloin?
Sori, olin epätarkka. Siis miks avaruus loppuis 13,risat valovuoden päähän, vai palataanko alkupisteeseen tai jotai :roll:
Tony

Jep.
stigma

Tony kirjoitti:Jep.
Ei voi vaan sanoo "jep", jos vaihtoehtoja annetaan useampi :lol:
stigma

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:
stigma kirjoitti:Pitäisi ensin miettiä mikä tai mitä on Luoja. Jos ajattelee Luojan olevan myös tapahtuman käynnistävä tekijä, niin onhan se Luoja ihan looginen selitys. Lisäksi kun ajattelee Luojan olevan toiminnan aloittava voima, jonka henki on kaikkialla, niin kyllä Luoja ja kehitysteoriat mahtuu ihan sujuvasti yhteen.
Niin, no ...

Katolilaisethan ovatkin kunnostautuneet tässä ja esim paavi on todennutkin että Luoja ja kehitysteoria käyvät käsi kädessä ja kehitysteoria on Luojan työkalu luomisessa.

Mutta Jehovantodistajat eivät kuitenkaan kehitysteoriaa hyväksy, vaan uskovat vain luomiseen ja sitä kautta olemassaoloon tulemiseen.

Kuitenkaan näin ajatellen ristiriita ei poistu. Vaikka uskottaisiinkin Luojan luoneen kaiken kehitysteorian avulla, niin ei se poista silti ristiriitaa, joka koski siis sitä että: Miksi Luoja itse on olemassa, jos kaikki elollinen vaatii luomisen jollain tavalla, vaikka kehitysopinkin mukaisesti?

Jos itse Luojakin olisi tullut olemassaoloon kehitysteorian mukaisesti niin silloin ei ristiriitaa olisi.
Sanottaisiin vain että itse Luojakin on kehityksen tulos.

Mutta jehovantodistajat uskovat siis että Jehova on aina ollut, ei alkua siis.
Kyllä ainakin osa meistä muistakin uskoo, että Luoja on aina ollut, ja on aina oleva. Siks musta on ihan loogista, että Luoja on alkuunpaneva voima. Mun uskonihan tosin perustuu katolilaisuuteen.
Vastaa Viestiin