Vähän naisten juttuja nuo mekot, mutta ilmiö on mielenkiintoinen ja liittyy siihen, mitä havaitsemme ja millä perusteella muodostamme käsityksemme siitä, mikä on totta.
Mekko on tietysti sinimusta, näkeehän tuon sokea Reettakin
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Hilpeä kisa, jonka sisällöstä en toistaiseksi päässyt kiinni lainkaan yhtään ollenkaan. Ensiksi nämä meidän jokaiikan monitorit ovat kalibroimattomia, joten näillä kisailu on pelkää ajankulua. Toiseksi on olemassa mittalaite, jolla värisävy voidaan määrittää, laite on nimeltään densitometri. Kolmanneksi on sitten vielä kalibroituja väriviuhkoja samaan puuhaan.
Huh. Onpas taas mielenkiintoista.
Kun tuo kohu oli kuumimmillaan, niin näin tuon mekon kaikissa kuvissa sinimustana, enkä häivähdystäkään mihinkään muuhun. Nyt sitten kun katson mekkoa, se on yhtäkkiä valkoista ja kultaa.
Mitä on tapahtunut tässä muutaman päivän aikana?
Samalla linjalla rippelin kans, en keksi muuta selitystä kuin että kuva on manipuloitu ( linkitetty kuva ) ja että se on nyt "valkoista ja kultaa" vaikka tosin "kulta" näyttääkin enemmän vaalahtavan rusahtavalta ja "valkoinen" hyvin vaalen sinisävyiseltä ( taivaan sininen ).
Värien tunnistaminen ei ainakaan tiettävästi ole aiemmin henk.koht. tuottanut erityisempiä haasteita, tässä nyt sellainen ilmeisesti on mutta katsotaan taas huomen...
Lis: Joo, just katselin ja vertailin tuolla kuvahaussa tätä mekkoa ja en niin yllättynyt kun olivatkin sinimustia, lukuun ottamatta yhtä kuvaa jossa oli molemmat rinnakkain, että näin...
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja