Obama säästynyt hurrikaaneilta

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lothar II

Obama säästynyt hurrikaaneilta

Viesti Kirjoittaja Lothar II »

Aika luonnollista vaihtelua näyttää hurrikaanit pitäneen määrällisesti USAN eri presidenttien aikana.
Voiko tästä tilastosta päätellä mitään sadan vuoden päähän tulevista hurrikaanien määrästä?
Tai edes seuraavan presidentin.

http://2.bp.blogspot.com/-UIZgEKgM_9A/U ... aikana.PNG
Markku Meilo

Re: Obama säästynyt hurrikaaneilta

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Lothar II kirjoitti:Aika luonnollista vaihtelua näyttää hurrikaanit pitäneen määrällisesti USAN eri presidenttien aikana.
Olisko hurrikaaneilla jotain odotettavissa olevaa vaihtelua, plus sitten jostain intensiteetin nousuhdanteestakin on kai ollut mainintoja.

Hesarissa oli jokin vuosi sitten Helsingin vuotuinen kokonaissademäärä todella pitkältä ajalta ja niinpä huomasin siitä tuon noin 11-vuotisen aurinkosyklin vaikutuksen. Valitettavasti en enää muista satoiko pilkkumaksimin vai -minimin aikaan enemmän, mutta asia suorastaan hyppäsi silmille, niin selvä se oli.
Voiko tästä tilastosta päätellä mitään sadan vuoden päähän tulevista hurrikaanien määrästä?
Tai edes seuraavan presidentin.
Mä jäin hieman ihmettelemään ton tilaston rakennetta kun siinä oli vaaka-akselilla samalla jakovälillä sekä yhden että kaksi kautta pressana olleita. Toinen seikka on nelivuotinen toimikausi, joka ei oikein osu tasan.
Lothar II

Viesti Kirjoittaja Lothar II »

Markku Meilo kirjoitti:Hesarissa oli jokin vuosi sitten Helsingin vuotuinen kokonaissademäärä todella pitkältä ajalta ja niinpä huomasin siitä tuon noin 11-vuotisen aurinkosyklin vaikutuksen.
Olisiko ollut tämä?

Jotenkin uskon, että auringolla on aika suuri vaikutus Telluksen ilmiöihin, minulla ei ole kyllä pätevyyttä ottaa noihin sykleihin suurempaa kantaa. (kun olen vain kansakoulun ja tekun käynyt)

Voiko Helsinki-Kaisaniemen sademääristä kukaan ennustaa tulevaa?
Sateilla kyllä pelotellaan aika rankasti kuten myrskyillä.

Kuva
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Lothar II kirjoitti:Olisiko ollut tämä?
Joku tuollainen palkkiviidakko se oli ja tuosta päättelin, että sademäärä on ollut alhaisempi juuri pilkkumaksimin aikoihin. Ero ei ole kovin suuri ja tuntuu ajoittuvan hyvin lyhyesti huipun aikoihin, vaikka pilkkusyklit eivät ole teräviä.
Jotenkin uskon, että auringolla on aika suuri vaikutus Telluksen ilmiöihin, minulla ei ole kyllä pätevyyttä ottaa noihin sykleihin suurempaa kantaa. (kun olen vain kansakoulun ja tekun käynyt)
Magneettinen myrsky on yksi esimerkki auringon vaikutusmahdollisuuksista. Harrasteveli oli ottanut venekompassinsa talveksi talteen kirjahyllyynsä ja katseli muutama vuosi sitten olleen voimakkaan myrskyn aikana kun kompassi eli omaa elämäänsä kirjahyllyssä.
Voiko Helsinki-Kaisaniemen sademääristä kukaan ennustaa tulevaa?
Sateilla kyllä pelotellaan aika rankasti kuten myrskyillä.
Taitaa mennä niin, että vasta pitemmän aikavälin tilasto kertoo jotain mahdollisesta suunnasta, eli on ennustettava jälkikäteen, mutta se on sitten jo huomattavan luotettavaa.
Vastaa Viestiin