Aika luonnollista vaihtelua näyttää hurrikaanit pitäneen määrällisesti USAN eri presidenttien aikana.
Voiko tästä tilastosta päätellä mitään sadan vuoden päähän tulevista hurrikaanien määrästä?
Tai edes seuraavan presidentin.
http://2.bp.blogspot.com/-UIZgEKgM_9A/U ... aikana.PNG
Obama säästynyt hurrikaaneilta
Valvoja: Moderaattorit
-
Markku Meilo
Re: Obama säästynyt hurrikaaneilta
Olisko hurrikaaneilla jotain odotettavissa olevaa vaihtelua, plus sitten jostain intensiteetin nousuhdanteestakin on kai ollut mainintoja.Lothar II kirjoitti:Aika luonnollista vaihtelua näyttää hurrikaanit pitäneen määrällisesti USAN eri presidenttien aikana.
Hesarissa oli jokin vuosi sitten Helsingin vuotuinen kokonaissademäärä todella pitkältä ajalta ja niinpä huomasin siitä tuon noin 11-vuotisen aurinkosyklin vaikutuksen. Valitettavasti en enää muista satoiko pilkkumaksimin vai -minimin aikaan enemmän, mutta asia suorastaan hyppäsi silmille, niin selvä se oli.
Mä jäin hieman ihmettelemään ton tilaston rakennetta kun siinä oli vaaka-akselilla samalla jakovälillä sekä yhden että kaksi kautta pressana olleita. Toinen seikka on nelivuotinen toimikausi, joka ei oikein osu tasan.Voiko tästä tilastosta päätellä mitään sadan vuoden päähän tulevista hurrikaanien määrästä?
Tai edes seuraavan presidentin.
-
Lothar II
Olisiko ollut tämä?Markku Meilo kirjoitti:Hesarissa oli jokin vuosi sitten Helsingin vuotuinen kokonaissademäärä todella pitkältä ajalta ja niinpä huomasin siitä tuon noin 11-vuotisen aurinkosyklin vaikutuksen.
Jotenkin uskon, että auringolla on aika suuri vaikutus Telluksen ilmiöihin, minulla ei ole kyllä pätevyyttä ottaa noihin sykleihin suurempaa kantaa. (kun olen vain kansakoulun ja tekun käynyt)
Voiko Helsinki-Kaisaniemen sademääristä kukaan ennustaa tulevaa?
Sateilla kyllä pelotellaan aika rankasti kuten myrskyillä.

-
Markku Meilo
Joku tuollainen palkkiviidakko se oli ja tuosta päättelin, että sademäärä on ollut alhaisempi juuri pilkkumaksimin aikoihin. Ero ei ole kovin suuri ja tuntuu ajoittuvan hyvin lyhyesti huipun aikoihin, vaikka pilkkusyklit eivät ole teräviä.Lothar II kirjoitti:Olisiko ollut tämä?
Magneettinen myrsky on yksi esimerkki auringon vaikutusmahdollisuuksista. Harrasteveli oli ottanut venekompassinsa talveksi talteen kirjahyllyynsä ja katseli muutama vuosi sitten olleen voimakkaan myrskyn aikana kun kompassi eli omaa elämäänsä kirjahyllyssä.Jotenkin uskon, että auringolla on aika suuri vaikutus Telluksen ilmiöihin, minulla ei ole kyllä pätevyyttä ottaa noihin sykleihin suurempaa kantaa. (kun olen vain kansakoulun ja tekun käynyt)
Taitaa mennä niin, että vasta pitemmän aikavälin tilasto kertoo jotain mahdollisesta suunnasta, eli on ennustettava jälkikäteen, mutta se on sitten jo huomattavan luotettavaa.Voiko Helsinki-Kaisaniemen sademääristä kukaan ennustaa tulevaa?
Sateilla kyllä pelotellaan aika rankasti kuten myrskyillä.