ruotsalainen kun kysyy: "Hur står det till?", niin sen on tarkoitus tarkoittaa että "Mitä kuuluu?", mutta
sanatarkkana suomennoksena se tarkoittaa "Kuinkas se seisoo?"
toisaalta onhan se hienoa kun mennään suoraan asiaan ilman turhia kiertelyjä
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
No nyt se selvis.
Minä kun asuin Vaasassa noin 40 vuotta, ja olin siitä ajasta noin puolet niin sanotusti erotetussa tilassa seurakunnasta, ja tietysti käytin tilaisuutta hyväkseni ja kävin joskus päivätansseissa joissa oli naisten haku.
Minä kun en osaa kovinkaan paljoa ruotsia, mutta muistan hyvin tuon kysymyksen, jonka naiset minulle esitti tanssiessa.
"Hur står det till?
Vastasin aina suomeksi "Kiitos hyvin". Vastasin suomeksi sen takia, ettei he innostu puhumaan ruotsia.
Ilmankos minulla oli aina hyvä säkä naisten tansseissa Vaasassa.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Suomenkielen vitsikkyys jää (esimerkiksi vaikka saksankielen keralla) tässä lajissa kakkossijalle idiomikyllästeisten kielten rinnalla (ainakin englanti ja ranska). Kukin voi haluamallaan tyylillä kääntää vieraalle kielelle vaikka sanontamme 'yrittänyttä ei panna'. Tai vaihtosuuntaan sitten 'Annas klara panna'.
Mutta takaisin aiheeseen ja ihan suomenkielellä: Poika notkui baaritiskillä pitkästyneen oloisena ja seuraa kaipaava tyttö lyöttäytyi viereen kysyen 'tuleeko sulla aika pitkäksi', johon poika vastasi sanoen, 'joo, kyllä mulla aika pitkäksi tulee'. Sen pituinen sekin taas.