Uskonnon muokkaamia omia tuntoja sekä omatuntoja

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Markku Meilo

Uskonnon muokkaamia omia tuntoja sekä omatuntoja

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Päivän aviisissa on uutinen kunniamurhan suunnittelusta annettusta tuomiosta. Siinä tuore näyttö siitä, että ei ole olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa omaatuntoa. Eli nuori tyttö maassa maan tavalla on pahasta, mutta hänen murhaamisensa olisi oiken. Kyseisten kulttuurien omissa tunnoissa ja omatunnoissa homma menee vielä niin, ettei tytöillä/naisilla ole edes samoja oikeuksia. Ihan hiljan taisi TV:ssä olla paikallinen intialainen perussovinisti äänessä ja tiukkaan sävyyn esitti, että illalla ilkona oleva tyttö on itse yksin syyllinen siihen, että tulee raiskatuksi. Lähentelee Raamatun VT:n kauppamaa vastenmielistä opetusta, eikä UT juurikaan korjannut tilannetta.

Syy miksi ainakin toistaiseksi katson uskonnon olevan tekijä asiassa on se, että tuota alkukantaista ällötystä kaupataan hyväksyttävänä ja/tai oikeutettuna toimintamallina nimenomaan tiettyjen uskontojen kyllästämissä kulttuureissa.

Niinpä on harhaanjohtavaa toistella esimerkiksi Vt-seuran kauppaamaa harhaa siitä, että kaikissa ihmisissä olisi pohjaksi sisäänrakennettu jokin yksi ja yhtenäinen koodisto siitä mikä on inhimillisesti katsoen oikein ja mikä taas ei. Tuota omaa moraaliaan ylivertaiseksi mainostavat jehovantodistajatkin ovat ohjeistetut tarpeen vaatiessa surmaamaan lapsensakin hoitoa epäämällä ja lievempänä luonnonvastaisena torveiluna karttamaan perheenjäseniään ja muita läheisiään. Eikä naisella ole jehovantodistajuudessa täyttä ihmisarvoakaan.
YksinäinenSusi

Re: Uskonnon muokkaamia omia tuntoja sekä omatuntoja

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Minä olin pojan nassikka - semmone räkänokka - kun mun omaatuntoa uskonnolla alettiin ohjailemaan.

Mun omatuntoa muokattiin esmes niin että kun ylä-asteelle menin peruskoulussa niin en voinut osallistua äänestämiseen oppilastoimikunta asioissa, vaikka olisin kyllä äänestänyt "Tarkitsun Tarzania" ihan jo huvinkin vuoksi.
(olisinpa tiennyt silloin että hallintoelinkin hyväksyy äänestämisen ja äänestää oppiveivauksistaan, mutta minulle oli valehdeltu että teokratiassa ei ole äänestyksillä mitään sijaa)

En ollut vielä tuolloin kasteella käynyt. Olin kai jotain 13v, mutta tämä sairas uskonnollisuus oli jo kietonut minut otteeseensa niin että yritin totella parhaani mukaan perseestä olevan uskonnon aivopesua. Aivan turhaan.

Minun vanhemmathan eivät olleet jehovantodistajia. Äitini uskoi kuitenkin eikä siksi suojellut minua idioottiuskonnon dominoivalta painostukselta, jossa natsi-jt-täti - se oikea Iisebel - näytteli pää-osaa.

No omatuntoni olikin hyvin herkkä ja kärsin paljon ihan turhaan. Koko elämäni kärsi näistä paskoista säädöistä.

Mutta korostan, että kaikki valinnat elämässäni tein silti itse jo tuolloin lapsena, enkä siksi syytä muita- vaikka aina välillä kuitenkin syytänkin.

Minuun vaikutettiin ja saatiin ansaan jt-opin peloitteilla. Kuolemanpelko harmagedonissa niitä pahimpia. Lapsihan yleensä pelotellaan "Tieto tuo vastuun"-tyyppisillä lauseilla ja mitäpä lapsi ei tekisi saadakseen elää, ettei Jehova tappaisi hyvin pian koittavassa suuren päivän sodassa.

Lisäksi kaikki oli niin muutenkin sairasta ja läheiset ympärillä oli niin sairasta porukkaa, että koirakin oleili sängyn alla usein kun silläkin oli paha olla ja vaistosi toisten pahan olon.

Olis mulla paljon kostettavaa, mutta ei nyt viitsi kuitenkaan vankilaan joutua tällä iällä enää. Ja voipi olla että kosto ei toisi kuitenkaan sielulleni rauhaa. Mutta syylliset sais ainakin maksaa, NIIN MAKSAA !!!!

Oi kun se tuntuis hyvältä:

SYYLLISET SAIS AINAKIN MAKSAA !!!

Ja sitten ois kaikki hyvin ... vai olisko?

Ehkä sitten alkaisi katuminen että mitä olenkaan mennyt tekemään. Olisin silloin itse hirviö.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Markku Meilo

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:SYYLLISET SAIS AINAKIN MAKSAA !!!

Ja sitten ois kaikki hyvin ... vai olisko?
Olisko se pikemminkin vaikka niin, ettei noilla kyseisillä raukoilla syyllisillä ole millä maksaa. Tulee mieleen lapsuuden hokema siihen kun joku uhkaa "rahat tai henki". Vastaus on "rahaa ei ole ja henkikin haisee pahalle". Oliskos maailmanloppukultin kannattajalle pahaa myrkkyä havaita, että kultin jälkeenkin on elämää. Saman sarjan myrkkyä kannattajalle on havaita kuinka kultin valheellisuus tulee ilmi kaiken aikaa siellä samassa mediassa missä JW-örkit sitä yrittävät levittää tietämättömien turmioksi.
Ehkä sitten alkaisi katuminen että mitä olenkaan mennyt tekemään. Olisin silloin itse hirviö.
Eii kannata ryhtyä jäljittelemään Raamatun jumalaa ja teurastaa tielle sattuvia eri tavalla ajettelevia, ei edes sitä ensimmäistä. "Hirviöitä" olemme jo jehovantodistajien silmissä, koska osoitamme totuuden nk. totuudesta ja mikä hirvittävintä, niin käytämme hirmutyössämme Vt-seuran hirvittävää materiaalia.
Polyester

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Markku Meilo kirjoitti:Niinpä on harhaanjohtavaa toistella esimerkiksi Vt-seuran kauppaamaa harhaa siitä, että kaikissa ihmisissä olisi pohjaksi sisäänrakennettu jokin yksi ja yhtenäinen koodisto siitä mikä on inhimillisesti katsoen oikein ja mikä taas ei.
Ehkä ihmisessä voi olla sisäänrakennettu koneisto, joka hoitaa tietyt itsestäänselvyydet, kuten "ei saa tappaa toista ihmistä huvikseen". Siinä on vain se, etteivät arjen valintatilanteet aina ihan yksinkertaisia ole, ja poikkeusolot vielä erikseen. Esimerkiksi maanpuolustuksen nimissä tappamisen voi varmaan nähdä todella pahana tai todella hyvänä asiana tai mitä tahansa siltä väliltä. Ja mihin vedetään raja, miten paha vihollisen pitää olla ja miten hyvä oman valtion, että isänmaan puolesta tappaminen on oikein? Tuskin siis mitään yleisinhimillistä voi olla, mikä ulottuisi ihan perusasioista yhtään monimutkaisempiin tilanteisiin, vaan jälkimmäisissä aina tarvitaan jonkinlaista oppijärjestelmää ja tottumusta tiettyihin arvoihin, ja systeemejähän riittää. Ympärillä olevat uskomukset voivat vaikuttaa, vaikka itse ei kokisikaan niihin uskovansa. Kuinkahan erilainen omakin arvomaailma olisi, jos olisi syntynyt islamilaiseen maahan, tai vaikkapa Intiaan?
JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Mutta korostan, että kaikki valinnat elämässäni tein silti itse jo tuolloin lapsena, enkä siksi syytä muita- vaikka aina välillä kuitenkin syytänkin.
Syytä vain, sillä olet toiminut lahkon manipuloimana, kuten minä ja todella moni muukin. Kannattaa olla itseään kohtaan armollinen ja antaa tekemisistään vastuuta myös muille, silloin kun se heille kuuluu.
Markku Meilo

Polyester kirjoitti:Ehkä ihmisessä voi olla sisäänrakennettu koneisto, joka hoitaa tietyt itsestäänselvyydet, kuten "ei saa tappaa toista ihmistä huvikseen". Siinä on vain se, etteivät arjen valintatilanteet aina ihan yksinkertaisia ole, ja poikkeusolot vielä erikseen.
Yleisesti esitetäänkin, että tuon sisäänrakennetun mekanismin toiminta on tähdännyt hengissäpysymiseen ja suvun jatkumiseen, moraalinen pohdinta ei ole ollut pohjana.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Jos on tärkeätä että syylliset sais maksaa, miten tuo vaikuttaa vankiloiden ruokalistoihin?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Polyester kirjoitti:Ehkä ihmisessä voi olla sisäänrakennettu koneisto, joka hoitaa tietyt itsestäänselvyydet, kuten "ei saa tappaa toista ihmistä huvikseen".
Aivan, ehkä. Välttämättömyys se ei ole sen enempää kuin tappaa ihminen syödäkseen. Näitäkin tapauksia löytyy ja yllättävän läheltä. Tarkoitan nykyaikaa.
Vastaa Viestiin