http://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s443.html

Valvoja: Moderaattorit

Joo,ehkä olisi voinutkin jättää sanomatta vaikka tosiaan harhaoppi onkin, eihän se huonokaan vastaus ole. Toki voitaisiin miettiä, onko tuohon kysymykseen parempi vastaus, eli......Muuten Ruoho puhuu asiaa mutta tämä loppu olisi saanut jäädä sanomatta.
Tiainen: Miten kiteyttäisit Jehovan todistajien yhteisön?
Ruoho: Teologisesti voisi sanoa, että jehovantodistajuus on harhaoppi.
Et olisi. Esim. vanhoillislestadiolaisuus kuuluu Suomen evl. kirkkoon, mutta täyttää mainitsemasi tunnusmerkistön.tarkkailija kirjoitti:Ehkä olisi voinut vastata vaikkapa että Jt:t ovat autoritäärinen uskonnollinen ryhmä/lahko/kultti.
tarkkailija kirjoitti:Muuten Ruoho puhuu asiaa mutta tämä loppu olisi saanut jäädä sanomatta.
Tiainen: Miten kiteyttäisit Jehovan todistajien yhteisön?
Ruoho: Teologisesti voisi sanoa, että jehovantodistajuus on harhaoppi.
Mikähän uskonto ei sisällä "teologisesti" harhoja? Hänen omansako? Raamattua voi tulkita lukemattomilla tavoilla ja näin ollen minkä tahansa uskonnon voi leimata "harhaopiksi" näkökannasta riippuen.
Todistajien mielestä tietenkin myös harhaoppinen.Faktaa on myös se, että todistajien mielestä minä olen saatananpalvoja
Pro et contra kirjoitti:Minä taas luulen että nimittäminen "saatananpalvojaksi" edellyttää asianomaisen tunnustusta...
Voihan jotain pitää saatananpalvojana vaikka käyttämiensä ulkoisten tunnusten nojalla mutta sellaiseksi tuominta ei todellakaan kuulu muiden valtuuksiin ellei henkilö itse niin halua.
Voin täydellä syyllä ottaa Aila Ruohon tunteet huomioon ja tuntea empatiaa tämänkaltaisen herjaamisen kohteeksi joutumisesta.
"Koko maailma on paholaisen vallassa", sanoo raamattu ja tämä on se asiaintila josta koetetaan pyristellä ulos, lähtökohtaisesti jokainen syntyy siten vangiksi. Tämän asiaintilana tunnistaminen edellyttää tietoisuutta.
Ei ole minun tai kenenkään muunkaan asia tuomita ketään mielipiteiden perusteella saatananpalvojaksi jos nuo mielipiteet eivät jostain syystä sovi yhteen oman ajatusmaailman kanssa.
Sen sijaan toisen tai hänen edustamansa näkemyksen julistaminen harhaopiksi edellyttää omien tai edustamiensa näkemysten osoittamista paikkansapitäviksi tosiasioiden perusteella.
Jos ei puhuta pelkästään yksilöistä, niin eikös vtseura ole aika kova tuomitsemaan kaikki muut ja vielä niin että muut toimivat todellisuudessa saatanan alaisuudessa?, palvellen näin ollen saatanaa?Mutta sellaiseksi tuominta ei todellakaan kuulu muiden valtuuksiin ellei henkilö itse niin halua
Onko vtseuralla oikeus tähän ja millä perusteella?Ja tuntea empatiaa tämänkaltaisen herjaamisen kohteeksi joutumisesta.
.....ole minun tai kenenkään muunkaan asia tuomita ketään mielipiteiden perusteella saatananpalvojaksi
Koetko että vtseura on onnistunut näissä perusteluissa hyvin? Nimenomaan "tosiasioiden perusteella."jos nuo mielipiteet eivät jostain syystä sovi yhteen oman ajatusmaailman kanssa
edellyttää omien tai edustamiensa näkemysten osoittamista paikkansapitäviksi tosiasioiden perusteella.